عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

از متاورس تا دولت‌های دیجیتال به روایت انتشارات وایلی

مروری بر چهار کتاب «درک متاورس»، «بلاکچین و وب ۳» ، «انسان‌های دیجیتال» و «تعالی دولت دیجیتال»

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش ۶۶ / «درک متاورس»، «بلاکچین و وب۳» ، «انسان‌های دیجیتال» و «تعالی دولت دیجیتال» چهار کتابی هستند که در این شماره از ماهنامه عصر تراکنش به سراغ آنها رفته‌ایم. کتاب «درک متاورس» درباره فناوری‌هایی بحث می‌کند که بستر لازم برای جهان متاورس را فراهم می‌کند و موجب تغییر جهان می‌شود. کتاب «بلاکچین و وب۳» نیز برای آنهایی که درباره بلاکچین و وب 3 نمی‌دانند، ابزاری مفید است. کتاب «انسان‌های دیجیتالی» نیز تلاشی است برای در آغوش گرفتن بخش‌های انسانی در مسیر تحولات دیجیتال سازمانی و در آخر کتاب «تعالی دولت دیجیتال» به دولت‌های موفق پرداخته و توضیح داده که چطور توانسته‌اند تحولات دیجیتال را با موفقیت اجرا کنند.


درک متاورس، راهنمای کسب‌وکار


جهان متاورس، دنیای جدیدی است که ابعاد آن هنوز برای بشر شناخته‌شده نیست. کتاب درک متاورس تلاشی است از سوی نویسنده تا فهمی کامل از این دنیا به دست دهد و راهنمایی برای کسب‌وکارها باشد. دو کارشناس این حوزه در کنار یکدیگر دست به قلم شده‌اند و درباره جهان متاورس نوشته‌اند. نویسندگان در این کتاب، فناوری‌هایی را که بستر لازم برای جهان متاورس فراهم می‌کند، به‌ خوبی توضیح داده‌اند و نشان می‌دهند چطور به لطف متاورس، جهان آینده دستخوش انقلاب شده و در حال تغییر است.

در این کتاب با ابعاد تجاری، اجتماعی، اخلاقی و فناورانه دنیای متاورس آشنا می‌شویم. به‌علاوه، افراد می‌توانند با فرصت‌ها و تهدیدهای فردی در متاورس هم آشنا شوند و رویکرد صحیح برای دور ماندن از تهدیدها و نزدیک شدن به فرصت‌ها را بشناسند. فناوری امروزی در حقیقت گامی است در جهت تکامل انسان و جامعه. این کتاب توضیح می‌دهد که فناوری از طریق دنیای متاورس چطور در این فرایند تکامل نقش‌آفرینی می‌کند.

فناوری در جبهه تجربه طراحی در فضای مجازی، افق جدیدی پیش روی مخاطبان گشوده و آنها را وارد دنیای جدیدی کرده ‌است. کسب‌وکارهای مختلف و برندهای بزرگ با دنیای متاورس، چشم‌انداز جدیدی خواهند داشت و می‌توانند از این دنیا به نفع خودشان بهره‌برداری کنند. البته کدهای اخلاقی و رفتاری هم برای دنیای متاورس وجود دارد که انسان‌های امروزی هنوز با آن آشنا نیستند. نویسندگان این کتاب تلاش کرده‌اند مخاطب را با این کدها آشنا کنند. روی‌هم‌رفته این کتاب نشان می‌دهد پایه و اساس متاورس کجاست و در چه مسیری پیش می‌رود.

عنوان اصلیUnderstanding the Metaverse: A business and Ethical Guide
نویسندهنیک روزا، تام فرنس
انتشاراتوایلی
سال انتشاردسامبر ۲۰۲۲

بلاکچین و وب ۳، ایجاد پایه‌های متاورس


فناوری بلاکچین می‌تواند نحوه استفاده ما از اینترنت و پایه و اساس زندگی‌مان را تغییر دهد. این همان چیزی است که نویسندگان کتاب بلاکچین و وب 3 تلاش کرده‌اند به ما نشان دهند. برای اینکه به دنیای متاورس و حمایت از آن برسیم باید با قابلیت‌های بلاکچین آشنا شویم. در واقع بلاکچین نخستین قدم برای ورود به جهان متاورس است. ابزارهای هوشمند مختلف و بسیاری که در اختیار داریم این امکان را به ما می‌دهند تا با جهان مجازی بیشتر در ارتباط باشیم. این ابزارها اجازه بهره‌گیری بیشتر را هم می‌دهند، اما بسیاری از ما با شیوه بهره‌گیری از آنها آشنا نیستیم.

از اهداف این کتاب،‌ آشنا کردن افراد با این قابلیت‌هاست. بلاکچین در حقیقت به جریان داده‌ها سرعت می‌بخشد و کمک می‌کند داده‌ها با سرعت بیشتر و در شبکه‌های گسترده در اختیار افراد مرتبط قرار گیرند. در واقع بلاکچین به یک مسیر برای حمل‌ونقل داده‌ها در سرتاسر جهان تبدیل می‌شود.

نکته مهم‌تر این است که شبکه بلاکچین به افراد کمک می‌کند امنیت داده‌های خود را بالا ببرند. این کار از طریق زیرساخت‌هایی انجام می‌شود که با ترفندهای تمرکززدایی پیش می‌روند. بلاکچین تازه وارد میدان شده و فضایی برای رقابت فراهم خواهد کرد، اما آشنایی با قابلیت‌های آن لازم است، تا بتوانید در مسیر رقابتی از آن بهره بگیرید. این همان چیزی است که نویسندگان این کتاب سعی می‌کنند به مخاطب خود بیاموزند. به طور کلی این کتاب برای آنها که درباره بلاکچین و وب 3 نمی‌دانند، ابزاری مفید است.

