نه یک شرکت فناوری، که تحولآفرین زندگی شهری هستیم
گفتوگو با هادی ابراهیمی، مدیرعامل شرکت راهبرد هوشمند شهر که میگوید در تلاش برای تبدیلشدن به رهبر نوآوری در حوزه شهرهای هوشمند هستند
عصر تراکنش ۹۳ / تصور کنید صبح از خواب بیدار میشوید و اپلیکیشنی یکپارچه تمام نیازهای شهری شما را مدیریت میکند: از رزرو تاکسی و خرید بلیت مترو گرفته تا حتی مدیریت مصرف انرژی منزلتان. این تصویر دور از ذهن نیست؛ بلکه چشمانداز پنجساله شرکت راهبرد هوشمند شهر به مدیرعاملی هادی ابراهیمی است که میخواهد تحولی اساسی در زندگی شهری ایرانیان ایجاد کند و برنامههای بلندپروازانهای در دست اجرا دارد. یکی از برنامههای آنها، یکپارچهسازی تمام خدمات شهری در یک پلتفرم واحد است. به عقیده ابراهیمی، تا پنج سال آینده، شهروندان میتوانند با یک اپلیکیشن، هم بلیت اتوبوس خود را بخرند، هم قبضهای شهری خود را پرداخت کنند و هم از خدمات پارکینگهای هوشمند بهره ببرند.
در گفتوگویی که با هادی ابراهیمی، مدیرعامل راهبرد هوشمند شهر داشتیم، ابتدا مرور کوتاهی بر مسیر حرفهای او داشتیم و سپس به مهمترین اقدامات این شرکت در زمان مدیرعاملی ابراهیمی و برنامههای پنجسالهای که در این شرکت در دستور کار دارند، پرداختیم. طبق صحبتهای ابراهیمی، شرکت راهبرد هوشمند شهر در مسیر آینده خود، میخواهد تحولی اساسی در مدیریت شهری و سبک زندگی شهروندان ایجاد کند؛ چراکه معتقدند با استفاده از فناوریهای نوین، شهرها میتوانند هوشمندتر، کارآمدتر و انسانمحورتر شوند. در این راستا نیز در چشمانداز پنجساله خود، اهدافی را دنبال میکنند که نهتنها منجر به بهبود خدمات شهری میشوند، بلکه تجربه زندگی شهری را به سطحی جدید ارتقا میدهند. در ادامه گزارشی از این گفتوگو را میخوانید.
از تاپ تا راهبرد هوشمند شهر
هادی ابراهیمی متولد سال ۱۳۶۱ و دارای مدرک کارشناس فناوری اطلاعات و گواهینامه دکترای تخصصی بینالمللی مدیریت گرایش تجارت الکترونیک است. او فعالیت حرفهای خود را از سال ۱۳۸۲ در حوزه کارت در شرکت تجارت الکترونیک پارسیان (تاپ)، وابسته به بانک پارسیان شروع کرد و بعد از آن چهار سال مدیر پروژه خودپرداز در شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی وابسته به بانک صادرات ایران، ۱۰ سال معاون خدمات پرداخت الکترونیک در گروه فناپ وابسته به بانک پاسارگاد، دو سال معاون خدمات پرداخت الکترونیک شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت و دو سال مدیرعامل و عضو هیئتمدیره شرکت نگاهپرداخت وابسته به بانک کارآفرین بوده و در حال حاضر مدیرعامل شرکت راهبرد هوشمند شهر وابسته به بانک شهر است.
