عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

آیا باید منتظر ترکیدن حباب بیت‌کوین باشیم؟

مروری بر مطالب شش مجله «گاردین»، «بلومبرگ بیزینس‌ویک»،‌ «آمریکن‌بنکر»، «ام‌آی‌تی تکنولوژی ریویو»، «فین‌تک» و «بنکینگ‌تکنولوژی»

زمان مطالعه: 7 دقیقه

عصر تراکنش ۶۰ / در بخش راهنمای ماهنامه عصر تراکنش به‌روال همیشه شش مجله معتبر فناوری‌های مالی جهان را هر ماه معرفی و مهم‌ترین مطالب هر یک را مرور می‌کنیم. در شصتمین شماره عصر تراکنش شش مجله «گاردین»، «بلومبرگ بیزینس‌ویک»،‌ «آمریکن‌بنکر»، «ام‌آی‌تی تکنولوژی ریویو»، «فین‌تک» و «بنکینگ‌تکنولوژی» را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می‌توانید هر یک را بخوانید.


منتظر ترکیدن حباب بیت‌کوین


شماره 8 جولای 2022 گاردین: سقوط رمزارزها، سرمایه‌گذاران در این عرصه را غافلگیر کرد. هفته‌نامه گاردین در جدیدترین شماره خود به سراغ تصویر تکان‌دهنده ریزش بیت‌کوین رفته ‌است. حدود یک دهه پیش بود که بیت‌کوین برای نخستین‌بار به‌عنوان یک دارایی قابل معامله وارد بازار شد. اصولاً بازار رمزارزها همیشه بدون قانون مشخص بوده و رونق و رکود آن هم عده کمی را دربر می‌گرفته، اما طی دو سال گذشته، وضعیت به‌کلی تغییر کرد. بسیاری از معامله‌گران از آماتورها گرفته تا حرفه‌ای‌ها وارد میدان شدند. در دوران همه‌گیری، سرمایه زیادی روانه بازار رمزارزها شد، اما اکنون، به‌دنبال جنگ روسیه و اوکراین، شرایط عوض شده ‌است.

افزایش نرخ تورم و خیزش هزینه‌های زندگی باعث شده حوزه دیجیتالیِ مالی سقوط کند. در واقع تلاش بانک‌های مرکزی برای افزایش نرخ بهره، روی دارایی‌های ریسک‌پذیر از جمله بیت‌کوین و سایر رمزارزها اثر منفی گذاشته و ارزش آنها را کاهش داده ‌است. اما آیا رکود در بازار رمزارزها می‌تواند در سایر بازارهای مالی و دنیای اقتصادی هم اختلالی ایجاد کند؟ واقعیت این است که این روزها شاهد تحولات بزرگی در دنیا هستیم، از آشوب در کشورهای مختلف گرفته تا تغییر نخست‌وزیر در بریتانیا و احتمال رکود اقتصادی در آمریکا. همه اینها نشان می‌دهد جهان وضعیت باثباتی ندارد و به همین خاطر نمی‌توان به‌سادگی اثرات بازار رمزارزها بر اقتصاد جهان را مورد بررسی قرار داد.

با این حال، «الکس هرن» و «دان میلمو» در گاردین تلاش کرده‌اند نگاهی به پشت صحنه تحولات در بازار رمزارزها بیندازند و به این پرسش پاسخ دهند که آیا باید نگران رکود اقتصاد و اثرات مختل‌کننده بازار رمزارزها بر اقتصاد جهانی باشیم یا خیر. به همین خاطر است که هفته‌نامه گاردین، طرح روی جلد خود را به بیت‌کوین اختصاص داده و تصویر بیت‌کوین را درون حباب قرار داده‌ است. گاردین تلاش کرده به این پرسش پاسخ دهد که آیا باید منتظر ترکیدن حباب بیت‌کوین باشیم یا خیر و آیا در صورت ترکیدن حباب بیت‌کوین، بحرانی اقتصادی در جهان رخ می‌دهد یا این بازار هنوز از اهمیت چندانی برخوردار نیست.

صاحب‌امتیازگروه رسانه‌ای گاردین
تیراژ۱۱۱.۱۵۵ نسخه
انتشار اولین شماره4 جولای 1919
دفتر مرکزیانگلستان، لندن
وب‌سایتtheguardian.com/weekly
سوژه‌ها#بیت‌کوین #پولدیجیتالی #ارزدیجیتالی

