عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

دستاورد بزرگ ما، رشد ۱۰۰ درصدی مؤدیان‌مان است

در گفت‌وگو با یوسف پناهی، مدیرعامل شرکت داده‌پردازی معتمد تیس، درباره مهم‌ترین اقداماتشان در یک سال گذشته مطرح شد

عصر تراکنش ۹۱ و ۹۲ / شرکت داده‌پردازی معتمد تیس در ابتدای سال ۱۴۰۱ به‌منظور اخذ مجوز فعالیت نوع اول تأسیس شد و در تاریخ ۳۰ آذرماه ۱۴۰۱ موفق به اخذ مجوز شرکت معتمد مالیاتی از سازمان امور مالیاتی شد؛ شرکتی که به گفته مدیرعامل آن، طی یک سال گذشته، بالغ بر ۳.۵میلیارد صورت‌حساب الکترونیکی را ارسال کرده و بیش از ۲۴هزار شخص حقیقی و حقوقی تیس را به‌عنوان معتمد خود در سامانه مؤدیان انتخاب کرده‌اند و اکنون با اختلاف، بیشترین سهم بازار را از ارسال صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان داراست.

در گفت‌وگویی که با یوسف پناهی، مدیرعامل شرکت تیس، داشتیم، به دستاوردها و چالش‌های این شرکت در یک سال گذشته و برنامه‌هایی که برای سال جدید دارند، پرداختیم. طبق صحبت‌های او، تیس در حال توسعه شعب و میز خدمت خود در سراسر کشور است و می‌خواهد در سال ۱۴۰۴ علاوه بر خدمات ستادی و دیجیتال، در حوزه ارائه خدمات حضوری و قدرتمندتر کردن این کانال نیز تمرکز کند؛ چراکه در سال جدید عمده تمرکزشان بر اتصال مؤدیان مشاغل و اصناف مختلف و جدید به سامانه تیس خواهد بود. در ادامه گزارشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.


فراهم ‌کردن حداکثر اتصال مشتریان و مؤدیان به تیس


با تغییر تاریخ شروع و مشمولیت کسب‌وکارها در قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان از ابتدای دی‌ماه ۱۴۰۲، و پس از گذشت یک فصل از اجرای قطعی این قانون، شرکت داده‌پردازی معتمد تیس در ابتدای سال ۱۴۰۳ با حجم عظیمی از مؤدیان مواجه شد که نیازمند راهنمایی و تسهیلگری بودند. به گفته یوسف پناهی، مدیرعامل تیس، حتی در روزهای تعطیلات نوروز، حجم تماس‌های دریافتی در مرکز تماس این شرکت، نشان‌دهنده شروع سالی پُرکار و چالش‌برانگیز بود. این موضوع باعث شد تیس برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای انجام دهد تا بتواند حداکثر اتصال مشتریان و مؤدیان را به سامانه مؤدیان فراهم کند.

پناهی در توضیح فعالیت‌های تیس در سال گذشته می‌گوید: «ما به‌عنوان یک مجموعه محصول‌محور، در سال ۱۴۰۳ راهکارهای اتصال خود را توسعه دادیم. یکی از مهم‌ترین تمرکزهای ما که از اواسط سال قبل سرعت گرفت، توسعه اتصال بر بستر پلتفرم‌های اندروید و موبایل بود. در کنار توسعه این پلتفرم‌ها، استانداردسازی هم‌زمان با شرکای تجاری خود را نیز پیش بردیم. محصول ما به‌صورت CROSS-PLATFORM و با دسترسی کامل و یکپارچه روی یک ابر ترکیبی (هیبرید) طراحی شده است. این پلتفرم، دسترسی مشتریان را به سامانه مؤدیان و خدمات معتمد تیس به طور کامل فراهم می‌کند. این راهکار شامل پلتفرم تحت‌وب، اپلیکیشن موبایلی و اپلیکیشن روی کارت‌خوان‌های اندرویدی متصل به شبکه پرداخت است.»