ابراهیمی در حال حاضر عضو هیئتمدیره فناوران ایمن راهبر (فنار) وابسته به هلدینگ خدمات انفورماتیک راهبر و عضو هیئتمدیره شرکت فن آوا کارت و عضو کمیسیون فینتک و پرداخت است؛ فردی که درباره مسیر حرفهای خود اینطور میگوید: «در سال ۱۳۸۰ همکاریام را با شرکت تجارت الکترونیک پارسیان شروع کردم. بعد از آن به شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی وابسته به بانک صادرات رفتم. از سال ۱۳۸۷ به مجموعه فناپ پیوستم و تا سال ۱۳۹۷ در آنجا بودم. آخرین مسئولیت من در فناپ، معاونت خدمات پرداخت بود. از آذرماه ۱۴۰۱ نیز بهعنوان قائممقام مدیرعامل شرکت راهبرد هوشمند شهر وارد گروه بانک شهر و در خردادماه ۱۴۰۲ به مدیرعاملی این شرکت منصوب شدم. شرکت راهبرد هوشمند شهر از ادغام دو شرکت همیان شهر و شهر آوازه شکل گرفته و خطوط کسبوکاری متعددی در این شرکت در حال فعالیت بودند که عموماً نیز به دلیل تعدد خطوط کسبوکاری در این شرکت، تمرکز جدی روی هیچ یک از این خطوط کسبوکاری وجود نداشت و حجم نیازها و خواستههای بانک نیز شرکت را کلافه کرده بود. درنتیجه پس از ایجاد هلدینگ تخصصی فناوری در بانک شهر، مأموریتهای شرکت راهبرد هوشمند شهر از تیر سال ۱۴۰۲ به خدمات پرداخت، پشتیبانی شعب، صدور و شخصیسازی کارت، پرداخت ناوگان شهری و محصولات فناورانه و نوآورانه خلاصه شد.»
رشد درآمدی ۸۱ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۲
طبق صحبتهای او، عمده تمرکز شرکت راهبرد هوشمند شهر در سال ۱۴۰۳ نیز بر توسعه و بهبود خدمات پرداخت الکترونیک در حوزه پایانههای فروشگاهی، درگاههای اینترنتی، کسب گواهی ارزیابی کیفی پشتیبانی نرمافزار و سختافزار شعب، ساختمانهای ستادی بانک، راهاندازی و بهرهبرداری خدمات ناوگان شهری در پروژههای کلانشهرهای مشهد، تهران و تبریز و طراحی و پیادهسازی اپلیکیشن جامع هوشمند شهروندی اسمارتیز بود.
او درباره مهمترین اقداماتی که در سال ۱۴۰۳ انجام دادهاند اینطور میگوید: «به لطف خدا و تلاش همه همکارانم در شرکت راهبرد هوشمند شهر، توانستیم در سال ۱۴۰۳ به اهم اهدافمان در این سال برسیم. در سال ۱۴۰۳ در همه حوزهها توفیقات خوبی داشتیم؛ از واحدهای ستادی گرفته تا واحدهای کسبوکاری و عملیاتی. برای مثال در حوزه صورتهای مالی شفاف با رشد درآمدی ۸۱درصدی نسبت به سال ۱۴۰۲ روبهرو شدیم. در حوزه نیروهای انسانی شرکت، برگزاری رویدادهای ماهانه همکاران، سامانههای ارزیابی فردی و برگزاری دورههای آموزشی متنوع را داشتیم. در حوزه کسبوکاری نیز انعقاد قرارداد شارژ کارت و فروش بلیت تکسفره ناوگان شهری تهران (مترو و اتوبوس)، برنده مناقصههای کیف پول شهروندی و شارژ و فروش کارت بلیت ناوگان شهری مشهد مقدس، انعقاد قرارداد کیف پول شهروندی تبریز، کسب نمره ارزیابی ۴/۹۷ درصدی پشتیبانی شعب و ستاد بانک، توسعه و تحویل بوم وبسرویس بانک شهر، راهاندازی سامانه یکپارچه پرداخت (سیپ)، راهاندازی داشبورد مدیریتی و بسیاری از موارد دیگر را که به همت همکارانم در واحدهای مختلف، رقم خوردند شاهد بودیم.»
