عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

۱۰ بانک دیجیتال برتر 2022

از آنجا که بانک‌های نئو و چالشگر، ساختارهای سنتی جهانی را درمی‌نوردند، 10 مورد از رهبران آنها را مرور می‌کنیم

زمان مطالعه: 6 دقیقه

عصر تراکنش ۶۵ / بانک‌های نئو و چالشگر، در حال تغییر صنعت بانکداری سنتی از فضایی ضعیف و کند به جوی نوآورانه، پویا و آینده‌نگر هستند، اما این تنها فرایندها نیستند که تغییر یافته‌اند، بلکه خدمات قابل ارائه به مشتریان نیز تا سطح قابل ملاحظه‌ای بهبود یافته است. بانک‌های تمام‌دیجیتال، به‌طور کلی، محصولات ارزان‌تری را به مشتریان عرضه می‌کنند که حتی بسیار سریع‌تر از محصولات همتایان سنتی و فعلی این بانک‌ها نیز تحویل مشتریان می‌شود. به همین دلیل قصد داریم به 10 مورد از برترین بانک‌های دیجیتال که هم‌اکنون در حال فعالیت هستند، نگاهی داشته باشیم.


10. جودو بانک


جودو بانک مستقر در استرالیا که یکی از تازه‌واردترین بانک‌های بازار است، در ملبورن واقع شده و در سال 2018 میلادی توسط «جوزف هیلی» و «دیوید هورنری» تأسیس شد. جودو بانک که در حال حاضر به بیش از 10 هزار مشتری خدمات ارائه می‌دهد، به‌عنوان یکی از جدید‌ترین فین‌تک‌های یونیکورن استرالیا شناخته می‌شود؛ بانکی که پس از دریافت مجوز بانکی‌اش در سال 2019، به کسب‌وکارها نیز همچون کاربران عادی خدمت‌رسانی می‌کند. جودو بانک توانست در دور تأمین مالی خود در دسامبر 2020 بالغ بر 216 میلیون دلار جذب سرمایه کند؛ بانکی که ارزش آن در نوامبر 2021 به 2.6 میلیارد دلار رسید و این یعنی، افزایش صد درصدی نسبت به ارزشیابی این بانک در سال 2019.


9. مانی‌لاین


مانی‌لاین مستقر در نیویورک، در سال 2013 میلادی توسط سه تن از کارشناسان فناوری و بانکداران وال‌استریت، «دی‌ چوبی»، «چی‌مون فونگ» و «پراتیوش تیواری» تأسیس شد؛ بانکی که می‌توان آن را ستاره‌ای در حال ظهور در دنیای بانکداری برشمرد. این بانک فین‌تکی که در ابتدا به‌منظور ارائه خدمات مالی، سرمایه‌گذاری و عرضه محصولات وام‌دهی راه‌اندازی شده بود، از زمان تأسیس خود به سمت بانکداری دیجیتال حرکت کرده و توانسته در این مسیر به موفقیت‌های مهمی دست پیدا کند. مانی‌لاین، در سال 2021 وارد مشارکت با فیوژن آکویزیشن کورپ شده و نخستین عرضه اولیه سکه خود را برگزار کرد؛ عرضه‌ای که مجموع سهام 2.9 میلیارد دلاری را نشان می‌داد.


8. مونزو


مونزو مستقر در لندن که طبق ارزیابی‌ها ارزشی بالغ بر 1.6 میلیارد دلار دارد، به پنج میلیون مشتری در سراسر بریتانیا و ایالات متحده آمریکا خدمت‌رسانی می‌کند. هم‌بنیان‌گذاران این بانک، «تام بلومفیلد»، «جوناس هاکستاین»، «جیسون بیتس»، «پل ریپون» و «گری دولمن»، این بانک را در سال 2015 راه‌اندازی کردند. در سال 2016 میلادی، مونزو توانست در خلال تأمین مالی کراودکیوب، یک میلیون دلار جذب سرمایه کرده و رکورد بزند. بلومفیلد در ماه می 2020 از سِمت مدیرعاملی کنار رفت. مدیرعامل فعلی، «تی‌اس آنیل»، هر دو بازوی ایالات متحده و بریتانیا را در دست داشت تا اینکه در سال 2021، «کارول نلسون»، مسئولیت رهبری تیم ایالات متحده آمریکا را پذیرفت.


