عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

چرا ماسک اخیراً خبرساز شده ‌است؟

مروری بر شش مجله معتبر فناوری‌‌های مالی جهان

زمان مطالعه: 7 دقیقه

 عصر تراکنش 58 / به روال هر شماره، در بخش راهنمای شماره پنجاه‌وهشتم ماهنامه عصر تراکنش نیز نگاهی به آخرین شماره مجلات فناوری‌های مالی جهان داشتیم. «آمریکن‌بنکر»، «نیوزویک»،‌ «وایرد»، «تایم»، «فین‌تک» و «فورچون» شش مجله‌ای هستند که در ادامه مروری بر مطالب هر یک داشتیم.


پایان عصر سلطه غول‌های فناوری


شماره می 2022 نیوزویک: برخی از شرکت‌هایی که به‌‌عنوان غول‌های فناوری شناخته می‌شوند، نظیر فیس‌بوک و گوگل به قدری رشد کرده‌اند که دولت‌ها سعی دارند آنها را محدود کنند. به همین خاطر است که در کشورهای توسعه‌یافته نظیر کشورهای اروپایی و همچنین در آمریکا، دولت‌ها تلاش دارند با وضع قوانین جدید، جلوی رشد بی‌رویه و انحصاری این غول‌ها را بگیرند. مجله نیوزویک، در جدیدترین شماره خود به بررسی قوانینی پرداخته که دست این شرکت‌های فناوری را می‌بندد و به‌نوعی به سلطه آنها پایان می‌دهد.

قوانین سخت‌گیرانه‌ای که ایالات متحده برای فیس‌بوک وضع کرده، باعث شده سهام این شرکت ریزش کند. به‌طوری‌که این شرکت فقط در ماه فوریه به‌دنبال وضع قوانین جدید، 232 میلیارد دلار از ارزش خود را در بازار سهام از دست داد. این روند نزولی تا پایان ماه آوریل هم ادامه پیدا کرد و باعث شد این شرکت باز هم یک‌پنجم از ارزش خود را در بازار سهام از دست بدهد.

وانینی که به‌تازگی وضع می‌شوند، تهدیدی جدی برای موجودیت غول‌های فناوری به‌شمار می‌آیند. در میان غول‌های فناوری، فیس‌بوک جزء معدود شرکت‌هایی است که بیشتر از سایرین آسیب دیده و دچار مشکل شده ‌است. به همین خاطر است که نیوزویک هم تمرکز خود را روی این شرکت قرار داده ‌است. در کنار قوانین، رقبای جدیدی مثل تیک‌تاک هم برای فیس‌بوک پیدا شده‌اند و ارزش این شرکت را تحت تأثیر قرار داده‌اند.

بر اساس گزارش نیوزویک، دولت‌های آمریکا و اروپا تصمیم گرفته‌اند با وضع قوانین، جلوی افزایش تعداد غول‌های فناوری را بگیرند. این دولت‌ها بر این باورند که غول‌های فناوری فقط باید روی زندگی سهام‌داران‌شان اثر بگذارند، اما در حال حاضر کل دنیای اطراف‌شان را تحت تأثیر خودشان قرار می‌دهند. به همین خاطر است که باید به کمک قوانین ضدانحصاری، به جنگ انحصارطلبی این شرکت‌ها بروند. به این ترتیب آنچه دولت‌ها را نسبت به این شرکت‌ها نگران می‌کند، انحصارطلبی آنها در جامعه است. قوانین هم قرار است صرفاً ابزاری باشد برای مقابله با انحصارطلبی آنها. این امر در نهایت به برابری بیشتر در جوامع کمک خواهد کرد.

صاحب‌امتیازآی‌بی‌تی مدیا
تیراژ۱۰۰ هزار نسخه
انتشار اولین شماره1993
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتnewsweek.com
سوژه‌ها#فناوری #فیس‌بوک #گوگل #انحصارطلبی

آنچه در مورد ماسک اشتباه فهمیده‌اید


شماره می 2022 تایم: یکی از خبرسازترین چهره‌های جهانی اخیر، ایلان ماسک، مالک شرکت تسلا و اسپیس‌ایکس است؛ کسی که به‌عنوان یکی از میلیاردرهای بزرگ جهان شناخته می‌شود. اما چرا ماسک اخیراً خبرساز شده ‌است؟ همه‌چیز به ماجرای خرید شرکت توییتر توسط ماسک برمی‌گردد. او چندی پیش اعلام کرد سعی دارد شرکت توییتر را بخرد و سپس آزادی بیان را در آن توسعه دهد. این در حالی است که جمعیت زیادی او را در توییتر دنبال می‌کنند. او در نهایت موفق شد توییتر را بخرد. مجله تایم در واکنش به این اتفاقات، تصویر ماسک را روی جلد خود قرار داد، در حالی‌ که ماسک قفسی در دست دارد و درون آن قفس، پرنده‌های آبی که همان آیکون توییتر است، زندانی شده‌اند.

