عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

تعامل نرم‌افزار و نوآوری؛ زمینه‌ساز گام بزرگ اینشورتک‌ها

زمان مطالعه: 3 دقیقه

عصر تراکنش 61؛ بردیا جوادی‌، مدیرعامل شرکت رایین‌تک / در اکوسیستم استارتاپی همه‌چیز سریع اتفاق می‌افتد؛ خیزش و سقوط، ادغام و تغییر روند استارتاپ‌ها و همین‌طور قوانین و بخش‌نامه‌هایی که گاه برای گروهی بازدارنده است و گاه برای گروهی دیگر  پیش برنده. یک کسب‌وکار اینشورتکی در فضای استارتاپی کشور باید برای ادامه و رشد کسب‌وکار خود همراه این موج در تلاش باشد.

ایجاد محصولات بیمه‌ای نشان وجود، و تغییر و بهبود آن نشان رشد یک اینشورتک است که باید متناسب با شرایط قابل تطبیق باشد، در این میان روش ارائه محصول و بازاریابی و فروش آن مقوله دیگری است.

یکی از روندهای دنیا در زمینه اینشورتک ارائه محصولات بیمه به‌صورتEmbedded Insurance  است که می‌توان آن ‌را به‌نوعی نوآوری در فرایند فروش بیمه دانست. در نظر بگیرید با گسترش نفوذ فضای مجازی در زندگی، اطلاعات زیادی تجمیع می‌شود که با بررسی این اطلاعات می‌توان بیمه‌های اختصاصی تولید و در لحظه نیاز کاربر، آن ‌را ارائه داد. به‌عنوان مثال اگر از سایت‌های فروش تورهای مسافرتی، پکیجی برای سفر خریداری می‌کنید، زمان مناسبی برای ارائه بیمه مسافرتی مخصوص آن سفر است. یا اگر وسیله و دستگاهی را به‌صورت آنلاین سفارش می‌دهید که باید برایتان ارسال شود، زمان درست برای ارائه بیمه‌ باربری دقیقاً در لحظه ثبت سفارش خرید است. تفکر ما اگر به این شکل باشد که کاربران یا بیمه‌گزاران بالقوه، پس از خرید تور مسافرتی یا هر وسیله‌ای دنبال سایت‌های آنلاین فروش بیمه می‌گردند تا بیمه‌نامه مناسب را تهیه کنند، اشتباه است.

برای تعبیه‌کردن بیمه‌نامه خود، بازار (Market Place) مناسب عرضه را پیدا کنید و با گرفتن ارتباطات لازم محصول بیمه‌ای خود را با استفاده از API در این بازار قرار دهید. منظور از این بازار طبیعتاً سایت‌های فروش و مقایسه بیمه‌نامه نیستند. به‌عنوان مثال اگر محصول جدید برای بیمه موبایل طراحی کرده‌اید، اجاره بیلبورد برای اطلاع‌رسانی خرید و طراحی یک سایت فروش آنلاین روشی به نسبت قدیمی‌تر است، نرم‌افزار آنلاین فروش را به‌صورتی طراحی کنید که بتوان آن را با استفاده از API به‌صورت Embed در سایت‌های مرتبط با فروش موبایل عرضه کرد؛ به این ترتیب بیمه‌نامه شما زمانی که کاربر موبایل مورد نیاز خود را در سایت‌های آنلاین خریداری می‌کند، به کاربر عرضه می‌شود؛ حتی می‌توان همین بیمه‌نامه موبایل را در سایت ثبت یا رجیستری تلفن همراه نیز ارائه داد و به کاربر در زمان ثبت تلفن همراه در سامانه همتا، بیمه مناسب عرضه کرد.

امروز این روش ارائه بیمه محبوبیت زیادی پیدا کرده و بیمه‌گران نیز دنبال ارائه از طریق سایت‌ها و برندهای مورد اعتماد کاربران هستند تا محصولات بیمه متناسب را عرضه کنند. همچنین باید توجه داشت که علاوه بر بیمه‌های قدیمی، ریسک‌های موجود در این بازارها نیز قابل شناسایی است که می‌تواند به طراحی بیمه‌های جدید منجر شود.

جنبه‌های‌ فناوری ‌اطلاعات این روش ارائه (بیمه‌های تعبیه‌شده) پررنگ است و  اینشورتک‌ها برای ارائه به‌صورت Embed خود باید تیم توسعه فنی خود را تکمیل کنند و به این موارد توجه داشته باشند:

  • پلتفرم توسعه دهید، توجه کنید که سایت‌های مورد اعتماد کاربران (بازارها) و تأمین‌کنندگان بیمه‌نامه (بیمه‌گران) می‌توانند متنوع باشند؛ پس توسعه محصول را به‌صورت پلتفرم‌های چندوجهی انجام دهید. در این خصوص مدیران محصول می‌توانند کمک خوبی به صاحبان کسب‌وکار باشند.
  • استاندارد طراحی کنید، محصولات یا خدمات خود را متناسب با فناوری‌های روز و به‌صورت استاندارد و با مستندات پیاده‌سازی کنید و توجه داشته باشید به‌جز تیم فنی شما، تیم بازارهای ثانویه نیز قرار است از وب‌سرویس شما استفاده کنند و محصول شما هم باید بتواند با APIهای سایر شرکت‌ها در ارتباط باشد. در این زمینه CTO و مدیر پروژه می‌توانند به استانداردسازی توسعه محصول و تکمیل مستندات کمک کنند.
  • امنیت و پایداری سیستم را در نظر بگیرید. بیمه‌های تعبیه‌شده در بازاری متفاوت عرضه شده و باید در نظر داشت که پلتفرم ما وقتی عملکرد درستی نداشته باشد، می‌تواند به برند دیگری (بازار عرضه‌شده) نیز لطمه وارد کند، تست‌های روتین سیستم، تهیه بک‌آپ به‌صورت اتوماتیک و روال بازیابی آن، راهکارهای تأمین امنیت سیستم و برنامه‌های مانور راه‌اندازی سیستم در موارد بحرانی مهم‌ترین مواردی است که در پایداری پلتفرم باید در نظر گرفت. در این زمینه به متخصصان امنیت و تسترها نیاز خواهید داشت.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

حامیان عصر تراکنش