عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

قدر نوآوری را می‌دانیم

احمد جعفری؛ مدیرعامل هلدینگ بهسازان فردا معتقد است آنچه کسب‌وکارها را متمایز می‌کند، نوآوری است

زمان مطالعه: 8 دقیقه

عصر تراکنش ۶۷ / بهسازان فردا که اکنون یکی از کسب‌وکارهای بزرگ فناوری ایران محسوب می‌شود و نزدیک به چهار هزار نفر در آن مشغول به فعالیت هستند، تمرکز ویژه‌ای بر نوآوری دارد. ایجاد یک مرکز نوآوری به‌عنوان بستر توسعه محصولات و خدمات فناورانه برای انواع کسب‌وکارهای دیجیتال طی سال‌های گذشته، یکی از اقدامات بنیادی و مهم این مجموعه در این راستا بوده است.

بی‌شک هلدینگ بهسازان فردا یکی از معدود تجربه‌های موفق بانک‌های کشور در راستای پاسخ به نیازهای فناوری اطلاعات بانک است؛ هلدینگی که با وجود اینکه تمرکز اصلی سرویس‌دهی آن بر بانک ملت است، اما این پتانسیل را در خود می‌بیند که به سایر بازیگران شبکه بانکی نیز سرویس ارائه دهد و به گفته مدیرعامل آن، این هلدینگ از در اختیار گذاشتن دانش و تجربه جمع‌آوری‌شده خود دریغ ندارد و در برخی زمینه‌ها، برای ایجاد محصولات و محیط‌های مشترک اعلام آمادگی نیز می‌کند.

در گفت‌وگویی که با احمد جعفری، مدیرعامل هلدینگ بهسازان فردا داشتیم، درباره مهم‌ترین اقداماتش از زمان مدیرعاملی این هلدینگ و برنامه‌هایی که برای سال آینده دارند، پرسیدیم. به گفته جعفری این هلدینگ قصد دارد با تکیه بر نوآوری و فناوری‌های جدید به بازارهای نوظهور ورود کند و خدمات و سرویس‌های متفاوتی متناسب با نیاز این بازارها ارائه دهد. او می‌گوید برایشان اهمیت دارد که نوآوری در ذات این مجموعه نهادینه شود و به کمال برسد. در ادامه گفت‌وگوی عصر تراکنش را با جعفری می‌خوانید.


ایجاد تغییر و تحولاتی در هلدینگ


خردادماه سال جاری، احمد جعفری به‌عنوان مدیرعامل هلدینگ بهسازان فردا منصوب شد. به گفته او، در ابتدای پذیرش این مسئولیت، با توجه به موضوع تحول دیجیتال و آثار آن و در عین حال انتظارات بانک ملت، بازنگری دقیق و تغییر و تحولاتی در هلدینگ لازم بود که در دستور کار او قرار گرفت. جعفری درباره این موضوع می‌گوید: «برای همگان مشهود است که بانک ملت همواره در حوزه فناوری اطلاعات، پیشتاز و سرمشق صنعت بوده و بسیاری از محصولات و خدمات، اولین‌بار در این بانک روانه بازار شده است. نظر به اینکه بانک ملت در بخش وسیعی از جامعه ایران گسترده است، ایجاد یک محصول و خدمت ارزنده در این مقیاس نسبت به سایر بانک‌ها متفاوت و دشوارتر است. به اعتقاد من گروه فن‌آوران هوشمند به‌عنوان هلدینگ فناوری بانک ملت و اولین هلدینگ فناوری بانکی در کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ چراکه در عرصه مشتری‌مداری، به‌کارگیری قابلیت‌های فناوری و اعمال تغییرات مؤثر در شیوه کسب‌وکار و ارائه خدمات، نقش مهمی را بر عهده داشته و دارد.»

