عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

از تولید دانش‌بنیان تا تبدیل‌شدن به شرکت سهامی عام

در گفت‌وگو با محمد مظاهری، مدیرعامل شرکت توسن‌تکنو درباره عملکرد این شرکت مطرح شد

زمان مطالعه: 6 دقیقه

عصر تراکنش ۶۷ / شرکت توسعه فن‌افزار توسن با برند تجاری «توسن‌تکنو» به‌‌عنوان شرکتی دانش‌بنیان و تولیدکننده پایانه‌های پرداخت الکترونیکی و ماشین‌های بانکی کشور در سال ۱۴۰۱ به شرکت سهامی عام تبدیل شد و هم‌اکنون با نماد معاملاتی «فن‌افزار» در گروه «رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن» آماده حضوری قدرتمند در بازار سرمایه است.

این شرکت در سال جاری توانست در حوزه توسعه بازار کارت‌خوان‌های اندرویدی گام بزرگی بردارد و در این راستا توانست در «طرح ملی هوشمندسازی یارانه نان» به‌عنوان تولیدکننده راهکار سخت‌افزاری انتخاب شود و بیش از ۱۲۰ هزار پایانه پرداخت الکترونیکی برای نانوایی‌ها فراهم آورد که بیش از ۱۰۰ هزار عدد از این پایانه‌ها از نوع پایانه پرداخت اندرویدی (Android POS) بود.

نکته حائز اهمیت این طرح اجرایی‌شدن آن در بازه زمانی نزدیک به ۸۰ روز بود. همچنین راه‌اندازی سامانه مدیریت از راه دور این پایانه‌های پرداخت اندرویدی با امکان به‌روزرسانی نرم‌افزاری آنها، از دیگر دستاورد‌های این شرکت در این طرح بوده است. تمامی این موارد باعث شد در گفت‌وگویی با محمد مظاهری، مدیرعامل شرکت توسن‌تکنو درباره دستاوردهای این شرکت در سال جاری و برنامه‌هایشان برای سال ۱۴۰۲ صحبت کنیم.


تغییر ساختاری بزرگ


بنا بر صحبت‌های محمد مظاهری، مدیرعامل توسن‌تکنو این شرکت در سالی که گذشت، روی پنج حوزه مختلف متمرکز بوده است. او در این‌باره می‌گوید: «توسن‌تکنو در سال ۱۴۰۱ شاهد یک تغییر ساختاری بزرگ بود؛ از یک شرکت دانش‌بنیان به شرکت سهامی عام تبدیل شدیم و روی پنج حوزه کسب‌وکاری مهم که شامل راهکارهای بانکی و پرداخت الکترونیکی (هسته و دلیل اصلی شکل‌گیری توسن‌تکنو)، پوینت (کسب‌وکار نگهداری و تعمیرات ماشین‌های بانکی و پایانه‌های پرداخت الکترونیکی)، آرتین (کسب‌وکار راهکارهای هوش مصنوعی)، شاپ‌مانی (کسب‌وکار شبکه مستقل ماشین‌های بانکی) و شاپ (کسب‌وکار راهکارهای فروشگاهی) می‌شود، متمرکز شدیم که راهکارهای فناورانه‌ای مانند آرتین در هوش مصنوعی، راهکارهای خدماتی مانند پوینت و سکوهای دیجیتال فین‌تک شامل شاپ‌مانی و شاپ را دربر می‌گیرد. این ساختار جدید امکان رشد شرکت و متنوع‌شدن محصولات و خدمات را فراهم می‌آورد که این مسئله برای یک شرکت سهامی عام خوب و مفید است.»


۱۴۰۱؛ متمرکز بر راهکارهای اندرویدی


مظاهری معتقد است تحریم‌ها و نوسان ارز دو عامل مهم در تضعیف زیرساخت‌های صنعت پرداخت الکترونیکی کشور هستند و این مسئله بر اهمیت مهاجرت به محصولات هوشمند اندرویدی می‌افزاید. او در این‌باره می‌گوید: «در سال ۱۴۰۱ روی استفاده از راهکارهای مبتنی بر سیستم اندروید و نرم‌افزارهای مکمل آنها در حوزه بانک و پرداخت الکترونیکی متمرکز شدیم تا از این طریق به بهبود روندها و افزایش بهره‌وری در این صنعت کمکی کرده باشیم.» مظاهری این مهاجرت را نقطه‌عطف مهمی می‌داند که بر بستر نوآوری رشد یافته و نسل جدیدی از خدمات را به سبد محصولات فروشگاهی آنان اضافه کرده است.


