آیا هوش مصنوعی به افزایش بهرهوری کمک میکند؟
مروری بر مهمترین مطالب شش مجله معتبر فناوریهای مالی جهان
عصر تراکنش ۹۳ / در نودوسومین شماره از ماهنامه عصر تراکنش به روال همیشه مروری بر جدیدترین و مهمترین مطالب شش مجله معتبر فناوریهای مالی جهان داشتیم. «فورچون»، «بلومبرگ بیزینس ویک»، «امآیتی تکنولوژی ریویو»، «فینتک»، «فستکمپانی» و «بارونز» شش مجلهای هستند که در این شماره به آنها پرداختهایم. در ادامه نگاهی اجمالی به مهمترین مطالب آنها خواهیم داشت.
سرمایهگذاری معقول در بازار رمزارزها
شماره آوریل و می ۲۰۲۵ فورچون / بسیاری از سرمایهگذاران محتاط، همیشه تلاش میکنند از سرمایهگذاری در بازار رمزارزها فرار کنند. مجله فورچون در تازهترین شماره خود به این مسئله پرداخته که چطور میتوان سرمایهگذاری عاقلانه، دوراندیشانه و درستی در بازار کریپتوها داشت. از یکسو موارد کلاهبرداری که گاهی باعث شده بازار رمزارزها تا ۸۰ درصد ریزش را تجربه کند و از سوی دیگر، موانع قانونی، همگی جزو مواردی هستند که جلوی سرمایهگذاری در این بازار را میگیرند. بااینحال، بیتکوین بهعنوان باارزشترین ارز دیجیتال، طی یک دهه اخیر عملکرد خوبی از خود به جا گذاشته و نشان داده که میتوان روی آن سرمایهگذاری کرد. در واقع بیتکوین همتراز شاخصهای بازار سهام و همچنین طلا، مورد ارزیابی قرار میگیرد و این یعنی ارزش سرمایهگذاری را دارد.

تا میانه ماه مارس، بیتکوین همچنان بالای ۸۰هزار دلار ارزش داشته و این یعنی، باید برای سرمایهگذاریهای کلان در نظر گرفته شود. با این حال، بسیاری از سرمایهگذاران معمولی نمیدانند چطور میتوان روی این دارایی سرمایهگذاری کرد. در واقع، شیوه معقول سرمایهگذاری روی رمزارزها چگونه است؟ یکی از توصیههای فورچون این است که سرمایهگذاران در سبد خرید خود از رمزارزها، همیشه سهم بیشتری را به بیتکوین اختصاص دهند. مثلاً ۶۰ درصد را به بیتکوین اختصاص دهند، ۱۰ یا ۱۵ درصد هم اتریوم خریداری کنند و به سایر رمزارزها بیش از ۴ یا ۵ درصد اختصاص ندهند. این شیوه میتواند یک سرمایهگذاری معقول را شکل دهد. نکته دیگر اینجاست که سرمایهگذاران در عرصه رمزارزها باید نگاه بلندمدت داشته باشند. به صورت کلی لازم است که سرمایهگذاران با رویکرد بلندمدت به سراغ بازارهای سرمایهای بروند. با این حال، رمزارزها در این زمینه بیشتر به نگاه بلندمدت نیاز دارند.
نکته دیگری که نشریه فورچون روی آن تاکید دارد این است که پیش از خرید رمزارزها، حتما در رابطه با آنها مطالعه کنید. در واقع، باید با شناخت کافی از این بازار به سراغ آن بروید تا غافلگیر نشوید. نکته دیگر هم این است که سهمها را بهصورت پلکانی و در طول زمانی خریداری کنید. یعنی یکباره تمامی پول و سرمایه خود را وارد این بازار نکنید؛ یا هر مبلغی که قصد دارید به این بازار تزریق کنید، آن را به صورت تدریجی وارد بازار کنید.