تایم در گزارش خود به صحبت‌های ماسک درباره دموکراسی در آمریکا اشاره کرده ‌است. این میلیاردر در صحبت‌های خود درباره دموکراسی در آمریکا گفته: «به نظرم ما در آمریکا شکلی از دموکراسی را داریم.» اما در نهایت او معتقد است که دموکراسی آمریکایی در معرض خطر قرار دارد. این یعنی برخی آزادی‌ها مثل آزادی در انتخاب ریاست‌جمهوری جزء مواردی هستند که اکنون از جوانب مختلف تهدید می‌شوند. او همچنین معتقد است ارائه اطلاعات غلط به‌شدت روی جریان دموکراسی در آمریکا اثر منفی می‌گذارد. همه اینها می‌تواند روی پیشرفت انسان‌ها اثر منفی بگذارد. ماسک معتقد است توانایی ایجاد اصلاحاتی را در جامعه دارد. یکی از این اصلاحات همین خریداری توییتر و تغییر روند آزادی بیان در آن است. طبق گزارش مجله تایم، ماسک بر این باور است که باید به جای گلایه و شکایت از وضع نامطلوب دموکراسی، تغییراتی را در تاریخ بشریت ایجاد کرد.

خرید توییتر باعث نگرانی‌هایی در مورد آنچه ماسک درباره جامعه، سیاست و دموکراسی در سر می‌پروراند، در بسیاری از افراد شد. ماسک به‌صورت ناخواسته به یک اینفلوئنسر قدرتمند در فضای مجازی تبدیل شده؛ به‌ویژه در توییتر که بیش از 80 میلیون نفر او را دنبال می‌کنند. همین امر باعث شده خودش هم اندیشه‌های جدیدی برای آزادی بیان و دموکراسی در سر بپروراند. اما این اندیشه‌های جدید احتمالاً برایش دردسرهای جدیدی را هم ایجاد خواهد کرد؛ چراکه هنوز خیلی‌ها نمی‌دانند او دقیقاً چه خوابی برای توییتر دیده و چه فکرهایی در سر دارد.

صاحب‌امتیازشرکت تایم
تیراژ1.6 میلیون نسخه
انتشار اولین شماره3 مارس 1923
دفتر مرکزینیویورک‌سیتی، آمریکا
وب‌سایتtime.com
سوژه‌ها#ایلان_ماسک #توییتر #دموکراسی #آزادی_بیان

سود بانک‌ها از ورشکستگی


شماره آوریل 2022 آمریکن‌بنکر: بانک‌ها جزء قدیمی‌ترین نهادهای مالی در تاریخ آمریکا محسوب می‌شوند. برای مثال بانک نیویورک در آمریکا نخستین‌بار در سال 1784 آغاز به کار کرد. نظام بانکداری هم یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین نظام‌های مالی در جهان محسوب می‌شود. این روزها بانک‌ها در دوران همه‌گیری کرونا، نقشی متفاوت را در کشورهای پیشرفته‌ای نظیر آمریکا بر عهده گرفته‌اند. نشریه آمریکن‌بنکر در جدیدترین شماره خود به نقش بانک‌ها در این دوران پرداخته ‌است.

در این نشریه همچنین به سود بردن احتمالی بانک‌ها در این دوران هم اشاره شده‌ است. علاوه بر اینها، نشریه آمریکن‌بنکر گزارشی هم درباره کمک‌های فناوری به صنعت بانکداری داشته و در آن به این نکته اشاره کرده که بانک‌ها چطور می‌توانند به کمک فناوری‌های به‌روز و مدرن، به امور مختلف خود رسیدگی کنند. برای مثال بانک‌ها می‌توانند به کمک فین‌تک یا همان فناوری مالی، رسیدگی به شکایت‌ها را به‌صورت خودکار انجام دهند. این امر هم سرعت و هم کیفیت رسیدگی به شکایت‌ها را بالا می‌برد.

در ادامه گزارش‌های این نشریه، بحث قوانین فدرالی که ناظر بر بانک‌ها خواهد بود هم مطرح شده ‌است. یکی دیگر از گزارش‌های این نشریه درباره انقلاب غیرمتمرکزهاست که در آن اشاره شده دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز، چطور می‌تواند انقلابی بزرگ در دنیای کار ایجاد کند. بر اساس گزارش این نشریه، چنین انقلابی کمک می‌کند تا در آینده، قدرت‌ به‌صورت متوازن میان همه توزیع شود و در یک نقطه، متمرکز نباشد. به همین خاطر است که آینده در اختیار دیفای خواهد بود. از آنجا که این روزها فدرال‌رزرو یا همان بانک مرکزی آمریکا هم در حال تصمیم‌گیری برای افزایش نرخ بهره است و آن را افزایش می‌دهد، یکی دیگر از مباحثی که در نشریه آمریکن‌بنکر مورد بررسی قرار گرفته، اقدامات اخیر فدرال‌رزرو و خطراتی است که این اقدامات می‌تواند برای سایر بانک‌ها به همراه داشته باشد.

