عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

معرفی کتاب‌هایی درباره انقلاب دیجیتال

مروری بر چهار کتاب «آینده پول»، «هندبوک متاورس»، «بازآفرینی سازمان» و «هدایت استراتژی دیجیتال»

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش 59 / در شماره پنجاه‌ونهم ماهنامه عصر تراکنش چهار کتاب «آینده پول»، «هندبوک متاورس»، «بازآفرینی سازمان» و «هدایت استراتژی دیجیتال» را معرفی کردیم. کتاب‌هایی که فناوری‌ها و نوآوری جدید می‌پردازند؛ از انقلاب در امور مالی تا نوآوری برای تغییر اساسی اینترنت و بازآفرینی سازمان‌ها. در ادامه معرفی کوتاهی از این چهار کتاب را می‌خوانید.


۱. آینده پول: انقلاب دیجیتال چگونه ارزها و امور مالی را دگرگون می‌کند


شاید گمان کنید بزرگ‌ترین تحولات مالی و بانکی را به چشم دیده‌اید، امروز با لپ‌تاپ حساب‌های بانکی‌تان را کنترل کرده و با تلفن همراه‌تان برای خیریه‌ای دورافتاده پول واریز می‌کنید. اما اینها در مقابل آزمون‌وخطاهایی که امروز در جای‌جای دنیا در جریان است، به جرقه‌های کوچکی در مقابل انفجاری بزرگ می‌مانند. کسب‌وکارها و دولت‌ها به استقبال فناوری‌های مالی جدید رفته‌اند و همان‌طور که اسوار اس پراساد، استاد دانشگاه کرنل، توضیح می‌دهد دنیای پول و مالی در آستانه تحولی عظیم است که از بانک‌ها و مؤسسات مالی گرفته تا نحوه زندگی مردم معمولی را دگرگون خواهد کرد. پراساد در این ادعا متوقف نمی‌شود. او از پایان کار پول نقد سخن به میان می‌آورد و عامل اصلی آن را بانک‌های مرکزی می‌داند که با ظهور ارزهای دیجیتال ترغیب شده‌اند استیبل‌کوین‌های خودشان را ایجاد کنند. این در حالی است ‌که رمزارزها به ‌نوبه ‌‌خود، با پیوستن شرکت‌های جهانی‌ای مانند فیس‌بوک و آمازون به این بازی، به‌صورت پیش‌بینی‌ناپذیری تکوین می‌یابند.

پراساد در این کتاب با بیانی شیوا و شیرین، نشان می‌دهد که دگرگونی در نحوه‌ سرمایه‌گذاری، تجارت، بیمه و مدیریت ریسک شروع شده و این تغییرات با بازتعریف مفهوم واقعی پول کارکردهای سنتی آن را تفکیک می‌کند و اهمیت توجه به نیازهای مصرف‌کنندگان گوناگون را افزایش می‌دهد. هرچند ریسک‌هایی هم وجود دارد که می‌توان برای کاستن از آنها راهکارهایی دقیق و کارآمد اندیشید.

عنوان اصلی The Future of Money: How the Digital Revolution Is Transforming Currencies and Finance
نویسندهاسوار اس پراساد
انتشاراتدانشگاه هاروارد
سال انتشار2021

۲. هندبوک متاورس: نوآوری برای تغییر اساسی اینترنت بعدی


کوهریسون تری، بازارساز، مؤسس اولین بازار هنر دیجیتال که از بلاکچین پشتیبانی می‌کند، نویسنده‌ بیش از 300 مقاله در مورد متاورس و موج بعدی نوآوری فناوری دیجیتال و برنده‌ جایزه‌ صدای برتر لینکدین در فناوری است و هندبوک «متاورس: نوآوری برای تغییر اساسی اینترنت بعدی» او تاکنون به بیش از هفت زبان زنده دنیا برگردانده شده است. او که در سال 2022 وب‌سایت MetaverseQT.com را راه‌اندازی کرد تا برای درک متاورس به کمک نوآوران و متخصصان خلاق  بیاید، این ‌بار دست به دست اسکات کینیِ کارآفرین داده تا کتابی چشم‌گیر درباره‌ این نویدبخش‌ترین فناوری جدید از زمان ظهور وب ارائه دهد. به واسطه‌ بینش‌های عملی و موجز و ده‌ها مطالعه‌ موردی ارائه‌شده درباره‌ ساخت متاورس، مخاطب در این کتاب می‌تواند نحوه‌ پدیدار شدن متاورس از دل بلاکچین، واقعیت تعمیم‌یافته و وب 3 را دریابد. همچنین در این هندبوک می‌توان به‌خوبی به چیستی متاورس، ضرورت توجه به آن و نحوه‌ گزینش استراتژی متاورسی شخصی خود پی برد، با تاریخچه و مبادی اساسی متاورس آشنا شد و در نهایت، فرصت‌های منحصربه‌فردی را در جوامع دیجیتال، تجارت و تجارب فراگیر کشف کرد.

این کتاب در 9 فصل موجز نقشه‌راهی بسیار خوب برای متخصصان دیجیتال، سازندگان کسب‌وکارها و مؤسسات ارائه می‌دهد. به هر روی، متاورس به‌سرعت در بازاریابی آتی اهمیت یافته و در جایگاه پلتفرم اصلی و کلیدواژه‌ بازاریابی مطرح شده و سرمایه‌گذاران و افراد درگیر در صنعت بازاریابی ناچارند با مبادی، پایه‌ها و فناوری‌های اساسی آن آشنا شوند.