عنوان | فورچون |
---|---|
صاحبامتیاز | کرون پوکفند |
تیراژ | ۸۵۲ هزار |
انتشار اولین شماره | ۱۹۲۹ |
دفتر مرکزی | نیویورک، آمریکا |
وبسایت | fortune.com |
سوژهها | #سرمایهگذاری #رمزارز #بیتکوین |
تاثیر هوش مصنوعی بر بهرهوری
شماره آوریل ۲۰۲۵ بلومبرگ بیزینس ویک / طرح جلد نشریه بلومبرگ بیزینس ویک به جستوجو در گوگل پرداخته است. کسبوکار اصلی گوگل طی سالهای اخیر، جستوجو بوده است. در واقع گوگل بهعنوان اصلیترین موتور جستوجو در جهان شناخته میشد اما با ظهور هوش مصنوعی و چت جیپیتی این کسبوکار هم در آستانه تغییرات و تحولات بزرگ قرار گرفته است. در واقع، چت جیپیتی اکنون خطری وجودی برای گوگل محسوب میشود. این شرکت برای اینکه بتواند به حیات خود در رقابت با چت جیپیتی ادامه دهد، چارهای ندارد جز اینکه محصولات و خدمات خود را متنوع و بهروز کند. این مطلب به این موضوع میپرداز که این شرکت لازم است از اساس، محصولات جدیدی در اختیار کاربران خود قرار دهد تا بتواند همچنان در صدر باقی بماند.

آیا هوش مصنوعی به افزایش بهرهوری کمک میکند؟ این پرسشی است که تحلیلگر نشریه بلومبرگ بیزینس ویک به سراغ آن رفته و تلاش کرده به آن پاسخ دهد. از قدیم گفتهاند که «وقت طلاست»! در میان کسانی که در دنیای کسبوکار فعالیت دارند، این اصطلاح از اهمیتی دوچندان برخوردار است. در واقع این اصطلاح یکی از کلیشههای رایج است و با این حال به نظر میرسد که خیلی هم جدی گرفته نمیشود. این روزها با ظهور هوش مصنوعی، بحث اینکه وقت چقدر ارزش دارد و چطور میتوان بهترین بهره را از زمان برد، زیاد داغ شده است. با این حال واقعاً نمیدانیم که هوش مصنوعی میتواند استانداردها را جابهجا کند یا خیر. بسیاری از رهبران کسبوکارها یک دغدغه بزرگ دارند و آن هم افزایش «بهرهوری» است. برخی تصور میکنند که با بهرهگیری از هوش مصنوعی میتوانند به این خواسته بزرگ خود دست پیدا کنند. با این حال به نظر میرسد این قضیه جای بررسی بیشتری دارد.
هر هفته و هر روز با یک فناوری جدید و ابداع تازه از طریق هوش مصنوعی همراه هستیم، اما آیا واقعاً این ابداعات به افزایش بهرهوری ختم میشوند؟ بررسیها نشان میدهد که باید شاخصهای اثرگذاری هوش مصنوعی بر بهرهوری را بیشتر مورد ارزیابی قرار دهیم. واقعیت این است که بررسی و ارزیابی میزان بهرهوری اصلاً کار سادهای نیست و به بررسی شاخصهای متعدد و پیچیدهای نیاز دارد. آمار و ارقام و همچنین دادههای بسیاری وجود دارند که روی آن اثر میگذارند و وضعیتش را دگرگون میکنند. به همین دلیل است که چندان ساده نمیتوان آن را ارزیابی کرد.
میزان خدماتی که هر کسبوکار میتواند از مسیر هوش مصنوعی در اختیار مشتریان خود بگذارد، از جمله عوامل تأثیرگذار است ولی این خروجی الزاماً به معنای افزایش بهرهوری نیست. به هر حال میتوان با قاطعیت گفت که بهرهوری از مسیر توسعه فناوری، میتواند بهبود پیدا کند، اما به این معنا نیست که هر جا از آن فناوری بهره بگیرند، قطعاً و الزاماً بهرهوری افزایش پیدا کند. برای مثال گاهی اوقات مدیریت بیشتر فناوری و هوش مصنوعی میتواند به افزایش بهرهوری کمک کند. به این ترتیب شاید بتوان گفت بهرهوری میتواند با هوش مصنوعی افزایش پیدا کند اما همیشه این اتفاق رخ نخواهد داد.