افزایش ۱۰۰ درصدی تعداد مؤدیان تیس


طبق صحبت‌های پناهی، تیس در هر فصل از سال ۱۴۰۳ بیش از ۵۰ درصد افزایش میزان ارسال صورت‌حساب الکترونیکی را تجربه کرد و تعداد مؤدیان متصل آن نیز در یک سال گذشته، ۱۰۰درصد افزایش پیدا کرده‌اند. او در این باره می‌گوید: «خوشبختانه نتایج مالی و تجاری ما نیز در سال ۱۴۰۳ مثبت بوده که حاصل تلاش همه تیم تیس است. به‌رغم اینکه ما با چالش‌های خاصی مواجه هستیم، ولیکن به ‌تمامی اهداف خود در این سال رسیده‌ایم و می‌توانم بگویم هنوز راه زیادی در سامانه مؤدیان داریم. هنوز در تیس در حال ریل‌گذاری برای آینده هستیم و در این مسیر، هم به دنبال ایجاد راهکار و زیرساخت بودیم و هم در کنار آن، توانسته‌ایم ابعاد تجاری و اهدافی را که رگولاتور از ما خواسته محقق کنیم. از ابتدای پاییز نیز اقدام به تأسیس میزهای خدمت و شعب در سراسر کشور کرده‌ایم که این رویکرد ادامه‌دار خواهد بود و به‌زودی سطح پوشش ما در کشور حداکثری خواهد شد.»

مدیرعامل تیس سپس آمار و ارقامی از فعالیت‌های این شرکت ارائه می‌دهد و می‌گوید: «تا اواسط بهمن‌ماه ۱۴۰۳، به ۳.۵میلیارد ارسال صورت‌حساب الکترونیکی رسیده‌ایم و در‌حال‌حاضر بیش از ۲۴هزار مشتری با شناسه یکتای حافظه مالیاتی معتمد تیس در کشور داریم.»

پناهی با بیان اینکه با اختلاف، بیشترین سهم بازار ارسال صورت‌حساب الکترونیکی در اختیار معتمد مالیاتی تیس است، درباره دستاوردهای این شرکت در یک سال گذشته می‌گوید: «اگر بولتن و گزارش‌هایی مانند گزارش اقتصادی شاپرک نیز برای حوزه سامانه مؤدیان در کشور وجود داشته باشد، نشان خواهد داد که ما در زمینه ارسال صورت‌حساب الکترونیکی با اختلاف بیشترین سهم بازار را در اختیار داریم. ما زیرساخت بزرگ و قابل‌اتکایی داریم و روی تاب‌آوری این زیرساخت نیز کار بسیاری انجام داده‌ایم. همچنین به‌عنوان یک سازمان محصول‌محور در حوزه اتصال مؤدیان نیز تلاش حداکثری داشته‌ایم که رشد ۷برابری ارسال صورت‌حساب الکترونیکی و رشد ۱۰۰ درصدی مؤدیان جذب‌شده در یک سال گذشته دستاورد بزرگ ماست.»


رگولاتور خردمند و پیشرویی داریم


کسب‌وکارهای حوزه معتمد مالیاتی، در یک حوزه نوپا در حال فعالیت هستند که طبق صحبت‌های پناهی، نزدیک‌ترین نوع از آنها در دنیا، شرکت‌های بزرگ مشاوره مانند E&Y و KPMG و… هستند. او با بیان این موضوع درباره چالش‌هایشان صحبت می‌کند: «کسب‌وکارهای TSP با ساختار و رگولاتوری خاصی مواجه هستند که رویکرد توسعه‌محوری دارد. قاعدتاً ما و رگولاتور هر دو این چالش را پذیرفته‌ایم که در کنار هم بالغ‌تر شویم و هدف اصلی‌مان نیز شفاف‌سازی جریان معاملات کشور و توسعه عدالت مالیاتی است. در واقع ما تسهیلگر اجرای قانون هستیم. واقعیت این است که قانون‌گذار با هوشمندی وظیفه اصلی اجرای قانون را به شرکت‌های معتمد واگذار کرده و در اطلاعیه شماره ۵۳ نیز تأکید کرده که معتمد مالیاتی نوع اول تنها راه ارسال امن و درست صورت‌حساب الکترونیکی در کشور است و افق بلندمدت نگاه خود را به رویکرد قانون در ماده ۲۶ قانون با تعریف مجوز معتمد مالیاتی و صدور اطلاعیه‌های تقویت‌کننده این ماده قانونی نشان داده است.