عنوان اصلیHandbook: Innovating for the Internet’s Next Tectonic ShiftThe Metaverse
نویسندگانکوهریسون تری و اسکات کینی
انتشاراتوایلی
سال انتشار2022

۳. بازآفرینی سازمان: شرکت‌ها چگونه می‌توانند در بازارهای به‌سرعت در حال تغییر ارزش بیشتری ارائه دهند


امروز در کشورهای پیشرفته، دیگر سازمان‌های سلسله‌مراتبی از میان رفته‌اند و مدل‌های جدیدی همچون سازمان باز، سازمان چابک، سازمان شبکه‌ای و هولاکراسی برای جانشینی آن معرفی شده‌اند. اما رهبران، مدیران منابع انسانی و فعالان در حوزه مشاوره صنعتی باید بدانند کدام‌یک از اینها به کارشان می‌آید و عملی است. آنها باید بدانند چگونه سازمانی پاسخگو به تغییرات سریع بازارها بسازند و چگونه آن را مدیریت کنند. آرتور یه‌اونگ و دیو اولریچ طرحی بسیار کاربردی به سازمان‌ها و رهبران آنها ارائه می‌دهند و با توجه به تحقیقات عمیق آنها بر شرکت‌های آمریکایی، اروپایی و چینی از قبیل علی‌بابا، گوگل، فیس‌بوک، هواوی و ترکیب داده‌های این تحقیقات با داده‌های آخرین تحقیقات و اقدامات سازمانی به مخاطب توضیح می‌دهند که چگونه می‌توان اکوسیستمی بازارمحور ساخت که در مقیاس و سرعت پاسخگوی فرصت‌های بازار باشد.

کتاب‌های مشابه به جزءبه‌جزء این پازل می‌پردازند، اما نویسندگان «بازآفرینی سازمان» چهارچوبی کاربردی، یکپارچه و شش‌مرحله‌ای ارائه می‌دهند که تمام تصمیم‌‌گیری‌های پیش روی رهبران، از انتخاب استراتژی و فرهنگ تا ابزارهای مدیریتی را شامل می‌شود. این ویژگی‌ها کتاب مذکور را برای هر فرد فعال در حوزه‌ منابع انسانی، توسعه سازمانی و هر مدیر دارای توان رهبری و مشتاق ایجاد سازمانی قوی و انعطاف‌پذیر به گزینه‌ای بسیار جذاب و خواندنی تبدیل می‌کند.

عنوان اصلی Reinventing the organization: how companies can deliver radically greater value in fast-changing markets
نویسندگانآرتور یه‌اونگ و دِیو اولریچ
انتشاراتHBR
سال انتشار2019

۴. هدایت استراتژی دیجیتال: راهنمای شما برای تجسم دوباره کسب‌و‌کارتان


«هدایت استراتژی دیجیتال» در سال 2018 منتشر شد و مجله معتبر فوربس بلافاصله آن را در میان 10 کتاب برتر سال قرار داد. بیشتر منتقدان و مخاطبان بر وضوح، گویا و مرتبط‌بودن محتوای آن با وضعیت روز سخن می‌گفتند. تحول دیجیتال دیگر صرفاً خبر نبود، بلکه همگامی با آن ضرورتی انکارناشدنی شده بود. بسیاری از شرکت‌های بزرگ سنتی در عین آگاهی به ریسک‌ها و اختلالات در کمین، با موفقیت کسب‌وکارشان را اساساً دیجیتالی کردند. نیویورک‌تایمز که روزی در جبهه مخالفان دیجیتالی‌شدن بود، خودش محصول دیجیتال موفقی ارائه داد و Best Buy در مقابل تهدید آمازون کسب‌و‌کار خودش را به‌روز کرد. این تحول دامنه‌دارتر شد و مؤسسات و شرکت‌های گوناگون با فناوری دیجیتال کسب‌و‌کارشان را دوباره ساختند.

در این کتاب، سونیل گوپتا، استاد دانشکده بازرگانی هاروارد، چهارچوبی عملی برای پیروی از راهنمایی‌های این کسب‌وکارها فراهم آورده است. گوپتا برای بیش از یک دهه تحول دیجیتال 500 شرکت فورچون را مطالعه کرده و مدعی آن است که به‌خوبی می‌داند کدام استراتژی‌ها جواب می‌دهد و کدام نه. غنی‌ترین مطالعات موردی شرکت‌های خط اول تحول دیجیتال‌اند، اما گوپتا صرف پرداختن به دیجیتال یا راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار کوچک و مستقل را موفقیت نمی‌داند و گوشزد می‌کند که باید هسته‌ کار خود را از اساس تغییر بدهیم و مطمئن باشیم این استراتژی تمام وجوه سازمان‌مان را، از مدل کسب‌و‌کاری و زنجیره‌ ارزش تا فرهنگ شرکت و روابط با مشتری، دگرگون می‌کند.

عنوان اصلیDriving digital strategy: a guide to reimagining your business
نویسندهسونیل گوپتا
انتشاراتHBR
سال نشر2018
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 10 دقیقه

حامیان عصر تراکنش