او می‌افزاید: «به‌دلیل اینکه موضوع هلدینگ‌ها در کشور جوان است و جای کار دارد و هنوز آنچنان که باید و شاید جا نیفتاده است، تأسیس این هلدینگ، با توجه به اهمیت و جایگاه راهبردی فناوری اطلاعات در حوزه بانکداری دیجیتال، یکی از مهم‌ترین اقدامات بوده است. در ابتدای پذیرش این مسئولیت، با توجه به موضوع تحول دیجیتال بازنگری و تغییراتی لازم بود که در دستور کار قرار گرفت. از این میان می‌توان به ضرورت برنامه‌ریزی راهبردی مجموعه، اصلاح ساختاری، تنظیم روابط با بانک ملت، تنظیم روابط با شرکت‌های تابعه، تغییر رویکرد از هلدینگ مالی به هلدینگ مادر تخصصی و نظارت دقیق‌تر بر اجرای پروژه‌ها، تلاش برای تغییر بازار و شبکه‌سازی و توسعه اکوسیستم اشاره کرد که در حال برنامه‌ریزی و اقدام هستند.»

او با بیان این موضوع که در حقیقت گروه فن‌آوران هوشمند بهسازان فردا، یک شرکت مادر تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات است که مطابق با استانداردهای بین‌المللی به ارائه خدمات و سرویس می‌پردازد، می‌گوید: «در همین راستا انتظار می‌رود ساختار سازمانی این شرکت نیز مشابه شرکت‌های بین‌المللی باشد. با همین هدف با استفاده از منابع داخلی و خارجی معتبر در حال ارائه تعریف جدیدی از ساختار سازمانی هستیم و می‌توان گفت به نقطه قابل قبولی نیز در این زمینه دست یافته‌ایم. مرکز نوآوری هلدینگ بهسازان فردا یکی از مراکزی است که ظرفیت‌های بسیاری دارد و باید به آن نگاه ویژه‌ای داشت. احیای مرکز نوآوری با رویکرد بازنگری در فرایند سرمایه‌گذاری، توسعه و جلب همکاری، مشارکت و حتی ادغام یا خرید شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و فین‌تک‌ها از برنامه‌های اصلی است که به‌دنبال آن هستیم.»

در حوزه برندینگ کارفرمایی و منابع انسانی نیز در زمان مدیرعاملی جعفری در هلدینگ بهسازان فردا اقداماتی انجام گرفته که از آن جمله می‌توان به مدل‌سازی حقوق و دستمزد، طراحی فرایند ارزیابی عملکرد، به‌کارگیری نیروهای جوان، اما در عین حال متخصص و باتجربه در صنعت و برگزاری جلسات هفتگی و ماهانه با هدف پیگیری پروژه‌های جاری شرکت اشاره کرد.


بازنگری و طراحی مجدد برنامه استراتژیک هلدینگ


با روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید، هلدینگ بهسازان فردا قرار است چه مسیری را طی کند؟ این سؤالی است که جعفری در پاسخ به آن می‌گوید: «در حال حاضر با توجه به جایگاه حساس مجموعه، در ابتدا تأکید بر شناخت، تسلط بر اجرا و پایداری عملیات است؛ بنابراین در عین اولویت‌دادن به اجرا و پایداری، با ارزیابی بهتر شرایط محیطی با هدف درک اهداف و برنامه‌های ذی‌نفعان اصلی، اهداف و انتظارات جامعه مشتریان، تحلیل ظرفیت موجود در گروه، تعیین نقاط قوت و ضعف و بررسی فرصت‌ها و تهدیدها، در حال بازنگری، طراحی مجدد و تدوین برنامه استراتژیک هلدینگ بهسازان فردا و شرکت‌های تابعه هستیم.

در همین زمان کوتاه، اقدامات کوتاه‌مدت و میان‌مدت قابل توجهی در توسعه سامانه‌های جدید، بهبود و تکامل زیرساخت‌های فنی، توسعه امنیت و حراست، نرمال‌سازی ساختاری و فرایندی، بهبود نظامات کاری، تجزیه و تفکیک تخصصی کار میان شرکت‌ها، سازمان‌دهی کانون‌های تخصصی ستادی، اقدامات ویژه در تقویت پلتفرم سوخت و ستاد کشور، تغییر سیاست‌های اجرایی و غیره داشته‌ایم که باید کمی صبر کنیم تا نتایج این اقدامات به‌تدریج آشکار شود.»

