عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

مروری بر گفت‌وگوهای جلد ماهنامه عصر تراکنش در سال ۱۴۰۳

تغییردهندگان و آینده‌سازان

عصر تراکنش ۹۱ و ۹۲ / عصر تراکنش، به‌عنوان ماهنامه تخصصی مدیران فناوری‌های مالی ایران، همواره بر دو عنصر کلیدی «مدیران» و «کسب‌وکارها» تمرکز کرده است. این نشریه، هر ماه به سراغ مدیران و افرادی می‌رود که قرار است آینده صنعت فناوری‌های مالی ایران را بسازند. به همین دلیل، هر ماه جلد مجله را به یکی از چهره‌های شاخص و فعال این صنعت اختصاص می‌دهد؛ افرادی که حضورشان در این حوزه می‌تواند باعث ایجاد تغییر و تحول شود. در این مطلب بر آن شدیم تا مروری بر جلدهای ماهنامه عصر تراکنش در سال ۱۴۰۳ داشته باشیم. در این سال، به سراغ ۱۰ نفر از مدیران برتر و تأثیرگذار صنعت مالی کشور رفتیم و مسیر حرفه‌ای، اقدامات مهم و تجربیات آنها را روایت کردیم. این مدیران را می‌توان الگوهایی موفق در صنعت دانست که نقش مهمی در شکل‌دهی به آینده فناوری‌های مالی ایران ایفا کرده‌اند.

از جمله این چهره‌ها می‌توان به سید ابوالحسن پورحسینی، مدیرعامل ایران‌ارقام؛ مهدی مقیمیان، بنیان‌گذار مینی‌پی؛ امین مطیعی، مدیرعامل پرداخت نوین آرین؛ علیرضا صیدی، مدیرعامل مبین‌نت؛ مسعود وکیلی‌نیا، مدیرعامل ارتباط فردا؛ امیرحسین مردانی، هم‌بنیان‌گذار بیت‌پین؛ حسین اسلامی، مدیرعامل رمیس؛ مسعود پشم‌چی، مدیرعامل گروه داده‌پردازی پارسیان؛ مصطفی اکرمی آرانی، مدیرعامل میلی و محمدمهدی اسماعیلی، مدیرعامل سیمرغ تجارت اشاره کرد.

تصویر این مدیران در سال ۱۴۰۳ بر جلد ماهنامه عصر تراکنش قرار گرفت و داستان موفقیت‌ها و چالش‌های آنها به‌صورت مفصل بررسی شد. عصر تراکنش با ثبت تاریخ شفاهی از زندگی حرفه‌ای مدیران صنعت مالی کشور، تلاش می‌کند نقش مدیران را در توسعه فناوری‌های مالی ایران به تصویر بکشد. ۱۴۰۳، سالی پر از چالش، تحول و البته پیشرفت در صنعت فناوری‌های مالی ایران بود و عصر تراکنش با معرفی این چهره‌ها، در تلاش بود گامی مهم در راستای ثبت این تحولات بردارد.

  • شماره ۸۱: سید ابوالحسن پورحسینی، مدیرعامل ایران‌ارقام

ایران‌ارقام یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران است که در طی سال‌های فعالیت خود با افت‌وخیز‌های بسیاری همراه بوده و این روزها در تلاش است مطابق با استراژی تعیین‌شده و در راستای منافع سهامدارانش نسبت به گسترش زمینه‌های تولید تجهیزات حوزه بانکی اقدام کند.

سید ابوالحسن پورحسینی که نامش با پروژه‌های بیمه و درمان سازمان تأمین اجتماعی، ازجمله نسخه الکترونیک، پیوند خورده است، بیش از پنج سال مدیرکل راهبری سیستم‌های سازمان تأمین اجتماعی و پنج سال عضو هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین بوده و از شهریورماه سال ۱۴۰۱ به سمت مدیرعاملی شرکت ایران‌ارقام انتخاب شده است و از همان زمان با رویکرد توسعه محصولات جدید و تزریق نوآوری در این شرکت، قصد داشت محصولات جدید این شرکت را با برند IAC معرفی کند. پورحسینی معتقد است برند ایران‌ارقام در طول زمان شکل گرفته و با سیستم بانکی کشور عجین شده است و باید با این پیشینه در مسیر تولید و توسعه به ارزشمندترین شرکت فعال در صنعت تبدیل شود؛ اقدامی که آن را تکلیف خود به‌‌عنوان مدیرعامل این شرکت می‌داند.

