عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

به دنبال ورود ارتباط فردا به فرابورس هستیم

مسعود وکیلی‌نیا، مدیرعامل جدید ارتباط فردا در گفت‌وگو با عصر تراکنش مطرح کرد

زمان مطالعه: 6 دقیقه

عصر تراکنش ۶۶ / شرکت «ارتباط فردا» به‌‌‌عنوان هلدینگ فناوری اطلاعات بانک آینده در حوزه فناوری‌های نوین مالی از سال 1389 فعالیت خود را آغاز کرده و زمینه اصلی فعالیت آن شامل خدمات پرداخت، خدمات فناورانه، اعتباردهی نوین، شتاب‌دهی و سرمایه‌گذاری است.

ارتباط فردا که یکی از شرکت‌های فعال در اکوسیستم نوآوری کشور است، همواره در تلاش است در حوزه نوآوری و فین‌تک اثرگذار باشد و در این راستا به شیوه‌ای نوآورانه در حوزه راهکارهای بانکداری و پرداخت الکترونیکی فعالیت می‌کند و تاکنون محصولات و راهکارهای خلاقانه‌ای را نیز در این صنعت به بازار ارائه کرده است.

در سه ماه گذشته این شرکت دچار تغییر مدیریتی شده و مسعود وکیلی‌نیا از آبان‌ماه سال جاری به‌عنوان مدیرعامل ارتباط فردا مشغول فعالیت است؛ فردی که معتقد است حوزه «ولث‌تک» و «لندتک» از روندهای مهم سال آتی هستند و قصد دارد حضور ارتباط فردا در این حوزه‌ها‌ را گسترش دهد.

در گفت‌وگویی که با مسعود وکیلی‌نیا، مدیرعامل جدید ارتباط فردا داشتیم در خصوص آخرین وضعیت این شرکت و همچنین پورتفوی و محصولات آن به گفت‌وگو نشستیم. وکیلی‌نیا از خرید سهام شرکت پرداخت الکترونیک دماوند خبر می‌دهد و درباره اقدامات انجام‌شده با بانک آینده برای توکنایزکردن دارایی‌های این بانک می‌گوید که احتمالاً تا سه ماه آینده از اولین محصول توکنایزشده بانک آینده رونمایی خواهد شد. در ادامه گزارشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.


ورود به بورس


مسعود وکیلی‌نیا سه سال در مجموعه «مبین‌وان» فعالیت کرده و دو ماهی می‌شود که به‌عنوان مدیرعامل در ارتباط فردا مشغول فعالیت است. به گفته او تفاوت عمده این دو شرکت در حوزه فعالیت آنهاست. ارتباط فردا یک هلدینگ بزرگ مالی و بانکی است و بیش از 12 شرکت تابعه دارد که در حوزه فین‌تک و فناوری‌های مالی فعال هستند، اما مبین‌وان منحصراً در حوزه تلکام فعالیت می‌کند.

او درباره تفاوت این دو شرکت و تغییر حوزه فعالیتی که داشته، می‌گوید: «تفاوت بعدی این دو شرکت، بورسی‌بودن مبین‌وان است که این موضوع، سازوکار متفاوتی برای شرکت ایجاد می‌کند. در ارتباط فردا به دنبال ورود به فرابورس هستیم و یکی از اهداف تعریف‌شده برای این مجموعه در دو سال آینده این است که ارتباط فردا و یکی از زیرمجموعه‌های آن وارد بازار سرمایه شوند، اما اولویت ورود با هلدینگ ارتباط فردا است و در قدم بعدی نسبت به ورود شرکت‌های تابعه آن اقدام خواهیم کرد.»

او درباره وضعیت سهام‌داری ارتباط فردا نیز توضیح می‌دهد: «فرایند ورود به بورس، یکسری الزامات دارد که آن الزامات را براساس ابلاغیه‌ای که خواهیم داشت پیگیری می‌کنیم، اما ترکیب سهام‌داری ارتباط فردا در اختیار سهام‌دارعمده و تابع نظر بانک آینده است که در حال حاضر تغییر خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.»

ارتباط فردا، هلدینگ آی‌تی بانک آینده است و به گفته وکیلی‌نیا در بیش از سه ماهی که به این شرکت ملحق شده، حمایت‌های خوبی از سمت بانک داشته که او این همدلی بین بانک و شرکت را به فال نیک می‌گیرد و می‌گوید که در آینده اخبار خوبی در این زمینه منتشر خواهند کرد.

وکیلی‌نیا در این باره می‌گوید: «یکی از این اخبار مثبت این است که قرار است ارتباط فردا، محور ارائه تسهیلات خرد بانک آینده شود و مذاکرات اولیه در این زمینه انجام شده که این موضوع در بستر پلتفرم‌های ارتباط فردا اعم از همراه‌بانک، آبانک، فانوس و… رخ خواهد داد.