تصمیمات سخت در سال سخت


کمتر کسی پیدا می‌شود که اولین سال قرن جدید را، «سال سخت» ننامد؛ نوسان ارز، افزایش نرخ مهاجرت، اعتراضات مردم در نیمه دوم سال و محدودیت‌های اعمال‌شده بر اینترنت تنها بخشی از مصائب سالی است که گذشت. مدیرعامل توسن‌تکنو در این‌باره می‌گوید: «۱۴۰۱ سال سختی بود و ما نیز مانند سایر کسب‌وکارها روزهای پرتنشی را پشت سر گذاشتیم. ما در یکی از سخت‌ترین سال‌ها، سخت‌ترین تصمیمات را گرفتیم و شرکت را با یک تغییر بنیادین روبه‌رو کردیم تا برای پنج سال آینده مهیا شود و خدمات بهتر و بیشتری ارائه دهد. اکنون که سال مالی رو به پایان است و در آستانه 12سالگی توسن‌تکنو هستیم، اعضای هیئت‌مدیره بر این باورند که سال ۱۴۰۱، بهترین سال توسن‌تکنو بوده است؛ ما توانستیم با وجود شرایط اقتصادی ناپایدار، نوسان ارز و مشکلات اجتماعی که وجود داشت، شرکت را توسعه دهیم و ۱۴۰۱ را به کلیدی‌ترین سال حضور این شرکت در بازار فناوری‌های مالی ایران تبدیل کنیم.»


مشارکت در طرح هوشمندسازی یارانه نان


شرکت امیدپی که یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ فناوری اطلاعات به‌پویان هوشمند امید است، مسئول اجرای طرح هوشمندسازی نان است و توسن‌تکنو آن شرکتی است که کارت‌خوان‌های هوشمند اندرویدی این طرح را تأمین کرده است. مظاهری درباره مشارکت‌شان در این طرح و اهمیت آن توضیح می‌دهد:

«نانینو،‌ یکی از شاخص‌ترین پروژه‌های تاریخ صنعت پرداخت الکترونیکی ایران است که نه‌تنها قدم بزرگی در زمینه امنیت غذایی مردم برداشته، بلکه بستر حاکمیت داده را نیز فراهم کرده و توسن‌تکنو تنها شرکتی بود که برای تحویل کارت‌خوان‌های مورد نیاز امیدپی در زمان مقررشده و محدود برای اجرای این طرح، اعلام آمادگی کرد؛ کاری را که بین 6 تا 9 ماه زمان می‌بُرد، طی ۸۰ روز به سرانجام رساندیم و به‌عنوان شرکتی بزرگ، توانمند و پیشتاز در حوزه راهکارهای پرداخت الکترونیکی کشور، تأمین‌کننده و تولیدکننده راهکار سخت‌افزاری این پروژه ملی شدیم و یکصد هزار پایانه پرداخت الکترونیکی هوشمند اندرویدی و ۲۰ هزار پایانه پرداخت الکترونیکی سنتی را به آنها تحویل دادیم. عملیاتی‌شدن بزرگ‌ترین پروژه پرداخت‌ الکترونیکی اندرویدی کشور به همراه راه‌اندازی سامانه مدیریت ترمینال‌های اندرویدی با امکان پشتیبانی آنها از راه دور،‌ یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ما در این پروژه بزرگ و ملی بود.»

او حضور در چنین پروژه‌ای را ارزشمند و چالش‌برانگیز می‌داند و معتقد است در پروژه‌های ملی موضوعات نظارتی و امنیتی خاصی وجود دارد که صبوری، تاب‌آوری و مهارت حل مسئله را می‌طلبد، همچنین در عین حال چون به شناخته‌شدن شرکت‌های همکار در طرح منتهی می‌شود، اگر طرح با موفقیت به پایان برسد و رضایت دولت و ملت را کسب کند، موجب بیشتر شناخته‌شدن شرکت همکار و بالا رفتن اعتبار آن می‌شود که این به نوبه خود دستاورد بزرگی برای یک شرکت تولیدی به حساب می‌آید.