صاحب‌امتیازArizent
تیراژانتشار آنلاین
انتشار اولین شماره1885
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتamericanbanker.com
سوژه‌ها#بانکداری #بانک #فین‌تک

مرد 74 میلیارد دلاری


شماره آوریل/می فورچون: این شماره مجله فورچون به شکلی ویژه به پول‌های کلانی می‌پردازد که در دارایی‌های مالی دیجیتال جابه‌جا می‌شود. روی جلد مجله تصویر چانگ پنگ ژائو، بنیان‌گذار و مدیرعامل صرافی بایننس که در زمینه معاملات رمزارزی فعالیت می‌کند، به چشم می‌خورد. صرافی بایننس زیر نظر ژائو به غولی تبدیل شد که تنها در سال گذشته 34.1 تریلیون دلار معامله را میزبانی کرد.

این مسئله باعث شد خود ژائو به ثروتی 74 میلیارد دلاری دست یابد. جدا از مسئله مذاکرات این چهره مطرح با قانون‌گذاران چینی، یکی از مسائلی که به‌خوبی مورد بررسی فورچون قرار گرفته، سرعت افزایش و کاهش ثروت در بازار رمزارزهاست. همین مسئله باعث می‌شود نتوان عدد دقیق و قابل اتکایی از ثروت خود ژائو به دست آورد. برای مثال با در نظر گرفتن این واقعیت که حجم معاملات بایننس طی سال‌های 2020 تا 2021 رشدی 10برابری کرده، بد نیست بدانیم که کل بازار رمزارز طی دوره افول خود نسبت به نوامبر 2021 افتی 33درصدی را نشان می‌دهد.

در بخشی دیگر از این مجله به صرافی اوپن‌سی که در زمینه معاملات توکن‌های غیرمثلی یا همان ان‌اف‌تی فعالیت می‌کند، اشاره شده است. فورچون از مخاطب می‌خواهد که یاد بگیرد چطور می‌توان در این دریای توفانی جان سالم به در برد و سود کرد. این مسئله به این واقعیت برمی‌گردد که رشد خیره‌کننده بازار ان‌اف‌تی باعث شد این استارتاپ به‌سرعت به ارزشی معادل 13.3 میلیارد دلار برسد، اما طی این «امواج خروشان» می‌توان گفت دو بنیان‌گذار اوپن‌سی تقریباً غرق شدند.

نباید فراموش کرد که پیش از اوج‌گیری این بازار، «الکس آتالا» و «دوین فینزر»، دو بنیان‌گذار اوپن‌سی به‌سختی توانستند این استارتاپ را سرپا نگه دارند، اما در نهایت با داغ‌شدن این بازار تمام سعی و تلاش آنها به نتیجه‌ای مثبت و روشن رسید. در واقع مجله فورچون در این شماره به دستاوردهای بزرگ بازارهای مالی دیجیتال اشاره کرده ‌است.

صاحب‌امتیازCharoen Pokphand
تیراژ852 هزار
انتشار اولین شماره1929
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتfortune.com
سوژه‌ها#بایننس #رمزارز #ان‌اف‌تی

فناوری پرداخت در خدمت افزایش درآمد


شماره می 22 فین‌تک: شرکت ناوی (Nuvei) رهبر بازار جهان در زمینه فناوری پرداخت است. ماهنامه فین‌تک در این شماره خود در گفت‌وگو با مدیرعامل این شرکت، از راز موفقیت قابل توجه ناوی، پرده برداشته‌ است؛ توسعه فناوری‌های نوین و همکاری با شرکا. این شرکت در سه سال اخیر موفقیت‌های زیادی را تجربه کرده، یعنی از زمانی که استارتاپ «سیف‌چارج» را خرید که در زمینه ارائه راهکار‌های پرداختی فعالیت می‌کرد.

ناوی طی این مدت نه‌تنها در جبهه اصلی پیشرفت‌های انقلابی صنعت فین‌تک حضور پررنگی داشته، بلکه در حال ساخت و پیاده‌سازی فناوری ویژه خود هم بوده است. ناوی در ماه مارس آخرین گزارش مالی خود را منتشر کرد. در این گزارش مشخص است که ارزش دلاری تراکنش‌های تاجرانی که از خدمات این شرکت استفاده می‌کنند، طی مدت 12 ماه با رشدی 121 درصدی به 95.6 میلیارد دلار رسیده است.

