عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

توکن‌های بهادار؛ دنیای نوین سرمایه‌گذاری

روندهای اقتصادی در حال تغییر هستند

زمان مطالعه: 3 دقیقه

عصر تراکنش 61؛ محمد قاسمی، مدیرعامل مزدکس / امروز ما در مقطعی قرار گرفته‌ایم که می‌توانیم ارزش یک خدمت را با تجربه‌ آن بسنجیم. برای عصر کسب‌وکارهای دیجیتال ما یکپارچگی، سرعت، نوآوری و بی‌معنا بودن زمان و محدودیت‌های جغرافیایی ارزش‌های بزرگی به حساب می‌آیند. انعکاس این ارزش‌ها را می‌توانیم در صنایع متنوعی ببینیم که سرمایه‌گذاری‌های بزرگی روی آنها انجام شده است. در مقایسه با اقتصادهای شکل‌‌گرفته در جهان و با نگاهی دقیق به صنعت مالی ایران متوجه می‌شویم با وجود برخی تحولات، همواره کاستی‌های عمیقی در ساختار اقتصاد کشور ما وجود دارد.

آنچه باید بیش از هر زمان دیگری به آن بپردازیم، یافتن راه‌حلی سازنده با استفاده از آخرین روندهای فناوری همچون بلاکچین است که می‌تواند ما را به استانداردهای جهانی نزدیک کند، بدون شک بلاکچین مزیت رقابتی ما در صنعت مالی خواهد بود. تحول حاصل از تأثیر این فناوری در بازارهای مالی ایران، توسعه بسترهای سرمایه‌گذاری را منطبق با روندهای جهانی تضمین می‌کند و فرصتی برای نوآوری، توانمندسازی و آزادی اقتصادی را فراهم می‌آورد. از طرف دیگر توسعه‌ کسب‌وکارها، نقش اصلی را در چرخه اقتصادی دارند. در زمین این توسعه، سرعت، مقیاس‌پذیری و وجود چابکی در حوزه تأمین مالی، تعیین‌کننده برنده و بازنده نهایی خواهند بود. در واقع، ما با خلق فرصت‌های سود و ریسک متنوع و متناسب برای سرمایه‌گذاران است که می‌توانیم به رشد کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ کمک کنیم.

یکی از این فرصت‌ها، ورود به حوزه توکن‌های بهادار و فراهم‌کردن بستری مناسب برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی است، راهی که به‌تازگی در مجموعه مزدکس شروع کرده‌ایم؛ خلق دنیای نوین سرمایه‌گذاری. باید توجه کنیم بازار سرمایه در ایران در مقایسه با بازارهای مشابه جهانی عقب مانده و با روند فعلی، این عقب‌ماندگی بیشتر از پیش خواهد شد. محدودیت‌های موجود در بورس ایران، از عدم توانایی ورود شرکت‌های کوچک گرفته تا محدودیت زمانی، نبود سرمایه‌گذاران خارجی، بی‌اعتمادی موجود، تسویه‌حساب‌های کُند، زیرساخت‌های ضعیف و… به رکودی بی‌سابقه منجر شده است. بی‌شک ورود بلاکچین به آن و پیاده‌سازی طرح توکن‌های بهادار نوید پارادایمی شگفت‌انگیز را می‌دهد.

توکن‌های بهادار حاصل ترکیب بلاکچین با بازار سرمایه است. این دسته از توکن‌ها، نماینده دیجیتال یک دارایی واقعی در دنیای بلاکچین هستند که معاملات را دسترس‌پذیرتر، ساده‌تر و بدون محدودیت زمانی و مکانی کرده‌اند. وعده اصلی توکن‌های اوراق بهادار این است که همه‌ دارایی‌های توکن‌شده را می‌توان در یک پلتفرم و در یک کیف پول نگهداری کرد تا در نهایت بتوان مجموعه جهانی یکپارچه از تمام کلاس‌های دارایی را خلق کرد.

ما در مزدکس، تغییر روند سرمایه‌گذاری روی انواع دارایی‌ها و مدیریت آنها را درک کرده‌ایم و معتقدیم اوراق بهادار به شکل توکن، فرصتی شگفت‌انگیز برای بهبود روش‌های سنتی سرمایه‌گذاری، جذب سرمایه‌گذاران خارجی و شیوه‌ای مدرن و یکپارچه برای معاملات انواع دارایی‌هاست.  