حضور در بازار سرمایه


توسن‌تکنو در سال ۱۴۰۱ دامنه فعالیت‌هایش را گسترش داده و علاوه بر مشارکت در طرح ملی هوشمندسازی رایانه نان، به بازار سرمایه نیز وارد شده است. مظاهری در این‌باره بیان می‌کند: «حضور در بازار سرمایه نقطه‌عطف فعالیت ما در سال مالی ۱۴۰۱ بود. ما ضمن پذیرش در فرابورس، مهیای حضور قدرتمند در این بازار نیز شدیم و هم‌اکنون در مرحله ارزش‌گذاری هستیم؛ کارها به سرانجام رسیده‌اند و ما با نماد «فن‌افزار» که برگرفته از نام حقوقی ما یعنی «توسعه فن‌افزار توسن» است، ثبت شده‌ایم. منتظر زمانی مناسب و درست هستیم تا در بهترین شرایط ممکن، «فن‌افزار» را عرضه کنیم.»

او معتقد است شرکت‌های سهامی عام در قالب بیگ‌تک می‌توانند حلال بسیاری از مسائل کشور باشند. مظاهری بیان می‌کند که برگزاری جلسه معارفه و عرضه سهام به سهام‌داران عام در اولویت برنامه‌های توسن‌تکنو قرار دارد و از اینکه توانسته‌اند با تدبیر و همت روزافزون همکارانش از یک شرکت سهامی خاص به یک شرکت سهامی عام تبدیل شوند، خوشحال است. او اضافه می‌کند: «باعث افتخار است که این مسیر را با حضور سهام‌داران جدید ادامه خواهیم داد.»

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های توسن‌تکنو در حوزه تولید راهکارهای بانکی و پرداخت الکترونیکی؛ تحقیق، توسعه و تولید محصولات سخت‌افزاری است. مدیرعامل این شرکت با اشاره به این قابلیت و اهمیت ارتقای آن می‌گوید: «ما ارائه‌دهنده راهکارهای بانکی و پرداخت الکترونیکی هستیم و سایت تولید ما که در شهرک صنعتی کاسپین قزوین واقع شده، در سال گذشته به لحاظ عمرانی توسعه پیدا کرد. همچنین همزمان با این توسعه عمرانی، روی موضوع تنوع‌بخشی در تولید محصولات تمرکز کردیم و برای تکمیل‌تر کردن امکانات رفاهی برای کارکنان سایت تولید، اقدامات متنوعی را انجام دادیم که امیدواریم مجموع این امور، برایشان رضایت خاطر بیشتری را فراهم آورده باشد.»


دستاوردهای توسن‌تکنو


بنا بر صحبت‌های مدیرعامل توسن‌تکنو، در حال حاضر این شرکت و کسب‌وکارهای آن بیش از ۶۵۰ نفر نیروی انسانی متخصص دارند. همچنین با ایجاد زنجیره تأمین داخلی، چیزی حدود 150 الی 200 نفر به‌صورت غیرمستقیم در چرخه تولید محصولات توسن‌تکنو حضور دارند. او می‌گوید بیش از ۳۰ درصد از سهم بازار کارت‌خوان‌های پرداخت الکترونیکی کشور و ۹۵ درصد از سهم بازار خودگردان‌های بانکی را در اختیار دارند و تجربه دلنشینی را برای بانکدار و مشتری در حوزه اتوماسیون چرخه وجوه نقد رقم زده‌اند.

مظاهری بیان می‌کند که هم‌اکنون با بیش از ۱۶ بانک و ۲۰ شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی در حال همکاری هستند و ظرفیت واقعی تولید سالیانه پایانه‌های پرداخت الکترونیکی‌شان را تا ۵۰۰ هزار دستگاه افزایش داده‌اند. علاوه بر این در سال ۱۴۰۲ محصولات جدیدی ارائه می‌دهند که یکی از مهم‌ترین آنها «دستیار هوشمند آرتین» است.