لزوم بازنگری در کسبوکار خدمات پرداخت الکترونیکی و درگاههای اینترنتی
به عقیده مدیرعامل راهبرد هوشمند شهر، اصولاً بانکها یا مجموعههایی که فناوری اطلاعات را هزینه میدانند و نه سرمایه، در حوزه زیرساختی و اقتصاد دیجیتال با چالشهای مهمی روبهرو هستند. او درباره مهمترین چالشهایشان اینطور توضیح میدهد: «ازآنجاییکه بانک شهر سهام عمده شرکت آسان پرداخت را خریده است، در سال ۱۴۰۴ یکی از بزرگترین چالشهای شرکت راهبرد این است که در کسبوکار خدمات پرداخت الکترونیکی مبتنی بر پایانههای فروشگاهی و درگاههای اینترنتی خود، بازنگری و همافزایی خوبی را در این حوزه ایجاد کند. به دلیل اینکه از قبل، از چنین اتفاقی مطلع بودیم، برنامههای متعددی در این راستا در دستور کار خود قرار دادیم که ازجمله آنها میتوانم به ارائه خدمات ارزش افزوده مبتنی بر پرداخت، بازاریابیهای هدفمند مبتنی بر منابع بانکی، ارائه راهکارهای پرداخت هوشمند شهری و شهروندی، تجهیز نرمافزاری و سختافزاری شخصیسازیشده حوزههای شهرداری و… اشاره کنم.»

شهر هوشمند؛ یک ایده کلان که انتها و مرز مشخصی ندارد
شرکت راهبرد هوشمند شهر، مأموریت خود را از شهرداریها دریافت میکند و رأساً نیز بهعنوان یک برنامه تخصصی شهرداری به دنبال هوشمندسازی شهری میرود. درواقع طبق صحبتهای ابراهیمی، شرکت راهبرد فلسفهای را دنبال میکند که برای بانک و شهرداریها جذاب به نظر میرسد: کیف پول یکپارچه شهروندی. او در این باره میگوید: «توسعه این فناوری برعهده شرکت فاش است و ما مشتری آن هستیم. شهرداریها ذینفع نهایی ایجاد کیف پولی خواهند بود که در شهرها و بهخصوص کلانشهرهای مختلف قابلاستفاده باشد و شهروند به هر جای ایران که برود از همین کیف پول بهره ببرد؛ مثلاً کسی که در شیراز، مشهد یا تهران از کارت شهروندی یا زیرساخت و ابزارهای مرتبط با کیف پول استفاده میکند، همان ابزار مشترک برای او فعال باشد.»
شهر هوشمند بهخودیخود عنوان بسیار گسترده و پیچیدهای است و برای داشتن یک شهر هوشمند همه ارکان کشور باید دستبهکار شوند. چراکه به عقیده ابراهیمی، در لایههای سیاستگذاری، برنامهای، بودجهریزی و تخصیص بودجه عزم همهجانبه میطلبد؛ ولی از منظر نهاد مالی و پرداختی میشود راهحلهایی را برای سهولت شهروندان یک شهر در نظر گرفت که میتوان آن را مبنای شهر هوشمند دانست. شرکت راهبرد هوشمند شهر نیز از سال ۱۳۹۲ با راهکاری مبتنی بر کارت بلیت با شهر همدان کار خود را در حوزه شهر هوشمند شروع و سعی کرد با مکانیزهکردن شارژ و کسر بلیت بهصورت الکترونیکی پرداخت ناوگان شهری و شهروندان را بهصورت روانتر و آسانتر هوشمندسازی کند و طبق صحبتهای ابراهیمی، تا به امروز ۵ کلانشهر ایران تحت مدیریت و اجرای راهبرد هوشمند شهر در حال انجام هستند.
او سپس در پاسخ به این سؤال که چقدر فکر میکند در کشور به ایده شهر هوشمند نزدیک شدهایم، اینطور توضیح میدهد: «شهر هوشمند یک ایده کلان است که انتها و مرز مشخصی ندارد. پاسخگویی به این سؤال بستگی به تعریف ما از شهر هوشمند دارد؛ اما در مقام مقایسه با شهرهای پیش رو در این زمینه، فاصله بسیار با این موضوع داریم. یکی از دلایل این فاصله با مقیاسهای جهان، عدم سرمایهگذاری کافی و نداشتن نگاه بلندمدت در کشور است. متأسفانه حتی متولیان این موضوع که شهرداریها باشند دغدغههای بهمراتب بدویتری نسبت به موضوع دارند و همین موجب شده تا ورود به این حوزه برای شرکتهای خصوصی نیز دشواری بیشتر و جذابیت کمتری پیدا کند.»