عنوان اصلیBlockchain and Web3: Building the Cryptocurrency, Privacy, and Security Foundations of the Metaverse
نویسندهوینستون ما و کن هوانگ
انتشاراتوایلی
سال انتشارآگوست ۲۰۲۲

انسان‌های دیجیتالی، پرورش در دنیای آنلاین


تحولات دیجیتال در سازمان‌ها یک بخش مهم دارد: تحولات در حوزه نیروهای انسانی. کتاب انسان‌های دیجیتالی تلاشی است برای در آغوش گرفتن همین بخش‌های انسانی در مسیر تحولات دیجیتال سازمانی. این روزها مدیران سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف به فکر چابک‌تر کردن شرکت یا سازمان‌شان هستند. اکثر آنها در همین راستا مسیر تحولات دیجیتال را در پیش گرفته‌اند. ابتکارات دیجیتالی و بهره‌گیری از هوش مصنوعی جزو مهم‌ترین مسائلی است که مدیرعامل‌ها در سازمان‌ها باید در دستور کار خود قرار دهند.

البته تغییرات در زمینه انسان‌ها در کانون این تحولات قرار دارد. نویسندگان این کتاب از طریق نظریات مختلف انسان‌شناسانه، تاریخی و سازمانی سعی کرده‌اند بحث تحولات دیجیتال را برای مخاطبان بگشایند. آنها معتقدند با دنبال کردن برخی از دستورالعمل‌ها و ویژگی‌ها می‌توان به تحول سازمانی موفق دست پیدا کرد. عمده تمرکز مدیران در فرایند تحولات دیجیتال باید بر نیروهای انسانی باشد.

اکوسیستم دیجیتالی جدید فضایی مهم است که درک آن می‌تواند گامی مؤثر در موفقیت شرکت‌ها به شمار آید. نویسندگان این کتاب همچنین مواردی را به‌عنوان موارد مطالعاتی مطرح کرده‌اند که خواننده به کمک آنها به درک بهتری از مقوله تحولات دیجیتالی در سازمان‌ها می‌رسد. در این کتاب گفته شده که فضای شرکت‌ها در آینده براساس هوش مصنوعی طراحی می‌شود و بهره‌گیری از نیروهای انسانی در کمترین سطح خود قرار دارد. در واقع فضاهای کاری کاملاً هیبرید خواهند شد و هوش مصنوعی نقشی پررنگ ایفا خواهد کرد. انسان دیجیتال سعی دارد این مسائل را برای مخاطب روشن سازد.

عنوان اصلیDigital Humans: Thriving in an Online World
نویسندهپائول اش‌کرافت و گاریک جونز
انتشاراتوایلی
سال انتشارآگوست ۲۰۲۲

تعالی دولت دیجیتال، درس‌هایی از اثرگذارترین رهبران دیجیتالی


دولت‌های مختلف سال‌هاست که تحولات دیجیتال را در دستور کار خود قرار داده‌اند. برخی از آنها توانسته‌اند به شکلی موفقیت‌آمیز این روش را اجرایی کنند. کتاب تعالی دولت دیجیتال به همین دولت‌های موفق پرداخته و توضیح داده که چطور توانسته‌اند تحولات دیجیتال را با موفقیت اجرا کنند.

این دولت‌ها به نوعی رهبری دیجیتال را در جهان بر عهده گرفته‌اند. سایر دولت‌ها، حتی اگر مسیر تحولات دیجیتال را آغاز کرده باشند، بهتر است دوباره این مسیر را بازگردند و از همان جایی ادامه دهند که با رویکردهای موفقیت‌آمیز این دولت‌ها مطابقت دارد. یکی از اقدامات مؤثر نویسنده کتاب این بوده که با بیش از 20 نفر از افراد برجسته در دولت‌های موفق گفت‌وگو کرده تا با ترفندهای آنها در اجرای موفق تحولات دیجیتال آشنا شود و در نهایت این تجربیات را در اختیار خواننده گذاشته ‌است.

این کتاب به همه دولت‌ها توصیه می‌کند هرچه سریع‌تر گام‌های ابتدایی را برای دیجیتالی شدن بردارند. البته استراتژی‌های دیجیتالی شدن و اصلاحات در این زمینه، متفاوت است. با این حال، نویسنده تلاش کرده موفق‌ترین روش‌ها را در اختیار مخاطبانش قرار دهد. کسانی ‌که میل دارند به رهبر تحولات دیجیتال در جهان تبدیل شوند و به خوراک کافی برای اندیشیدن در این مقوله نیاز دارند، می‌توانند از این کتاب بهره بگیرند. حتی آنها که می‌خواهند نقش مشاوران دولتی در امر تحولات دیجیتال را بر عهده بگیرند، می‌توانند از این کتاب به‌عنوان کتاب کمک‌آموزشی در این زمینه استفاده کنند.

عنوان اصلیDigital Government Excellence: Lesson from Effective Digital Leaders
نویسندهسیم سیکوت
انتشاراتوایلی
سال انتشارژوئن ۲۰۲۲
از طريق مترجم: نسیم بنایی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 10 دقیقه

حامیان عصر تراکنش