7. استارلینگ


بانک استارلینگ که در ژانویه 2014 توسط کهنه‌سرباز بانکداری، «آن بودن» راه‌اندازی شد، یک بانک دیجیتال و چالشگر مستقر در لندن است که در حساب‌های جاری و تجاری تخصص دارد. در آوریل 2022، استارلینگ توانست طی یک دور تأمین مالی، بالغ بر 152 میلیون دلار جذب سرمایه کند و این در حالی بود که ارزش این بانک قبل از تأمین مالی، 2.9 میلیارد دلار گزارش شده بود. سرمایه‌گذاران این دور عبارت‌اند از: گلدمن ساکس، فیدلیتی، آر‌پی‌ام‌آی ریلپن، سازمان سرمایه‌گذاری قطر و هارولد مک‌پایک. بانک استارلینگ در حال حاضر به بیش از 2.7 میلیون مشتری خدمات ارائه می‌دهد و در جدیدترین حساب‌های مالی‌اش شاهد افزایش 600 درصدی درآمد بوده است.


6.N26


بزرگ‌ترین بانک تمام‌دیجیتال آلمان، ان26، توسط کارآفرین جوان و متخصص بانکداری «ولنتین استالف» اداره می‌شود. او این بانک را در سال 2013 در مونیخ از طریق برنامه شتاب‌دهنده اینترنت راکت راه‌اندازی کرد و شاهد رشد چشم‌گیر این بانک از یک استارتاپ کوچک به یکی از چشم‌گیرترین نئوبانک‌ها در اروپا بود. ان26 بازار بریتانیا را به خاطر برگزیت ترک کرد و اکنون روی اروپا تمرکز کرده است. رقبای مستقیم این بانک، مونزو و رولوت هستند و مشتریان آن را هفت میلیون مشتری از 24 کشور اروپایی تشکیل می‌دهد.


5. سوفی


سوفی که در سان‌فرانسیسکو استقرار دارد، در سال 2011 توسط مدیرعامل مشهور، «آنتونی نوتو» تأسیس شد. سوفی که مخفف سوشال‌فایننس است، در ابتدا با یک برنامه وام‌ دو میلیون دلاری راه‌اندازی شد که توانست دانشجویان تازه فارغ‌التحصیل‌شده دانشگاه استنفورد را با فارغ‌التحصیلان قدیمی ارتباط دهد؛ فارغ‌التحصیلان و به عبارت بهتر، هم‌بنیان‌گذارانی که عبارت‌اند از: «مایک کاگنی»، «جیمز فینیگان»، «ایان برادی» و «دن مک‌لین». تا اکتبر 2020، سوفی توانست وضعیت بانک ملی برای ارائه خدمات کامل را کسب کند و اکنون ارزشی بالغ بر 5.26 میلیارد دلار دارد. با این حال، در اوایل سال 2021 میلادی، پیش‌بینی‌های قبل از عرضه اولیه نشان می‌داد که ارزش این بانک، دوبرابر این رقم، یعنی چیزی در حدود 9 میلیارد دلار است.


4. چایم


چایم که در سال 2013 توسط «کریس بریت»، مدیرعامل پویا، تأسیس شد، در سان‌فرانسیسکو استقرار یافته و ارزش آن با احتساب سرمایه‌گذاری 485 میلیون دلاری سه‌ماهه سوم سال 2020، بالغ بر 14.5 میلیارد دلار است. چایم متخصص حوزه بانکداری خرده‌فروشی است و به 12 میلیون مشتری، خدمات ارائه می‌دهد که آن را به باارزش‌ترین استارتاپ فین‌تک خرده‌فروشی ایالات متحده آمریکا تبدیل کرده است. در اقدامی غافلگیرکننده، بریت، چایم را در سال 2014 در برنامه تاک‌شوی بسیار محبوب دکتر فیل به‌صورت علنی راه‌اندازی کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که میزبان، به هر یک از مهمانان برنامه یک کارت چایم هدیه داده که هر کدام، حاوی پنج هزار دلار سپرده بوده است. این بانک، حتی در خلال همه‌گیری کووید 19 نیز شاهد رشد 50درصدی بود؛ چراکه پایگاه بزرگ مشتریانش، در طول همه‌گیری بیش از پیش به کانال‌های دیجیتال متصل شد.


