عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

عصر جدید دیجیتال و ورود به دنیای متاورس

مروری بر شش مجله معتبر فناوری‌های مالی جهان

زمان مطالعه: 8 دقیقه

عصر تراکنش ۶۱ / در شماره شصت‌ویکم ماهنامه عصر تراکنش نیز مانند همیشه به آخرین شماره شش مجله معتبر فناوری‌های مالی جهان پرداخته‌ایم و مروری بر مهم‌ترین مطالب هر یک داشته‌ایم. صنعت کریپتو، BNPL، متاورس، آمازون و دوران رکود اقتصادی ازجمله مهم‌ترین کلیدواژه‌های این مجله‌ها بودند.


سم بنکمن-فرید؛ وارن بافت بعدی؟


شماره آگوست و سپتامبر 2022 فورچون: دنیای کلاسیک سرمایه‌گذاری پیوندی پیچیده و ناهموار با جهان ارزهای دیجیتال دارد. گرچه سرمایه‌گذاران زیادی با اعتماد کامل به صنعت کریپتو، هزینه‌های زیادی را روی این بازار خاص متمرکز کرده‌اند، اما غول‌های مشهوری چون وارن بافت هم همواره بدبینی اساسی خود را نسبت به این بازار و حتی ایرادات بنیادین آن مطرح کرده‌اند. در این گره‌گاه اساسی است که با نامی چون سم بنکمن-فرید آشنا می‌شویم؛ کارآفرین موفقی که مدیرعامل و بنیان‌گذار صرافی ارزهای دیجیتال اف‌تی‌ایکس است و با وجود سن کم 30 سال، ثروت خالصی تقریباً معادل 24 میلیارد دلار دارد. بنکمن کاملاً دنیای ارزهای دیجیتال را در آغوش گرفته و در این دوره حساس، اعتماد بیشتری به این بازار از خود نشان داده است. وارن بافت سال‌های پیش به‌دلیل پیش‌بینی‌های قابل توجه خود از بازار به لقب «پیشگوی اُماها» را یدک می‌کشید. حالا از دید مجله فورچون یک دوراهی روشن مطرح است؛ سم بنکمن به پیشگوی اُماهای بعدی تبدیل می‌شود یا در یک لحظه چیزی جز خاکستر از دارایی‌اش باقی نمی‌ماند.

صنعت کریپتو از نوامبر 2021 تا امروز تقریباً دو تریلیون دلار از ارزش خود را از دست داده و همین مسئله باعث شده بسیاری از استارتاپ‌های فعال در این عرصه ورشکسته شوند یا ارزش زیادی را از دست بدهند. با این ‌حال یک صرافی مانند اف‌تی‌ایکس از آنجایی که حجم زیادی از درآمد خود را از میزان معاملات کسب می‌کند، آسیب کمتری دیده است، زیرا طی نیمه اول 2022 حجم معاملات اف‌تی‌ایکس چیزی در حدود 76 میلیارد دلار بوده که نسبت به 64 میلیارد دلار دوره مشابه در سال 2021، وضعیت خوبی دارد. از سوی دیگر نباید فراموش کرد ثروت بنکمن طی نیمه اول 2022 تقریباً 4.7 میلیارد دلار کاهش داشته است. به غیر از این گفت‌وگوی مفید با بنکمن، بخش دیگری از این شماره مجله فورچون به مشکلات مک‌دونالد برای خروج از روسیه اشاره کرده است. با خواندن این گزارش مفصل متوجه می‌شویم که خروج از یک کشور آن‌قدرها هم کار ساده‌ای نیست، هم به لحاظ اقتصادی و حتی به لحاظ انسانی؛ زیرا افراد زیادی در روسیه تمام عمرشان کارمند مک‌دونالد بودند و این خروج ناگهانی زندگی آنها را نابود می‌کند.

