عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

رمزینکس چگونه پنج سال حضور مستمر داشت؟

از 1396 تا به‌ امروز

زمان مطالعه: 10 دقیقه

عصر تراکنش ۶۷ / «ماهیت بیت‌کوین به گونه‌ای است که پس از انتشار اولین نسخه‌اش، دیگر تا انتهای عمرش نمی‌توان طراحی مرکزی‌اش را تغییر داد.» ساتوشی ناکاموتو با این رویکرد و با آرمان آزادی و رهایی بشر بیت‌کوین را اختراع کرد. از اولین ایمیل ساتوشی ناکاموتو در اولین روز نوامبر ۲۰۰۸ تا اولین معامله آن در اکتبر ۲۰۰۹ یا خرید تاریخی دو پیتزا در ۲۲ می ۲۰۱۰ یا حتی اولین رشد تاریخی بیت‌کوین در نوامبر ۲۰۱۷، این جادوی فناوری از یک بازی آنلاین به یک فناوری معتبر بدل شد و به‌نوعی به‌عنوان پول دیجیتال قابل اعتماد شناخته شد.

به ادعای فعالان این صنعت، بیت‌کوین پولی در کنترل صاحبش است و در بلند‌مدت ارزش خود را حفظ خواهد کرد تا روزی که به یک واحد پولی رایج تبدیل شود. دستاورد بیت‌کوین و رمزارزها ایجاد یک فضای اقتصادی عادلانه برای جهانیان است، اما نگاه بسیاری از سرمایه‌گذاران ایرانی به‌ بازار رمزارزها و محبوبیت آن در داخل کشور احتمالاً به روزهای اول پیدایش بیت‌کوین بازنمی‌گردد و یکی از دلایل آن محدودیت ورود کاربران به سایت‌ها و صرافی‌های رمزارز بین‌المللی بوده است. تحریم و اتفاقاتی مشابه صرافی بیترکس در سال 2017 و بلوکه‌شدن دارایی ایرانیان برای جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف کافی بود تا به فکر تسهیل معاملات رمزارز در ایران باشند و کاربران ایرانی را از جهات مختلف از صرافی‌های خارجی بی‌نیاز کنند.

این ایده در سال ۱۳۹۶ بر اثر تحقیقات و پژوهش‌های متعدد در زمینه بلاکچین، باعث شکل‌گیری نطفه اولیه صرافی رمزارز رمزینکس شد که اکنون به‌عنوان یک پلتفرم معاملاتی همتابه‌همتا (P2P) فعال است. کاربران ایرانی از سال 1396 توانستند در یک بستر امن با یکدیگر وارد معامله خرید یا فروش شوند. رمزینکس با تکیه بر بازار معاملاتی بزرگ خود، از نظر حجم معاملاتی، یک بستر دارای کاربری ساده، سریع، حرفه‌ای و در عین حال با رعایت جدیدترین پروتکل‌های امنیتی را در دسترس کاربران ایرانی خود قرار داده است.

پلتفرم تبادل رمزارز رمزینکس به‌عنوان یک صرافی ایرانی بستری را در اختیار کاربران قرار داده که در آن به انواع فعالان بازار از یک معامله‌گر حرفه‌ای گرفته تا یک سرمایه‌گذار بلندمدت خدمات متناسبی ارائه می‌شود و در هر صورت خریدوفروش رمزارز با امکاناتی نظیر حد سود و ضرر و صدالبته مدیریت کامل سبد سرمایه‌گذاری با امکان رصد لحظه‌ای سود و زیان در رمزینکس صورت می‌پذیرد.


محصولی به‌روز و رو به آینده


انقلاب دیجیتال در دهه 1950 و تولید اولین کامپیوترهای قابل برنامه‌نویسی و سیر نفوذ آن در زندگی روزمره سال‌ها به طول انجامید. شاید برای نفوذ کامل بلاکچین در زندگی روزمره زود باشد، ولی رمزینکس با دانش بلاکچینی از ابتدای راه‌اندازی تاکنون مسیر توسعه را جهت تسهیل تبادل امن و مدیریت دارایی برای معامله‌گران ایرانی فراهم کرده و در واقع دستیار بلاکچینی و مالی بوده است.

