عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

راه‌حلی فناورانه با نگاهی ملی

گفت‌وگو با یاشار نجف‌زاده، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره شرکت پرداخت الکترونیک سپهر درباره سامانه نذورات آستان قدس رضوی این شرکت

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش ۵۸ / همزمان با شب نوزدهم ماه مبارک رمضان و شب قدر، سامانه پرداخت نذورات آستان قدس رضوی با استفاده از درگاه شرکت پرداخت الکترونیک سپهر بانک صادرات ایران در غرفه این بانک در بیست‌ونهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم رونمایی شد؛ سامانه‌ای که به درخواست این آستان و به‌عنوان جایگزین روش‌های پرداخت سنتی راه‌اندازی شد و این امکان را برای زائران حرم رضوی و عموم مردم فراهم می‌کند تا با استفاده از روش پرداخت کیوآرکد بتوانند انواع نذورات خود را در کمتر از یک دقیقه و تنها با تلفن همراه خود پرداخت کنند. سامانه پرداخت نذورات آستان قدس رضوی اولین روش پرداخت wall shopping به‌صورت فراگیر است که بر بستر وب‌سرویس امکان ارائه خدمات شبانه‌روزی و بدون محدودیت را دارد و توانسته رضایت بالای متولیان آستان قدس رضوی را فراهم آورد. رونمایی از این سامانه بهانه‌ای شد تا گفت‌وگوی کوتاهی با یاشار نجف‌زاده نایب‌رئیس هیئت‌مدیره و سرپرست شرکت پرداخت الکترونیک سپهر داشته باشیم. طبق صحبت‌های نجف‌زاده، این پروژه را می‌توان در کسب‌وکارهای تجاری نیز پیاده‌سازی کرد و اساساً خاستگاه این روش فناوری، تجاری بوده و آنها این روش را به‌صورت خدماتی در کشور بومی‌سازی کرده‌اند، ولی به‌زودی عرضه محصولات تجاری این روش را نیز آغاز خواهند کرد.


راهکاری جایگزین روش‌های سنتی پرداخت نذورات


پرداخت‌ نذورات به شیوه سنتی از طریق دفاتر، دستگاه‌های پایانه فروش و غیره انجام می‌شده که برای تسهیل پرداخت این نذورات، سامانه پرداخت نذورات آستان قدس رضوی با دسترسی و کاربری بهتر توسط شرکت پرداخت الکترونیک سپهر رونمایی شده است. نجف‌زاده ابتدا درباره علت راه‌اندازی این سامانه صحبت می‌کند. او با بیان اینکه شرکت پرداخت الکترونیک سپهر از اواخر سال 1397 به‌عنوان یکی از شرکت‌های مهم در زنجیره خلق ارزش‌های بانک صادرات ایران و با افزایش سرمایه بانک وارد مرحله جدیدی از حیات خود شد، می‌گوید: «در سال‌های آغازین این تحول با ممارست و درایت‌های آقای رهنماپور و برنامه‌های زیرساختی که تدارک دیدیم، موفق شدیم زمینه‌های لازم برای شروع این تحول را فراهم کنیم و خوشحال هستم که امروز در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که این باور به ثمر نشسته و آمادگی کامل برای اجرای مهم‌ترین پروژه‌های بانکی و پرداخت کشور را داریم. در همین راستا و با توجه‌ به اینکه آستان قدس رضوی یکی از مهم‌ترین مخاطبان هدف بانک صادرات ایران در خدمت‌رسانی و ایفای نقش مسئولیت اجتماعی بود، شرکت پرداخت الکترونیک سپهر پیشنهاد استفاده از راه‌حل‌های فناورانه را در این حوزه ارائه کرد. به ‌این ‌ترتیب که ما بتوانیم راهکارهای نوین پرداخت خود را به‌تدریج جایگزین روش‌های سنتی کنیم.»

طبق صحبت‌های نجف‌زاده، در ابتدا استقبال بسیار خوبی از پیشنهاد راه‌اندازی این سامانه توسط بانک صادرات ایران و آستان قدس رضوی صورت گرفت؛ چراکه این سامانه می‌توانست مزایای مهمی برای همه داشته باشد. او در این‌باره توضیح می‌دهد: «از یک سو فرایندهای وقت‌گیر و بوروکراتیک در بخش نذورات آستان قدس کاهش پیدا می‌کند و از سوی دیگر روش پرداختی سریع، امن و بهداشتی در اختیار زوار قرار می‌گیرد. شما در نظر بگیرید در شرایط کرونا هزاران نفر برای پرداخت نذورات و وجوه شرعی خود باید زمان زیادی را در صف انتظار بمانند، فرم‌هایی را تکمیل کنند و پول نقد بدهند یا کارت بکشند، اما در این روش بدون ایجاد صف و بدون نیاز به پرکردن فرم‌های کاغذی و تنها از طریق موبایل و در کمتر از چند دقیقه کار انجام می‌شود. همچنین انرژی و منابع قابل ‌توجهی برای عزیزان زحمتکش در آستان ذخیره می‌شود که آثار و تبعات خوبی دارد.»

نایب‌رئیس هیئت‌مدیره و سرپرست شرکت پرداخت الکترونیک سپهر می‌گوید که از سوی دیگر بانک صادرات نیز در تأمین و نگهداری تجهیزات شرایط بهتری را تجربه می‌کند: «همان‌طور که می‌دانید برای راه‌اندازی یک دستگاه پرداخت یا مدیریت و سامان‌دهی یک یا چند شعبه در حرم مطهر، منابع زیادی صرف می‌شود. همه می‌دانیم که دنیای امروز دنیای استفاده بهینه از منابع است و دو منبع مهم و کلیدی، زمان و نیروی انسانی است. کشوری که بتواند از این منابع به‌طور بهینه استفاده کند، بهتر می‌تواند به سمت توسعه پایدار حرکت می‌کند.»