مقاومت ثروتمندترین مرد دنیای رمزارزها


شماره 27 ژوئن 2022 بلومبرگ بیزینس‌ویک: اهالی دنیای رمزارز حتماً چانگ پنگ ژائو را می‌شناسند؛ فعال اقتصادی چینی-کانادایی که با عنوان سی‌زی (CZ) شناخته می‌شود. او همان کسی است که بزرگ‌ترین صرافی رمزارزها یعنی بایننس را راه‌اندازی کرد. ژائو به‌عنوان ثروتمندترین مرد دنیای رمزارزها هم شناخته می‌شود. اما این روزها حال رمزارزها خوب نیست. به همین خاطر است که مجله بلومبرگ بیزینس‌ویک تصویر ژائو را روی جلد خود قرار داده و این پرسش را مطرح کرده‌ که آیا ثروتمندترین مرد دنیای رمزارزها می‌تواند در مقابل سرمای سخت مقاومت کند؟ بسیاری از افراد در دوران همه‌گیری تصور می‌کردند بازار رمزارزها بهترین عرصه برای فعالیت و سرمایه‌گذاری است، به این دلیل که آینده را در خود دارد، اما حالا شرایط تغییر کرده و بهار کریپتوها به پایان آمده ‌است. در همین شرایطی که خزان به بازار پرریسک رمزارزها یورش برده، برخی افراد نظیر ژائو، تلاش دارند با ابتکاراتی ویژه، سرمایه خود را حفظ کنند.

یکی از اقدامات ژائو، معرفی ترا بود؛ رمزارزی که قرار است در هر شرایطی، ارزشش کمتر از یک دلار نشود. سرمایه‌گذاری در این عرصه به توصیه اصلی صرافی بایننس و مدیرعامل آن یعنی ژائو تبدیل شد. او می‌گفت این رمزارز ویژه، بازگشت سرمایه تضمینی به همراه خواهد داشت؛ چراکه یک رمزارز معمولی نیست. وعده بازگشت سرمایه سالانه هم 20 درصد بود.

ترا به‌عنوان سرمایه‌گذاری امن و همراه با بازگشت سرمایه بالا معرفی شده بود. اما وضعیت ترا به کجا رسید؟ آیا وعده‌هایی که فعالان در این عرصه داده بودند، محقق شد؟ این همان پرسشی است که خبرنگار بلومبرگ بیزینس‌ویک در جدیدترین شماره این مجله سعی داشته به آن پاسخ دهد. ظاهراً در این شرایط پرخطر، ژائو هم در امان نیست. او در سال 2019 معادل 1.3 میلیارد دلار ثروت داشت و به‌دنبال بهبود بازار رمزارزها توانست ارزش دارایی خود را در سال 2020 به 2.6 میلیارد دلار برساند. اما آیا این رویه متوقف شده، یا ژائو می‌تواند ثروت خود را حفظ و حتی باز هم ثروت‌اندوزی کند؟ بلومبرگ بیزینس‌ویک به بررسی احتمال تاب‌آوری ژائو در این شرایط سخت پرداخته‌ است.

صاحب‌امتیازمایکل بلومبرگ
تیراژ325 هزار نسخه
انتشار اولین شمارهسپتامبر 1929
دفتر مرکزینیویورک‌، آمریکا
وب‌سایتbloomberg.com/businessweek
سوژه‌ها#ثروت #ژائو #دنیای_رمزارز

برترین بانکدار دیجیتال سال


شماره ژوئن 2022 مجله آمریکن‌بنکر: بانکداری دیجیتالی یکی از به‌روزترین مقولاتی است که در راستای بانکداری آنلاین مطرح شده و ارائه خدمات بانکی به‌صورت اینترنتی را بهبود می‌بخشد. در اکثر کشورهای توسعه‌یافته حرکت از بانکداری سنتی به سمت بانکداری دیجیتالی آغاز شده‌ است. انجام فرایندهای مختلف به‌صورت خودکار از جمله اقداماتی است که در بانکداری دیجیتال صورت می‌گیرد. افراد بسیاری هم در همین راستا فعالیت دارند. مجله آمریکن‌بنکر در جدیدترین شماره خود به معرفی چهره‌ای پرداخته که به‌عنوان بانکدار نمونه در عرصه بانکداری دیجیتال انتخاب شده‌ است. «الن ریسون» به‌دلیل فعالیت در حوزه فین‌تک و ایجاد تحولات فناورانه توانسته به‌عنوان چهره برتر در عرصه بانکداری دیجیتالی انتخاب شود. به همین دلیل تصویر او روی جلد مجله آمریکن‌بنکر قرار گرفته ‌است.