اسمارتیز به دنبال تبدیلشدن به یک سوپراپ پرداخت نیست
در حوزه شهر هوشمند، اسمارتیز که یک اپلیکیشن پرداخت شهری است، یک تجربه ارزشمند در سال ۱۴۰۳ به حساب میآید که هم جایزه دکتر نوربخش را در این سال برد و هم در رویداد جایزه عصر تراکنش منتخب شد. ابراهیمی درباره این اپلیکیشن و خدماتی که ارائه میدهند، میگوید: «اسمارتیز با مأموریت تسهیل پرداختهای خرد شهروندی توسعه پیدا کرده و باتوجهبه سابقه خدمترسانی شرکت راهبرد هوشمند شهر به شهرداریها، یکی از مسیرهای توسعه این اپلیکیشن، ارائه خدمات پرداختی به شهرداریهاست. اسمارتیز با نوید یکپارچهسازی کیف پول شهروندی، مسیر توسعه بازار خود را در پیش گرفته و توانسته با شهرهای مختلفی راهکارهای متناسب با نیاز را طراحی کند و به مرحله پیادهسازی برساند: کارت بانکی متصل به کیف پول، کارت بلیت بر بستر کیف پول و باشگاه شهروندی از این جمله هستند که میتوانم به آنها اشاره کنم.»
طبق صحبتهای مدیرعامل شرکت راهبرد هوشمند شهر، اپلیکیشن اسمارتیز که از اوایل پاییز ۱۴۰۳ با توسعه نسخه نیتیو اندروید در پلتفرمهای نصب برنامه قرار گرفت، توانسته به بیش از ۷۰هزار نصب دست پیدا کند. این در حالی است که هنوز فعالیت بازاریابی و تبلیغی برای اسمارتیز صورت نگرفته و عمده تعداد کاربران جذبشده آنها، حاصل از معرفی کلامی کاربران اسمارتیز بوده است. او در این باره میگوید: «در بخش توسعه بازار سازمانی، اسمارتیز توانسته با تعریف راهکار کامل مورد نیاز شهرداری در موضوع پرداختهای خرد، با پنج شهر (مشهد، تبریز، رشت، همدان و شمشک – دربندسر) بر سر ارائه بستر پرداخت به توافق برسد. همچنین در اپلیکیشن اسمارتیز همواره در تلاش هستیم که سرویسهای مکمل مورد نیاز کاربران نهایی خود را فراهم کنیم. بدین منظور پیادهسازی خدماتی همچون خدمات خودرویی یا گردشگری در این اپلیکیشن صورت گرفته است. اسمارتیز به دنبال تبدیلشدن به یک سوپراپ پرداخت نیست. به همین دلیل در انتخاب سرویسهای جدید با تأمل بیشتری پیش میرویم تا DNA شهروندی خود را حفظ کنیم.»
مفهوم شهر هوشمند وسعتی کلان دارد که توجه به تمام ابعاد آن فراتر از توان یک مجموعه است؛ به همین خاطر نیز تاکنون توجه اسمارتیز به یکی از موضوعات زیرساختی شهر هوشمند بوده است: پرداخت خرد شهروندی. ابراهیمی در این باره میگوید: «پس از مهیاسازی این زیرساخت، در دورنمای اسمارتیز این موضوع تعریف شده که بتواند با بازیگران حوزه شهر هوشمند در سرتاسر کشور همکاری مشترک تعریف کند و بهعنوان رابط شهروند، فضایی را در اختیار سایر کسبوکارهای این حوزه فراهم کند تا خدماتی مانند پارکینگ هوشمند یا حملونقل هوشمند بهمرور به شهروندان ارائه شود.»
ابراهیمی سپس در پاسخ به این سؤال که برای فراگیرسازی کیف پول بین شهروندان چه اقداماتی را تاکنون در راستای ایجاد فرهنگ استفاده از آنها انجام دادهاید، میگوید: «اسمارتیز بهتنهایی امکان فرهنگسازی ندارد و حتماً باید ظرفیتهای شهرداریها در این خصوص در راستای تعریف یک فرهنگ صحیح و انتقال آن به شهروندان مورد استفاده قرار گیرد.»
