عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

تبدیل‌شدن به یکی از های‌تک‌ترین ارائه‌دهندگان کلاود دنیا

پویا پیرحسینلو، مدیرعامل ابر آروان درباره چشم‌انداز این شرکت می‌گوید

زمان مطالعه: 6 دقیقه

عصر تراکنش ۵۷ / شرکت ابر آروان که یک زیرساخت یکپارچه ابری است، در سال ۱۳۹۴ تأسیس شد و اکنون یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان زیرساخت یکپارچه ابری در کشور محسوب می‌شود. تمرکز اصلی این شرکت در سال 1400 بر ارتقای فناوری، امکانات و قابلیت‌ها و پایداری زیرساخت‌ها برای رفع نیاز مشتریان خود بوده و در این راستا تلاش کرده زیرساخت‌های دیتاسنتر خود را در نقاط مختلف دنیا افزایش و بهبود دهد. همچنین تأمین 18 پاپ‌سایت برای افزایش کیفی و کمی محصولات CDN در نقاط مختلف دنیا یکی از دستاوردهای ابر آروان در سال ۱۴۰۰ بوده است. در گفت‌وگویی که با پویا پیرحسینلو، مدیرعامل ابر آروان داشتیم، به مهم‌ترین اقدامات این شرکت در یک سال گذشته و برنامه‌هایشان برای سال جاری پرداختیم. پیرحسینلو به سال ۱۴۰۱ خوش‌بین است و مهم‌ترین اولویت ابر آروان در سال جدید را ایفای نقشی جدی در تأمین زیرساخت‌های ابری مورد نیاز کسب‌وکارها در راستای رفتن به سمت تحول صنعتی می‌داند. در ادامه مصاحبه عصر تراکنش با پویا پیرحسینلو را می‌خوانید.


۸۵ هزار مشتری


ابر آروان یک زیرساخت یکپارچه ابری است که همیشه برای به‌روز نگه‌داشتن زنجیره محصولات خود در راستای مشتریان اینترپرایز تلاش می‌کند. پویا پیرحسینلو درباره این رویکرد می‌گوید که تمرکز اصلی ابر آروان در سال 1400 بر ارتقای فناوری، امکانات و قابلیت‌ها و پایداری زیرساخت‌ها برای رفع نیاز مشتریان بزرگ بوده است: «در سال گذشته دستاوردهای مهمی در محصولات مختلف داشتیم. به‌عنوان ‌مثال، CDN محصول پرچم‌دار ماست که در رتبه‌بندی جهانی درخشش چشم‌گیری داشته و در کنار جذب ده‌ها هزار کاربر ایرانی توانسته در ده‌ها کشور دیگر جهان نیز مشتری فعال جذب کند.»

مهم‌ترین اقدامات سال گذشته ابر آروان را می‌توان در حوزه‌های گوناگونی دسته‌بندی کرد. پیرحسینلو با بیان این موضوع، توضیح می‌دهد: «یکی از مهم‌ترین اقدامات ابر آروان این بود که تلاش کردیم زیرساخت‌های دیتاسنتر خود را در نقاط مختلف دنیا افزایش و بهبود دهیم تا به کاربران گسترده‌تری سرویس بدهیم.

دستاورد دیگر، تأمین 18 پاپ‌سایت بود که برای افزایش کمی و کیفی محصولات CDN در نقاط مختلف دنیا اضافه کردیم و همین باعث کاهش قابل ‌توجه latency (تأخیر) این محصول شده است. اکنون در تمام نقاط دنیا به‌طور میانگین ۳۰ ms تأخیر داریم و به همین دلیل آروان در رده‌بندی‌های معتبر بین‌المللی، به‌عنوان یکی از سریع‌ترین CDNهای جهان شناخته شده است. امکانات مختلفی را به زنجیره محصولات دارای اولویت سرویس‌دهی به اینترپرایزها و کسب‌و‌کارهای بزرگ ایجاد کرده‌ایم که دستاورد مهمی به ‌حساب می‌آید و توانسته‌ایم مشتریان بزرگی را جلب کنیم. در حال حاضر تعداد مشتریان ابر آروان به 85 هزار رسیده است.»


