عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

تلاش چین برای دسترسی به داده‌ها

مروری بر شش مجله معتبر فناوری‌‌های مالی جهان

زمان مطالعه: 7 دقیقه

عصر تراکنش ۶۲ / به روال هر شماره، در بخش راهنمای شماره شصت‌و‌‌دو ماهنامه عصر تراکنش، نگاهی به آخرین شماره مجلات فناوری‌های مالی جهان داشتیم. «آمریکن‌بنکر»، «ام‌آی‌تی»،‌ «بنکینگ‌تکنولوژی»، «نیوزویک»، «فین‌تک» و «بارونز» شش مجله‌ای هستند که در ادامه مروری بر مطالب هر یک داشتیم.


دست‌یافتن به نامرئی‌ها


شماره جولای/آگوست 2022 آمریکن‌بنکر: وارد دنیایی شده‌ایم که در آن بسیاری از امور، نامرئی شده‌اند. بانکداری دیجیتال هم بیش از هر زمانی به سمت نامرئی‌شدن حرکت می‌کند؛ چراکه عمده فعالیت‌های بانکداری دیجیتالی به کمک هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های مدرن و امروزی، طوری در فعالیت‌های روزمره تعبیه شده که به‌ندرت می‌توانیم آن را ببینیم. فناوری‌های نوظهور کاری کرده‌اند که دنیای دیجیتال وارد همه ابعاد فعالیت‌های روزمره‌مان شده ‌است. به همین خاطر است که دیگر نمی‌توانیم آن را ببینیم، در حالی‌ که حضور همه‌جایی دارد. در واقع می‌توان گفت به لطف همه این فناوری‌های جدید و نوظهور، به سمت بانکداری نامرئی حرکت می‌کنیم و حالا وقت آن رسیده که به نامرئی‌ها برسیم. نیازی نیست به این شکل از بانکداری جدید کوچک‌ترین فکری کنید، همین‌ که با یک ضربه انگشت روی گوشی موبایل‌تان، کارهای بانکی و پرداختی را انجام می‌دهید، به این معناست که بانکداری نامرئی به شکلی نامحسوس وارد زندگی‌تان شده و توجهی را هم به خودش جلب نمی‌کند. یا مثلاً، همین که هنگام خرید از وام بهره می‌گیرید، بدون اینکه مراجعه‌ای به بانک کرده باشید، یعنی بانکداری نامرئی به بخشی از زندگی‌تان تبدیل شده ‌است.

پیش‌بینی‌های مجله آمریکن‌بنکر نشان می‌دهد که ظرف پنج سال آینده شاهد حضور پشت پرده بانکداری نامرئی در همه فعالیت‌های روزمره خود خواهیم بود. در واقع نامرئی‌شدن امور بانکی، به‌نوعی بخشی از نیاز مشتریان بوده که اکنون محقق شده ‌است. البته ناگفته نماند که تغییرات و حرکت به سمت بانکداری نامرئی، فرایندی تدریجی است و یک‌شبه رخ نمی‌دهد، اما اکنون می‌بینیم که بذرهای بانکداری نامرئی همه‌جا و در همه کسب‌وکارها و عرصه‌های مختلف زندگی کاشته شده و به‌زودی شاهد رویش جوانه‌های آن خواهیم بود. اینترنت اشیا بخش مهمی از این ماجراست که به گسترش و توسعه بانکداری نامرئی در دنیای امروز کمک کرده ‌است. افق‌های جالب توجهی در زمینه بانکداری نامرئی پیش رویمان است و به‌زودی شاهد شکل‌های جدیدتری از بانکداری نامرئی نیز خواهیم بود، برای مثال بانکداری صوتی که به لطف فناوری‌های مدرن محقق خواهد شد. در واقع خدمات بانکداری، مدرن می‌شوند تا با دنیای مدرن همگام باشند. این همان مسئله‌ای است که مجله آمریکن‌بنکر در جدیدترین شماره خود به‌طور مفصل به آن پرداخته است.

صاحب‌امتیازArizent (آریزنت)
تیراژانتشار آنلاین
انتشار اولین شماره1885
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتamericanbanker.co
سوژه‌ها#بانکداری #بانکداریدیجیتالی #بانکدارنامرئی