به‌هرحال می‌خواهم بگویم چالش‌های حوزه رگولاتوری ما در حال بهینه‌تر شدن است و می‌توانم بگویم رگولاتور خردمند و پیشرویی داریم که توسعه‌گراست و نسبت به سایر رگولاتور‌های کشور دیدی مثبت و روبه‌جلوتر دارد. ما همه می‌دانیم در ابتدای هر کاری، به‌خصوص تحول نظام مالیاتی و هوشمندسازی، چالش‌ها فراوان هستند ولیکن چه در چالش‌های گذشته، چه کنونی و چه پیش ‌رو با توجه به چابکی معتمد تیس، همواره به دنبال کاهش ریسک چالش‌ها و تبدیل آنها به فرصت هستیم.»

به گفته پناهی، بحث‌های مربوط به فرایند درآمدی شرکت‌های معتمد مالیاتی نیز از بزرگ‌ترین چالش‌های آنهاست و سپس فرهنگ‌سازی اجرای قانون دومین چالش بزرگی است که با آن روبه‌رو هستند. او در این باره می‌گوید: «توسعه فرهنگ مالیاتی و عدالت‌محوری باید در رویکرد سازمان امور مالیاتی و همه اعضای کارگروه سامانه مؤدیان باشد. متأسفانه در حوزه نیروهای انسانی در کل کشور با بحرانی روبه‌رو هستیم که ناشی از اوضاع اقتصادی بوده و نشان می‌دهد ما چه در نظام تربیتی مدارس و چه در دانشگاه نیازمند رویکرد مهارت‌محورتر هستیم. پیداکردن نیروی انسانی متخصص چالش بزرگی است و ما همواره معتمد مالیاتی ‌بودن را همراهی در یک پروژه ملی برای آینده ایران در نظر می‌گیریم و تمام تیم ما این ذهنیت را دارند؛ بنابراین تربیت و توسعه فردی نیروهای انسانی جزو رویکردهای ما در تیس بوده؛ چراکه در این حوزه نوپا قاعدتاً با متخصصان و کارشناسان کمتری در کشور مواجه هستیم. به همین خاطر آموزش نیروی انسانی و پرورش نیروی انسانی متخصص را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.»

به عقیده مدیرعامل تیس، چالش عمده آنها در سال ۱۴۰۴، توانمندسازی اصناف و مشاغل است که این تسهیلگری نیازمند فرهنگ‌سازی حداکثری، افزایش سواد مالی و سواد سامانه مؤدیان و همچنین لزوم گسترش رویکرد عدالت مالیاتی در این حوزه است. او می‌گوید: «ما در کشور با حدود ۹۰درصد اصناف بدون نرم‌افزار مالی و مالیاتی مواجه هستیم که این موضوع نیازمند قاعده‌مند کردن اتصال اصناف و مشاغل به‌صورت حداکثری به سامانه‌های مؤدیان مالیاتی است.»


قدرتمندتر کردن ارائه خدمات حضوری در سال ۱۴۰۴


در سال جدید عمده تمرکز تیس بر اتصال مؤدیان مشاغل و اصناف مختلف خواهد بود. پناهی درباره برنامه‌هایشان در سال ۱۴۰۴ می‌گوید: «ما در حال توسعه شعب و میز خدمت خود در سراسر کشور هستیم و می‌خواهیم علاوه بر خدمات ستادی و دیجیتال، در حوزه ارائه خدمات حضوری و قدرتمندتر کردن این کانال کار کنیم. این رویکرد روی توانمندسازی حداکثری همه مؤدیان پرتوان و کم‌توان تمرکز خواهد داشت. همچنین در سال جدید روی رویکردهای پایداری و مسئولیت اجتماعی خود نیز تمرکز بیشتری خواهیم داشت. ضمن اینکه تلاش خواهیم کرد یک گزارش در حوزه توانمندسازی مؤدیان و پایداری به جامعه ارائه کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.