توجه به مسئولیت اجتماعی


علاوه بر توسعه محصولات، ابر آروان در یک سال گذشته به مسئولیت اجتماعی نیز توجه نشان داده است: «حمایت از استارتاپ‌ها و دانشجویان و پروژه توانمندسازی نوجوانان کم‌برخوردار نیز دو پروژه مهم ما در حوزه CSR در سال ۱۴۰۰ بودند.» ابر آروان چند طرح نیز برای حمایت از استارتاپ‌ها دارد. طبق صحبت‌های مدیرعامل ابر آروان یکسری اعتبار و امکانات رایگان به دانشجویان داده می‌شود تا از محصولات ابری ابر آروان استفاده کنند: «به هر دانشجو 500 هزار تومان سرویس رایگان ارائه می‌دهیم. به استارتاپ‌هایی که در سال اول قرار دارند، یک پکیج 5/2 میلیون تومانی می‌دهیم تا از سرویس‌های ابری ما رایگان استفاده کنند. بدین ترتیب تایم تو[a1]  مارکت آنها کاهش می‌یابد و چابک‌تر بر کُربیزینس خود متمرکز می‌شوند و رشد می‌کنند.»

پیرحسینلو ادامه می‌دهد: «حدود 99 نوجوان را از مناطق کمتر توسعه‌یافته شناسایی کردیم. آنها شامل کودکان کار، کانون اصلاح و تربیت و… بودند که طی فرایند معین سه‌ساله، آنها را آموزش می‌دهیم تا به بازار کار و اکوسیستم دیجیتال و نوآوری ایران جذب شوند. در مجموع در سال گذشته از 1400 دانشجو، 200 استارتاپ و 99 نوجوان کم‌برخوردار حمایت کردیم.»


سهم از بازار خدمات ابری


سهم ابر آروان از بازار خدمات ابری ایران در محصولات مختلف فرق می‌کند و مرجع مستندی برای گزارش وضعیت بازار وجود ندارد. او با بیان این موضوع این‌طور توضیح می‌دهد: «ولی در مورد CDN ابر آروان، به نظر می‌رسد ۹۵ درصد بازار در اختیار ابر آروان و کلاودفلر هست. حدود ۷۰ درصد این خدمات را کلاودفلر فراهم می‌کند و ۲۵ درصد را ابر آروان. سایر بازیگران کمتر از پنج درصد از این بازار سهم دارند. در مورد سایر محصولات این عدد متفاوت است و فهمیدن بعضی از آمارها سخت و پیچیده به نظر می‌رسد؛ به‌خصوص در مورد محصولاتی که با سرویس‌های سنتی ترکیب می‌شوند. به‌عنوان‌ مثال، در مورد محصول سرور ابری یا زیرساخت ابری، قدری دشوار است که بدانیم چه میزان از خدمات بازار از نوع ابری است و چه میزان از نوع سنتی.»


فرهنگ‌سازی؛ چالش حوزه خدمات ابری


حوزه خدمات ابری در ایران چالش‌های متعددی دارد. پیرحسینلو یکی از این چالش‌ها را مربوط به فرهنگ استفاده از خدمات ابری می‌داند: «ما به‌عنوان یکی از پیشروهای فناوری ابری در ایران مجبور هستیم بار سنگینی را برای فرهنگ‌سازی به دوش بکشیم. فرهنگ‌سازی در دو حوزه مختلف اهمیت دارد؛ یکی فرهنگ‌سازی از منظر فناوری، به این معنی که به اینترپرایزهای موجود کمک کنیم که به سمت زیرساخت‌های Well-Architected Cloud Native حرکت کنند و در کنار استارتاپ‌ها بایستیم تا استفاده از زیرساخت‌های ابری را یاد بگیرند و در محصولات خود به کار ببرند. از طرف دیگر باید فرهنگ خدمات ابری را جا بیندازیم و بگوییم دقیقاً این خدمات چه هستند و چه جایگاهی دارند و چه کمکی می‌توانند به کسب‌وکارها کنند. فناوری ابری می‌تواند نقش حیاتی در بهبود کیفیت زندگی مردم و کیفیت کسب‌وکارهای آنلاین ایفا کند. بخش بزرگی از توجه و انرژی ما به همین مسئله شفاف اختصاص می‌یابد و باید در مورد اهمیت فناوری ابری توضیح دهیم و فرهنگ‌سازی کنیم.»