توجه به ارزش مشتری


شماره پاییز 2022 ام‌آی‌تی: دنیای جدید برای کسب‌وکارهای امروزی چهارچوب جدیدی را تعریف کرده که در آن خلاقیت و نوآوری حرف اول را می‌زند. اکنون برای دست‌یافتن به نوآوری باید به سراغ مشتری و ارزش‌هایش بروید. هدف غایی برای همه کسب‌وکارها دست‌یافتن به رشد است و رشد در شرایط امروزی از محل نوآوری حاصل می‌شود. آن دسته از اهالی کسب‌وکار که یاد می‌گیرند مشتری را با کسب‌وکار خود درگیر کنند و از قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و ارزش‌های او در کار خود بهره بگیرند، به احتمال زیاد موفقیت بیشتری خواهند داشت و در نهایت عملکرد مالی بهتری را به ثبت خواهند رساند. اصلی‌ترین دغدغه مدیران در دنیای مدرن، ایجاد راهی برای تعامل با مشتری و به‌کارگیری ارزش‌های او در کار است. تعهد داشتن نسبت به مشتری و اقدامات انگیزشی برای انگیزه‌بخشیدن به مشتری جزء اقداماتی است که به مدیران امروزی قدرت می‌دهد. در واقع قدرت در دستان مشتری است و با در اختیار گرفتن مشتری می‌توانید صاحب قدرت شوید.

دنیای مدرن به‌سرعت در مسیر تحول گام برمی‌دارد و مهم‌ترین عامل برای ایجاد تحول، فعالیت‌های نوآورانه است. این همان چیزی است که مجله ام‌آی‌تی به آن پرداخته و نشان می‌دهد که با شناخت و دسترسی به ارزش‌های مشتری می‌توان نوآوری را در کار ایجاد کرد. ایجاد رابطه مؤثر با مشتری می‌تواند به مثابه سوختی باشد که موتور نوآوری را در شرکت‌ها به کار می‌اندازد. از نگاه مدیریتی، مهم‌ترین ویژگی مدیران امروزی باید ایجاد رابطه‌ای ارزشمند با مشتری باشد، یعنی شکلی از رابطه که بتواند ارزش‌های مشتری را برای مدیر نمایان سازد و او در نهایت با اقدامات خلاقانه و نوآورانه این ارزش‌ها را در کسب‌وکار خود پیاده‌سازی کند. شاید قرار گرفتن در چهارچوب مدرن دنیای نو کمی برای مدیران سنتی دشوار باشد، اما این تحولی است که مدیران در صورت تمایل به ایجاد رشد در کسب‌وکار خود، باید در خودشان به وجود بیاورند.

صاحب‌امتیازکمبریج
تیراژ161هزار و 529 نسخه
انتشار اولین شماره1899
دفتر مرکزیماساچوست، آمریکا
وب‌سایتtechnologyreview.com
سوژه‌ها#مدیریت #نوآوری #مشتری

دانستنی‌هایی درباره فناوری بانکداری


شماره سپتامبر 2022 بنکینگ‌تکنولوژی: مجله بنکینگ‌تکنولوژی که عمدتاً به مباحث مربوط به فناوری بانکداری می‌پردازد، در تابستان اخیر در استراحت به سر می‌برد و اکنون پس از یک وقفه نسبتاً طولانی، دوباره به میدان بازگشته‌ است. بخشی از این مجله به جدیدترین مسائل بانکداری در بریتانیا پرداخته‌ است. برای مثال اقداماتی که در نظام بانکداری بریتانیا در زمینه اعتباردهی صورت گرفته، از جمله مواردی است که این مجله به آنها پرداخته و مطرح کرده‌ است. یکی دیگر از مباحثی که در این شماره از مجله بنکینگ‌تکنولوژی مطرح شده، اثرات همه‌گیری کرونا بر کسب‌وکارهای بانکی است. برای مثال اثرات دومینویی بیماری کرونا روی نظام پولی و بانکی مورد بررسی قرار گرفته‌ است. از جمله اثرات کرونا این بود که مشتریان را بیش از پیش با فین‌تک آشنا کرد و به‌نوعی آنها را وادار ساخت قدم به دنیای مدرن و فناورانه بگذارند.

بهره‌گیری از فناوری در زمینه دریافت خدمات بانکی از جمله وام یا انجام امور بانکی، به‌نوعی فرصت زندگی دوباره را به انسان‌ها داده‌ است. در حالی‌ که به‌دلیل همه‌گیری کرونا کسی نمی‌توانست مراجعه حضوری به اماکنی نظیر بانک‌ها داشته باشد، فناوری نقش منجی را ایفا کرد و به مشتریان اجازه داد ضمن حفظ جان خود، از خدمات بانکی مورد نیازشان بهره‌مند شوند. در واقع بهره‌گیری از فناوری به‌نوعی تلاش برای بقا و حفظ جان بود، اما این تنها موضوعی نیست که این مجله در جدیدترین شما خود به آن پرداخته‌ است. بانکداری در آلمان و احتمال ورشکستگی بانک‌ها در این کشور از جمله مسائلی است که درباره آنها مقالات تحلیلی زیادی وجود دارد. سرمایه‌گذاری در رمزارزها و بهره‌گیری از آن در زندگی روزمره از دیگر مسائلی است که این مجله به‌طور مفصل به آن پرداخته‌ است. روی هم رفته می‌توان گفت این نشریه پس از وقفه‌ای طولانی، با دستی پر از مقالات حوزه فناوری و بانکداری به میدان بازگشته‌ است.

