عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

معرفی چهار کتاب درباره فین‌تک

شرکت‌های فین‌تک چگونه تأمین مالی می‌شوند؟ چگونه می‌توانند ارزش خلق کنند؟ چگونه می‌توان شرکت فین‌تکی موفقی بود؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش ۶۰ / در شماره شصت ماهنامه عصر تراکنش چهار کتاب «بانک‌ها و فین‌تک در اقتصادهای پلتفرمی»، «دگرگونی فایننس»، «فرهنگ لغت فین‌تک» و «مدل‌های کسب‌وکار فین‌تک» را معرفی کردیم؛ کتاب‌هایی که همگی به جنبه‌های مختلفی از صنعت فین‌تک پرداخته‌اند.


۱. بانک‌ها و فین‌تک در اقتصادهای پلتفرمی: بانکداری بافتاری و آگاهانه


پائولو سیرونی یکی از معتبرترین افراد حوزه فین‌تک، از میزبان‌های نسخه اروپایی پادکست «Breaking Banks»، نویسنده تحسین‌شده و از سخنران‌های اصلی رویدادهای مهم و بین‌المللی در حوزه‌ تحول دیجیتال، اقتصاد و فایننس است. او در مؤسسه‌ ارزش کسب‌وکار (IBM) سرپرستی تیم تحقیقات در حوزه‌ بانکداری و بازارهای را بر عهده دارد و به تیم‌های خدماتی در زمینه‌ اتخاذ مدل کسب‌وکار در اقتصادهای پلتفرمی کمک می‌کند. سیرونی با تکیه بر این پشتوانه‌ علمی و عملی قوی، در کتاب «بانک‌ها و فین‌تک در اقتصادهای پلتفرمی» به مهم‌ترین روند مدل کسب‌وکار می‌پردازد که در 50 سال اخیر بر صنعت خدمات فایننس اثر گذاشته است.

سیرونی به این نکته توجه دارد که بانک‌ها اگر خودشان را با تغییرات در دهه آتی همگام نکنند، محکوم به نابودی هستند، پس در این اثر می‌کوشد صنعت را به سوی شکل جدیدی از تحول دیجیتال هدایت ‌کند که استراتژی‌های مبتنی بر پلتفرم، زیربنای آن را تشکیل می‌دهند.

نظریه‌ پلتفرم بیرون از حوزه فایننس متولد شده، اما سیرونی در این کتاب توضیح می‌دهد که این نظریه چگونه راه خودش را به بانکداری و بازارهای مالی باز کرده تا روش کسب‌وکار شرکت‌ها را از بنیاد تغییر بدهد. همچنین، او تأکید می‌کند که مشتری و شکنندگی اکوسیستم‌ها باید بیش از پیش در نظر گرفته شود و همگامی با تجارب مبتنی بر فناوری، با وجود دشواری‌های آن، باید در دستور کار بانک‌ها قرار بگیرد.

عنوان اصلیBanks and Fintech on Platform Economies: Contextual and Conscious Banking
نویسندهپائولو سیرونی
انتشاراتوایلی
سال انتشار2021

۲. دگرگونی فایننس: فین‌تک و استراتژی در قرن بیست‌ویکم


«دگرگونی فایننس» یکی از شماره‌های مجموعه چندرشته‌ای «مطالعات پالگریو در تجارت دیجیتال و فناوری‌های توانمند» است که گزارشی جامع و منسجم از محاسبات ابری، شبکه‌های اجتماعی، تلفن همراه، بیگ‌دیتا و سایر فناوری‌های توانمندساز دگرگون‌کننده‌ نحوه عملکرد و تعامل افراد با یکدیگر در جامعه ارائه می‌دهد. هر شماره از این مجموعه بر یک موضوع مجزا و مهم در کسب‌وکار و علوم کامپیوتر متمرکز است و تحقیقات و ایده‌های پیشرفته در این حوزه را پوشش می‌دهد. هر شماره را متخصصان حوزه‌ مربوطه می‌نویسند.

نویسندگان کتاب «دگرگونی فایننس» ضمن مرور موقعیت فعلی، می‌کوشند تعریفی برای اکوسیستم فین‌تک در قرن بیست‌ویکم ارائه دهند و راه‌هایی برای تحقیقات جدید و گشودن چشم‌اندازهایی از کسب‌وکار، فناوری و صنعت عرضه کنند. همچنین، نشان می‌دهند که چگونه انواع فناوری در نقش عاملی تسریع‌کننده برای فرایند نوآوری در بخش بانکی و خدمات مالی عمل می‌کند. امروزه بانک‌های سنتی و ارائه‌دهندگان خدمات مالی سنتی از سویی، زیر فشار رقابت فزاینده با شرکت‌های فناوری اطلاعات جهانی مانند گوگل و اپل و آمازون و پی‌پال‌ هستند و از سوی دیگر، با فشار سرمایه‌گذاران برای کاستن از هزینه‌ها، افزودن چابکی، حفظ مشتریان فعلی و بهبود ارتباط با آنها دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و ظاهراً فناوری‌هایی مانند بلاکچین، محاسبات ابری، فناوری‌های تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی در این صنعت و در حوزه‌ کسب‌و‌کار در مقایسه با سایر حوزه‌ها پتانسیل بیشتری بروز می‌دهند.