3. تینک‌آف


تینک‌آف، یکی از باسابقه‌ترین بانک‌های دیجیتال، در مسکو مستقر است که در سال 2006 توسط «اولِگ تینکوآف» تأسیس شد. بنیان‌گذاری که سپس با سرمایه‌گذاری 70 میلیون دلاری از پول خودش روی این پروژه، کسب‌وکاری در حوزه فین‌تک را راه‌اندازی کرد. این بانک در حال حاضر توسط «اولیور هیوز»، مدیرعامل شرکت رهبری می‌شود و 13 میلیون مشتری دارد. داده‌های فهرست‌شده در بورس اوراق بهادار لندن، ارزش تینک‌آف را بالغ بر 17 میلیارد دلار آمریکا نشان می‌دهد. در واقع، با وجود تمام چالش‌هایی که طی ماه‌های گذشته شاهدش بوده‌ایم، روند روبه‌رشد دارایی‌های تینک‌آف از سال 2018 تاکنون متوقف نشده است. اخیراً، مجموع دارایی‌های این بانک معادل 1.318 میلیارد روبل روسیه گزارش شده که حاکی از رشد سالانه 50درصدی آن است.


2. رولوت


رولوت که در سال 2015 میلادی توسط «نیکلای استورونسکی»، متخصص مالی روسی‌الاصل تأسیس شد، توانست صنعت بانکداری اروپا را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهد. رولوت که در لندن استقرار دارد، بر اساس ارزیابی‌های اخیر و با در نظر گرفتن آخرین دور تأمین مالی‌اش، بالغ بر 33 میلیارد دلار ارزش دارد؛ بانکی که اخیراً به‌عنوان بخشی از استراتژی خود، در راستای توسعه پیشنهاد‌ها و ارائه طیف گسترده‌تری از محصولات و خدمات به دنیای تجارت، با استرایپ، این غول سنگین‌وزن فین‌تک وارد مشارکت شده است.

با این حال، برای همه بانک‌های دیجیتال، مسیر بسیار سخت و ناهموار بوده و هست. در سال 2021، رولوت با اشاره به مشکلاتی که در دریافت مجوز برای فعالیت به‌عنوان یک بانک کامل در فضای مالی فعلی کانادا وجود داشت، از کانادا خارج شد. این حرکت پس از عرضه موفقیت‌آمیز نسخه بتای رولوت در کانادا و حدود 18 ماه پیش انجام شد. با این حال، این عقب‌نشینی یک عقب‌نشینی موقت در نظر گرفته می‌شود؛ چراکه رولوت، در حال بررسی و تلاش برای توسعه خدمات خود در سایر بازارهای جهانی است. استورونسکی در آن زمان گفت: «ما منابع کافی برای راه‌اندازی همه محصولات در کانادا را در اختیار نداشتیم، به همین دلیل، یک سال آن را متوقف کردیم تا به منابع بیشتری دسترسی پیدا کنیم. ما در این لحظه فقط تصمیم گرفته‌ایم تعداد کشورهایی که (رولوت را) در آنها راه‌اندازی می‌کنیم، محدود کنیم.»


1. نوبانک


نوبانک در سال 2013، به‌عنوان واکنشی مستقیم در قبال بانک‌های مستقر در برزیل، توسط «دیوید ولز»، «کریستینا جونکیرا» و «ادوارد ویبل» راه‌اندازی شد و از آن زمان تاکنون، مسیر موفقیت را پیموده و به یکی از موفق‌ترین بانک‌های دیجیتال جهان تبدیل شده است. این سه هم‌بنیان‌گذار، به دو دلیل تصمیم گرفتند نهاد بانکداری جدیدالتأسیس خود را تحت عنوان نوبانک معرفی کنند؛ اول، به این دلیل که این عنوان، تمایل آنها برای راه‌اندازی چیزی جدید و نوین را به بهترین شکل ممکن نشان می‌داد. دوم، کلمه نو در زبان پرتغالی، به معنی برهنه است؛ چیزی که آنها سعی داشتند در مورد ماهیت خدمات و محصولات نوبانک خود به مشتریان بفهمانند. این بانک دیجیتال چالشگر، در حال حاضر، با برآورد 126 میلیارد دلاری تا سال 2025 میلادی، به 45 میلیون مشتری خدمت‌رسانی می‌کند. شاخص ان‌پی‌اس (امتیاز خالص مروجان) 87+ نوبانک، تنها یکی از جنبه‌هایی است که نشان می‌دهد این بانک تا چه اندازه بین مشتریان محبوبیت دارد.

از طريق نویسنده: جوانا اینگلند مترجم: ثریا حقی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 23 دقیقه

حامیان عصر تراکنش