اگر بخواهیم به روند توسعه محصولی در رمزینکس اشاره کنیم، ابتدا باید بگوییم که سیر این تحولات مثبت و رو به آینده و حتی در مواردی پیشگام نیز بوده است. تیم فنی و محصول رمزینکس با بررسی فرصت‌های توسعه محصولات و آگاهی از رخدادها و روندهای روز این صنعت و بلاکچین سعی کرده تا بهترین تصمیمات را جهت برآورده‌کردن اصلی‌ترین نیاز کاربران و توسعه محصولات جدید اتخاذ کنند و همچنین محصولات و ابزارهای متنوع مالی ارائه دهند که تجربه‌ بهتری را برای کاربران این حوزه رقم ‌زند و مسیر سرمایه‌گذاری در این بازار را برای هموطنان خود هموار ‌کنند.


ایجاد بستری بی‌واسطه


اولین اقدام رمزینکس ایجاد یک کانال تلگرامی بود که مشابه صرافی‌های فیات هر چند دقیقه یک بار قیمت رمزارزهای مختلف در آن به کاربران اعلام می‌شد. اگر سری به کانال تلگرام رمزینکس بزنید، احتمالاً قیمت خریدوفروش بیت‌کوین در آن روزها را که حدود 30 میلیون تومان بود، مشاهده خواهید کرد. پس از آن یک وب‌سایت خریدوفروش ایجاد شد که کاربران امکان ثبت سفارش و خرید ارز دیجیتال به‌صورت مستقیم از رمزینکس را داشتند.

وب‌سایت تعاملی OTC پیچیدگی فنی خاصی نداشت و در ساعات فعالیتش، رمزارزها را قیمت‌گذاری می‌کرد تا فرایند خریدوفروش در آن انجام شود. همچنین در ابتدا امکان معامله حدود ۱۰ تا ۱۲ رمزارز را داشت، اما پس از آن به سمت پلتفرم P2P روی آورد تا مشتریان فعال OTC بتوانند بی‌واسطه در این محیط فعالیت کنند و رمزینکس فقط فرایند مدیریت سفارش‌ها را بر عهده بگیرد. اواخر سال ۱۳۹۷، اپلیکیشن اندروید P2P ارائه و به موازات آن (اوایل سال ۱۳۹۸)، اپلیکیشن P2P برای نسخه آی‌اواس نیز راه‌اندازی شد. همچنین رمزینکس به سمت عرضه نسخه وب‌اپلیکیشن روی آورد. تمام این اقدامات در تلاش برای فراهم‌کردن کانال‌های ارتباطی بیشتر بود.


توسعه بازارهای معاملاتی


بعد از تنوع کانال‌های ارتباطی و بهبود محصول، در سال ۱۳۹۹ رمزینکس به سمت توسعه بازارهای معاملاتی حرکت کرد. به این معنی که بر اساس تقاضا و نیاز مشتریان، تعداد ارزهای مختلف قابل ‌معامله و بازارها را افزایش داد؛ به‌طوری که تا انتهای سال ۱۳۹۹، حدود ۱۰۰ ارز و ۱۳۵ بازار به بستر معاملاتی رمزینکس افزوده شد.


تنوع ارزی و شبکه‌های واریز و برداشت


رمزینکس علاوه بر افزایش تعداد رمزارزها و بازارها، در سال ۱۳۹۹ با کار روی شبکه‌های مختلف واریز و برداشت رمزارز تلاش کرد تا محصول خود را کامل کند. امروزه تنوع شبکه‌های مختلف ارزی باعث شده هزینه انتقال و زمان تراکنش‌ها کمتر شود. از طرف دیگر، رمزینکس در پلتفرم P2P خود تنوع بالایی از رمزارزها را پوشش می‌دهد که هر روز نیز به تعداد آنها اضافه می‌شود. گفتنی است خریدوفروش در این مجموعه هم با ریال و هم تتر امکان‌پذیر است.