بعضی چالش‌ها محدود به صنعت خدمات ابری نیستند و کل کشور را درگیر کرده‌اند؛ به‌عنوان‌ مثال، سونامی مهاجرت یک ابرچالش است که کل کشور را درگیر کرده است. او درباره این چالش نیز صحبت می‌کند: «ابر آروان نیز به‌عنوان یک شرکت های‌تک بیش از هر صنعت دیگری درگیر این مسئله است.»

طبق صحبت‌های پیرحسینلو، هم‌اکنون در کشورهای توسعه‌یافته بیش از 74 درصد از زیرساخت‌ها متکی بر خدمات ابری هستند و در بعضی کشورها این عدد تا 85 درصد نیز می‌رسد: «در ایران آمار دقیقی وجود ندارد، ولی اعدادی بین 10 تا 15 درصد تخمین زده می‌شود. این نشان می‌دهد که فاصله زیادی با دنیا داریم. حتی میانگین خاورمیانه نزدیک به 55 درصد است. بلوغ استفاده از زیرساخت‌های ابری در کشور بسیار پایین به نظر می‌رسد. وقتی نفوذ یک صنعت پایین باشد، طبیعتاً نیازمند فرهنگ‌سازی است و تفکر صحیح و کاملی درباره آن شکل نگرفته و از این لحاظ دچار عقب‌ماندگی هستیم. به اعتقاد من طی پنج سال آینده این عقب‌افتادگی را به‌مرور جبران می‌کنیم و به نرخ قابل قبولی می‌رسیم. عملاً بسیاری از کسب‌وکارها بدون کمک زیرساخت‌های ابری نمی‌توانند رشد کنند. نیازهای بازار می‌تواند در نقش پیشرانی برای ارتقای جایگاه زیرساخت‌های ابری در کشور عمل کند.»


خدمات دیتاسنتری ابر آروان


ابر آروان سرویس‌های دیتاسنتری مستقیم به هیچ شرکتی ارائه نمی‌دهد. او درباره خدمات دیتاسنتری ابر آروان این‌گونه صحبت می‌کند: «ما فقط ارائه‌دهنده کلاود هستیم؛ تنها زیرساخت ابری به شرکت‌های مختلف ارائه می‌دهیم؛ از استارتاپ‌های کوچک گرفته تا شرکت‌های بزرگ. در بعضی مواقع بنا به نیاز مجبور شدیم یکسری دیتاسنتر برای خودمان به وجود آوریم تا سرویس بهتر و باکیفیت‌تری ارائه بدهیم. دیتاسنتر بامداد را که در منطقه ویژه اقتصادی پیام است، افتتاح کرده‌ایم. علاوه بر این، دیتاسنتری با نام نیما نیز داریم که یکی از بزرگ‌ترین دیتاسنترهای ابری کشور و همچنین یکی از بزرگ‌ترین دیتاسنترهای ابری خاورمیانه به‌شمار می‌رود که برای بیش از 600 رک طراحی شده و امیدواریم امسال فاز اول آن به پایان برسد و از سال آینده شروع به ارائه خدمات ابری کند. ما مجبوریم در نقاط مختلف دنیا دیتاسنتر داشته باشیم تا سرویس‌های ابری پایدارتر و قدرتمندتری را ارائه دهیم.»


