عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

معرفی چهار کتاب از انتشارات راه پرداخت

مروری بر کتاب‌های «استاندارد بیت‌کوین»، «۶۰ الگوی مدل کسب‌وکار»، «سازمان باز» و «ابزارها و سلاح‌ها»

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش 61 / «استاندارد بیت‌کوین»، «60الگوی مدل کسب‌وکار»، «سازمان باز: مقدمه‌ای بر سازمان‌های غیرمتمرکز» و «ابزارها و سلاح‌ها: بیم‌ها و امیدهای عصر دیجیتال و درس‌های مایکروسافت برای مدیران» چهار کتابی هستند که در شماره شصت‌ویکم ماهنامه عصر تراکنش به معرفی هر یک از آنها پرداختیم. کتاب «استاندارد بیت‌کوین» به پیوند میان پیشرفت نظام پولی و فروپاشی تمدن‌ها می‌پردازد. کتاب «۶۰ الگوی مدل کسب‌وکار» نیز از نوآوری در الگوهای کسب‌وکاری می‌گوید. همچنین کتاب «سازمان باز: مقدمه‌ای بر سازمان‌های غیرمتمرکز» مستندی از تجارب جیم وایت‌هرست در دوره‌ مدیریت ردهت بر اساس نظریه سازمان باز است و در نهایت مخاطب در کتاب «ابزارها و سلاح‌ها: بیم‌ها و امیدهای عصر دیجیتال و درس‌های مایکروسافت برای مدیران» به پشت صحنه شرکت مایکروسافت سرک می‌کشد.


استاندارد بیت‌کوین


سیف‌الدین آموس در اولین کتاب آکادمیک در خصوص اقتصاد بیت‌کوین، «استاندارد بیت‌کوین»، تاریخچه‌ پول را مرور می‌کند تا در این میان به ما نشان بدهد که چطور همزمان با شکل‌گیری و ترقی تمدن‌ها نیاز به جابه‌جایی ارزش به شکل‌های مختلفی تجلی پیدا کرد و مبادله کالابه‌کالا را به مبادله کالا و خدمات با فلزات گران‌بها، ضرب سکه و پذیرش و به‌کارگیری پول‌های بدون ‌پشتوانه، چک‌ها و حواله‌ها تبدیل کرد و حالا ما را به سمت پذیرش سیستم بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال پیش می‌راند.

آموس ضمن بیان مفهوم پول سالم و ناسالم، پیوند معنادار میان پیشرفت و شکوفایی و نظام پولی سالم از یک سو و فروپاشی تمدن‌ها و فروپاشی پولی را از سوی دیگر برجسته می‌کند. در کنار آن، مواردی را برمی‌شمارد که امروز نظام پولی حکومت‌ها را ناسالم می‌کند. همه‌ اینها در نهایت، ما را با این واقعیت رو‌به‌رو می‌کند که چرخش به سمت بیت‌کوین به‌نوعی جایگزین نظام مالی سالم برای رهایی از سلطه دولت‌ها به نفع جامعه است.  آموس در فصل نهایی کتاب به سؤالات رایج پیرامون بیت‌کوین پاسخ می‌دهد؛ سؤالاتی نظیر اینکه آیا استخراج بیت‌کوین اتلاف انرژی است؟ آیا بیت‌کوین برای مجرمان است؟ چه کسی بیت‌کوین را کنترل می‌کند؟ و اگر او خواست ‌بیت‌کوین را از بین ببرد، چه؟ «استاندارد بیت‌کوین» با ترجمه‌ علیرضا کاظمی‌نیا و به همت انتشارات راه ‌پرداخت روانه‌ بازار کتاب شده و اکنون در فروشگاه راه پرداخت در دسترس است.

نویسندهسیف‌الدین آموس
مترجمعلیرضا کاظمی‌نیا
انتشارات راه پرداخت
چاپ و سال نشرچاپ دوم، 1401

60 الگوی مدل کسب‌‌‌وکار


«60 الگوی مدل کسب‌وکار» گزارشی از پژوهش روشمند «الیور گاسمن» و همکاران او در آزمایشگاه IBM مؤسسه مدیریت تکنولوژی دانشگاه سنت‌گلن بر پس‌زمینه‌های صنایع است. نویسندگان ضمن یادآوری اینکه سنگ بنای هر کسب‌و‌کار موفقی مدلی موفق است، ما را به کاوش راز شکست و پیروزی کسب‌و‌کارها می‌برند.

نوآوری همواره عامل مهمی در رشد و رقابت‌پذیری کسب‌و‌کار بوده است، اما اغلب در دام امنیت و رواج مدل‌های منسوخی می‌افتیم که برایمان آورده‌ای ندارند. نویسندگان از این پیش‌تر می‌روند و نشان می‌دهند که دیگر ارائه راه‌حلی فناورانه یا محصولی استثنایی کافی نیست، بلکه دیگر سرنوشت شرکت‌ها، متناسب با افزایش فشار رقابتی و جهانی‌شدن مستمر، در گرو توانایی آنها در استفاده از نوآوری در مدل کسب‌وکار است.