ایجاد تحول در زمینه ارائه خدمات به مشتریان به‌صورت دیجیتالی از مهم‌ترین موضوعاتی است که ریسون در کارهای خود به آن پرداخته و توانسته ابداعاتی را در این زمینه به نام خودش به ثبت برساند. هرچند او جایزه بهترین را در رابطه با بانکداری دیجیتالی در سال 2022 از آن خودش کرده، اما در مصاحبه با مجله آمریکن‌بنکر تأکید کرده که هنوز کارش به اتمام نرسیده و تازه فعالیت‌هایش را در این عرصه آغاز کرده است. فعالان در بانکداری دیجیتالی، ریسون را به‌عنوان یکی از خوره‌های فناوری می‌شناسند. نوآوری‌هایی که او داشته، به بهبود خدمات‌رسانی به مشتریان بانکی کمک کرده ‌است. او با فعالیت در یکی از بانک‌ها توانسته طی سه سال، دارایی بانک را از 159 میلیون دلار به 1.8 میلیارد دلار برساند. تعداد کارکنان هم در این کسب‌وکار در آرکانزاس به حدود 250 نفر رسیده‌ است. ریسون معتقد است فعالیت‌های نوآورانه خود را تازه شروع کرده و هنوز راه طولانی تا خط پایان دارد. او امیدوار است در آینده با شیوه‌های نوآورانه، انتظارات مشتریان بانکی را برآورده کند.

صاحب‌امتیازArizent
تیراژانتشار آنلاین
انتشار اولین شماره1885
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتamericanbanker.co
سوژه‌ها#بانکداری #بانکداریدیجیتالی #بانکدارنمونه

مرگ شهر هوشمند


شماره جولای و آگوست 2022 ام‌آی‌تی تکنولوژی ریویو: مجله ام‌آی‌تی در جدیدترین شماره خود به معضل‌های شهری‌سازی پرداخته ‌است. فرایند شهری‌سازی از طریق فناوری‌های روز انجام می‌شود و به بهبود کیفیت شهرها کمک می‌کند، اما این روند شهری‌سازی از طریق فناوری می‌تواند مشکلاتی را هم با خود ایجاد کند. بهره‌وری و راحتی بخشی از ماجراست، اما به‌روز کردن همه انسان‌هایی که در شهر زندگی می‌کنند، بخش مهم‌تر این جریان است. مشکلات دیگری هم در شهرهای هوشمند وجود دارد. یکی از این مشکلات، حضور همه‌جایی دوربین‌هاست. در واقع شهروندان در شهرهای هوشمند همیشه کسی را ناظر بر امور و کارهای خود می‌دانند. همین امر باعث می‌شود احساس امنیت نکنند. یعنی به نظر می‌رسد به حریم خصوصی‌شان ورود شده‌ است. مسئله دیگری که در شهرهای هوشمند باید مورد توجه قرار بگیرد، انرژی است.

بخش عمده انرژی مورد نیاز برای بهره‌گیری از فناوری‌ها باید از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر باشد. به این ترتیب شهرهای هوشمند باید به سمت سبزتر شدن حرکت کنند و این امر ساده‌ای نیست. هرچند سبز شدن و بهره‌گیری از انرژی‌های پاک یک مزیت به‌شمار می‌آید، اما پیاده‌سازی آن به قدری دشوار است که بسیاری از مسئولان شهری را دچار تردید می‌کند. با وجود ایراداتی که می‌توان به شهرهای هوشمند گرفت، همچنان بسیاری از کشورها تلاش دارند شهرهای بزرگ خود را هوشمند کنند. از آنجا که دنیای فناوری، دنیایی بی‌پایان به نظر می‌رسد، می‌توان انتظار داشت که فرایند هوشمندسازی شهرها هم ادامه پیدا می‌کند. این فرایند به ایجاد استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین جدید هم کمک خواهد کرد. هرچند همه این امور در نهایت می‌تواند با مقاومت شهروندان، به‌ویژه افراد سالمند مواجه شود.

صاحب‌امتیازکمبریج
تیراژ161.529 نسخه
انتشار اولین شماره1899
دفتر مرکزیماساچوست، آمریکا
وب‌سایتtechnologyreview.com
سوژه‌ها#شهری‌سازی #شهر_هوشمند #فناوری

هوش مصنوعی در دنیای تجارت


شماره جولای 2022 فین‌تک: این شماره از مجله فین‌تک در مهم‌ترین محتوای خود به گفت‌وگو با برادران دوقلویی پرداخته که قصد دارند صنعت فین‌تک را وارد سطح جدیدی از رقابت و جامع‌بودن کنند. این گفت‌وگو که با عنوان «بر هم زدن زمین بازی تجارت فین‌تک با استفاده از فناوری هوش مصنوعی» منتشر شده‌، ما را با «استیون» و «گابینو روشه» آشنا می‌کند که شرکت «سَفایر» را به جایگاهی ویژه در صنعت امروز و فردای فین‌تک رسانده‌اند. این شرکت با استفاده از فناوری پیشرفته‌ای که مبتنی بر هوش مصنوعی است، به‌دنبال از بین بردن موانع موجود در دنیای تجارت و بر هم زدن اساسی این دنیاست.