  • شماره ۸۲: مهدی مقیمیان، بنیان‌گذار مینی‌پی

کالاهای تندمصرف که کارشناسان از آنها با عنوان FMCG یاد می‌کنند، از آن بازارهای در اقیانوس قرمزی است که کارشناسان معتقدند حجم بازارش در سال ۱۴۰۳ به ۲۰۰۰ همت، خواهد رسید. وقتی از ۲۰۰۰ همت صحبت می‌کنیم بزرگی این عدد ممکن است ما را دچار خطای شناختی ‌کند و باعث ‌شود هر عدد بزرگ دیگری را در مقایسه با آن کوچک ببینیم. همین موضوع باعث می‌شود در ابتدا سهم ۲همتی مینی‌پی از این بازار خیلی به چشم نیاید، ولی وقتی سرعت رسیدن مینی‌پی به این عدد که در کمتر از یک سال رخ داده و همچنین رقابت‌های سنگین بازار تندمصرف را کنار هم بگذاریم، اوضاع متفاوت می‌‌شود. شنیدن چند عدد از این‌طرف و آن‌طرف درباره عملکرد مینی‌پی و نادانسته‌هایی درباره این مجموعه تازه‌نفس، جذابیت کافی برای شنیدن داستان این مجموعه را برایمان ایجاد کرد؛ پس به سراغ مهدی مقیمیان، بنیان‌گذار «مینی‌کالا» و «مینی‌پی»، رفتیم تا از زبان خودش بشنویم که چه مسیری را آمده‌اند و حالا در چه مسیری قرار دارند.

  • شماره ۸۳: امین مطیعی، مدیرعامل پرداخت نوین آرین

امین مطیعی یکی از مدیران جوان صنعت پرداخت کشور است که فعالیت حرفه‌ای خود را از صنعت مخابرات شروع کرده و سابقه ۱۰ سال فعالیت در صنعت پرداخت کشور را از سطحی‌ترین تا عمیق‌ترین لایه‌ها دارد؛ فردی که با حضورش در شرکت پرداخت نوین آرین در مقام مدیرعامل توانسته این شرکت را در دو سال گذشته در رتبه‌بندی‌های شاپرک چهار پله رشد دهد و از رتبه یازدهم به هفتم برساند. به دلیل رشدهایی که در سال‌های اخیر این شرکت تجربه کرده است، در گفت‌وگو با امین مطیعی، مدیرعامل پرداخت نوین آرین، به اقداماتشان و برنامه‌هایی که در راستای رسیدن به جایگاه سه شرکت برتر PSP دارند، پرداختیم. او خود را فردی معرفی می‌کند که همیشه ‌به دنبال انجام کارهای متفاوت است و به همین دلیل نوآوری در خدمات موجود را کانون توجه پرداخت نوین در سال جاری قرار داده است. طبق صحبت‌های مطیعی، درحال‌حاضر پرداخت نوین در وضعیتی باثبات و خدشه‌ناپذیر قرار دارد و با هدف خود، فاصله‌ای دست‌یافتنی دارند.

  • شماره ۸۴: علیرضا صیدی، مدیرعامل مبین‌نت

مبین‌نت یکی از اپراتورهای فعال در کشور است که توانسته در سال‌های اخیر در زمینه TDLTE عملکرد خوبی از خود نشان دهد؛ شرکتی که در‌حال‌حاضر ۱۴۰۰ سایت و بالغ بر ششصد‌هزار مشترک B2C دارد و در بخش سازمانی و B2B نیز بیش از ۴۵هزار ارتباط فعال را در بیش از هزار شرکت و سازمان کوچک و بزرگ ارائه می‌کند. مبین‌نت اکنون یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که در دست دارد، توسعه فیبر نوری برای سه میلیون مشترک است و می‌خواهد با ارائه راهکارهای هوشمند، به انتخاب اول مشتریان در مسیر تحول دیجیتال آنها تبدیل شود.

علیرضا صیدی که سابقه‌ای بالغ بر ۲۹ سال فعالیت در صنعت مخابرات و تلکام در کشور را دارد، بر این عقیده است که اپراتورها اگر به دنبال تولید سرویس‌های جدید نروند، نمی‌توانند در بازار دشوار ICT کشور دوام بیاورند و به همین دلیل است که مبین‌نت در سال‌های اخیر و به‌ویژه در زمان مدیرعاملی صیدی، همیشه بر ایجاد سرویس‌های جدید در راستای ایجاد تحول دیجیتال کسب‌وکارها متمرکز بوده است. در همین راستا نیز مبین‌نت رویکرد جدیدی را اتخاذ کرده است؛ حرکت از یک شرکت Telco به سمت یک شرکت Techco.