صاحب‌امتیازCharoen Pokphand
تیراژ852 هزار
انتشار اولین شماره1929
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتfortune.com
سوژه‌هاسرمایهگذاری #رمزارز #مکدونالد

راهی جدید برای بدهکار شدن


شماره یک آگوست 2022 بلومبرگ بیزینس‌ویک: «الان بخر، بعداً پرداخت کن». این یک جمله نیست، بلکه یک سازوکار جدید در بازار مصرف‌کننده است که با استفاده از نظام اعتباری، راه پرداختی نوینی به مردم ارائه می‌دهد. مجله بلومبرگ بیزینس‌ویک که مسیری برای نقد چنین سازوکاری باز کرده است، آن را «راهی جدید برای افتادن به دردسر» می‌نامد. در ادامه به بهانه همین مسئله چهار روش پرداخت جدید مطرح می‌شوند که گویا جهان اعتباری جدیدی می‌سازند، اما مشکلات دنیای قدیمی اعتبار را دارند؛ بحران بدهی مصرف‌کننده.

شرکت‌های کلارنا، افرم و افترپی چهار روش پرداخت ساده را به دنیای جدید اعتباری تبدیل کرده‌اند، با این ‌حال عدم قطعیت اقتصادی و سخت‌گیری‌های بخش تنظیم‌کننده و صدالبته، مشکلات همیشگی مربوط به بدهی، تمام زرق‌وبرق این دستاورد را زیر سؤال برده‌اند. ابتدا باید دلیل قدرت‌گرفتن سازوکار پرداختی «الان بخر، بعداً پرداخت کن» (BNPL) را بررسی کنیم. مطالعات مختلف نشان می‌دهند که رابطه‌ای بین حس ملال، چرخ‌زدن در اینترنت در حالی که بیکار گوشه‌ای نشسته‌اید و خرید اینترنتی گسترده وجود دارد. به همین دلیل جای هیچ تعجبی نیست که این شکل از پرداخت در دوره همه‌گیری کووید 19 در جهان اوج گرفت. از سوی دیگر تبلیغاتی که در این زمینه وجود دارند، باعث می‌شوند مصرف‌کننده این خرید‌ها را به چشم یک بازی ببیند و خود را در معرض بدهی بسیار زیادی قرار دهد.

بخش دیگری که در این شماره از بلومبرگ بیزینس‌ویک توجه را جلب می‌کند «آموزش مکتب اقتصادی اتریش به کودکان» است. همان‌طور که می‌دانید مکتب اقتصادی اتریش تقریباً دست‌ راستی‌ترین مکتب اقتصادی برجسته جهان با تأکید بر بازار آزاد است. نکته جالب اینجاست که ارزش‌های چپ‌گرایانه، به‌ویژه در ابعاد فرهنگی، به‌شدت وارد فضای آموزشی کودکان شده و این مسئله سیاست‌مداران محافظه‌کار را به هراس انداخته است. حالا دست راستی‌ها علاوه بر مبارزه با نفوذ چپ، به فکر راه‌اندازی جریان فکری خود در ذهن بچه‌ها هستند.

صاحب‌امتیازمایکل بلومبرگ
تیراژ325 هزار نسخه
انتشار اولین شمارهسپتامبر 1929
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتbloomberg.com/businessweek
سوژه‌هاBNPL #پرداخت #اعتبار


شیرجه در دنیای متاورس


شماره آگوست 2022 تایم: مجله تایم به عصر جدید دیجیتال پرداخته‌ است؛ عصری که در آن باید وارد دنیای متاورس شد. به‌زودی جهان متاورس، شکل جدیدی به زندگی انسان‌ها می‌بخشد، اما نکته اینجاست که انسان‌ها باید تلاش کنند این تغییرات در راستای بهتر شدن باشد. بر اساس گزارش‌های به‌دست‌آمده از کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، در شش‌ماهه نخست سال 2022 بیش از یک هزار و 100 مورد پرونده قانونی مرتبط با جهان متاورس ایجاد شده، این در حالی است که در مدت مشابه در سال گذشته فقط 260 مورد ایجاد شده بود.