توسعه ابزارهای معاملاتی


یکی دیگر از مزیت‌های رمزینکس، استفاده از ابزارهای معاملاتی است که به کاربر در تسهیل امور کمک می‌کند؛ به‌طوری که دیگر نیازی نیست کاربران مانند گذشته نگران ریزش یا صعود شدید قیمت باشند. در واقع با توسعه این ابزارها ریسک معاملات کاهش می‌یابد. رمزینکس به‌ کمک ابزارهای معاملاتی مانند تعیین حد ضرر (Stop Loss)، حد سود (Take Profit) و معاملات شرطی (OCO) امکان انجام معاملات را به‌صورت خودکار و همگام با صرافی‌های بین‌المللی ارائه می‌دهد. به ‌عبارت دیگر، لازم نیست معامله‌گران به‌صورت پیوسته و مستمر بازار را رصد کنند؛ زیرا معاملات به‌طور خودکار باز و بسته می‌شوند.


رمز گیفت


کارت هدیه رمزینکس یک هدیه مدرن و همگام با رشد فناوری دیجیتال در دنیاست که با استفاده از آن می‌توانید به کسانی که دوست‌شان دارید ارز دیجیتال محبوب‌تان را هدیه دهید. این کارت هدیه هم به‌صورت فیزیکی و هم به‌صورت مجازی قابل انتقال است.


رمزباکس؛ محصولی نوآورانه


گاهی رفتار معامله‌گران در بازار رمزارز هیجانی است و منطق خاصی را به همراه ندارد. رمزینکس برای آن دسته از کاربرانی که می‌خواهند کنترل‌شده‌تر و با مدیریت مالی کم‌ریسک رفتار کنند و در بازار صعودی و ریزشی کمتر تحت تأثیر قرار گیرند، سبد شاخصی رمزباکس به‌عنوان یک محصول نوآورانه در بازار رمزارز ایران را عرضه کرد که از ابتدای عرضه (مرداد 1401) تاکنون بازدهی بیش از 50درصدی را برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آورده است. این سبد که در صرافی رمزینکس برای تمام کاربران قابل معامله است، شامل 10 رمزارز برتر بازار است که به نسبت ارزش بازارشان وزن‌دهی شده‌اند.

این ارزها بر اساس ارزش بازارشان درون این سبد وزن‌دهی شده‌اند؛ به‌عنوان مثال اگر40 درصد از ارزش بازار 10 رمزارز برتر جهانی را بیت‌کوین تشکیل دهد، وزن بیت‌کوین در هر واحد از رمزباکس نیز 40 درصد خواهد بود؛ در حقیقت ارزها به نسبت تسلط (دامیننس) خود در رمزباکس وزن‌دهی شده‌اند. شما با خرید نماد معاملاتی رمزباکس، یک سبد سرمایه‌گذاری با ریسک پایین از 10 ارز برتر بازار برای خود ایجاد کرده‌‌اید و دیگر نیازی به خرید و نگهداری تک‌تک رمزارزها نخواهید داشت. برخی از ویژگی‌های رمزباکس به شرح زیر هستند:

  • بازتنظیم (ریبالانس): با توجه به نوسانات لحظه‌ای قیمت رمزارزها، همان‌طور که قیمت ارزها تغییر می‌کند، تسلط (دامیننس) آنها نیز دچار تغییرات لحظه‌ای می‌شود؛ به‌عنوان مثال، اگر امروز تسلط اتریوم 18 درصد باشد، ممکن است با تغییرات قیمت، تسلط آن در روز بعدی به 19 درصد برسد. ربات‌های تنظیم‌گر رمزباکس به‌صورت روزانه وظیفه بازتنظیم وزن دارایی‌ها را دارند تا به کاربران این اطمینان را بدهند که وزن دارایی‌ها در هر روز مطابق تسلط دارایی در بازار رمزارز خواهد بود.
  • بازارگردانی: با توجه به اهمیت نقدشوندگی دارایی‌ها در دنیای مالی، ربات‌های بازارگردانی رمزباکس در هر لحظه با ثبت سفارش‌های متنوع وظیفه بازارگردانی رمزباکس را بر عهده دارند، تا هر کاربر بدون نگرانی از امکان نقدشدن واحدهای رمزباکس بتواند این سبد را خریداری کند.
  • مقایسه بازدهی رمزباکس با چند دارایی دیگر: رمزباکس ابتدای مردادماه 1401 معرفی شد و در بازه بیش از  شش‌ماهه تا 15 بهمن 1401 بازدهی 54درصدی را به ثبت رساند. این در حالی است که بازدهی دلار در این مدت حدود 41 درصد بوده است.

تکیه بر تیم متخصص و جوان


تمام این مسیر به همت تیم جوان رمزینکس طی شده است. هسته اولیه شکل‌گیری رمزینکس کمتر از 10 نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف بود و در سال 1400 با پیشرفت و گسترش محصولات و کیفیت خدمات در راستای اهداف رمزینکس تعداد پرسنل افزایش چشم‌گیری پیدا کرد و به‌دنبال آن تیم منابع ‌انسانی در اواخر مرداد 1400 گسترش یافت و به‌صورت یک تیم منسجم شروع به فعالیت کرد.

پس از گذشت یک سال و اندی از گسترش این تیم، در کنار بهبود بسیاری از فرایندهای داخلی سازمان، رشد بیش از 350درصدی تعداد پرسنل را شاهد بودیم و طبق این گزارش، بیش از 50 درصد جذب پرسنل در سال 1401 صورت پذیرفته است. یکی دیگر از کارهای انجام‌شده در تیم منابع انسانی رمزینکس آموزش پرسنل برای افزایش توانمندی آنهاست. همچنین حفظ منابع انسانی اهمیت ویژه‌ای دارد و سعی شده با استفاده از برنامه‌های متفاوت این اهداف در تیم منابع انسانی انجام شود. میانگین سنی پرسنل در رمزینکس 26 سال است و این نکته نشان‌دهنده سیاست جوان‌گرایی شرکت در خصوص منابع انسانی است.


پشتیبانی با هدف رضایت کاربران


یکی از این تیم‌های جوان، تیم پشتیبانی است که همزمان با آغاز فعالیت رمزینکس کار خود را شروع کرد و تابه‌امروز این تیم50 نیروی پشتیبان دارد. طی این سال‌ها «کاهش زمان انتظار کاربران»، «افزایش رضایت»، «تجربه بهتر کاربری» و «کاهش تعداد سؤالات بی‌پاسخ» از جمله نتایج این تیم بوده است.

طبق رویه این پنج سال، با وقوع نوسانات در بازار رمزارز، تیم پشتیبانی نیز روزهای پرفشاری را تجربه می‌کند. در این مسیر بازار معاملاتی رمزینکس یک بازار ۲۴ساعته و فعال است که همه‌روزه و در هر ساعتی از شبانه‌روز دسترسی به آن از طریق وب‌سایت، اپلیکیشن یا به‌صورت تلفنی، پیام و… امکان‌پذیر است.

تیم پشتیبانی رمزینکس نیز به‌صورت 24ساعته در چت آنلاین در حال خدمات‌رسانی به کاربران است. همچنین تیم پشتیبانی تماس از ساعت 9 تا 24 پاسخگوی کاربران رمزینکس به‌صورت تلفنی هستند. در تمام این مدت، آموزش‌های لازم برای ارتقای توانمندی و حرفه‌ای‌تر شدن همکاران تیم پشتیبانی انجام می‌شود تا به‌دلیل ماهیت این بازار و نیاز به آموزش مداوم به‌صورت حرفه‌ای خدمت‌رسانی انجام شود تا هدف نهایی رمزینکس که افزایش رضایت کاربران است، تحقق یابد.