عنوان اصلیDisrupting Finance: FinTech and Strategy in the 21st Century
نویسندگانتئو لین، جان مونی، پی‌یرآنجلو روزاتی و مارک کامینز
انتشاراتPalgrave Pivot
سال انتشار2018

۳. فرهنگ لغت فین‌تک: اصطلاح‌شناسی دنیای مالی دیجیتالی‌شده


«فرهنگ لغت فین‌تک» اثری از انتشارات معتبر اسپرینگر است. دبیران این مجموعه معمولاً جدیدترین تحقیقات در زمینه‌‌ مدیریت مالی، سرمایه‌گذاری، بازار سرمایه، مؤسسات مالی، روش‌های حسابداری، گزارش‌دهی، استانداردها، حاکمیت شرکتی، نوآوری مالی و فین‌تک را در قالب تک‌نگاری‌های مجزا منتشر می‌کنند و به ارائه تعاریف دقیق و روشن وجوه عملی و نظری هر یک از این موضوعات توجه دارند. راینر آلت و استفان هوچ مجموعه‌ای شامل بیش از 830 کلمه کلیدی را؛ از بانکداری و بیمه گرفته تا فناوری اطلاعات و مدیریت نوآوری جمع‌آوری کرده، به هم پیوند داده و با ترتیب الفبایی در دسترس مخاطب قرار می‌دهند. همچنین، بخشی با عنوان اصطلاحات عددی و فهرست 30 ارز دیجیتال برتر تا سال 2020 و نسخه‌ روزآمد همین فهرست در سال 2021 به‌طور جداگانه به این فرهنگ لغت ضمیمه شده است.

این کتاب به مخاطب کمک می‌کند که به‌سرعت و با اطمینان به تعاریفی دقیق و موجز از اصطلاحات حوزه مالی و کسب‌وکار دسترسی پیدا کند. از این رو، به نظر می‌رسد این کتاب برای فعالان حوزه‌ فین‌تک، پژوهشگران دانشگاهی و مدیران حوزه مالی به یک اندازه جالب و ارزشمند و راهگشا باشد و سهم بسزایی در روشن‌کردن و سروسامان بخشیدن به نام‌گذاری پیچیده و به‌سرعت در حال رشد و تکوین فین‌تک ایفا کند. نگاه باز و عمیق نویسندگان این مجموعه در ترکیب ایده‌ها، مفاهیم، تعاریف خدمات مالی و فناوری دیجیتال در این اثر چشم‌گیر است و ویژگی‌هایی دارد که اثری کارآمد را به مخاطب نوید می‌دهند.

عنوان اصلیFintech Dictionary: Terminology for the Digitalized Financial World
نویسندگانراینر آلت و استفان هوچ
انتشاراتSpringer
سال انتشار2022

۴. مدل‌های کسب‌وکار فین‌تک: اعمال روش کانواس و تجزیه‌وتحلیل مراحل سرمایه‌‌گذاری خطرپذیر


پروفسور «نادین تورنووا»، رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه کوت دازیو فرانسه، در مورد این کتاب می‌گوید: «فین‌تک پدیده بزرگ آینده نیست، همین الان بزرگ‌ترین پدیده است!» اما این پدیده بزرگ چیست؟ شرکت‌های فین‌تک چگونه تأمین مالی می‌شوند؟ چگونه می‌توانند ارزش خلق کنند؟ چگونه می‌توان شرکت فین‌تکی موفقی بود؟ آیا راهی مؤثر برای کاهش ریسک‌های این حوزه وجود دارد؟

فین‌تک مدل کسب‌وکار جدیدی برای بخش مالی جهانی است و پتانسیل عظیم و روشنی برای صرفه‌جویی در مقیاس و گستره دارد، همچنین در کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری و کاهش چشم‌گیر ریسک، کارآمدی فوق‌العاده‌ای نشان داده است.

«ماتیاس فیشر» در کتاب«مدل‌های کسب‌وکار فین‌تک» به روشی عالمانه، کارکردگرا و آموزنده مخاطب را در تمام جنبه‌های مدل‌های کسب‌وکار جدید و انقلابی فین‌تک همراهی و راهنمایی می‌کند. این کتاب در هشتم فوریه 2021 در 310 صفحه و به زبان انگلیسی منتشر شده و اولین ‌کتابی است که مدل کسب‌وکار کانواس (canvas) را برای فین‌تک‌ها مطرح می‌کند.

این کتاب برای درک تغییرات سریع و شدید در بخش مالی ضروری است. نویسنده اکوسیستم منحصر‌به‌فرد، اجزای مدل کسب‌وکار و منابع مزیت رقابتی شرکت‌های موفق فین‌تک را بررسی کرده و با ارائه‌ نمونه‌هایی از اروپا تا ایالات متحده آمریکا و چین درکی جهانی از وضعیت و مسائل این حوزه برای مخاطب خود به ارمغان می‌آورد. همه‌ این ویژگی‌ها این اثر را برای دانشجویان و متخصصان کاربردی کرده است.

عنوان اصلی Fintech Business Models: Applied Canvas Method and Analysis of Venture Capital Rounds
نویسندهماتیاس فیشر
انتشاراتWalter de Gruyter GmbH
سال انتشار2021
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

حامیان عصر تراکنش