بنا بر صحبت‌های او، یکی از کاربردی‌ترین سکوهای هوش مصنوعی مورد نیاز بانک‌ها توسط توسن‌تکنو عرضه خواهد شد. «شاپ‌مانی» یکی دیگر از کسب‌وکارهای توسن‌تکنو است که طبق گفته مدیرعامل این شرکت، توان بالایی در ارائه خدمات بانکی در مناطقی دارد که بانک‌ها در آنجا شعبه ندارند. او از ارتقای ظرفیت سرویس‌دهی «شاپ‌مانی» در یک سال گذشته خبر می‌دهد و معتقد است ظرفیت و شکل سرویس‌دهی «پوینت» نیز در حال تغییر است.


لزوم توجه به جامعه دیجیتال


افزایش نرخ ارز و به ثبات نرسیدن آن، شکاف بین درآمدها و هزینه‌ها و جذب و نگهداشت نیروی انسانی از جمله مسائلی است که شرایط کار و زندگی در ایران را تحت تأثیر قرار داده است. مظاهری با اشاره به این موارد توضیح می‌دهد که جذب و نگهداشت نیروی انسانی بزرگ‌ترین چالش کسب‌وکارهای داخل کشور است؛ متخصصان به‌دلیل تورم و شرایط اجتماعی مهاجرت می‌کنند تا رؤیاهایشان را در جای دیگری تحقق ببخشند، در نتیجه جذب و نگهداشت نیروی انسانی دشوار شده است. علاوه بر این افزایش هزینه‌های شرکت و نوسان ارز به ایجاد چالش‌های مالی منجر شده که بقای کسب‌وکارها را تهدید و آنها را محافظه‌کار می‌کند.

او معتقد است باید به مفهوم «جامعه دیجیتال» توجه بیشتری شود. مظاهری اضافه می‌کند: «باید به مردم فکر کنیم. سعی کنیم کاری کنیم که یاری‌رسان آنها باشیم. وقتی بتوانیم به موفقیت و تجربه خوشایند آنها کمک کنیم، می‌توانیم موفقیت را تجربه کنیم. باید به کاهش هزینه‌هایشان کمک کنیم. در زمینه سرمایه انسانی هم به نظرم باید تلاش کنیم تا زمینه رشد و ماندگاری فراهم شود.»


ضرورت هم‌افزایی بین شرکت‌ها


توسن‌تکنو در پنج حوزه متفاوت فعالیت می‌کند و این تکثر، مأموریت‌های زیادی را برای این شرکت رقم می‌زند. مظاهری درباره برنامه‌هایشان در سال ۱۴۰۲ می‌گوید: «در حال حاضر در «آرتین» به لحاظ فناوری یک کسب‌وکار دانش‌بنیان نوع 1 هستیم و اگر بتوانیم در راهکارهای سخت‌افزاری پرداخت الکترونیکی توسن‌تکنو نیز به یک کسب‌وکار دانش‌بنیان نوع 1 تبدیل شویم، بعد از تجربه خوب تولید، کار بزرگی انجام داده‌ایم. این مهم نه‌تنها موجب توسعه ما می‌شود، بلکه ارزش خوبی نیز برای مشتریان‌مان ایجاد می‌کند. در نتیجه کسب دانش‌بنیانی نوع 1 در زمینه تولید کارت‌خوان‌های پرداخت الکترونیکی، مهم‌ترین هدف ما در سال جدید است.»

او اضافه می‌کند که دوره رقابت‌های باخت‌-باخت و جنگ‌ بر سر قیمت به سر آمده و وقت آن رسیده که با هم‌افزایی شرکت‌های صنعت فناوری‌های مالی ایران، نوعی رواداری و گفتمان ایجاد شود. بدین ‌ترتیب شرکت‌های فعال صنعت از چالش‌های پیش‌ رویشان در سال‌های بعد که می‌تواند از جنس چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و نیروی انسانی باشند، به سلامت عبور خواهند کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 23 دقیقه

حامیان عصر تراکنش