ویراست اول این اثر با ارائه 55 مدل الگوی کسب‌وکار موفق پرفروش شد، روزنامه‌ای آلمانی‌زبان آن را شورانگیز خواند و ترجمه فارسی آن در کنفرانس بین‌المللی اقتصاد و مدیریت کسب‌وکار عنوان کتاب سال 1400 در زمینه مدیریت کسب‌وکار را از آن خود کرد.  اما ضرورت زمانه، بازبینی مستمر مدل کسب‌و‌کار است. به قول استیو جابز، باید ستون‌های موفقیت امروز را به پرسش گرفت و احتمال شکست را در ذهن‌ داشت؛ حتی اگر حالا همه‌چیز خوب اداره می‌شود. ما در دوره‌ای از مزیت رقابتی موقت هستیم که موفقیت فقط با بررسی و تقویت پیوسته‌ ریشه‌های آن حفظ می‌شود. پس عجیب نیست که پژوهشگران سنت‌گلن پنج مدل را در نسخه‌ 2020 این کتاب وارد کرده‌اند. ویراست جدید این کتاب با ترجمه‌ مازیار نوربخش، محمدرضا درخشان و به همت انتشارات راه ‌پرداخت روانه‌ بازار کتاب شده و اکنون در فروشگاه راه پرداخت در دسترس است.

نویسندگانالیور گاسمن، کارولین فرانکن‌برگر و میکلا سیک
مترجمانمازیار نوربخش و محمدرضا درخشان
انتشاراتراه پرداخت
چاپ و سال انتشارچاپ دوم، 1401

سازمان باز: مقدمه‌ای بر سازمان‌های غیرمتمرکز


درک اصول سازمانی برای موفقیت هر سازمان کوچک یا بزرگ، خصوصی یا دولتی، حیاتی است. نظریه سازمان مدرن در مفاهیم شکل‌گرفته در دوران انقلاب صنعتی ریشه دارد، با مطالعات افرادی چون ماکس وبر و هنری فایول آغاز شده و تابه‌امروز دگرگونی‌های عظیمی را از سر گذرانده است. در طول دهه 1990مطالعه سازمان‌ها و ساختار فلسفه‌های مدیریتی و تولیدی آنها به طرح نظریه‌های گوناگونی رسید که موضع تمرکز و تأکیدشان متفاوت بود، اما به نظر می‌رسد هنوز تا رسیدن به نظریه‌ای واحد در خصوص توسعه سازمان فاصله داریم. در این میان، یکی از مشهورترین نظریه‌های سازمانی نظریه‌ سازمان باز و مبتنی بر گشودگی است؛ گشودگی در مقابل محیط پیرامون از انتخاب همکاران و رفتار با آنها تا اتخاذ استراتژی مدیریتی و تعامل با مشتری. این گشودگی، سازگاری با تغییرات محیط را نیز در خود دارد که باعث می‌شود پیش از آنکه تغییرات کسب‌و‌کار را از میدان رقابت خارج کند، با آنها همگام و سازگار شود.

به‌تازگی کتاب سازمان باز با ترجمه محمد رهبان و به همت انتشارات راه ‌پرداخت منتشر شده است. این کتاب مستندی از تجارب جیم وایت‌هرست در دوره‌ مدیریت ردهت بر اساس نظریه سازمان باز است. ردهت در کنار آمازون و گوگل از نمونه‌های خوب به‌کارگیری سازمان باز است و مقایسه روش‌ها و گستره‌ گشودگی این سازمان‌ها می‌تواند به مخاطب کمک کند تا به الگویی متناسب با محیط کسب‌وکار خودش برسد.

نویسندهجیم وایت‌هرست
مترجممحمد رهبان
انتشاراتراه پرداخت
چاپ و سال انتشارچاپ اول، 1401

ابزارها و سلاح‌ها: بیم‌ها و امیدهای عصر دیجیتال و درس‌های مایکروسافت برای مدیران


امروزه بیشتر کسب‌وکارها به این نکته واقف‌اند که باید درباره‌ موضوعاتی چون نظارت الکترونیکی، فناوری و امنیت عمومی، حریم خصوصی، امنیت سایبری، حفاظت از دموکراسی، رسانه‌های اجتماعی، دیپلماسی دیجیتال، حریم خصوصی مصرف‌کننده، سرمایه انسانی، هوش مصنوعی و حتی چین و تقابل آن با آمریکا فکر کرده و تکلیف خودشان را با هر یک از اینها روشن کنند. اما کمتر کسی به این نکته توجه داشته که چشم‌انداز و نقاط تمرکز مدیران کسب‌وکاری با اهداف و افق‌های پیش روی سیاست‌مداران و اقتصاددانان متفاوت است و مدیران کسب‌وکارها باید در کنار توجه به این مسائل در پی برآوردن منافع خود هم باشند.

برد اسمیت، مدیر ارشد مایکروسافت، در کتاب «ابزارها و سلاح‌ها» با در نظر داشتن این نکته به مسائل مهم پیش روی کسب‌وکارها می‌پردازد. اسمیت به مخاطب اجازه می‌دهد به پشت صحنه‌ مایکروسافت سرک بکشد و از برخی رازهای رشد، توسعه و دوام این شرکت سر دربیاورد. او در این کتاب سیصد و اندی صفحه‌ای به برخی از جنجال‌برانگیزترین و جذاب‌ترین پرسش‌ها و مسائل برآمده از فناوری می‌پردازد. کتاب «ابزارها و سلاح‌ها: بیم‌ها و امیدهای عصر دیجیتال و درس‌های مایکروسافت برای مدیران» نوشته‌ برد اسمیت و کارول ان‌براون با ترجمه‌ محمد رهبان به همت انتشارات راه پرداخت روانه‌ بازار کتاب شده و اکنون در فروشگاه راه پرداخت در دسترس است.

نویسندگانبرد اسمیت و کارول ان‌براون
مترجممحمد رهبان
انتشاراتراه پرداخت
چاپ و سال انتشارچاپ اول، 1400
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 10 دقیقه

حامیان عصر تراکنش