استیون روشه که کرسی ریاست سفایر را در اختیار دارد، در جایی از این گفت‌وگو به این مسئله اشاره می‌کند که این شرکت قصد دارد فناوری سیلیکون‌ولی را وارد دنیای امور مالی و فایننس کند. بخشی از این گفت‌وگو بر آسیب‌شناسی عدم نوآوری در عرصه امور مالی متمرکز است. در این بخش برادران روشه به ساده‌ترین و ریشه‌ای‌ترین دلیل اشاره می‌کنند، یعنی همان «به چالش نکشیدن وضعیت موجود و پرسشگری‌نکردن از آن». این شرکت نسبتاً کوچک با تعداد تقریبی 65 کارمند در سال 2017 تأسیس شد و در مرحله جذب سرمایه A موفق شد 18.7 میلیون دلار را از آن خود کند. گابینو روشه، مدیرعامل سفایر، درباره این مرحله از سرمایه‌گذاری راه موفقیت را ترکیب صحیحی از میزان آینده‌نگری و رسیدگی به مسائل روز و کوتاه‌مدت می‌داند.

در بخش‌های دیگر این شماره از مجله فین‌تک، به خدمات مالی، به‌ویژه با تکیه بر صنعت کریپتو پرداخته شده است. در بخش مهم دیگر با روند موفقیت استارتاپ‌های یونیکورن آشنا شده و با بررسی چند نمونه متوجه می‌شویم چطور شرکت‌های نوپا در عرصه فناوری مالی با تکیه بر نوآوری در بخش فناوری خود می‌توانند به حد ارزش یک میلیارد دلاری برسند.

صاحب‌امتیازBizClik Media Group
تیراژانتشار آنلاین
انتشار اولین شماره۲۰۱۹
دفتر مرکزینوروویچ، بریتانیا
وب‌سایتfintechmagazine.com
سوژه‌ها#فین‌تک #هوش_مصنوعی #رمزارز

بنیادهای بلوغ صنعت فین‌تک


شماره ژوئن 2022 بنکینگ‌تکنولوژی: این مجله در واقع فصلنامه‌ای است که توسط شرکت رسانه‌ای فین‌تک‌فیوچرز منتشر می‌شود. در شماره تابستان این مجله شاهد گزارش‌هایی هستیم از تداوم فعالیت‌های ادغام و خریداری یا همان M&A در فضای بانکداری و فین‌تک که به‌طور ویژه در ماه می 2022 رخ داده‌اند. به گزارش بنکینگ‌تکنولوژی، در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های فین‌تکی توانسته‌اند سرمایه قابل قبولی را جذب کنند و این سرمایه را در راه خریداری شرکت‌های دیگر به کار انداخته‌اند. به‌عنوان مثال شرکت انگلستانی «پَدل» که در زمینه ارائه زیرساخت‌های پرداخت به شرکت‌های نرم‌افزاری فعالیت می‌کنند، شرکت «پرافیت‌وِل» را خریداری کرده‌ است. پرافیت‌وِل تولیدکننده نرم‌افزاری است که در زمینه تحلیل نرخ عضویت و ابقای فعالیت مشتری، اطلاعات قابل توجهی را جمع‌آوری و پردازش می‌کند. پَدل این شرکت را روی هم رفته با ارزش 200 میلیون دلار که ترکیبی از پول نقد و سهام بوده، خریداری کرده‌ است. پَدل در دور D جذب سرمایه خود موفق شده ‌بود 200 میلیون دلار جذب کند که این مسئله ارزش این شرکت را به 1.4 میلیارد دلار رسانده‌ بود.

با در نظر گرفتن این مثال، می‌توانید تصویری از فعالیت کلی یک جنبه از بازار بانکداری و فین‌تک را درک کنید. چنین فعالیت‌هایی در نقاط مختلف، از بریتانیا گرفته تا هلند و سنگاپور در حال رخ‌دادن هستند و به‌طور کلی صنعت فناوری مالی به‌سرعت مراحل جدیدی از رشد و بلوغ خود را از سر می‌گذراند. اگر به پیگیری اخبار و گزارش‌هایی از ادغام و خریداری‌های جاری در این صنعت علاقه‌مند هستید، مطالعه این شماره از مجله بنکینگ‌تکنولوژی قطعاً خالی از لطف نخواهد بود. در صورتی که بخواهید داستان‌های مشابه بسیار پرشماری را از نزدیک رصد کنید، می‌توانید با سر زدن به وب‌سایت فین‌تک فیوچرز، بخش M&A، تمام سناریوهایی را دنبال کنید که در این زمینه در حال وقوع هستند.

صاحب‌امتیازfutures fintech
تیراژانتشار آنلاین
انتشار اولین شماره۱۹۸۳
دفتر مرکزیلندن، انگلستان
وب‌سایتfintechfutures.com
سوژه‌ها#فین‌تک #فناوریمالی #ادغامصنایع
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 10 دقیقه

حامیان عصر تراکنش