همچنین برای «لندو» و «قسطا» نیز به‌عنوان دو زیرمجموعه در حوزه لندتک برنامه داریم تا قسمت عمده پورتفوی لندتک بانک آینده برعهده ارتباط فردا باشد. دومین اتفاق خوب در ارتباط فردا این است که بخشی از شرکت پرداخت الکترونیک دماوند را خریداری کرده‌ایم. موضوع دیگر اینکه در حال بازبینی تمامی استراتژی‌های پلتفرم‌های ارتباط فردا هستیم و به بانک آینده درخواست گسترش حوزه‌های فعالیت ارتباط فردا برای سال آینده را ارسال کرده‌ایم.»


قرار گرفتن در جمع پنج پی‌اس‌پی برتر


طبق صحبت‌های وکیلی‌نیا، برنامه ارتباط فردا برای شرکت پرداخت الکترونیک دماوند این است که در جمع پنج شرکت برتر حوزه پرداخت کشور حضور داشته باشد. او توضیح می‌دهد: «در حوزه پرداخت موبایلی نیز همراه‌کارت یکی از بزرگ‌ترین اپلیکیشن‌های پرداخت کشور است که بیش از 18 میلیون کاربر دارد. در حوزه دستگاه‌های کارت‌خوان نیز برنامه‌های خوبی به‌صورت کمی و کیفی و گسترش تعداد پذیرندگان ارتباط فردا داریم که عمده این برنامه‌‌ها با محوریت پرداخت الکترونیک دماوند در سال آینده عملیاتی خواهد شد.»

مسعود وکیلی‌نیا، مدیرعامل ارتباط‌فردا

وکیلی‌نیا با اشاره به اینکه ارتباط فردا در طول سنوات گذشته با وجود تغییر مدیریت و رویکرد‌ها، مسیر رشد خود را ادامه داده، می‌گوید: «تیم فعلی ارتباط فردا از بهترین تیم‌ها از نظر تخصص و دلبستگی سازمانی است و برای رشد هلدینگ و تمام زیرمجموعه‌های آن برنامه‌ریزی خوبی در نظر داریم تا ارتباط فردا در سال آینده  بتواند به آن جایگاهی که در سال‌های گذشته هدف‌گذاری شده، دست پیدا کند.»


پورتفوی محصولات مهم است نه تجمیع آنها


مدیرعامل جدید ارتباط فردا بر این عقیده است که متمرکز و یکپارچه‌شدن مجموعه‌ای از پلتفرم‌ها و محصولات ارتباط فردا در یک اپلیکیشن الزاماً مسیر درستی نیست. او در توضیح این موضوع می‌گوید: «در این زمینه، درخواست بازبینی و اعمال تغییرات در استراتژی محصولات B2C را به هیئت‌مدیره ارائه کردیم تا تأیید مجموعه را بگیریم. «آبانک» به‌عنوان بانک دیجیتال، مسیر توسعه خود را پیگیری می‌کند.

محصولات دیگر ارتباط فردا، «همراه‌کارت» و «فانوس» است که فانوس در گذشته در زمینه مدیریت حساب‌های مالی فعال بوده و بیش از یک میلیون کاربر داشته و قرار است به‌ زودی در حوزه ولث‌تک فعالیت کند. بهتر است تجمیع زمانی رخ دهد که همه نقاط مثبت و منفی از دید مشتری بررسی شده باشد. به‌عنوان ‌مثال اگر مشتری با همراه‌بانک راحت است، نمی‌توانیم این‌ موضوع را تغییر دهیم؛ بنابراین پورتفوی محصولات ارتباط فردا برای ما مهم است نه تجمیع این محصولات و هر محصولی در حوزه مشخصی متمرکز خواهد بود.


گسترش فعالیت‌های فینووا


به گفته مدیرعامل جدید ارتباط فردا، آنها قصد دارند فینوتک را به پلتفرم نوآوری باز تبدیل کنند تا هر استارتاپی برای شروع فعالیت خود از بستر فینوتک در حوزه‌های مختلف استفاده کند. او سپس درباره برنامه‌هایشان در «فینووا» می‌گوید: «برای فینووا دو محوریت عمده داریم؛ یکی گسترش سرمایه‌گذاری‌ها در استارتاپ‌های جدید و دیگری تقویت پورتفوی فعلی فینووا جهت رشد سرمایه‌گذاری‌هایی که در سنوات گذشته رخ‌ داده است. در این زمینه جلسات خوبی با استارتاپ‌ها داشتیم و نکات مد نظر آنها را شنیدیم؛ بنابراین، تلاش ما این است که پورتفوی فینووا را گسترش دهیم.»

به نظر وکیلی‌نیا، فینووا به‌عنوان یک وی‌سی فعال در حوزه فین‌تک، موفق‌ترین وی‌سی کشور تاکنون بوده و وی‌سی دیگری را با این کیفیت نمی‌شناسد: «معتقدم فینووا می‌تواند در گام بعدی وارد سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌تری شود؛ به‌شرط اینکه استارتاپ‌های فعلی آن تقویت شوند.»