در تلاش برای تبدیلشدن به رهبر نوآوری در حوزه شهرهای هوشمند
ابراهیمی، شرکت راهبرد هوشمند شهر را نقشآفرین بهعنوان هاب ارائه خدمات شهر هوشمند و ارتباطدهنده بازیگران این حوزه با شهروندان کشور در نظر میگیرد و درباره چشمانداز پنجساله این شرکت میگوید: «شرکت راهبرد هوشمند شهر در مسیر آینده خود، به دنبال ایجاد تحولی اساسی در مدیریت شهری و سبک زندگی شهروندان است. ما معتقدیم که با استفاده از فناوریهای نوین، شهرها میتوانند هوشمندتر، کارآمدتر و انسانمحورتر شوند. در چشمانداز پنجساله خود، اهدافی را دنبال میکنیم که نهتنها منجر به بهبود خدمات شهری میشوند، بلکه تجربه زندگی شهری را به سطحی جدید ارتقا میدهند. یکی از این چشماندازها، تبدیلشدن به رهبر نوآوری در حوزه شهرهای هوشمند است. ما قصد داریم در طول پنج سال آینده، به مهمترین بازیگر حوزه هوشمندسازی شهری در ایران تبدیل شویم و نقش کلیدی در تحول دیجیتال شهرها ایفا کنیم. این هدف از طریق توسعه فناوریهای نوین، همکاری با شهرداریها و نهادهای دولتی و مشارکت با شرکتهای پیشرو در عرصه بینالمللی محقق خواهد شد.»

یکپارچهسازی خدمات شهری در یک اکوسیستم دیجیتال، دومین چشمانداز پنجساله این شرکت است. ابراهیمی درباره این چشماندازشان میگوید: «در حال حاضر، خدمات شهری بهصورت پراکنده و با روشهای سنتی ارائه میشود. ما قصد داریم پلتفرمی جامع و یکپارچه برای مدیریت تمام خدمات شهری ایجاد کنیم که شامل حملونقل عمومی و تاکسیهای هوشمند، مدیریت هوشمند پارکینگ و فضاهای عمومی، خدمات مالی و پرداختهای دیجیتال شهری، خدمات اداری و شهرداری الکترونیک و خدمات اضطراری و مدیریت بحران میشود. این اکوسیستم به شهروندان امکان میدهد که تنها با یک کلیک، تمام نیازهای خود را در شهر برطرف کنند.»
سومین چشمانداز پنجساله راهبرد هوشمند شهر، توسعه فناوری هوش مصنوعی و کلاندادهها برای بهینهسازی خدمات شهری است. طبق صحبتهای ابراهیمی، آنها در راهبرد هوشمند شهر، با استفاده از فناوری هوش مصنوعی و تحلیل دادههای بزرگ، به دنبال افزایش کارایی و کاهش هزینههای خدمات شهری هستند. او در این باره میگوید: «این فناوریها به ما کمک میکنند تا الگوهای تردد و نیازهای شهروندان را تحلیل کنیم و حملونقل عمومی را هوشمندتر کنیم. همچنین خدمات شهری را بهصورت پویا و بر اساس نیاز واقعی شهروندان تنظیم کنیم و با ایجاد داشبوردهای مدیریتی مبتنی بر داده، به تصمیمگیران شهری کمک کنیم که بهترین تصمیمات را در لحظه اتخاذ کنند.»
ایران، در مسیر تبدیلشدن به کشوری پیشرو در شهرهای هوشمند
مشارکت شهروندان در مدیریت شهری و ایجاد ارتباط مستقیم با مدیران نیز چهارمین چشمانداز راهبرد هوشمند شهر است. به گفته ابراهیمی، یکی از اهداف اصلی این شرکت این است که شهروندان را به بخشی از مدیریت شهر تبدیل کند. او توضیح میدهد: «از طریق سامانههای دیجیتال و اپلیکیشنهای تعاملی، مردم میتوانند نظرات و پیشنهادهای خود را مستقیماً با مدیریت شهری در میان بگذارند. در رأیگیریها و تصمیمگیریهای شهری شرکت کنند و از وضعیت خدمات شهری، تعمیرات، تغییرات و پروژههای در حال اجرا مطلع شوند. این ارتباط دوطرفه باعث میشود که تصمیمگیریهای شهری دقیقتر، شفافتر و مبتنی بر نیاز واقعی جامعه باشد.»