او ادامه می‌دهد: «در جمع‌بندی باید بگویم برای تحقق اهداف‌مان در اکوسیستم دیجیتال (با مشارکت قوی‌ترین فعالان صنعت در عرصه نرم‌افزار، سخت‌افزار، زیرساخت، داده، محتوا و…) ، به‌صورت همه‌جانبه به توسعه‌های هوشمندانه و فناورانه پرداخته و نقشه‌راهی پایدار بر اصول دینامیک جریان داریم و با همت جمعی، انجام اقدامات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت به هدف خواهیم رسید. در حقیقت این برنامه به‌عنوان یک پروژه مستقل طراحی شده و هدف آن دستیابی به یک برنامه مدون و اجرایی است. نگاه ما این است که برنامه استراتژیک علاوه بر اینکه باید مبتنی بر تحقیقات و کارشناسی‌شده تدوین شود، در عین حال باید قابلیت عملیاتی و اجرایی‌شدن را نیز در هلدینگ و شرکت‌های تابعه به شکلی یکپارچه داشته باشد.»


از در اختیار گذاشتن دانش و تجربه دریغ نداریم


مدیرعامل هلدینگ بهسازان فردا امیدوار است بتوانند برای توسعه پلتفرم‌های لازم، کنسرسیوم‌ها و مشارکت‌هایی را در اکوسیستم تشکیل دهند که منافع فعالیت به همه و به‌خصوص به مشتریان برسد. او درباره سرویس‌دهی به سایر بانک‌ها می‌گوید: «شاید در سال‌های گذشته برای شرکت‌های فناوری اطلاعات بانک‌ها؛ ارائه محصولات و خدمات به بانک‌های دیگر با مشکلاتی همراه بود؛ در درجه اول به این دلیل که بانک‌های سهام‌دار، این محصولات و خدمات را جزء مزیت‌های رقابتی خود می‌دانستند و بالطبع ارائه خدمات انحصاری و ویژه به مشتریان را عامل حفظ بازار می‌دانستند.

از طرف دیگر، تعلق شرکت فناوری به یک بانک خاص نیز مانعی برای تعامل و ارتباط و ورود سایر بانک‌ها بود. به این نکته هم باید اشاره کنیم که بسیاری از سیستم‌ها، به‌صورت سفارشی و خاص یک بانک طراحی  و پیاده‌سازی می‌شد و استفاده از آن برای بانک دیگر، به‌آسانی قابل اجرا نبود. خوشبختانه اکنون این مسائل کمرنگ‌تر شده است؛ بنابراین در درجه اول امیدواریم بتوانیم برای توسعه پلتفرم‌های لازم، کنسرسیوم‌ها و مشارکت‌هایی را در اکوسیستم تشکیل دهیم که منافع فعالیت به همه و به‌خصوص به مشتریان برسد.»

او ادامه می‌دهد: «علاوه بر محصولاتی مانند کربنکینگ، می‌توان به سوئیچ که با کمی تنظیمات، سرویس قابل ارائه به بانک‌های دیگر است، اشاره کرد. محصولات و خدمات خوب و ارزنده‌ای را در حوزه‌های مختلف این اکوسیستم داریم که می‌توانیم آنها را به بانک‌ها و سایر شرکت‌ها ارائه دهیم.

گروه بهسازان فردا جزء معدود شرکت‌هایی است که سامانه بیگ‌دیتا را به‌صورت واقعی برای بانک راه‌اندازی کرده و به بهره‌برداری رسانده است. این شرکت از در اختیار گذاشتن دانش و تجربه جمع‌آوری‌شده دریغ ندارد و در برخی زمینه‌های لازم، برای ایجاد محصولات و محیط‌های مشترک اعلام آمادگی می‌کند. در عین حال هدف اصلی شرکت هلدینگ بهسازان فردا، تأمین انتظارات و نیازهای حوزه فناوری اطلاعات بانک ملت به‌عنوان ذی‌نفع اصلی، به گونه‌ای مطلوب، باکیفیت و با زمان‌بندی مناسب تعریف شده است.»

به گفته جعفری این هلدینگ قصد دارد با تکیه بر نوآوری و فناوری‌های جدید به بازارهای نوظهور ورود کند و خدمات و سرویس‌های متفاوتی متناسب با نیاز این بازارها ارائه دهد.


