سال ۱۴۰۴ را به تثبیت بازارمان اختصاص خواهیم داد
در گفتوگو با مسعود حسینی، مدیرعامل شرکت تفکر پیشرو عصر داده، درباره اقدامات، چالشها و برنامههای این شرکت در سال جدید مطرح شد
عصر تراکنش ۹۳ / شرکت تفکر پیشرو عصر داده مجموعهای فعال در حوزه زیرساخت فینتک و لندتک است که با رویکرد خلق ارزش افزوده بر مبنای ارائه سرویسهای جدید در حوزه فینتک فعالیت میکند؛ مجموعهای که مهمترین محصولش در این زمینه، ونش نام دارد و در ادامه محصولات و سرویسهای متنوع دیگری از جمله ونیفای و پلتفرم شتابدهی ونش ایکس را نیز توسعه داده است. در گفتوگویی که با مسعود حسینی، مدیرعامل شرکت تفکر پیشرو عصر داده داشتیم، به مهمترین اقداماتشان در یک سال گذشته و برنامههایی که برای سال جدید دارند، پرداختیم. طبق صحبتهای حسینی، این شرکت در سال گذشته با رشد ۴برابری درآمدهایش مواجه شد که حاصل توسعه سرویسها و بهبود تجربه مشتریانش بوده است. برای سال ۱۴۰۴ نیز برنامههایی شامل تثبیت موقعیت در بازارهای فعلی، ورود به حوزههای جدید، توسعه محصولات پیشرفتهتر و ارتقای تجربه کاربری را در دستور کارشان دارند و تمرکز اصلیشان بر سرویسهایی مانند اطلاعرسانی قبوض و توسعه بازارهای B2B و B2C خواهد بود.
افزودن یک سرویس جدید به ونش در سال ۱۴۰۳
طبق صحبتهای مسعود حسینی، مدیرعامل تفکر پیشرو عصر داده، این شرکت در سال ۱۴۰۳ دستاوردهای مهمی داشته و روی توسعه ونش و ونیفای تمرکز کرده است. درواقع این شرکت در سال ۱۴۰۳ به لحاظ شاخصهای کسبوکاری دو محصول اصلی به نام ونش و ونیفای داشت و توانستند بهرغم چالشهایی که با آن روبهرو بودند، رشد خوبی در پلتفرمهای خود داشته باشند.
او در این باره توضیح میدهد: «این رشد هم از نظر ابعاد کسبوکاری، هم از نظر زیرساختها و پشتیبانی مشتریان بوده است. ونش یک پلتفرم در حوزه سرویسهای خدمات عمومی است که از سال ۱۳۹۷ شروع به فعالیت کرده و PSPها، بانکها و شرکتها از آن استفاده میکنند. سرویسهای آن مربوط به حوزههایی است که از گذشته هم وجود داشتهاند. ما برای اولینبار سرویس اطلاعرسانی قبوض خدماتی را به ونش اضافه کردیم که تا قبل از این وجود نداشته است. مشتریان بزرگی مانند بلوبانک این سرویس را پذیرفتهاند و دیگر بانکها هم در حال اضافهشدن به آن هستند. این سرویس جدید قرار است در تسریع روندهای پرداختی، شرکتها را یاری کند. با استفاده از این سرویس، بهمحض صدور قبض در سازمان خدماتی، به کاربر اطلاع داده میشود که قبض او صادر شده و اگر کاربر در بانک دسترسی فعال کرده باشد، پرداخت بهصورت خودکار انجام میشود و دیگر نیازی به انجام کار خاصی نیست. این باعث تفاوت چشمگیر در بازار میشود و یکی از مهمترین کارهایی است که ما در شرکت تفکر پیشرو عصر داده انجام دادهایم.»
