عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

از نو برای نوآوری

چالش‌های صنعت بیمه مدرن و نقش بیمه مرکزی

عصر تراکنش ۶۱؛ محمدرضا برزگری، مدیرعامل کارگزاری برخط همپاد کیان / در حال حاضر صنعت بیمه برای انطباق خود با شرایط جدید و تغییر فرایندهای کاری خود به شکل نوآورانه، در مسیر مهمی قرار گرفته است. این شرایط جدید که شامل تغییر سبک زندگی، نگرش و سطح انتظارات کاربران، ورود نسل‌های جدید آمیخته با دیجیتال، گسترش فناوری و نفوذ اینترنت است، محرک تحول فناورانه در صنایع مختلف بوده‌ و صنعت بیمه نیز از این امر مستثنی نیست. از این ‌رو تحول در مدل کسب‌وکاری صنعت بیمه و ارائه طرح‌های نوآورانه مرتبط با زنجیره ارزش مشتری در کلیه فرایندهای صدور تا خسارت بیمه، مهم‌ترین اهداف شرکت‌های اینشورتک در این مسیر عنوان شده است. موضوعی که در راستای منافع شرکت‌های بیمه و مشتریان این صنعت است.

تحولاتی از جنس دگرگونی کانال‌های توزیع و فروش بر پایه بهبود تجربه کاربری مشتری و ارائه خدمات ارزش‌افزوده در کنار محصولات بیمه‌ای، برخط‌کردن فرایندهای عملیاتی در صنعت بیمه، ارائه محصولات جدید بیمه‌ای یا سفارشی‌سازی برای هر بیمه‌گزار، ترکیب یا خرد کردن بیمه‌ها برای مشتریان، تجزیه‌وتحلیل کلان‌داده‌ها، هوش ‌مصنوعی، اینترنت اشیا، بلاکچین و بسیاری از این حوزه‌ها که می‌تواند یک انقلاب بزرگ در صنعت بیمه را ایجاد کند.

فضای اینشورتکی سعی دارد دغدغه‌های صنعت بیمه را بشناسد و با استفاده از راهکارهای مبتنی بر فناوری به حل آنها بپردازد. شرکت‌های اینشورتکی در بخش‌های مختلف زنجیره ارزش وارد فعالیت شده‌اند، اما  حوزه‌ای که بیشتر مورد توجه جامعه اینشورتکی کشور قرار گرفته و توانسته جذب سرمایه‌ هم داشته باشد، مراحل توزیع و بازاریابی و موضوع اصلاح کانال‌های فروش و ایجاد تجربه کاربری متفاوت برای مشتریان بیمه است. حوزه‌ای که در آن اینشورتک‌ها به کمک فناوری توانسته‌اند به‌دلیل سنتی‌بودن ماهیت فروش در شرکت‌های بیمه، تجربه کاربری متفاوتی برای مشتریان در ارائه محصولات بیمه‌ای ایجاد کنند.

درست در چنین فضایی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های حال حاضر صنعت بیمه در مسیر پیشروی به سمت نوآوری شکل گرفت که تاکنون نیز هیچ راه‌حلی برای برون‌رفت از آن از سوی متولیان امر در شرکت‌های بیمه و رگولاتوری اتخاذ نشده است. چالش تعارض منافع بازیگران و کنشگران صنعت و احساس خطر از تحول دیجیتال موضوعی است که نه‌تنها معطوف به صنعت بیمه بوده، بلکه امری است که در همه صنایع در برخورد با تحولات فناوری وجود دارد. چالشی که در هر صنعت به فراخور چشم‌انداز و نگاه مدیران ارشد آن، راهکاری برای آن در نظر گرفته می‌شود. نکته مهمی که می‌بایست مدیران ارشد رگولاتوری به آن توجه کنند، این است که با محدود کردن نوآوری و کاهش سرعت تحولات بازار، نه‌تنها تعارضات‌‌ مدیریت نمی‌شوند، بلکه در چنین فضایی هزینه‌ نوآوری مدام بالا و بالاتر می‌رود؛ تا ‌جایی که دیگر نوآوری صرفه‌ اقتصادی خود را از دست می‌دهد.