نگاه ملی بانک صادرات و سپهر


نجف‌زاده با بیان اینکه نگاه آنها در این پروژه فراتر از تجارت است و نگاهی ملی دارند، می‌گوید: «اساساً نگاه بانک صادرات ایران و طبیعتاً نگاه ما در پرداخت الکترونیک سپهر به پروژه آستان قدس رضوی مسئولیت اجتماعی است و البته معتقدیم برکات این پروژه و دعای خیر مردم بهترین دستاورد ما و بانک خواهد بود. اما با نگاه ملی اساساً پروژه‌های مبتنی بر پرداخت فناورانه در هر جای کشور و در هر شرکتی که ترویج و پیاده‌سازی شود، به توسعه پایدار و حفظ منابع منجر خواهد شد. شما در نظر بگیرید با این روش چقدر در منابع انرژی صرفه‌جویی می‌شود و آن را در کنار زمان و منابع انسانی قرار دهید. با این نوع نگاه چنین پروژه‌هایی در میان‌مدت یک آورده ملی و رو به توسعه دارند.»


بومی‌سازی ایده wall shopping


نایب‌رئیس هیئت‌مدیره و سرپرست شرکت پرداخت الکترونیک سپهر درباره ایده پیاده‌سازی چنین سامانه‌ای نیز صحبت می‌کند: «در واقع این ایده، ابداع و اختراع ما نبوده؛ چند سال پیش در اکثر کشورهای دنیا این روش با عنوان wall shopping و در فروشگاه‌های بزرگ و برندهای مطرح استفاده می‌شد. ما تلاش کردیم این ایده را بومی‌سازی کرده و علاوه بر این، عرصه‌های تجاری این راهکار را در زمینه‌های خدماتی پیاده‌سازی کنیم. پرداخت کیوآرکد در کشور ما در سال‌های گذشته انجام می‌شد، اما محدودیت‌هایی داشت و چندان فراگیر نشد. اما طرح مذکور این بار بر بستر وب و با استفاده از روش درگاه پرداخت سپهر در گستره وسیعی از حرم رضوی پیاده‌سازی می‌شود که امیدواریم یک تحول جدی در نحوه پرداخت کیوآرکدی ایجاد کند.»

او با اشاره به این موضوع که این پروژه را می‌توان در کسب‌وکارهای تجاری نیز پیاده‌سازی کرد، می‌گوید: «اساساً خاستگاه این روش فناوری تجاری بوده و ما آن را به‌صورت خدماتی در کشور بومی‌سازی کرده‌ایم. به‌زودی عرضه محصولات تجاری این روش را هم آغاز خواهیم کرد و پذیرای تمامی کسب‌وکارهای کشور در زمینه تأمین کالا و خدمات خواهیم بود.»

نجف‌زاده معتقد است از روش wall shopping در حوزه‌های تجاری استقبال خوبی صورت خواهد گرفت. او در این‌باره توضیح می‌دهد: «شما در نظر بگیرید سرمایه‌گذار و صاحب یک فروشگاه بزرگ بتواند بدون محدودیت زمانی و به‌صورت شبانه‌روزی در هر لحظه و هر جایی با کمترین هزینه‌ منابع انسانی و تجهیزاتی، به مردم کالا یا خدمات خود را عرضه کند. صرفه‌جویی قابل ‌توجه در منابع زمان، انرژی و نیروی انسانی هر برندی را قانع می‌کند که در کنار فروش‌های حضوری خود به این روش هم توجه کند.»


آماده همکاری با سازمان‌های دیگر


نایب‌رئیس هیئت‌مدیره و سرپرست شرکت پرداخت الکترونیک سپهر درباره نقش بانک صادرات در گسترش این روش و ایده نیز می‌گوید: «ما عملاً به‌عنوان ستون اجرایی راهکارهای پرداخت فناورانه و نوین در بانک صادرات آماده ارائه خدمت به تمام مشتریان ویژه بانک صادرات ایران هستیم. علاوه بر این، ساختار شرکتی ما سبب می‌شود بتوانیم این خدمات را به‌طور مستقل نیز ارائه بدهیم و آماده انعقاد قرارداد و همکاری با تمامی برندها و سازمان‌ها در این زمینه هستیم.»

او در پایان صحبت‌هایش تشکر ویژه‌ای از مدیرعامل بانک صادرات ایران می‌‌کند: «چه حمایت جناب صیدی و چه حمایت و دلگرمی‌های جناب ایمانی به‌عنوان مدیرعامل جدید بانک صادرات سبب شد تا ما با انرژی مضاعفی وارد این عرصه شویم. تک‌تک اعضای هیئت‌مدیره بانک و معاونان و مدیران ارشد آن پشتوانه‌ای دلگرم‌کننده برای ما بودند که بدون حمایت آنها شاید این کار شدنی نبود و یک تقدیر ویژه از همکاران خودم در شرکت پرداخت الکترونیک سپهر دارم که به‌صورت جهادی و شبانه‌روزی موفق شدند در زمانی بسیار کوتاه این محصول را معرفی و عرضه کنند. در کنار همه اینها باید این نکته را هم عرض کنم که یک ‌سوی این موفقیت یا دستاورد شرکت ما و بانک بود. سوی دیگر و پراهمیت آن نیز همراهی و همدلی مدیران ارشد در آستان قدس رضوی، به‌ویژه جناب اسماعیل‌زاده، مدیرکل نذورات آستان قدس رضوی بود که جا دارد تقدیر ویژه‌ای هم از ایشان و همکاران‌شان داشته باشم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

حامیان عصر تراکنش