ونیفای؛ بخشی از زنجیره سنجش اعتبار کاربر در کسبوکارهای مالی
پلتفرم دومی که حسینی آن را یکی از محورهای اصلی فعالیتهایشان در سال گذشته قلمداد میکند، ونیفای نام دارد که آغاز فعالیتش به سال ۱۳۹۹ برمیگردد. او در این باره میگوید: «ونیفای بر اساس نیاز بازار ایجاد شد، اما ذینفعان آن که شبکه بانکی و مالی کشور بودند، لزوم شکلگیری و توسعه آن را نمیدانستند و خیلی طول کشید تا فهم آنها از ابزارهای نوین تغییر کند. با وجود این، امروز که با شما صحبت میکنم، ما بخشی از زنجیره تأمین و سنجش اعتبار و رفتار کاربر در کسبوکارهای مالی و بانکی هستیم و ونیفای سهم بازار خوبی پیدا کرده است. سرویسهای ونیفای اکنون در بیش از ۱۵ بانک و مؤسسه مالی، شرکتهای لیزینگ و صرافیها در حال استفاده است. علاوهبر آن، ونیفای ارائهدهنده این سرویس در پلتفرم دیوار نیز هست و جدیدترین سرویس این پلتفرم بهزودی در دسترس خواهد بود.»
بغرنجتر شدن چالش منابع انسانی در سال ۱۴۰۴
سال گذشته برای کسبوکارها سال آسانی نبود. حسینی با تأیید این مسئله، بر سختتر شدن شرایط در سالهای اخیر صحه میگذارد و بیان میکند: «ما از سال ۱۳۹۶ عادت کرده بودیم که همیشه درباره سالهای بعدی بگوییم که سال بهتری خواهد شد، اما اخیراً این روند امیدواری با تغییراتی همراه شده است. شرایط بسیار پرچالش شده و پیشبینی آینده دشوارتر از گذشته است؛ سال ۱۴۰۳ همهجوره سخت بود. اگر در شرایط عادیتری بودیم، اوضاع خیلی متفاوت میشد و بهتر پیش میرفتیم. وقتی که شاخصها روی تابع نرمال قرار میگیرند، مشکلات یکسان میشوند. چالشهایی که در سالهای گذشته داشتیم و چالشهایی که در سالهای آینده خواهیم داشت، همگی از یک جنس هستند، چون بهبودی در آنها ایجاد نمیشود و فقط دردناکتر میشوند.
عدم دسترسی به نیروی متخصص و چابک انسانی یکی از آن چالشهایی است که همواره روند توسعه شرکتهای حوزه فینتک را در این سالها مختل کرده است. مانند سالهای گذشته، چالش منابع انسانی در سال آینده سختتر خواهد شد. سال ۱۴۰۳ سال سختی بود و توسعه زیرساخت بهشدت چالشبرانگیز بود. تأمین زیرساخت خیلی سخت بود و شرایط اینترنت هم خوب نبود که البته اوضاعش کمی بهتر شده است. تأمین زیرساخت باتوجهبه افزایش قیمت ارز، چالش بزرگی به شمار میرفت؛ بهویژه وقتی که در این مقیاس کار میکنیم. هزینههای نگهداری بهشدت افزایش یافته و میتواند هزینه تمامشده خدمات را هم افزایش دهد. خوشحالیم که سال قبل با اتفاقاتی که افتاد، تا حد زیادی ضربهگیر داشتیم، اما برای سال آینده همه چالشهای گذشته را داریم؛ آن هم به صورتی شدیدتر. در یک کلام باید بگویم که بوی بهبود ز اوضاع جهان نمیشنویم.»

شروع فعالیت ونش ایکس بهعنوان یک پلتفرم شتابدهی
ونش ایکس یکی از خدمات شرکت تفکر پیشرو عصر داده است که یک پلتفرم در حوزه شتابدهی و توسعه استارتاپهاست که با ارائه زیرساختهای پیشرفته و خدمات تخصصی، به تیمهای نوپا کمک میکند تا ایدههای خلاقانه خود را به کسبوکارهای موفق تبدیل کنند. طبق صحبتهای حسینی، ونش ایکس با ارائه فضایی حمایتی و دسترسی به منابع کلیدی، استارتاپها را در مسیر توسعه مهارتها و دانش در زمینههای فنی و مدیریتی یاری میکند.