یکی دیگر از چالش‌های نوآوری در این صنعت کنار کشیدن شرکت‌های بیمه و عدم مداخله و حمایت آنها از فضای اینشورتکی است. گاه در مواردی که فضای اینشورتکی کشور و رگولاتوری به مشکل عمده‌ای برخورد می‌کنند، هیچ واکنشی از سمت این شرکت‌ها دیده نمی‌شود. این موضوع دقیقاً با پورتفوی شرکت‌ها و همچنین بزرگی ساختار شرکتی آنها رابطه‌ مستقیمی دارد. هر اندازه شرکت بیمه بزرگ‌تر و دارای پورتفوی بیشتری باشد، به همان اندازه فاصله با استارتاپ‌ها و تحول دیجیتال بیشتر می‌شود و هر اندازه این شرکت‌ها از دیجیالیزه‌شدن فاصله می‌گیرند، به همان اندازه جامعه بیمه‌گزار از این اتفاق فاصله می‌گیرد.

عدم استفاده از ظرفیت‌ استارتاپ‌های بیمه‌ای، عدم سرمایه‌گذاری در تمام بخش‌های اینشورتکی،  عدم توانایی در نگه‌داشت استعدادها و نخبگان کشوری، وابستگی شرکت‌های بیمه به هسته مرکزی نرم‌افزاری بدون انعطاف و عدم آگاهی و نگرش دور از انتظار برخی مدیران به مقوله تحول دیجیتال برخی از چالش‌های مهم صنعت بیمه مدرن هستند. در کنار اینها، برخی چالش‌های ذاتی این صنعت  از قبیل اعتماد پایین بیمه‌گزاران به شرکت‌های بیمه در حین ارائه خسارات، وضعیت نابسامان اقتصادی و گران‌بودن برخی خدمات بیمه‌ای برای اقشار کم‌درآمد، عدم شفافیت بندها و پوشش‌های بیمه‌ها برای بیمه‌گزاران، عدم وجود محصولات بیمه‌ای جدید و به‌روز شده به فراخور نیاز حال حاضر جامعه و داده‌های کنونی کشور، بالا بودن نرخ حق بیمه‌ها به‌دلیل هزینه‌های سنگین توزیع در کانال‌های فروش فعلی و همچنین اجرای سنتی فرایندها در شرکت‌های بیمه و… چالش‌هایی هستند که تک‌تک آنها متضمن صرف هزینه و زمان قابل توجهی بوده تا بتوانند از تهدید به یک فرصت تبدیل شوند.

در همین راستا بدون شک نقش رگولاتوری در ایجاد آرامش بازار انکارناپذیر است. امکان تهیه و طراحی نقشه‌راه تحول دیجیتال به کمک فضای اینشورتکی برای رگولاتوری مهیاست. در وهله اول باید رگولاتور نقش درست خود در این صنعت را بازآفرینی کرده و از وارد شدن به فضای کسب‌وکاری خودداری کند. در این شرایط است که می‌تواند با بهره‌گیری از مدیران جوان و خوش‌فکر فعال در حوزه دیجیتال چه در شرکت‌های بیمه و چه در استارتاپ‌های اینشورتکی نسبت به ترسیم نوآوری اقدام کند. یکی از بزرگ‌ترین مأموریت‌های رگولاتوری در این بخش ایجاد فضای امن برای سرمایه‌گذاری است. بخش کلانی از تحولات دیجیتال صنعت بیمه می‌تواند به واسطه سرمایه‌گذارانی از خارج از این صنعت رقم بخورد و این ارزش‌افزوده‌ای است که می‌تواند عملی شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.