همه اینها یعنی وارد عصر جدیدی شده‌ایم؛ عصری که متعلق به جهان متاورس است. حالا دیگر همه مدیران شرکت‌ها به‌نوعی از دنیای متاورس آگاه شده‌اند و می‌دانند که باید امور شرکتی خود را به طرق مختلف وارد جهان متاورس کنند. البته هنوز از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های دنیای متاورس آگاه نیستند و با جزئیات آن آشنایی ندارند. تعداد کمی از مدیران شرکت‌ها می‌توانند به شما توضیح دهند که متاورس دقیقاً چیست و چطور می‌توان آن را در محیط کار خود ایجاد کرد. البته آن دسته از مدیران شرکت‌ها که آشنایی کامل‌تری با دنیای متاورس دارند، باز هم در مورد کاربردهای آن در شرکت خود، اختلاف‌نظرهایی دارند. در واقع ممکن است الزاماً در موارد اساسی توافق نداشته باشند. برای مثال پیوند جهان متاورس با بلاکچین و کریپتو از جمله مواردی است که این جهان را در میان مدیران شرکت‌ها بحث‌برانگیز می‌کند. مجله تایم برآورد کرده که طی یک دهه آینده شاهد تحولات بزرگی در رابطه با جهان متاورس باشیم.

روی طرح جلد این مجله هم تصویری از واقعیت مجازی می‌بینیم که فردی با ظاهری متاورسی و کلاه‌های واقعیت مجازی، از دنیای مجازی قدم به دنیای واقعی گذاشته‌ است. این یعنی انقلابی بزرگ در دنیای امروز در راه است که عمده آن از جهان متاورس ناشی می‌شود. به‌زودی جهان متاورس دیگر یک دنیای مجازی نیست، بخشی از واقعیتی خواهد بود که در آن زندگی می‌کنیم و در نتیجه باید بیش از گذشته به آن بها بدهیم. این همان چیزی است که مجله تایم هم روی آن تأکید دارد.

صاحب‌امتیازشرکت تایم
تیراژ1.6 میلیون نسخه
انتشار اولین شماره3 مارس 1923
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتtime.com
سوژه‌هامتاورس #واقعیتمجازی #دنیایمجازی

درون‌مایه آمازون


شماره 25 جولای 2022 بارونز: سهام آمازون افت کرده‌، اما این به هیچ‌وجه پایان ماجرا برای غول تجارت الکترونیک جهان نیست. ماهنامه بارونز داستان جلد خود را به پیش‌بینی وضعیت آمازون و ارزش سهام این ابرشرکت در بازار، اختصاص داده است. در ماه ابتدایی تابستان جاری، سهام شرکت آمازون با افت قابل توجهی روبه‌رو شد، زیرا این شرکت نمی‌توانست در زمینه تجارت الکترونیک قدرت پیشین خود را حفظ کند. این مسئله باعث شد توانمندی قابل توجه آمازون در زمینه فضای ابری، آن‌طور که باید به چشم نیاید.

بنابر پیش‌بینی و تحلیل مجله بارونز، سرمایه‌گذاران باید افت سهام آمازون را به چشم یک حاشیه نگاه کنند که در متن آن جای رشد بسیار زیادی قرار دارد. به عبارت ساده‌تر، از دید این مجله، هیچ‌ زمان دیگری مانند اکنون فرصت برای سرمایه‌گذاری در سهام آمازون جذاب به نظر نرسیده بود. برای درک بهتر شرایط آمازون در خدمات تحت وب و حضور در فضای ابری تنها کافی است به داده‌های خاصی نگاه کنیم. طی هفت سال اخیر، سهم خدمات تحت وب آمازون از کل عایدی این شرکت تقریباً دوبرابر شده است. در سال جاری، این بخش سهمی 16درصدی در کل فروش آمازون دارد و اگر از حیث سودآوری نگاهی به داستان بیندازیم، سهم خدمات تحت وب بیش از 100 درصد خواهد بود.