یووال زیو که طی 15 سال در این شرکت تمامی مراحل رشد و توسعه را از نزدیک هدایت کرده‌ بود، تنها چند هفته پیش از این گزارش به ریاست ناوی انتخاب شد. زیو عامل اصلی موفقیت ناوی را سطح گسترده پوشش خدمات مالی این شرکت می‌داند. ناوی در حال حاضر بیش از 530 روش پرداخت را پوشش می‌دهد و حدود 50 بازار محلی را زیر چتر خود نگه داشته است. در بخش دیگری از مجله فین‌تک، داغ‌ترین بحث روز از دید کارشناسان مختلف تحلیل شده‌ است؛ خریداری توییتر توسط ایلان ماسک.

برخی کارشناسان اعتقاد دارند که ماسک اساساً با پرداخت 52.4 دلار به ازای هر سهم، هزینه زیادی بابت توییتر پرداخت کرده است. از سوی دیگر افت دو درصدی سهام تسلا هم خبری خوبی نیست، اما از آنجایی که ماسک سابقه فروش پی‌پال به ای‌بی را دارد، نمی‌توان او را فردی خام در این زمینه تصور کرد. جدا از تصمیمات مالی ماسک، نباید فراموش کرد که حالا توییتر باز هم به یک کمپانی با مالکیت خصوصی تبدیل شده است.

صاحب‌امتیازByzclick Media Group
تیراژانتشار آنلاین
انتشار اولین شماره۲۰۱۹
دفتر مرکزینوروویچ، بریتانیا
وب‌سایت fintechmagazine.com
سوژه‌ها #توییتر #ایلان_ماسک #فین‌تک #فناوری_پرداخت

ردیابی معاملات رمزی


شماره می 2022 وایرد: وایرد با حکایت‌کردن داستانی تلخ و جنایت‌بار از یک وب‌سایت خاص، تأثیر آن بر افسانه‌های بیت‌کوینی را توصیف می‌کند. وب‌سایت مذکور امروزه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های جرائمی چون سوءاستفاده از کودکان شناخته می‌شود. طی این داستان که هم ما، هم مجله وایرد از ذکر جزئیات تلخ آن معذور هستیم، در نهایت یک متهم شناسایی می‌شود. پس از آن با استفاده از داده‌های آنلاین این شخص، کشفی بزرگ‌تر صورت می‌گیرد؛ شبکه گسترده‌ای از پرداخت‌های مالی برای مقاصدی مجرمانه که توسط بیت‌کوین صورت گرفته بود.

این مسئله به‌طور کامل افسانه «غیر قابل رصد بودن» بیت‌کوین را از بین برد. داستان دیگر مربوط به سقوط کمپانی یاندکس، بزرگ‌ترین شرکت کشور روسیه در صنعت فناوری است. به‌طور کل ماجرا از این قرار است که «آرکادی ولوژ» طی 20 سال کار توانست یاندکس را به گوگل روسیه تبدیل کند، اما تنها 20 روز جنگ روسیه با اوکراین تمام کاخ او را از هم پاشید. البته نباید فراموش کرد که یاندکس به لحاظ سیاسی، مشکلات داخلی را هم تجربه کرده است. گرچه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، قبلاً به دیدن دفتر این شرکت در شهر مسکو رفته و این اقدام نشانه‌ای تشویقی و دلگرم‌کننده از سوی او برداشت می‌شد، اما به گفته وایرد، پوتین همواره نگران این شرکت بزرگ فناوری باقی ماند. بسیاری از مدیران سطح بالای یاندکس طی جنگ اخیر روسیه با اوکراین، از سیاست‌های کلان این شرکت انتقاد و با اظهار این مسئله که «نمی‌خواهند در جنایت سهیم شوند» از سمت‌های خود کناره‌گیری کردند.

یاندکس به‌نوعی ترکیبی از اوبر، اسپاتیفای و آمازون برای روسیه بود، با این حال وقوع یک جنگ تمام دارایی‌های این شرکت در روسیه را به خطر انداخته است. اتهام اصلی یاندکس که این کمپانی را به اتفاقات جنگ روسیه و اوکراین گره می‌زد، «پنهان‌کردن اطلاعات» عنوان شد و همین یک نکته کافی بود تا یاندکس دست‌کم در گردابی عمیق گرفتار شود.

صاحب‌امتیازCondé Nast
تیراژ870 هزار
انتشار اولین شماره1993
دفتر مرکزیسان‌فرانسیسکو، ایالات متحده
وب‌سایتwired.com
سوژه‌ها#یاندکس #روسیه_اوکراین #بیت‌کوین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 10 دقیقه

حامیان عصر تراکنش