نقاط تمایز بهسازان فردا


اینکه چه پتانسیل‌هایی در هلدینگ بهسازان فردا وجود دارد که پرداختن به آنها می‌تواند یک نقطه تمایز و عطف باشد، سؤالی است که جعفری در پاسخ به آن این‌گونه توضیح می‌دهد: «به‌طور قطع اولین پتانسیل، هدایت، حمایت و حضور در خانواده بانک ملت به‌عنوان یکی از قوی‌ترین و باارزش‌ترین برندهای معتمد کشور است که همواره یک نقطه‌عطف است؛ همچنین دارا بودن یک مجموعه هم‌افزا و یکپارچه از شرکت‌هایی که در کنار یکدیگر پوشش‌دهنده تمام زوایای تخصصی مورد نیاز مانند مراکز داده، سخت‌افزار و شبکه، نرم‌افزارهای سیستم، نرم‌افزارهای قدرتمند کاربردی، نرم‌افزارهای مکمل و پشتیبان باشند و نیز توان ساخت دستگاه‌های مورد نیاز صنعت و پشتیبانی فنی و عملیاتی گسترده در سراسر کشور.»

به گفته او، دارا بودن هسته قدرتمندی از مدیران و متخصصان نخبه و مجرب کشور، همکاری با بیش از چهار هزار نفر نیروی انسانی متخصص و مجرب و دارا بودن اعتبار و توان لازم برای دعوت و همراه‌کردن قوی‌ترین فعالان صنعت برای مشارکت در اجرای کارهای بزرگ کسب‌وکاری و فناوری که لزوماً به‌صورت فردی قابل سرمایه‌گذاری و اجرا نیست و تجربه اجرای پروژه‌های بزرگ ملی مانند سامانه سوخت کشور، سامانه ستاد و… را می‌توان به‌عنوان یک نقطه تمایز برای هلدینگ بهسازان فردا در نظر داشت.


قدر نوآوری را می‌دانیم


هلدینگ بهسازان فردا یکی از کسب‌وکارهای بزرگ فناوری ایران محسوب می‌شود. جعفری می‌گوید آنچه کسب‌وکارها را متمایز می‌کند، نوآوری است؛ به همین دلیل، قدر نوآوری را می‌دانند و برنامه‌های توسعه‌ای بسیاری در بخش نوآوری دارند. او در این خصوص می‌گوید: «نوآوری باید رافع دردها و مشکلات جامعه و سازمان باشد و صحبت از نوآوری، یک امر فانتزی نیست. برنامه‌های نوآورانه علاوه بر اینکه نیازمند کار تحقیقاتی و کارشناسی‌شده هستند، باید قابل اجرا و کاربردی نیز باشند و مطابق با نیاز بازار تولید شوند. هرگاه محصول یا سرویسی که ارائه می‌شود، نیاز بازار را در نظر گرفته باشد، به‌طور قطع مورد استقبال مخاطب نیز قرار خواهد گرفت.

به‌عنوان مثال در گذشته‌ای نه‌چندان دور تنها اینترنت‌بانک و همراه‌بانکی که بیش از 200 خدمت مختلف بانکی روی آن عرضه می‌شد، متعلق به بانک ملت بود، یا امکان واریز آنی در دوره‌ای که گسترش شبکه کارت‌خوان در کشور لازم بود و پذیرندگان در پذیرش دستگاه‌های کارت‌خوان در فروشگاه‌های خود تردید داشتند، بسیار اثربخش بود.»

جعفری می‌افزاید: «ایجاد ارتباط مستقیم و ارائه خدمات بانکی و پرداخت مستقیم روی سامانه‌هایی مانند مدیریت حساب‌های بانکی، ایجاد سامانه‌های ترکیبی با سوخت، آرد و غله، حج و زیارت و بسیاری از سازمان‌های بزرگ کشور، نماچک، امضای دیجیتال و… تنها تعداد محدودی از نوآوری‌های ارائه‌شده این مجموعه هستند که تأثیرات قابل توجهی در امور مشتریان داشته‌اند.

