عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

توسعه اقتصادی؛ یک باید برای کشورها

بدون رشد و توسعه اقتصادی چندان نمی‌توان به آینده خوش‌بین بود

زمان مطالعه: 2 دقیقه

عصر تراکنش ۶۵؛ احمد افتخاری، مدیرعامل آپسان / توسعه اقتصادی یکی از مهم‌ترین مسائل کشورهاست. وقتی پیشرفت کشورها مورد توجه همگان قرار می‌گیرد، یکی از مهم‌ترین پارامترهای مورد سنجش آن، توسعه اقتصادی است؛ چراکه سایر موارد پیشرفت در دل توسعه اقتصادی گنجانده می‌شود.

ابتدا می‌بایست رشد و توسعه اقتصادی را از یکدیگر تمییز دهیم؛ چراکه این دو مفهوم با وجود نزدیکی به یکدیگر، به لحاظ معنایی شامل متغیرهای کیفی و کمی متفاوتی هستند. برای مثال زمانی که از تولید ناخالص ملی سخن می‌گوییم، رشد اقتصادی و هنگامی که از شاخص توسعه انسانی صحبت می‌کنیم، توسعه اقتصادی مدنظر است. البته همان‌طور که اشاره شد، این دو ارتباط معنایی و کارکردی نزدیک به هم دارند، اما لازم است برای متصدیان امور فناوری، علمی، قانونی و سیاست‌گذاری این تفاوت‌ها روشن و قابل‌ تعریف و تشریح باشد.

توسعه اقتصادی و رشد اقتصادی در هر زمان باید با موضوعات گسترده دیگری در یک کشور ارزیابی شوند و امکان درنظرگیری ارتقای آنها مورد بررسی قرار گیرد. موضوعاتی همچون فناوری‌های نوین و دانش به‌کارگیری آنها در کنار وجود قوانین راهگشا و مؤثر در رشد و توسعه اقتصادی بسیار تأثیرگذار هستند. باید در نظر داشت که بدون مجهز شدن به فناوری‌های به‌روز و کارآمد، دستیابی به پیشرفت‌های اقتصادی امری ناممکن است؛ در ساده‌ترین شکل، مبادلات همواره در بستر فناورانه زمان خود اتفاق افتاده است.

زمانی تهاتر امری پیشرفته و کارا به ‌حساب می‌آمد و به ‌مرور زمان پول دارای ماهیت و قدرت بالا در موضوع مبادله شد. اگر بخواهیم از ذکر مراحل پیشرفت در این حوزه چشم‌پوشی کنیم، به این روزها می‌رسیم که فناوری‌های نوین مالی یا همان فین‌تک‌ها دارای نقشی مؤثر و فراگیر در حوزه مبادلات، مدیریت مالی، تراکنش‌ها و دیگر رئوس مهم در امور مالی هستند.

پس بدون شک لازم است برای کسب سهم قابل‌ توجه در عرصه اقتصاد و تبدیل‌شدن به نمادی از موفقیت‌ها، به ابزار فناوری روز مجهز باشیم و دانش استفاده از آن را بدانیم یا درصدد کسب آن باشیم.

اما فناوری‌ها همیشه بنا به ماهیت و ذات خود سرعت بالایی در پذیرش و استفاده دارند و این امر به ‌مرور زمان بیشتر می‌شود، یعنی سرعت روی‌آوردن به فناوری و استفاده از آن با گذشت زمان افزایش می‌یابد. اما شاید سایر موضوعات، همچون سازگاری قوانین یا مسائلی همچون مقررات‌زدایی یا تصویب قوانین متناسب با این حوزه از سرعت تطبیق پایین‌تری برخوردار باشند. گاهی یک فناوری پس از پذیرش، توسعه و استفاده بخش زیادی از جامعه از آن با تأخیری طولانی مورد توجه قانون‌گذاران قرار می‌گیرد؛ این موضوع به ‌خودی‌ خود باعث می‌شود فعالان حوزه مربوطه که از فناوری استفاده می‌کنند یا مخاطبان گسترده آن فناوری، همیشه با نگرانی مشغول بهره‌گیری از آن فناوری یا نوآوری باشند.

این موضوع زمانی پررنگ‌تر می‌شود که پای مسائل مالی به آن حیطه باز شود؛ بنابراین لازم است قانون‌گذاران همواره در کنار فعالیت صنایع مربوطه و همگام با ایشان و در جهت منافع عمومی، سعی در به‌روز نگه‌داشتن قوانین حوزه‌های مرتبط داشته باشند. توسعه اقتصادی برای کشورها یک باید است؛ بایدی که باعث ثبات و پیشرفت روزافزون آن کشور می‌شود. بدون رشد و توسعه اقتصادی چندان نمی‌توان به آینده خوش‌بین بود و این توسعه نیز در فضایی به‌روز و همگام با آخرین تغییرات اتفاق می‌افتد. می‌بایست همه دست‌اندرکاران، چه در حوزه اجرایی و چه در حوزه قانون‌گذاری، به درک بالایی از این تغییرات دست یابند تا بتوانند مسیر توسعه اقتصادی کشور را هموار سازند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

حامیان عصر تراکنش