عنوان | بلومبرگ بیزینس ویک |
---|---|
صاحبامتیاز | مایکل بلومبرگ |
تیراژ | ۳۲۵ هزار نسخه |
انتشار اولین شماره | سپتامبر ۱۹۲۹ |
دفتر مرکزی | نیویورکسیتی |
وبسایت | bloomberg.com/businessweek |
سوژهها | #بهره_وری #هوش_مصنوعی #فناوری |
انقلاب روابط انسانی با هوش مصنوعی
شماره آوریل ۲۰۲۵ امآیتی / حتماً برای شما هم پیش آمده که وارد یک وبسایت شده باشید تا خدماتی را دریافت کنید و ناگهان یک چتبات به سراغتان آمده تا به شما کمک کند. نشریه امآیتی در تازهترین شماره خود به همین رباتهای چت پرداخته و توضیح داده که این رباتها چطور در حال ایجاد تغییرات و تحولات بزرگ در روابط ما با دیگران هستند. برخی حتی گفتهاند که این رباتها روابط ما با خودمان را هم تغییر دادهاند. حالا امآیتی میگوید این تغییرات دائمی هستند؛ یعنی آمدهاند که بمانند. هوش مصنوعی همهجا حضور دارد و به شکلهای مختلف و نامنتظره در حال تغییر دادنِ روابط انسانی است. رابطه ما با همسر، فرزند، همکاران و دوستانمان بهسرعت در حال تغییر است و بخش زیادی از آن وابسته به همین رباتهایی است که به کمک هوش مصنوعی رایج شدهاند. بخشی از این فناوریهای جدید قابل پیشبینی نیستند و برخی هم کاملاً گیجکننده هستند.

با این حال میتوان گفت که چتباتها نقشی حمایتگر و آرامشبخش دارند. بررسیها نشان میدهد زمانیکه استرس و اضطراب داریم، این رباتها میتوانند نقشی کمککننده داشته باشند. در واقع آنها میتوانند مانند یک دوست کوچک باشند که همیشه در جیب داریم و میتوانیم از آن بهموقع بهرهمند شویم. برخی افراد هم به دنبال ایدههای نوآورانهای هستند که هوش مصنوعی و چتباتها میتوانند برایشان به یک رؤیای واقعی تبدیل کنند. در واقع آنها ممکن است ایدههایی داشته باشند که خودشان نمیتوانند آن را به مرحله اجرا درآورند اما ارتباط با هوش مصنوعی و چتباتها میتواند کمکی بزرگ باشد.
بررسیها نشان میدهد که انسانها از مسیر بهرهگیری از هوش مصنوعی و چتباتها میتوانند تحولاتی بزرگ در زندگی خود ایجاد کنند و تمام اینها همچنان ابتدای یک راه دور است. در واقع در رابطه با حمایت عاطفی و حتی عشق، هوش مصنوعی میتواند یک اتفاق تازه را رقم بزند. ابزاری مفید که همهچیز را متحول کرده و حالا نوبت به هوش مصنوعی رسیده است. انسانها باید در آینده یاد بگیرند به کمک هوش مصنوعی، روابط انسانی خودشان را حفظ کنند و این روابط را بهبود ببخشند. در این صورت، بازی را در مقابل هوش مصنوعی بردهاند! حالا باید دید در آینده انتخاب انسانها چه خواهد بود.
عنوان | امآیتی |
---|---|
صاحبامتیاز | کمبریچ |
تیراژ | ۱۶۱هزار و ۵۲۹ نسخه |
انتشار اولین شماره | ۱۸۹۹ |
دفتر مرکزی | آمریکا، ماساچوست |
وبسایت | technologyreview.com |
سوژهها | #هوش_مصنوعی #نوآوری #روابط_انسانی |
بانکی که رهبری تحول دیجیتال در اروپا را بر عهده دارد
شماره آوریل ۲۰۲۵ فینتک / بانک BBVA در سوئیس بهعنوان یکی از بانکهای باسابقه و مهم در این کشور شناخته میشود. نشریه فینتک در گزارشی توضیح داده که این بانک چطور توانسته تحول دیجیتال در صنعت بانکداری ایجاد کند. این بانک عمدتاً به مشتریان آمریکای لاتین، اسپانیا و ترکیه خدمات مالیاش را ارائه میکند. یکی از نکات مهم در رابطه با این بانک، بهرهگیری از فناوریهای پیشرفته نظیر هوش مصنوعی، بلاکچین و همچنین مشارکتهای استراتژیک است. در واقع این بانک موفق شده از این مسیر، خدمات مالی را به شکلی متفاوت در اختیار مشتریان خود بگذارد. یکی از مسائل مهم در رابطه با این بانک، تغییر زاویه نگاه به مسائل بوده است. در واقع این بانک به جای اینکه تمرکز خود را روی تراکنشها بگذارد، تمرکزش را روی مشتریانش گذاشته و به دنبال روشهایی است که بتواند خدمات را به بهترین شکل در اختیار مشتریان بگذارد. این بانک تصمیم گرفته که فقط نقش ناظر مالی را ایفا نکند بلکه در واقع به دنبال ایجاد تحول دیجیتال در اکوسیستم بانکها باشد.