  • شماره ۸۵: مسعود وکیلی‌نیا، مدیرعامل ارتباط فردا

مسعود وکیلی‌نیا، مدیرعامل ارتباط فردا، یکی از جوان‌ترین مدیران عامل هلدینگ‌های فناوری اطلاعات بانک‌های کشور است؛ فردی که فعالیت حرفه‌ای‌اش را از صنعت خودرو و تلکام شروع کرد و ورودش به صنایع مالی کشور با آغاز کار در شرکت #۷۸۰* محقق شد و از آبان‌ماه ۱۴۰۱ به‌عنوان مدیرعامل ارتباط فردا در حال فعالیت است. این هلدینگ در مدت مدیرعاملی وکیلی‌نیا، علاوه‌بر تمرکزی که بر ارائه محصولات و خدمات جدید داشته، به سمت مشتری‌محوری نیز قدم‌های جدی‌تری برداشته است و این موضوع را هم با اصلاح ساختاری و هم با تعیین نقشه راه محصولات و خدماتش دنبال کرده است. به گفته او، گزارش مالی حسابرسی‌شده سال ۱۴۰۲ ارتباط فردا نشان از رشد ۱۰۸درصدی سود عملیاتی شرکت اصلی نسبت به سال ۱۴۰۱ و رشد ۴۳درصد سود خالص شرکت دارد. علاوه‌بر این موضوعات، ارتباط فردا در چشم‌انداز و افق چندساله خود، تبدیل شدن به بزرگ‌ترین شرکت فناوری کشور در حوزه فناوری‌های مالی و پرداخت را می‌بیند.

  • شماره ۸۶: امیرحسین مردانی، هم‌بنیان‌گذار بیت‌پین

بیت‌پین یکی از صرافی‌های رمزارزی کشور است که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۹ شروع کرده و طبق گفته هم‌بنیان‌گذار آن، براساس آمار و ارقام رتبه دوم را در بین صرافی‌های رمزارزی فعال در کشور دارد. بیت‌پین نزدیک به چهار میلیون کاربر دارد. امیرحسین مردانی بر این عقیده است که احتمالاً طی دو سال آینده، رده‌بندی و ترکیب متفاوتی از کسب‌وکارها را در بازار رمزارز کشور شاهد باشیم، زیرا هر کسب‌وکاری می‌خواهد به بازیگر اول تبدیل شود و بیت‌پین نیز این برنامه را در دستورکار خود دارد و می‌کوشد طی برنامه‌ای دوساله، به اهداف خود برسد.

او بر این باور است که ذهنیت رگولاتور در ایران کنترل‌گراست و ‌به کنترل تمام مسائل علاقه نشان می‌دهد؛ پس زمانی که با پدیده‌ای ناشناخته و نوآورانه مواجه شود، به دنبال کنترل آن می‌رود و ساده‌ترین ابزار کنترل، محدودسازی است. با‌این‌حال به نظر او، در انتهای سال ۱۴۰۳، مشخص خواهد شد که آیا حال اکوسیستم در سال آینده رو به بهبود می‌رود یا رو به افول. به عقیده مردانی اکوسیستم دارایی دیجیتال ایران در شرف رسیدن به بلوغ است و آمادگی ریل‌گذاری قانونی برای استمرار فعالیت‌هایش را دارد.

  • شماره ۸۷: حسین اسلامی، مدیرعامل رمیس

حسین اسلامی یکی از مدیران جوان صنعت فناوری‌های مالی کشور است که در طول فعالیت‌های حرفه‌ای‌اش تجربیات زیادی را در هلدینگ‌های بانکی مختلف داشته است؛ او بیش از پنج سال در فناپ، چهار سال در داده‌پردازی پارسیان و دو سال نیز در هلدینگ نگاه فعالیت کرده است؛ با‌این‌حال آنچه همیشه مدنظرش بوده، خروج از هلدینگ‌های بانکی به‌عنوان یک فرد اجرایی تمام‌وقت بود تا بتواند به بخش خصوصی برگردد. همین موضوع باعث ورود او به شرکت رمیس شد؛ شرکتی که متمرکز بر تأمین زیرساخت دیجیتال در کشور است. اسلامی حالا در رمیس درصدد است تا این شرکت را تا پایان سال ۱۴۰۴ وارد بازار سرمایه کند، چراکه معتقد است این شرکت باید در لیگ برتر بازی کند. به دلیل حضور مجدد اسلامی در بخش خصوصی و تغییر و تحولاتی که رمیس در زمان مدیرعاملی او به خود دیده است، در گفت‌وگو با حسین اسلامی درباره این شرکت و برنامه‌هایی که دارند پرسیدیم و نیز از نگاهش به‌عنوان مدیرعامل یک شرکت فعال در حوزه زیرساخت دیجیتال به چالش‌ها و آینده این حوزه.