یکی دیگر از چشماندازهای پنجساله این شرکت، توسعه فناوریهای فینتک و پرداخت دیجیتال شهری است. ابراهیمی در این باره میگوید که راهبرد هوشمند شهر بهعنوان بازوی دیجیتالی بانک شهر، در نظر دارد سیستمهای نوین پرداخت شهری را توسعه دهد؛ سیستمهایی که شامل کارت شهروندی دیجیتال برای انجام تمام پرداختهای شهری، پرداختهای هوشمند از طریق QR Code و NFC و کیف پول الکترونیکی ویژه خدمات شهری میشوند: «با این راهکارها، شهروندان دیگر نیازی به حمل پول نقد یا حتی کارت بانکی ندارند و میتوانند تمام پرداختهای خود را بهصورت یکپارچه و سریع انجام دهند.»
طبق صحبتهای مدیرعامل راهبرد هوشمند شهر، اجرای پروژههای کلان ملی و بینالمللی در حوزه شهر هوشمند نیز از دیگر اهداف مهم آنها در پنج سال آینده است و در نظر دارند طی پنج سال آینده، با همکاری نهادهای داخلی و بینالمللی، پروژههای هوشمندسازی شهری را در سطح کلان اجرا کنند. او توضیح میدهد: «این پروژهها شامل راهاندازی شهرکهای کاملاً هوشمند، ایجاد مراکز کنترل هوشمند شهری
(Smart City Hubs) و همکاری با شرکتهای بینالمللی برای انتقال دانش و فناوریهای پیشرفته میشوند. این پروژهها به ما کمک میکنند که ایران را در مسیر تبدیلشدن به یکی از کشورهای پیشرو در شهرهای هوشمند قرار دهیم.»
راهبرد هوشمند شهر همچنین به دنبال توسعه سیستمهای حملونقل هوشمند و خدمات اشتراکی شهری است. به عقیده ابراهیمی، یکی از ارکان اساسی شهرهای هوشمند، بهینهسازی حملونقل و ایجاد روشهای نوین جابهجایی شهری است. شرکت راهبرد هوشمند شهر نیز در نظر دارد طی پنج سال آینده، با استفاده از فناوریهای دیجیتال و مدلهای نوین حملونقل، تجربهای سریع، راحت و مقرونبهصرفه را برای شهروندان فراهم کند.
مدیرعامل راهبرد هوشمند شهر در این باره میگوید: «در این راستا، اقداماتی را دنبال خواهیم کرد. برای مثال «مدیریت هوشمند ناوگان حملونقل عمومی» را در دستور کار داریم که استفاده از دادههای لحظهای و هوش مصنوعی را برای بهینهسازی مسیرهای اتوبوس، تاکسی و مترو، بهگونهای قرار دهیم که زمان انتظار کاهش یابد و ظرفیت وسایل نقلیه بهینه شود. «توسعه پارکینگهای هوشمند» نیز از دیگر اقدامات ما در این حوزه است که به دنبال طراحی و اجرای سیستمهای هوشمند مدیریت پارکینگ هستیم که با استفاده از حسگرها و اپلیکیشنهای موبایلی، نزدیکترین جای پارک را به رانندگان معرفی کند و فرایند پرداخت را دیجیتالی کند. «بهینهسازی سیستمهای حملونقل بینشهری» نیز از دیگر برنامههای پنجساله ماست و در پی راهاندازی سامانههای رزرواسیون و مسیریابی هوشمند برای سفرهای بینشهری با هدف افزایش دقت، سرعت و کاهش هزینههای سفر هستیم. «یکپارچهسازی پرداختهای حملونقل شهری» را نیز در دستور کارمان داریم تا بتوانیم سیستمهای پرداخت دیجیتال یکپارچه را که امکان استفاده از تمامی خدمات حملونقل شهری را با یک کارت یا اپلیکیشن موبایلی فراهم کند برای مشتریانمان ایجاد کنیم. با این اقدامات، راهبرد هوشمند شهر به پیشگام تحول دیجیتال در حوزه حملونقل شهری تبدیل خواهد شد و شهروندان میتوانند با سرعت بیشتر، هزینه کمتر و راحتی بالاتر در شهر تردد کنند.»