افتخار رمزینکس این است که در طول پنج سال گذشته، 152 هزار و 769 تماس مستقیم با پشتیبانی را با میزان رضایت 91 درصد پاسخ داده است. پس از اضافه‌شدن امکان چت آنلاین از سال 1399 نیز یک میلیون و 859 هزار و 325 ارتباط مستقیم با کاربر از طریق چت آنلاین با میزان رضایت 89درصدی داشته است.

بررسی اطلاعات در خصوص پشتیبانی نشان می‌دهد که بیشترین سؤال به برداشت کریپتو اختصاص داشته و شلوغ‌ترین ساعت مراجعه به پشتیبانی ساعت 11 و 20 است.


 اعداد و ارقام در خصوص رمزینکس چه می‌گویند؟


برای ارائه تصویر بهتر از رمزینکس شاید اعداد شاهد مناسب‌تری باشند. رمزینکس هم‌اکنون بیش از یک میلیون کاربر دارد که روند افزایش کاربران از بهمن 1399 آغاز شده است. به‌طوری که در این مقطع زمانی بیش از هزار نفر در صف احراز هویت قرار ‌گرفتند. تنها در فروردین و اردیبهشت 1400 بیش از 220 هزار نفر به جمع رمزینکسی‌ها اضافه شدند. با توجه به تعداد کاربران، استان‌های تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان و خوزستان به‌ترتیب در صدر استان‌های دارای معامله‌گر رمزارزی قرار دارند.

در همین راستا جهت ایجاد فضای معامله برای کاربران به تعداد رمزارزها اضافه شده؛ به‌طوری که هم‌اکنون بیش از 145 ارز توسط رمزینکس پشتیبانی می‌شود؛ تعداد رمزارزها در اسفند 1399 تقریباً 20 رمزارز بود که در شهریور 1400 به حدود 100 رمزارز رسید و اکنون به بیش از 145 رمزارز رسیده است.

در این میان، در پنج سال گذشته محبوبیت رمزارزها در میان کاربران رمزینکس متفاوت بوده است؛ به‌طوری که در سال 1397، یعنی سال اول فعالیت رمزینکس اتریوم محبوب‌ترین ارز در رمزینکس بوده است. در حالی که در سال 1398 این محبوبیت به بیت‌کوین اعطا شده که در سال 1399 نیز این محبوبیت ادامه داشته است. در سال 1400 اما محبوبیت به میم‌کوین‌ها رسید؛ به‌طوری شیبا محبوب‌ترین رمزارز در رمزینکس شد. اما شرایط اجتماعی و اقتصادی در ایران این روند را تغییر داده؛ چراکه در سال 1401 تتر به‌عنوان استیبل‌کوین با پشتوانه دلار مورد معامله کاربران رمزینکس قرار گرفته است.

بررسی‌ها در آمار و ارقام نشان می‌دهد که تتر در مجموع پنج سال با بیش از 16 هزار میلیارد تومان معامله، شیبا (100تایی) و دوج‌کوین رتبه‌های اول تا سوم را در میزان اقبال کاربران از نظر ارزش معاملات به دست آورده‌اند. در همین حال، بررسی در بازار تتری نشان می‌دهد که بیت‌کوین، اتریوم، کاردانو، سولانا و بایننس‌کوین پنج ارز برتر از نظر ارزش معاملات در بین رمزینکسی‌ها بوده‌اند.