او درباره تفاوتهای بنیادین شتابدهنده ونش ایکس با سایر نمونههایی که تابهحال در فضای اقتصادی کشور شاهد آنها بودهایم، اظهار میکند: «شتابدهنده ونش ایکس با هدفی خاص شکل گرفته است. وضعیت فعلی آن و خدماتی که ارائه میدهد، بهطورکلی با ساختارهای موجود متفاوت است. ما کاملاً با سرمایه خصوصی اداره میشویم و به بخش خاصی از صنعت یا دولت وابسته نیستیم. مدل شتابدهنده ما بر اساس تواناییها و دسترسیهایی که داریم، شکل گرفته و در بسیاری از حوزهها نمیتوانیم مشابه دیگران عمل کنیم. ما باتوجهبه تواناییها و دسترسیهایی که داریم، خدماتمان را ارائه میدهیم. سال گذشته ۱۰ حوزه را تعریف کرده بودیم تا تیمهایی را در این حوزهها داشته باشیم. با وجود این، علاقهای به بزرگشدن تیمها یا اضافهکردن تیمهای جدید نداریم، چون باعث کاهش چابکیمان میشود و مدیریت آنها سخت خواهد بود. ما بهزودی اولین خروج موفق خود را خواهیم داشت.»
برنامههای ۱۴۰۳ را با ضریب بیشتری پیگیری میکنیم
آنطور که از صحبتهای حسینی برمیآید، ونش ایکس در سال ۱۴۰۳ عملکرد خوبی داشته و دو کسبوکار قابل معرفی دارد. او در این باره توضیح میدهد: «ما در مازندران (بابل) مستقر هستیم و عملاً هیچ کاربر و مشتری در آنجا نداریم، بهغیراز یکی دو مجموعه و فقط آنجا ساکن شدهایم. کاربرانی که جذب میکنیم کسانی نیستند که بخواهند اینجا کار کنند یا از فضای کار اشتراکی ما استفاده کنند. دیدگاه ما این بوده که سرویسها و دسترسیهایی به بازار بدهیم که بتوانند به هر کسبوکاری کمک کنند. به همین خاطر ما میتوانیم به هر کسی که میخواهد در هر جای ایران کسبوکاری راه بیندازد، سرویس و امکانات بدهیم و همکاری خوبی را با آنها رقم بزنیم.
در حال حاضر، از تعدادی کسبوکار که برای مثال در حوزه پردازش ابری و هوش مصنوعی فعالیت میکنند، میزبانی کردهایم. برخی از این کسبوکارها باتوجهبه نیازهای ما و تحتنظر خودمان در این شتابدهنده فعالیت میکنند. یکی از آنها در حوزه کلود و دیگری هم در زمینه زیرساخت و خدمات فروش اعتباری است. این دو کسبوکار به مرحلهای رسیدهاند که بتوان آنها را معرفی کرد. در سال ۱۴۰۴، برنامههای سال قبل را با ضریب بیشتری پیگیری میکنیم و روی توسعه سرویسها و بازارمان متمرکز خواهیم بود. برنامه کلیمان تغییر نمیکند و در ادامه برنامههای سال ۱۴۰۳ خواهد بود. سعی میکنیم بودجه بیشتری به برنامههایمان اختصاص دهیم تا بتوانیم امکانات بیشتری فراهم کنیم.»
توسعه واحد پشتیبانی از مشتریان
با درنظرگرفتن همه چالشها، به نظر میرسد سال گذشته برای تفکر پیشرو عصر داده با رشد و پیشرفت همراه بوده است. حسینی درباره آمار موفقی که توسط این شرکت در سال ۱۴۰۳ به ثبت رسیده است، اینطور توضیح میدهد: «شرکت تفکر پیشرو عصر داده از نظر مالی در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته با افزایش ۴برابری درآمدهایش روبهرو بوده که نتیجه مستقیم رشد محصولات و بهبود خدمات است. این افزایش درآمد، نتیجه کاری است که در حوزههای گوناگون انجام دادهایم. سال گذشته با افزایش قیمت ارز و ذخیرهسازی، توانستیم کیفیت خوبی را در سرویسهایمان ارائه دهیم. یکی از اقداماتی که در سال ۱۴۰۳ انجام دادیم، تمرکز کامل بر حوزه B2B بود و باتوجهبه همکاری با پلتفرمهایی مانند دیوار و چند پلتفرم دیگر مجبور شدیم با کاربر نهایی هم روبهرو شویم. به همین دلیل، در سال ۱۴۰۳ واحد پشتیبانی از مشتریان را توسعه دادیم تا تجربه مشتریانمان نیز بهبود یابد.»