  • شماره ۸۸: مسعود پشم‌چی، مدیرعامل گروه داده‌پردازی پارسیان

مسعود پشم‌چی؛ یکی از مدیران صنعت بانکی کشور که بیش از ۲۲ سال سابقه فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات را در دو بانک سینا و پارسیان دارد؛ فردی که با حضورش در بانک پارسیان باعث افزایش تعاملات این بانک با فین‌تک‌ها و توسعه همکاری‌های بین‌بانکی و شروع طرح تحول دیجیتال بانک پارسیان شد. طبق صحبت‌های پشم‌چی، او بیشترین تجربه مدیریتی، حرفه‌ای و شغلی‌اش را در بانک سینا رقم زده، اما تفکر استراتژیک و حکمرانی را در بانک پارسیان فرا گرفته است. او که سال‌های زیادی است در حوزه فناوری اطلاعات بانکی فعالیت می‌کند، بر این عقیده است که نوآوری که بانک‌ها می‌توانند ایجاد کنند، فقط از جنس سیستماتیک کردن و دیجیتالی کردن فرایندهای سنتی است؛ اما تحول با تغییر فرایند اتفاق می‌افتد. پشم‌چی فردی است که می‌گوید هر گونه تحول دیجیتال باید از تغییر فرهنگ سازمانی، تغییر دیدگاه مدیریت و تغییر فرایندها آغاز شود و «سیستم» فقط ابزار تحول خواهد بود.

  • شماره ۸۹: مصطفی اکرمی آرانی، مدیرعامل میلی

خریدوفروش آنلاین طلا را می‌توان موج جدیدی از کسب‌وکارهای فین‌تکی در کشور دانست که در ماه‌های اخیر شاهد تبلیغات متعددی از آنها در بیلبوردهای سطح شهر هستیم. تبلیغاتی که سعی دارند این پیام را به مردم برسانند که برای حفظ ارزش پول خود، به سمت سرمایه‌گذاری‌های خرد در طلا روی بیاورند. «میلی» نیز یکی از کسب‌وکارهای فعال در حوزه خریدوفروش آنلاین طلاست که از اواخر فروردین‌ماه ۱۴۰۳ فعالیت جدی خود را شروع کرده و طبق صحبت‌های مدیرعامل آن، توانسته از اسفندماه ۱۴۰۲ بیش از ۲ میلیون کاربر جذب کند و از نظر تعداد کاربر و حجم سفارش‌ها، با اختلاف، بازیگر اول این بازار است. به دلیل این ادعا و فعالیت‌هایی که میلی تاکنون داشته، بر آن شدیم تا در گفت‌وگو با مصطفی اکرمی آرانی، مدیرعامل پلتفرم میلی، به جنبه‌های گوناگونی از این کسب‌وکار بپردازیم. به گفته اکرمی، جلوگیری از خالی‌فروشی، یکی از اصول مهم میلی به شمار می‌رود و از روز اول، سامانه و زیرساخت‌های میلی طوری طراحی شده‌اند که امکان خالی‌فروشی را نداشته باشند.

  • شماره ۹۰: محمدمهدی اسماعیلی، مدیرعامل سیمرغ تجارت

سیمرغ تجارت یکی از شرکت‌های هلدینگ تفتاست که فعالیت خود را در سال ۱۳۹۱ شروع کرد؛ با‌این‌حال در تمام این سال‌ها با فرازونشیب‌هایی همراه بود و بارها تغییر مأموریت را تجربه کرده است. با تولد دوباره سیمرغ تجارت در سال ۱۴۰۱ و ورود محمدمهدی اسماعیلی به‌عنوان مدیرعامل به این شرکت، سیمرغ تجارت فعالیت خود را به‌عنوان بازوی تحول دیجیتال بانک تجارت شروع کرد و در دو سال گذشته توانسته با هدف ورود این بانک به حوزه بانکداری خرد، محصولات نوآورانه‌ای را ارائه ‌کند. ورود اسماعیلی به این شرکت نه‌تنها باعث جریان خون تازه‌ای در این شرکت شد که با شکل‌گیری محصولات نوآورانه، اکنون نام سیمرغ تجارت را به‌عنوان یکی از کسب‌وکارهای فعال در اکوسیستم لندتک و نئوبانک کشور می‌شنویم. طبق صحبت‌های او، سیمرغ تجارت بیشترین تمرکز خود را بر تسهیلات و اعتبار گذاشته است و در این راستا، اپلیکیشن باجت آنها توانسته‌ بالغ بر ۲۰همت انواع تسهیلات را به دومیلیون مخاطب ارائه کند که نزدیک به ۳همت از این مبلغ مربوط به وام ازدواج و ۸همت مربوط به تسهیلات کالانو است و تسهیلات عادی مرابحه را نیز دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.