این بانک در حقیقت اولین بانک بزرگ اروپایی بود که در سال ۲۰۲۱ در زمینه رمزارزها هم خدماتی را برای سرمایهگذاری ارائه کرد. به این ترتیب نخستین گامها را برداشت تا نشان دهد یک بانک متفاوت است. همچنین از مسیر مشارکت با شرکتهای فعال در عرصه دیجیتال، توانسته زیرساختهای لازم برای تحول دیجیتال را برای خود فراهم آورد. برخی از پروژههای هوش مصنوعی که در این بانک معرفی شدهاند، امکان تحلیل و پیشبینی و همچنین کشف تقلب را میدهند. بهعلاوه خدمات مشتری را بهبود میبخشند. اتوماسیون گزارشهای مالی هم از دیگر خدماتی است که این بانک در اختیار مشتریان خود گذاشته. در نهایت فرهنگ دیجیتال هم در میان کارکنان خود فراهم آورده و به این ترتیب، تحول دیجیتال را رقم زده است. این بانک با ترکیب نوآوری، امنیت و مشتریمداری توانسته تحول دیجیتال را نه فقط وارد بانکهای سوئیس کند بلکه تلنگری به سایر بانکهای اروپایی هم زده. به همین دلیل از نگاه نشریه فینتک بهعنوان پیشگام تحول دیجیتال در عرصه بانکداری در اروپا شناخته میشود. این بانک ثابت کرده که با مدیریت صحیح میتوان تحولاتی بزرگ را رقم زد و به آغوش فناوریهای جدید رفت.
عنوان | فینتک |
---|---|
صاحبامتیاز | Byzclick Media Group |
تیراژ | انتشار آنلاین |
انتشار اولین شماره | ۲۰۱۹ |
دفتر مرکزی | نوروویچ، بریتانیا |
وبسایت | fintechmagazine.com |
سوژهها | #فین_تک #بانکداری #تحول_دیجیتال |
معرفی نوآورترین شرکتهای جهان
شماره بهار ۲۰۲۵ فستکامپنی / کدام شرکتها در عرصه نوآوری حرف اول را میزنند؟ نشریه فستکامپنی در تازهترین شماره خود به مرور ۵۰ شرکتی پرداخته که از نگاهش، حرف اول را در زمینه نوآوری میزنند و توانستهاند از مسیر نوآوری به موفقیتهای بزرگ دست پیدا کنند. فستکامپنی در گزارش خود تأکید کرده که جهان با سرعت در حال تغییر و تحول است و شرکتهای کمی میتوانند خودشان را مدام بهروز نگه دارند تا محصولی که در اختیار مشتریشان میگذارند، مطابق با تغییرات و تحولات روز باشد. این ۵۰ شرکتی که این نشریه انتخاب کرده در حقیقت موفقترین عملکرد را در زمینه همراهی با تغییرات داشتهاند. آنها در کسبوکار خود، مدام بهروز شدهاند و از مسیر نوآوری، نیازهای مشتریانشان را برطرف کردهاند. نخستین شرکت در این زمینه، ویمو بوده که با تاکسیهای بدون رانندهاش در جهان شناخته میشود. این شرکت توانسته پروژه اتومبیلهای خودران را به کمک فناوریهای روز، ارتقا دهد.

میزان بهرهگیری این شرکت از فناوریهای روز، کاملاً معنادار بوده و توانسته کیفیت زندگی مردم را در زمینه بهرهگیری از تاکسیها در کشورهای غربی، متحول کند. به همین دلیل است که رتبه اول را به خود اختصاص داده. انویدیا دومین شرکتی است که در فهرست این نشریه قرار گرفته و توانسته از مسیر هوش مصنوعی و فناوریهای جدید، تحولاتی بزرگ ایجاد کند. در واقع همه بهنوعی در رقابت هوش مصنوعی قرار دارند و انویدیا در این زمینه پیشتاز بوده است. شرکت بیوایدی که خودروهای برقی چینی را تولید میکند هم در این فهرست رتبه پنجم را به خود اختصاص داده. این شرکت توانسته بازار خودروهای غربی را کساد کند و به مشتریان بسیاری هم دست یافته.