صاحب‌امتیازاینفورما
انتشار اولین شماره1983
دفتر مرکزیلندن، انگلستان
وب‌سایتfintechfutures.com
سوژه‌ها#بانکداری #کرونا #فناوری

السالوادور؛ بهشت رمزارز


شماره ۱۲ سپتامبر 2022 بارونز: برای آنها که به بیت‌کوین باور دارند، السالوادور شبیه به بهشت رمزارز است. در واقع السالوادور یکی از معدود نقاط زمین است که در آن می‌توان با استفاده از بیت‌کوین یک قوطی کوکاکولا خرید و کنار ساحل نشست و از آن لذت برد. در دنیای تئوریک شما می‌توانید با بیت‌کوین هر چیزی بخرید یا بفروشید، مثلاً می‌توانید خانه بخرید، کارهای پرداختی‌تان را انجام دهید و حتی به سوپرمارکت محله بروید و نیازهای روزمره‌تان را خریداری کنید. اما در دنیای واقعی، این‌طور نیست. هنوز افراد زیادی هستند که بیت‌کوین و امثال آن را قبول ندارند. آنها چیزی به‌جز پول نمی‌پذیرند. حالا اما السالوادور به‌تنهایی، تجربه‌ای منحصربه‌فرد برای مردم ایجاد کرده ‌است. هر کسی می‌تواند بدون اینکه زحمتی به خودش بدهد، بیت‌کوین داشته باشد و از محل بیت‌کوین یا سایر رمزارزها، خرج کند.

این همان رؤیای شیفتگان و عشاق کریپتو و رمزارز است. البته این جریان کمی با محافظه‌کاری پیش می‌رود. به هر حال هنوز جمعیت زیادی وجود دارند که به این رمزارزها بدبین هستند و سعی می‌کنند از آنها دوری کنند. اما برای آنها که دوستدار فناوری‌های مدرن و امروزی هستند، السالوادور تجربه‌ای خاص است که می‌توانند تحقق رؤیاهایشان را در آن ببینند. البته بررسی‌هایی که از نزدیک درباره تجربه السالوادور صورت گرفته، نشان می‌دهد همه‌چیز آن‌قدر هم خوب نیست. در واقع کل ماجرا آن‌طور که باید جواب نداده ‌است. هرچند تبلیغات گسترده‌ای در این زمینه صورت گرفته و فعالیت‌های بسیاری در مورد آن شده، اما به هر حال به نظر می‌رسد این تجربه چندان موفقیت‌آمیز نبوده و دست‌کم فعلاً نمی‌توان آن را در سایر نقاط دنیا پیاده‌سازی کرد. هم‌اکنون السالوادور در تجربه بهره‌گیری از رمزارزها برای خرید روزانه‌اش، یکه و تنهاست، اما شاید چند سال دیگر، دوباره فضا به سمتی حرکت کند که تعداد زیادی به دنیای رمزارزها اعتماد داشته باشند و البته این مسئله اصلاً هم بعید نیست. با ورود به دنیای متاورس، بهره‌گیری از رمزارزها امری نه‌تنها رایج، بلکه ضروری خواهد شد. آن ‌وقت دیگر السالوادور هم تنها نخواهد بود.

صاحب‌امتیازداوجونز
تیراژ305 هزار و 513 نسخه
انتشار اولین شماره1921
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتbarrons.com
سوژه‌ها#بیت‌کوین #رمزارز #کریپتو