طبق صحبت‌های مدیرعامل ارتباط فردا، بودجه فینووا در حال بازبینی است و نتیجه آن احتمالاً تا یک ماه آینده مشخص خواهد شد. البته تغییرات در بودجه فینووا به اکوسیستم استارتاپی کشور، نوآوری‌هایی که در این حوزه شکل می‌گیرد و استراتژی هلدینگ در گسترش سرمایه‌گذاری خطرپذیر بستگی دارد. او در پاسخ به این سؤال که با توجه ‌به فضایی که طی ماه‌های اخیر وجود داشته تا چه حد امیدوار است که سرمایه‌گذاری‌های جدیدی در این حوزه داشته باشند، می‌گوید: «فضای نوآوری ممکن است با کاهش سرعت رشد مواجه شده باشد، اما به حوزه فین‌تک بدبین نیستم و امیدوارم در سال آینده شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.»


لندتک؛ حوزه‌ای با پتانسیل رشد بالا


وکیلی‌نیا در پاسخ به این سؤال که ارتباط فردا با وجود داشتن لندو در حوزه لندتک، چرا به سراغ سرمایه‌گذاری در قسطا رفته است، می‌گوید: «اکوسیستم ارتباط فردا به این فکر نمی‌کند که در هر حوزه‌ای فقط با یک مجموعه همکاری کند، بلکه ما در هر شرکتی که احساس کنیم آینده درخشانی دارد، اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنیم. با توجه‌ به اینکه حوزه لندتک حوزه بسیار جوانی است و پرداخت‌های آنلاین وام‌های خرد کمتر از یک درصد کل اکوسیستم وام‌های خرد است، این فضا فضای پرپتانسیلی است و احتمالاً ارتباط فردا قراردادهای دیگری نیز در این زمینه خواهد داشت.»

مدیرعامل ارتباط فردا توضیح می‌دهد که در لندو به اهداف خوبی دست پیدا کرده‌اند و می‌گوید: «هر استارتاپی شیرینی‌ها و تلخی‌های خودش را دارد. در لندو به اهداف خوبی دست پیدا کرده‌ایم. لندو یکی از سه پلتفرم اصلی در حوزه فین‌تک در ایران است و ارتباط فردا سهام‌دار عمده این پلتفرم است که به همین دلیل سرمایه‌گذاری مناسبی در لندو انجام دادیم و تمرکز زیادی داریم تا رشد آن را برای امسال و سال آینده تضمین کنیم.»


انتشار رمزریال بانک مرکزی در همراه‌بانک و آبانک


مدیرعامل جدید ارتباط فردا به دنبال سرمایه‌گذاری در حوزه‌های جدید است. او درباره ورودشان به حوزه رمزارز و بلاکچین می‌گوید که اولین گام آنها در این زمینه، توسعه رمزریال است که از سمت بانک مرکزی به آنها ابلاغ شده و قرار است آن را روی همه پلتفرم‌های B2C اجرا کنند که آخرین مراحل تست و راه‌‌اندازی آن در حال انجام است و احتمالاً روی همراه‌بانک آینده و آبانک عملیاتی خواهد شد.

او در توضیح این موضوع می‌گوید: «در حوزه بلاکچین نیز در ارتباط فردا از طریق فینووا در حال مذاکره با یک مجموعه در این ‌خصوص هستیم. البته با بانک آینده نیز ارتباط خوبی در توکنایزکردن دارایی‌های بانک داریم و امیدواریم تا سه ماه آینده اولین محصول توکنایزشده بانک آینده را ارائه دهیم.»

او در پاسخ به این سؤال که آیا تمایل دارند قبل از رگولاتوری صرافی‌های رمزارز، وارد این حوزه شوند، می‌گوید: «مشکل اصلی فعالیت در این زمینه به عدم شفافیت قوانین برمی‌گردد و امیدواریم این مشکل به زودی مرتفع شود. شرکت فینووا به عنوان بازوی سرمایه‌گذاری ارتباط فردا در این حوزه فعالیت خواهد کرد.»


مشکلی از نظر منابع انسانی و مهاجرت نداریم


مدیرعامل ارتباط فردا توضیح می‌دهد که در تحلیل فرصت‌های بازار که برای سال آینده بررسی شده، یکی از موضوعات مهم، ولث‌تک‌ است که قصد دارند حضور ارتباط فردا در این حوزه را گسترش دهند و به همین خاطر در سال آینده تمرکز بیشتری روی فانوس خواهند داشت. او می‌گوید: «قرار است گسترش حضور ارتباط فردا در بازار سرمایه و ولث‌تک با محوریت فانوس اجرا شود.»

طی ماه‌های اخیر موضوع تعدیل یا مهاجرت منابع انسانی به یکی از بحران‌های جدی برای شرکت‌های فناوری‌محور تبدیل شده است. وکیلی‌نیا در این‌باره می‌گوید: «اینکه در اکوسیستم آی‌تی، تلکام، فین‌تک و سایر استارتاپ‌ها مشمول تعدیل نیرو شده‌ایم، فضای تلخی ایجاد کرده و یکی از موضوعات جدی ما در این زمینه تمرکز بر حفظ منابع انسانی فعلی و جذب نیروهای نخبه در ادامه مسیر توسعه است. در کل، نیروی انسانی بزرگ‌ترین دارایی یک شرکت است و ما هم دقت ویژه‌ای در این زمینه داریم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 23 دقیقه

حامیان عصر تراکنش