رمزینکس و حسن اعتماد کاربران


بنا بر یک اصل حرفه‌ای و کاری رمزینکس، کسانی که کاربر پلتفرم هستند و در رمزینکس معامله می‌کنند، قطعاً آخرین کسانی هستند که متضرر خواهند شد؛ چراکه بنا بر تجربیات گذشته، رمزینکس با پشتیبانی از کاربرانش و استفاده از ترفندهایی تلاش می‌کند کاربرانش متضرر کمتر را متحمل شوند. در این مسیر از تمامی امکانات مالی و فنی رمزینکس استفاده می‌شود تا به اعتماد و سرمایه افراد کمترین آسیب‌ها وارد شود؛ هرچند این صنعت نوپا، بسیاری از رویدادهای جهانی را برای اولین‌بار تجربه می‌کند و زمینه‌های ذهنی و رویه‌ای از پیش تعیین‌شده‌ای در خصوص آنها وجود ندارد. البته این قانون نانوشته دنیای رمزارزهاست که تمامی افراد که در این حوزه فعالیت می‌کنند، شخصاً مسئول محافظت از پول و دارایی خود هستند.

تجربه لونا و گالا در یک سال گذشته نمونه‌ای از این اتفاقات در بازار رمزارزها بوده است. در خصوص این دو رویداد جهانی، رمزینکس تلاش کرد هزینه مالی و حقوقی کمتری به کاربران تحمیل شود. تخصیص لونا ۲ مطابق فرایند‌های جهانی یکی از آن مواردی است که در رمزینکس اتفاق افتاد. پس از شوک بزرگی که به واسطه ریزش بیش از 99درصدی لونا به بازار رمزارزها وارد شد، طرح احیای اکوسیستم ترا و ایجاد شبکه جدیدی به نام ترا 2 شکل گرفت تا بخشی از ضرر واردشده به دارندگان لونا را جبران کند. در پی این اتفاق شبکه قدیمی ترا به «ترا کلاسیک» تغییر نام داد و نام لونا نیز به لونا کلاسیک تغییر کرد.

کوین لونا به‌عنوان کوین اصلی شبکه ترا 2 از طریق ایردراپ به کاربران تخصیص داده شد. بسیاری از صرافی‌های معتبر بین‌المللی نیز از آن پشتیبانی کردند و رمزینکس به‌عنوان یکی از صرافی‌های ایرانی طبق فرایندهای جهانی و منطق محاسباتی لونا ایردراپ اقدام به تخصیص لونا ۲ به کاربران خود کرد. طبق این فرایند 31 هزار و 284 نفر از کاربران معادل 400 هزار دلار ایردراپ لونا دریافت کردند. همچنین مراحل بعدی ایردراپ لونا، در صورت تخصیص در شبکه، مطابق رویه قبلی رمزینکس بین کاربران توزیع خواهد شد.

در ماجرای گالا نیز با وجود اینکه با تجربه لونا متفاوت بود، اما رویه محافظت از دارایی کاربران از سوی رمزینکس حفظ شد و صندوق جبران خسارت کاربران به همین دلیل ایجاد شد. رمزینکس اقدام به ارائه مدل بازخرید کرد که بخشی از دارایی آن از محل بازپس‌گیری وجوه حاصل از فروش توکن‌های pGala بر بستر bsc دریافت شد. به‌طوری که حدود 10 میلیارد تومان پی‌گالا در رمزینکس به جای گالا فروخته شد که حدود 70 درصد آن با پیگیری‌های انجام‌شده باز پس گرفته شد و 30 درصد آن در حال پیگیری است. این در حالی است که گالا تقریباً نصف این مقدار را توکن جدید به رمزینکس ایردراپ کرده و باقی توکن‌ها از سوی رمزینکس تهیه شده است.

نگاه رمزینکس به آینده این است که علاوه بر ادامه راه و تحقق اهدافی که در گذشته داشته، در راستای آسایش و رضایت بیشتر کاربران و همچنین توسعه این فناوری همگام با سیر تحول آن در دنیا و کمک به تحقق اهداف اقتصاد دیجیتال کشور قدم بردارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 23 دقیقه

حامیان عصر تراکنش