تلاش چین برای سلطه بر داده‌های جهان


شماره 16 سپتامبر 2022 نیوزویک: مجله نیوزویک روی جلد خود کره زمین را نشان می‌دهد که دور تا دور آن با سیمی قرمزرنگ، سیم‌پیچی شده ‌است. در انتهای این سیم، ماوسی را می‌بینیم که روی آن طرح پرچم چین نقش بسته ‌است. در واقع به نظر می‌رسد که جهان در محاصره و کنترل چین است. چینی‌ها کنترل جهان را در اختیار گرفته‌اند و با هر کلیک خود می‌توانند همه‌چیز را متحول کنند. به نظر می‌رسد پکن برنامه‌ای جدی برای کنترل داده‌های جهانی در سر می‌پروراند. داده‌ها یکی از مهم‌ترین عناصر قدرت‌بخشی هستند. به همین خاطر است که چین سعی دارد با دسترسی به همه داده‌های جهانی به این منشاء بی‌انتهای قدرت متصل شود. ابرداده‌ها به‌نوعی بر جهان حکم‌فرمایی می‌کنند و سلطه بر آنها می‌تواند به معنای سلطه بر جهان باشد. البته این اتفاقات می‌تواند با نقض حریم شخصی در نقاط مختلف جهان همراه باشد. به همین خاطر است که رقیب جدی و سرسخت چین، یعنی آمریکا در این زمینه سکوت نکرده و واکنش‌هایی داشته‌ است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نسبت به تلاش چین برای دسترسی به داده‌ها بارها واکنش نشان داده‌ است. او معتقد است چین از طریق دسترسی به داده‌ها به‌نوعی سلطه اقتصادی پیدا می‌کند. مسائل مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد رابطه چین و آمریکا دچار مشکلاتی شده و اکنون حوزه ابرداده‌ها می‌تواند بهتر از هر چیزی این تضاد منافع را در میان دو کشور به رخ بکشد. برای مثال تا همین چند وقت پیش بحث واکسن کرونا یکی از مهم‌ترین مسائلی بود که چین و آمریکا بر سر آن اختلاف داشتند. در آن مورد خاص، آمریکا بارها گفته بود که چین داده‌های این کشور مربوط به واکسن کرونا را دزدیده‌ است. اکنون بحث دسترسی به داده‌ها پررنگ‌تر شده و به‌عنوان امری جدی و مستقل میان دو کشور نقش بازی می‌کند. مجله نیوزویک هم در همین راستا، به تلاش سرسختانه چین برای دسترسی به داده‌های جهانی پرداخته‌ است.

صاحب‌امتیازآی‌بی‌تی مدیا
تیراژ۱۰۰ هزار نسخه
انتشار اولین شماره1933
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتnewsweek.com
سوژه‌ها#داده #چین #آمریکا

دنیای مرموز بلاکچین


شماره سپتامبر 2022 فین‌تک: جدیدترین و مهم‌ترین مقوله در دنیای فین‌تک یا فناوری مالی، مقوله بلاکچین است که روی جلد جدیدترین شماره مجله فین‌تک قرار گرفته و بررسی شده ‌است. در این مجله جدیدترین خبرها در زمینه پرداخت دیجیتالی و فناوری بلاکچین مورد بررسی قرار گرفته ‌است. این نشریه نشان می‌دهد که فناوری بلاکچین به‌نوعی در دنیای امروزی، شکل‌دهنده فناوری مالی است. یکی دیگر از مسائلی که در این نشریه مورد بررسی قرار گرفته، تاریخچه بانکداری باز یا گشوده در اروپاست که به سال 1980 میلادی بازمی‌گردد. این شکل از بانکداری با نوعی برهم‌زنندگی همراه است که صنعت بانکداری را در آستانه تحول قرار می‌دهد. راه‌هایی که فین‌تک می‌تواند از طریق آن به ایجاد نظام پایدار مالی کمک کند، از دیگر مسائلی است که در مجله فین‌تک به آن پرداخته شده ‌است. در این بخش با چند روش آشنا می‌شویم که فین‌تک به کمک آنها می‌تواند به ایجاد دنیای مالی پایدار و باثبات کمک کند.

مسائل بیمه‌ای از دیگر مسائلی است که در این نشریه آورده شده است. در این نشریه می‌خوانیم که صنعت بیمه کاملاً آماده و مستعد تحول است. در نتیجه بهره‌گیری از فناوری در این صنعت می‌تواند به توسعه آن در دنیای امروزی کمک کند. البته در این مقاله تأکید شده که هنگام ایجاد تحول، نخستین قدمی که باید برداشته شود، فرهنگ‌سازی است. در واقع باید در قدم نخست، فرهنگ لازم را برای ایجاد تحول فراهم کنیم. در گام بعدی می‌توان به سراغ ساخت و ایجاد محصولات جدید رفت. در واقع ایجاد تحول سفری است که از فرهنگ‌سازی آغاز و به تولید محصولات و خدمات نوآورانه ختم می‌شود. در این سفر، مشتری با شما همراه خواهد شد. همه اینها جزء مهم‌ترین مسائلی است که نشریه فین‌تک در جدیدترین شماره خود به آنها پرداخته، اما در نهایت آنچه روی جلد این مجله قرار گرفته، مقوله بلاکچین است؛ امری که ظاهراً هنوز برای خیلی‌ها ناشناخته است، اما دنیای مدرن با شتاب در مسیر آن حرکت می‌کند.

صاحب‌امتیازBizClick Media Group
تیراژانتشار آنلاین
انتشار اولین شماره۲۰۱۹
دفتر مرکزینوروویچ، بریتانیا
وب‌سایتfintechmagazine.com
سوژه‌ها#بلاکچین #فین‌تک #تحول
1 نظر
  1. […] مروری بر شش مجله معتبر فناوری‌‌های مالی جهان […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 10 دقیقه

حامیان عصر تراکنش