دلیل این افزایش سهم سودآوری این است که کسب‌وکار تجارت الکترونیک آمازون در حال زیان‌دهی است. طی سال اخیر کل درآمد آمازون تقریباً 17.6 میلیارد دلار بوده و طی همین دوره، درآمد بخش خدمات تحت وب 26.3 میلیارد دلار را نشان می‌دهد. البته نباید فراموش کرد رقیب اصلی آمازون در زمینه خدمات تحت وب در فضای ابری، مایکروسافت‌آزور و گوگل‌کلاود است. با این حال نباید از یاد برد که این سه رقیب، هر یک در زمینه‌ای متفاوت تخصص دارند و بازارهای ویژه خود را دارند. همین مسئله باعث می‌شود که آمازون با ارائه خدمت نگهداری داده، آن هم به شکلی به‌صرفه بتواند همیشه گزینه جذابی برای بخشی از بازار باشد که به‌دنبال تحلیل داده هستند. همین ارزش خدمات تحت وب آمازون، باعث می‌شود ارزش سهام این شرکت بسیار بیش از چیزی باشد که در حال حاضر می‌بینیم.

صاحب‌امتیازداوجونز
تیراژ305 هزار و 513 نسخه
انتشار اولین شماره1921
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتwww.barrons.com
سوژه‌هاآمازون #سهام #سرمایه_گذاری


حفاظت از سرمایه در دوران رکود اقتصادی


شماره 5 آگوست 2022 نیوزویک: واژه رکود این روزها در هر رسانه‌ای دیده و شنیده می‌شود. تورم به بالاترین سطح خود رسیده و ارزش سهام شرکت‌ها پایین آمده ‌است. اما در این شرایط چطور می‌توان از پول و سرمایه خود محافظت کرد؟ این همان موردی است که مجله نیوزویک در جدیدترین شماره خود به آن پرداخته و تلاش کرده برای آن پاسخی ارائه دهد. اوضاع اقتصادی به دلایل مختلف آشفته شده ‌است. یکی از دلایل آن، همه‌گیری کروناست، این همه‌گیری باعث شد بانک‌های مرکزی در کشورهایی مانند آمریکا، سیاست کاهش نرخ بهره را در پیش بگیرند و از طریق سیاست‌های پولی و همچنین بسته‌های رونق‌بخشی به اقتصاد، خود را از بحران اقتصادی در شرایط همه‌گیری نجات دهند. اما کاهش مداوم نرخ بهره به افزایش نرخ تورم منجر شده و حالا تنها راه مقابله با افزایش نرخ تورم، افزایش نرخ بهره است.

نکته اینجاست که به محض اقدام بانک‌های مرکزی از جمله فدرال‌رزرو برای افزایش نرخ بهره، شاهد کاهش رشد اقتصادی خواهیم بود. در حالی‌ که اقتصادها به‌دلیل همه‌گیری و همچنین جنگ روسیه و اوکراین دچار بحران شده بودند، افزایش نرخ بهره برای مقابله با تورم، ضربه نهایی را به آنها وارد خواهد کرد و به کاهش رشد اقتصادی در آنها منجر خواهد شد. به همین خاطر است که این روزها واژه رکود اقتصادی را بیش از هر زمانی می‌شنویم و احتمال آن بیشتر از همیشه است. در این شرایط دارایی و ثروت افراد به‌سادگی از دست می‌رود.

نیوزویک تلاش کرده راهکارهایی برای محافظت از پول و سرمایه در شرایط بحران و رکود اقتصادی ارائه دهد. دلار به‌عنوان یکی از دارایی‌های امن جزء پیشنهادهای نیوزویک است که تصویر آن را روی جلد مجله هم می‌بینیم. گویی وزنه‌ای به دلار متصل شده و کمک می‌کند این دارایی در وضعیت امنی قرار بگیرد و در شرایط بحران اقتصادی، دچار مشکل نشود. در نتیجه بهره‌گیری از دلار به‌عنوان یک دارایی امن، از مهم‌ترین راهکارهایی است که نیوزویک پیشنهاد می‌دهد. دلار توانسته قدرت خود را در این شرایط بحرانی حفظ کند و به همین خاطر می‌توان گزینه‌ای مناسب برای حفظ دارایی و سرمایه باشد.