تأمین تجهیزات و زیرساخت؛ بزرگترین چالش سال ۱۴۰۳
مدیرعامل تفکر پیشرو عصر داده مهمترین چالش این شرکت در سال گذشته را تأمین تجهیزات و زیرساخت قلمداد میکند و در این باره میگوید: «ما توانستیم تا حد نسبتاً خوبی زیرساختهای خود را در سال ۱۴۰۳ توسعه دهیم و پیش از نوسانات ارزی قسمت مهمی از آنها را تجهیز و نوسازی کنیم. برای سال ۱۴۰۴ نیز پیشبینی خاصی ندارم، زیرا اوضاع خیلی عجیبوغریب است. صدالبته مرکز نوآوری نیز میتواند به ما در چالشهای سال آینده کمک کند، زیرا به ما کمک میکند ساختار نیروی انسانیمان را چابک نگه داریم و با توسعه سبد محصولات، بازارهای جدیدی را به دست آوریم که قبلاً در اختیار نداشتهایم. این دو مورد شاید مهمترین کارهایی باشند که میتوانیم برای این حوزه انجام دهیم. بزرگترین دستاورد ما در سال گذشته سه پروژه بوده است.
اولین پروژه ونیفای بود که روی پلتفرمهای ایرانی قرار گرفت و پاسخ خوبی از بازار گرفته است. دومین پروژه اطلاعرسانی قبوض بوده که به کاربران اجازه میدهد قبضهایشان را ثبت کنند، پرداخت خودکار داشته باشند و اطلاعرسانی خودکار دریافت کنند. این دو پروژه در سال آینده نیز برگ برنده ما خواهند بود. در حوزه سرویسهای احراز هویت، مانند احراز مالکیت خودرو و ملک هم در سال ۱۴۰۳ اقداماتی انجام دادیم. امیدواریم در سال ۱۴۰۴ نیز عملکرد خوبی داشته باشیم.»
۱۴۰۴؛ سال ورود به حوزههای جدید و تثبیت بازار
با وجود چالشها و مشکلاتی که در سالهای اخیر وجود داشته، تفکر پیشرو عصر داده توانسته بهخوبی از پس مستقر کردن زیرساختهای مورد نیازش برآید و بلوغ مدنظرش را رقم بزند. حسینی میگوید: «از سال ۱۳۹۵ تاکنون، رویکرد کلی ما همواره بر اساس یک نگاه بلندمدت به فناوری، تجربه مشتری و ایجاد ارزش برای کسبوکارهاست. این رویکرد کلی ما بوده و سال آینده نیز به همین رویکرد ادامه خواهیم داد تا به اهدافمان برسیم. در سال ۱۴۰۳، بلوغ سرویسها و ایجاد زیرساختهایمان کامل شده است.
سال ۱۴۰۴ را به حوزههای جدیدی که ایجاد کردهایم و تثبیت بازار اختصاص خواهیم داد. بهطورکلی، تمرکز ما بر سرویسهایی مانند ونش، سرویسهای مرتبط با بانکها و مشتریان نه بهصورت خام، بلکه بهصورت عملیاتی مانند سرویس اطلاعرسانی خواهد بود. توسعه محصولات جدید و پیشرفتهتر نیز در دستور کار ما قرار دارد تا بتوانیم مشتریان بیشتری را جذب کنیم و بازاری B2B و در نهایت B2C ایجاد کنیم. همچنین، افزایش ظرفیت پشتیبانی مشتریان باتوجهبه اتفاقاتی که میافتد و ارتقای تجربه کاربری از شاخصهای اصلی ما برای سال آینده است.»