چالش‌‌های فعالیت‌های بین‌المللی


با توجه به اینکه ابر آروان فعالیت‌های بین‌المللی نیز دارد، پیرحسینلو درباره ارائه خدمت به کشورهای دیگر می‌گوید که این نوع از فعالیت‌ها سراسر چالش هستند: «با وجود اینکه فعالیت بین‌المللی ما کاملاً مستقل از شرکت ایرانی است و ارتباطی با شرکت ایرانی ندارد، از سمت نهادهای بین‌المللی تحت‌ فشار هستیم، چون از نظر فناوری، هرگونه ارتباط ما با ایران ایجاد حساسیت می‌کند و در داخل کشور نیز محدودیت‌های گوناگونی برایمان می‌گذارند. درمجموع فعالیت‌های بین‌المللی برای ما بسیار سخت و پرچالش هستند. عادلانه‌تر بود اگر تمرکز خود را بر رفع چالش‌های فنی می‌گذاشتیم، در حالی ‌که اکنون چالش فنی فقط جزئی از دغدغه‌های حوزه بین‌الملل ما به‌شمار می‌رود و به همین دلیل خیلی کندتر از انتظار و برنامه‌هایمان پیش می‌رویم. در مجموع در جذب مشتری جدید و ارتقای زیرساخت‌ها خیلی خوب عمل کرده و توانسته‌ایم چند هزار مشتری فعال در ده‌ها کشور گوناگون داشته باشیم. امیدواریم در سالیان آینده بتوانیم به رشد نمایی برسیم، به ‌نحوی که هم از نظر کیفی و هم از نظر مالی به جایگاه بالاتری برسیم.»


خوش‌بین به سال ۱۴۰۱


مهم‌ترین اولویت ابر آروان در سال ۱۴۰۱ این است که نقشی جدی در تحول صنعتی و تأمین زیرساخت برای تحول مبتنی بر داده در شرکت‌های بزرگ و صنایع کشور ایفا کند: «در دنیا موجی به نام تحول صنعتی شکل گرفته که شرکت‌های صنعتی بزرگ ایران نیز باید به آن سمت بروند. ما نیز می‌توانیم در کنار آنها قرار بگیریم و نقشی جدی در تأمین زیرساخت‌های ابری مورد نیازشان داشته باشیم. این مهم‌ترین اولویت ماست و در کنار آن، افزایش تعداد محصولات، بهبود پایداری و افزودن امکانات جدید با اولویت رفع نیاز کسب‌وکارهای بزرگ را مدنظر داریم. افتتاح دیتاسنترهای جدید نیز به پیشبرد برنامه‌ها و اهداف ما کمک خواهد کرد. به سال 1401 خیلی خوش‌بین هستیم و امیدواریم با ارائه محصولات پایدارتر و پشتیبانی بهتر بهبود قابل ‌توجهی در رضایت مشتریان ایجاد کنیم و در بازارهای بین‌المللی نیز به رتبه مناسب‌تر برسیم.»

از روز اول که ابر آروان به ثبت رسید، دارای اهداف مشخصی بود: «از یک ‌طرف دوست داشتیم از حیث فناوری، یکی از های‌تک‌ترین ارائه‌دهندگان کلاود دنیا باشیم. همیشه برای این هدف برنامه‌ریزی و تلاش کرده‌ایم؛ می‌دانیم که چشم‌انداز جاه‌طلبانه‌ای است و در بعضی متغیرها فاصله زیادی با آن چیزی که باید باشیم، داریم و مسیر طولانی و سختی را باید بپیماییم، ولی این چشم‌انداز را برای خود ترسیم کرده‌ایم. از منظر مسئولیت اجتماعی نیز دوست داریم از طریق تولید یک محصول های‌تک، کمک کوچکی به نجات سرزمین مادری خود کنیم. پروژه‌های توانمندسازی و پروژه‌هایی که در مناطق محروم تعریف می‌کنیم، بر اساس همین چشم‌انداز انجام می‌شوند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 7 دقیقه

حامیان عصر تراکنش