صاحب‌امتیازآی‌بی‌تی مدیا
انتشار اولین شماره1933
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتnewsweek.com
سوژه‌هابحران #رکود #دلار

نوآوری؛ امری الزامی


شماره سپتامبر 2022 فست‌کمپانی: مجله فست‌کمپانی در جدیدترین شماره خود به نوآوری و خلاقیت پرداخته ‌است. دلیل این امر هم جشنواره نوآوری است که هزاران سازنده، ابداع‌کننده و نوآور از سراسر جهان در آن شرکت می‌کنند. این جشنواره قرار است در ماه سپتامبر برگزار شود و خلاق‌ترین یا نوآورترین افراد در کسب‌وکارهای مختلف در آن شرکت کنند. این رویداد به‌صورت سالانه در نیویورک آمریکا برگزار می‌شود. اکنون که به‌دلیل کرونا بحث دورکاری و فضای کاری هیبرید جدی‌تر از همیشه شده، بیش از هر زمانی به نوآوری نیاز داریم. یعنی رهبران کسب‌وکارها و سرمایه‌گذاران همگی متوجه شده‌اند که نوآوری امری الزامی است و باید با آغوش باز به استقبال اقدامات نوآورانه در کسب‌وکارهای خود بروند.

نوآوری جهانی بدون مرز است و مجله فست‌کمپانی تلاش کرده از آن بنویسد. جهان مدرن با پیچیدگی‌هایی همراه است که اهالی کسب‌وکارها را وادار به نوآوری و خلاقیت در کار می‌کند. جشنواره‌ها و رویدادهای مختلف در رابطه با نوآوری به افراد کمک می‌کند تجربیات خود را در اختیار یکدیگر بگذارند و از این طریق با دنیای خلاقانه‌تری آشنا شوند. علاوه بر این، رویدادی که فست‌کمپانی برگزار خواهد کرد، این امکان را فراهم می‌آورد که اهالی کسب‌وکار به همراه تجربه‌های نوآورانه خود، دور هم جمع شوند و از طریق مناظره و گفت‌وگو، راهی برای ورود به دنیای نو پیدا کنند.

این سازمان در قلب نوآوری جهان یعنی در نیویورک‌ راه‌اندازی شده و اهالی کسب‌وکارها می‌توانند ایده‌های نوآورانه خود را برای بهبود کسب‌وکارشان با دیگران به اشتراک بگذارند. از آنجا که پایه‌های این جشنواره به نوآوری گره خورده، حتی اگر صدها رویداد مشابه دیگر در همان شهر نیویورک برگزار شود، باز هم با رویدادی جدید روبه‌رو خواهیم شد که پنجره‌ای به روی ایده‌های جدید و نوآورانه به روی ما خواهد گشود. افراد از هر فرهنگ و کسب‌وکاری می‌توانند در رویدادهای مربوط به فناوری شرکت کنند و به‌صورت حرفه‌ای، از فناوری با یکدیگر سخن بگویند و در نهایت برترین ایده‌ها موفق به دریافت جایزه خواهند شد. فست‌کمپانی هم به همین خاطر در جدیدترین جلد خود به بحث نوآوران در کسب‌وکارهای مختلف پرداخته‌ است.

صاحب‌امتیازفست‌کمپانی
تیراژ6 مرتبه در سال
انتشار اولین شمارهنوامبر 1995
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتfastcompany.com
سوژه‌هانوآوری #خلاقیت #کسب‌وکار
1 نظر
  1. […] وارن بافت بعدی را روی جلد نشریه ببرند. مجله‌هایی مثل فورچون، فوربس و بلومبرگ بیزینس‌ویک. زمان زیادی لازم نبود که زمستان این سال فرا برسد و همان […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 10 دقیقه

حامیان عصر تراکنش