خلق تجربهای مدرن و هوشمند برای زندگی شهری
علاوه بر تمامی این موارد، طبق صحبتهای ابراهیمی، راهبرد هوشمند شهر توسعه خدمات مبتنی بر واقعیت افزوده و اینترنت اشیا در شهرهای هوشمند را نیز در پنج سال آینده در دستور کار خود قرار داده است. او در این باره میگوید: «یکی از اهداف کلیدی ما در مسیر توسعه شهرهای هوشمند، استفاده از فناوریهای پیشرفته مانند واقعیت افزوده (AR) و اینترنت اشیا (IoT) برای بهبود خدمات شهری و افزایش رفاه شهروندان است. در این راستا نیز چندین و چند اقدام و پروژه را دنبال خواهیم کرد. از جمله این اقدامات میتوانم به استفاده از واقعیت افزوده در خدمات شهری اشاره کنم که ایجاد راهکارهای AR را برای راهنمایی شهروندان در سطح شهر، از جمله نقشههای هوشمند شهری، تابلوهای اطلاعاتی دیجیتال و راهنماییهای مجازی در ایستگاههای حملونقل عمومی فراهم میکند.
همچنین در این راستا، پروژه مدیریت هوشمند زیرساختهای شهری را داریم و در این حوزه، استفاده از اینترنت اشیا برای نظارت و کنترل هوشمند سیستمهای شهری مانند روشنایی خیابانها، تجهیزات حملونقل و خدمات اضطراری را در دستور کارمان داریم. توسعه گردشگری هوشمند نیز از دیگر اقدامات ما در این حوزه است و در این راستا، تورهای مجازی شهری و تجربههای واقعیت افزوده برای گردشگران را ایجاد میکنیم؛ بهطوریکه بتوانند اطلاعات تاریخی، فرهنگی و راهنمای مکانهای مهم را از طریق دستگاههای هوشمند خود دریافت کنند. همچنین بهبود خدمات رفاهی شهری را نیز داریم که در آن، از اینترنت اشیا برای مدیریت هوشمند ترافیک، افزایش ایمنی شهری و بهینهسازی مصرف انرژی استفاده میکنیم؛ بهطوری که شهرها کارآمدتر و شهروندان آسودهتر زندگی کنند. با این اقدامات، راهبرد هوشمند شهر به یکی از پیشگامان ارائه خدمات نوین شهری مبتنی بر فناوریهای آیندهمحور تبدیل خواهد شد و تجربهای مدرن و هوشمند برای زندگی شهری خلق خواهد کرد.»
یک تغییردهنده واقعی در نحوه زندگی شهری خواهیم بود
چشمانداز دیگر پنجساله راهبرد هوشمند شهر، تنها به داخل کشور محدود نمیشود؛ بلکه تبدیلشدن به الگوی موفق شهر هوشمند در منطقه را در دستور کار خود قرار داده است. ابراهیمی در این باره میگوید: «ما به دنبال این هستیم که با توسعه پروژههای موفق در ایران، الگوی شهر هوشمند را به کشورهای منطقه نیز صادر کنیم. این امر از طریق توسعه همکاریهای بینالمللی با شرکتهای بزرگ فناوری، اجرای پروژههای مشترک با کشورهای همسایه و ارائه راهکارهای شهر هوشمند به بازارهای بینالمللی صورت میگیرد. تحقق این اهداف، راهبرد هوشمند شهر را به یکی از شرکتهای پیشرو در حوزه شهرهای هوشمند در سطح منطقه تبدیل خواهد کرد. در نهایت اینکه چشمانداز پنجساله شرکت راهبرد هوشمند شهر بر اساس نوآوری، هوش مصنوعی، توسعه فینتک، یکپارچهسازی خدمات شهری و مشارکت شهروندان طراحی شده است. ما در تلاشیم تا با ترکیب فناوری و مدیریت شهری، زندگی مردم را آسانتر و شهرها را کارآمدتر کنیم. در پایان این دوره پنجساله، راهبرد هوشمند شهر نهتنها یک شرکت فناوری شهری، بلکه یک تغییردهنده واقعی در نحوه زندگی شهری خواهد بود.»