توکن‌های بهادار با مزایایی چون ساعات نامحدود معاملاتی، مالکیت کسری، امکان تسویه‌حساب آنی و عمق‌بخشی بازار برای افزایش نقدینگی سرمایه‌گذاران، اکوسیستم مالی در جهان را توسعه می‌دهند و با کاهش هزینه‌های معاملاتی و افزایش قابلیت همکاری، جایگزینی مناسب برای زیرساخت‌های سنتی بازارهای مالی هستند. علاوه بر این، کمک به تأمین مالی وسیع و پایدار از اصلی‌ترین مزیت‌های این ترکیب بهینه است. این دسته از توکن‌ها، با برخورداری از فضای امن و شفاف بلاکچین، فرایند تأمین مالی را تسهیل می‌کنند.

مزیتی که می‌تواند کشور ما را از کمبود موجود در تأمین مالی با ورود سرمایه‌گذاران خارجی و توسعه کسب‌وکارها نجات دهد. باید توجه داشت، وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های وضع‌شده در نقل‌وانتقالات مالی، سرمایه‌گذاران خارجی را برای ورود به بازارهای مالی ایران با مشکلات بزرگی مواجه کرده؛ مشکلاتی که کلید حل سریع آن، فناوری بلاکچین و به‌روزرسانی زیرساخت‌های فنی و مقرراتی در بازار سرمایه ایران است.

زمان آن رسیده به تناسب تغییرات جهانی و الگوبرداری از نمونه‌های موفق در کشورهای پیشرفته، در ایران پارادایم جدیدی از بازارهای مالی را تجربه کنیم که می‌تواند چالش‌‌های موجود برای سرمایه‌گذاری را با اتکا به فناوری و امنیت حل کند.

از آنجایی که روند بازارهای مالی جهانی به سمت دارایی‌های دیجیتال و حوزه توکن‌های بهادار حرکت می‌کند، برداشتن گام‌هایی برای نوسازی ساختارهای مالی و ایجاد بستری برای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور ما ضروری است.

باید در نظر داشت، حوزه توکن‌های بهادار، برای ارتقای نوآوری به‌ وضوح بیشتری نیاز دارد و بایستی برای حمایت از کاربران، قوانین و چهارچوب‌هایی منسجم و روشن جهت تضمین یک زمین بازی برابر و قدرتمند ارائه شود.

همواره معتقدم نهادهای مسئول و قانون‌گذار در ایران برای عقب‌نماندن از این روند پیشرفته جهانی، بایستی ضمن قانون‌گذاری، اختیارات شفافی را برای تنظیم بازارهای مالی مدرن ارائه دهند.

با نگاهی به آمارها به‌خوبی می‌بینیم روندهای اقتصادی در حال تغییر هستند. طی این تحولات ساختار مالی از اقتصاد اطلاعاتی که در آن تنها امکان خواندن داده‌ها بود، به اقتصاد پلتفرمی که خواندن و نوشتن داده‌ها را فراهم می‌کرد، تغییر پیدا کرد و در حال حاضر باید بگویم، ما در حال گذار به اقتصاد کریپتو هستیم؛ ساختاری که در آن علاوه بر خواندن و نوشتن، امکان داشتن مالکیت در دنیای دیجیتال فراهم شده است.

چنین تغییری، به هم‌مسیر شدن اقتصاد و نهادهای قانون‌گذار نیاز دارد تا بتوانیم فرصت‌های پیش رو را دریابیم، عقب‌ماندگی‌های گذشته را جبران کنیم و با بهینه‌سازی تأمین مالی برای زیرساخت‌ها، پیشتاز شویم.

در این مسیر، ما در مزدکس به‌عنوان پلتفرم معاملات دارایی‌های دیجیتال با هماهنگی سازمان بورس در حال ورود به حوزه توکن‌های بهادار هستیم تا با ابزارهای پیشرفته، بستری شفاف و زیرساختی قوی، امکان معامله کاربران را به‌صورت یکپارچه فراهم کنیم. علاوه بر این تلاش، همواره برای مشارکت در پیشبرد امور مهم در این حوزه اعلام آمادگی می‌کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

حامیان عصر تراکنش