دولینگو که همه بهنوعی با آن آشنایی دارند هم رتبه دوم را به خود اختصاص داده و بهعنوان یکی از نوآورترین شرکتها شناخته شده است. با این حال این فقط شرکتهای مدرن نیستند که به این فهرست راه پیدا کردهاند؛ برای مثال یوتیوب که سالهاست فعالیت میکند هم به دلیل اینکه توانسته مدام خودش را بهروز نگه دارد، توانسته وارد این فهرست شود. این شرکت رتبه یازدهم را پیدا کرده است. شرکت دیپسیک هم بهعنوان یک شرکت نوپا وارد این فهرست شده، چرا که توانسته از مدلهای هوش مصنوعی نهایت بهره را ببرد و در عرصه خودش تحولاتی بزرگ ایجاد کند. این فهرست نشان میدهد که نوآوری به موفقیتِ این شرکتها کمک بزرگی کرده است.
عنوان | فستکمپانی |
---|---|
صاحبامتیاز | شرکت فست کامپنی |
تیراژ | ۷۵۷ هزار نسخه |
انتشار اولین شماره | نوامبر ۱۹۹۵ |
دفتر مرکزی | نیویورکسیتی، آمریکا |
وبسایت | fastcompany.com |
سوژهها | #نوآوری #انویدیا #هوش_مصنوعی |
برندگان و بازندگان در سه ماه ابتدایی ۲۰۲۵
شماره آوریل ۲۰۲۵ بارونز / سه ماه از ابتدای سال میلادی ۲۰۲۵ میگذرد. دونالد ترامپ به ریاستجمهوری آمریکا دست پیدا کرده و موفق شده بسیاری از برنامههایی را که مدنظر داشته به مرحله اجرا درآورد. حالا پرسش اینجاست که طی سه ماه ابتدایی سال جدید، برندهها و بازندههای بازار سرمایه چه کسانی بودهاند. نشریه بارونز در گزارشی به این مسئله پرداخته و توضیح داده کدامیک برنده و کدام بازنده بودهاند. طبق این بررسی، طلا و سهام خارجی بهترین عملکرد را در بازار به ثبت رساندهاند. در مقابل، ارزهای دیجیتال جزو بازندگان اصلی بودهاند. سقوط تسلا و سهام آن یکی از مهمترین موارد در بازار بوده است. حواشی بسیاری در رابطه با ایلان ماسک، مدیر شرکت تسلا، مطرح شد که سهام این شرکت را هم تحتتأثیر قرار داد. نگرانی از تعرفههای جدیدی که دونالد ترامپ روی کالاهای وارداتی از کشورهای مختلف قرار داد، از دیگر مواردی بود که بازار سهام را تحتتأثیر خود قرار داد.

تاثیر بلندمدتترِ این اقدام ترامپ در آینده مشخص خواهد شد. از آنجا که آمریکا با تراز تجاری منفی مواجه است، یعنی کشورها بیشتر به آمریکا میفروشند و کمتر از آن میخرند، ترامپ تلاش دارد از مسیر تعرفهگذاری، این وضعیت را تغییر دهد. با این حال، اقدام او تمامی بازارها را تحتتأثیر قرار داده است. جهش طلا از مهمترین اتفاقاتی بود که در این مدت شاهد آن بودیم. اقدامات ترامپ و بسیاری از مسائل دیگر دست به دست هم دادهاند و ارزش طلا را بالا بردهاند. در واقع طلا به برنده این ماجرا تبدیل شده است.
ناکامی ارزهای دیجیتال در این زمینه مهمترین مورد به شمار میرود. درحالیکه بسیاری از بازارها وضعیت قابلقبولی دارند اما وضعیت رمزارزها چندان جالب نیست و به نظر میرسد بازار آن حال خوشی ندارد. با این حال، آنچه اکنون شاهدش هستیم، یک موقعیت کوتاهمدت است. در درازمدت احتمالاً این وضعیت کاملاً تغییر میکند. به هر حال فعلاً رمزارزها یک دارایی پرریسک به شمار میروند و در مقابل، طلا هیچ ریسکی برای سرمایهگذاران ندارد و آنها میتوانند با خوشبینی روی آن سرمایهگذاری کنند. این برآوردی است که بارونز از وضعیت بازارها به دست آورده است.
عنوان | بارونز |
---|---|
صاحبامتیاز | داوجونز |
تیراژ | ۳۰۵ هزار و ۵۱۳ نسخه |
انتشار اولین شماره | ۱۹۲۱ |
دفتر مرکزی | نیویورکسیتی |
وبسایت | barrons.com |
سوژهها | #بازار #سرمایه #طلا |