رفاه مالی کارکنان؛ کلید بهرهوری بیشتر
آمار رفتار خرید اعتباری جامعه، نیاز سازمانها به یک راهحل مالی جامع را نشان میدهد
عصر تراکنش ۹۰؛ بابک مقدم، قائممقام مدیرعامل شرکت کیپا / اقتصاد بهعنوان زیربنای ساختاری یک جامعه تأثیری همهجانبه در تمام رخدادهای آن دارد. کمتر رخدادی در جامعه است که نتوان آن را از منظر اقتصادی تحلیل کرد. به همین دلیل باید اذعان کرد که صنعت مالی یک بازیگر با چند نقش اصلی و فرعی در جامعه و زندگی افراد داخل آن است. بازیگری که علاوه بر تأثیرات مهم و مستقیم در بهرهوری جامعه که مشخص و قابلدیدن هستند، اثرات پنهان یا غیرمستقیمی در سلسلهمراتب اتفاقات دارد. تأثیرات غیرمستقیم اقتصاد را میتوان با بازوهای مختلفی سنجید.
برای مثال سازمانها و شرکتها یکی از اعضای مهم در وضعیت اقتصادی و صنعت مالی در هر جامعه هستند. سازمانها بهعنوان یکی از ارکان کلیدی فضای اقتصادی، تأثیر عمیق و فراگیری بر نحوه عملکرد بازارها، ایجاد شغل و تأمین نیازهای مالی جامعه دارند. آنها نهتنها به تولید کالا و خدمات میپردازند، بلکه روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را نیز تقویت میکنند. سازمانها میتوانند با ایجاد اشتغال و تأمین منابع مالی، به رشد و توسعه اقتصادی افراد و در نتیجه جامعه کمک کنند.
اما سازمانها برای ایفای تمام این نقشها نیاز به جذب و نگهداشت نیروی انسانی کارآمد دارند. درواقع شاید بتوان در یک نگاه از بالا به پایین و جامع، رشد اقتصادی و بهرهوری جامعه را تا حد زیادی در گروی رضایت نیروی انسانی در سازمانها دانست. در حقیقت این دو فاکتور بهصورت همزمان بر هم اثرگذارند و نقش علت و معلولی در جامعه بازی میکنند.
منابع انسانی سازمانها در خط مقدم تغییرات جامعه
طبق گزارش «آینده رفاه مالی در محیط کار ۲۰۲۴» از SoFi بیش از ۸۶ درصد از کارکنان سازمانها فشار مالی را بزرگترین منبع استرس دانستند. از طرفی کارکنان سازمانها ادعا کردند که نزدیک به ۱۴ ساعت در هفته را صرف رسیدگی به مسائل مالی میکنند که نصف این زمان در محل کار صرف میشود. همچنین ۳۰ درصد از کارکنان معتقدند استرس ناشی از مسائل مالی باعث کاهش بهرهوری آنها میشود.
از طرفی فضای اقتصادی در سطح جهانی و ایران به سمت رفتار خرید اعتباری و آنلاین پیش میرود. در سال ۲۰۲۰ میلادی، ارزش بازار BNPL به میزان ۸۷.۲ میلیارد دلار تخمین زده شد. این رقم در سال ۲۰۲۱ با رشد تقریباً ۴۳ درصدی به ۱۲۵.۰۹ میلیارد دلار رسید و در سال ۲۰۲۲ روی حدود ۱۷۹.۵ میلیارد دلار ایستاد. پیشبینی میشود این رقم تا سال ۲۰۲۵ تقریباً سه برابر شده و به ۵۳۱.۵۳ میلیارد دلار برسد. ارزش بازار BNPL تا سال ۲۰۳۰ میلادی نیز بالغ بر ۳.۲۷ تریلیون دلار پیشبینی شده است.
اعداد و ارقام گزارشهای SoFi و همچنین آمار رفتار خرید اعتباری و پیشبینیهای مربوط به آن، نیاز سازمانها به یک راهحل مالی جامع را بهوضوح نمایان میسازد. این رویکرد به آنها این امکان را میدهد که بهطور مؤثر با تغییرات رفتار جامعه سازگار شوند و تغییرات لازم را در سازمان و نیروی کار خود در جهت افزایش رضایت شغلی پیادهسازی کنند.
اینجا جایی است که کیپا میتواند بهعنوان یک گزینه جامع و کامل برای سازمانها وارد عمل شود. خدمات سازمانی کیپا یکی از گزینههای مناسب برای هر سازمانی است. کیپا بهعنوان یک ارائهدهنده راهکار جامع مالی به سازمانها (Total Solution)، باتوجهبه نیاز و شرایط آنها راهحل شخصیسازیشده مناسبشان را طراحی و اجرا میکند. این خدمات به سازمانها کمک میکند تا بدون پرداخت هزینههای مالی و زمانی بالا، همراستا با تغییرات اجتماعی پیش بروند و از سرویسهای بهروز مالی بهمنظور رفاه بیشتر کارکنان خود بهرهمند شوند.
سرویسهای سازمانی کیپا
سرویسهای سازمانی کیپا به سه دسته کلی تقسیم میشود:
- BNPL سازمانی: بدون هیچ سود و کارمزدی، با پرداخت ۲ماهه و ۴ماهه و امکان خرید از بیش از ۱۵هزار نقطه فروش در شبکه پذیرندگان.
- بن کارت مجازی سازمانی: با امکان بازگشت وجه به سازمان یا کارکنان.
- مساعده سازمانی: امکان دریافت حقوق در زمان دلخواه بدون درگیر کردن منابع سازمان.
تا به امروز بیش از ۶۰ سازمان بزرگ و متوسطمقیاس از خدمات سازمانی کیپا استفاده کردهاند و توانستهاند در زمان کم و با کیفیت بالاتر، محیطی مساعد برای رشد و توسعه نیروی انسانی خود فراهم کنند و همراستا با تغییرات جامعه قدم بردارند.