ایجاد مرکز نوآوری به‌عنوان بستر توسعه محصولات و خدمات فناورانه نوین برای انواع کسب‌وکارهای دیجیتال طی سال‌های گذشته، یکی از اقدامات بنیادی و مهم مجموعه بود که جدا از پایه‌گذاری و جهت‌دهی مجموعه و ایجاد زمینه‌های ارتباط و تعامل با نوآوران، به تولید چندین سامانه مهم منجر شد که از آن میان می‌توان به سامیار، امتا و… اشاره کرد. از سویی دیگر برای ما اهمیت دارد که نوآوری در ذات مجموعه نهادینه شود و به کمال برسد. بسترهای دیگری را نیز به‌صورت اشتراکی برای توسعه نوآوری ایجاد کرده‌ایم که از این میان می‌توان به استارتاپ فکتوری «باکس»، صندوق نوآفرین اشاره کرد که همه اینها نشان‌دهنده اهمیت‌دادن به موضوع نوآوری است.»


تحول دیجیتال؛ از چالش‌های مهم صنعت


جعفری در ادامه صحبت‌هایش درباره چالش‌هایی که از زمان مدیرعاملی او در هلدینگ بهسازان فردا با آنها روبه‌رو بوده، می‌گوید: «از آنجایی که گروه بهسازان فردا بزرگ، پیچیده، قدرتمند و دارای ابعاد وسیع است،‌ زمان می‌برد تا بتوان با همه ارزش‌های بالفعل و بالقوه آن آشنایی پیدا کرد. با توجه به اینکه این ناوگان بزرگ در حال حرکت و سرویس‌دهی است و انتظارات از آن بسیار بالاست، راهبری و مدیریت اجراییات همزمان با تلاش برای همگامی با تغییرات و تحولات، نیازمند هماهنگی یکپارچه است. وضعیت اقتصادی کنونی و آثار آن بر نیروی انسانی متخصص و مجرب و آسیب‌های ناشی از مهاجرت نیروها نیز امان همه مجموعه‌ها را بریده است. این چالش بزرگی برای همه شرکت‌هاست و ما نیز مانند دیگران برنامه‌هایی برای تثبیت و تنظیم این شرایط داریم.»

به گفته او، افزایش نرخ ارز و تورم، به افزایش قابل توجه بهای تمام‌شده کارها منجر شده است. جعفری در این خصوص توضیح می‌دهد: «بحث صرفاً در خصوص نیروی انسانی نیست. متأسفانه درآمد شرکت‌ها که بیشتر از طریق اجرای پروژه و ارائه خدمات است، به‌صورت متناسب افزایش نمی‌یابد و این برای کل صنعت مهلک است. به‌طور کل چابکی در همه زمینه‌ها نیاز امروز ماست و یکی از چالش‌های ما تحول دیجیتال است؛ به صورتی که بتوانیم در قبال شرایط بازار و نیازها منعطف بوده و به‌سرعت پاسخگو باشیم.»


سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فین‌تک با رویکرد توسعه نوآوری


بازنگری اکوسیستم، تنظیم روابط با ذی‌نفعان، سازمان‌دهی مجدد با تکیه بر اصل چابکی، شبکه‌سازی و رفع نواقص احتمالی پازل محصولات و خدمات، معماری سازمانی، توسعه حاکمیت شرکتی، متعادل‌سازی ابعاد شرکت‌ها و تنظیم خطوط کسب‌وکاری و سبد محصولات، بهره‌گیری از همکاری شرکت‌های نوپا و فین‌تک‌ها، برنامه‌ریزی برای بلوغ در عرصه‌های گوناگون مانند امنیت، سرمایه‌گذاری و حمایت از نوآوری، ایجاد کانون‌های تخصصی برای تحقیق و توسعه فناوری‌های نوین، توسعه هوش تجاری و تحلیل محوری در سازمان و توجه بیشتر به موضوع کسب‌وکار و بازار از اولویت‌های برنامه‌های هلدینگ بهسازان فردا در سال ۱۴۰۲ است. جعفری در این خصوص می‌گوید: «همچنین سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و فین‌تک‌ها با رویکرد توسعه نوآوری در سازمان با جدیت بیشتری در سال آینده دنبال می‌شود؛ چراکه بازارهای جدید در انتظار ارائه خدمات و محصولات نوآورانه‌ای هستند که کسب‌وکارشان را هرچه بیشتر تسهیل کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 23 دقیقه

حامیان عصر تراکنش