عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

۱۴۰۲؛ سال رونمایی و شکوفایی محصولات

محمدمحسن صدر، مدیرعامل امیدبوم درباره وضعیت این شرکت در سال جدید می‌گوید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش ۶۷ / امیدبوم یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ هلدینگ فناوری اطلاعات بانک سپه است که در ساختار جدید بانک و بعد از پروژه ادغام، قرار شد در حوزه‌های کسب‌وکاری جدید و فناورانه بانک فعالیت کند. راه‌اندازی کارخانه هوشمندسازی و نوآوری امیدینو،‌ ارائه خدمات اعتباری، راه‌اندازی نئوبانک سپه و… از جمله اقدامات و مأموریت‌های این شرکت برای حرکت بانک سپه به سمت مباحث نوآوری است. محمدمحسن صدر، مدیرعامل این شرکت می‌گوید که در کارخانه هوشمندسازی و نوآوری امیدینو از ایده‌های نو در حوزه‌های بانکی و غیربانکی استقبال می‌کنند و تنها شرط حمایت از آنها این است که پتانسیل تجاری‌شدن را داشته باشند.

او معتقد است بخش دولتی اگر بتواند چابکی بخش خصوصی را داشته باشد و آن را با قدرت خود تلفیق کند،‌ می‌تواند خدمات قابل توجهی را ارائه دهد؛ موضوعی که شرکت امیدبوم نیز درصدد است تا آن را انجام دهد و علاوه بر بزرگی و منابعی که از سمت بانک سپه دارد، چابک نیز عمل کند. به عقیده صدر، ۱۴۰۲، سال شکوفایی و رونمایی از محصولات جدید امیدبوم و بانک سپه است و مجموعه فعالیت‌ها و پروژه‌هایی که انجام شده، فضای کسب‌وکاری بانک سپه را در سال آینده تغییر خواهد داد. در این شماره از ماهنامه عصر تراکنش به سراغ محمدمحسن صدر، مدیرعامل امیدبوم رفتیم تا با او درباره این شرکت و چشم‌اندازهای آن صحبت کنیم.


پاتوق نوآوری بانک سپه


پس از پایان پروژه ادغام بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری نظامی در بانک سپه، هلدینگ فناوری اطلاعات سپه با شش زیرمجموعه که از شرکت‌های بانک‌های ادغامی بودند، شکل گرفت. یکی از این شرکت‌های زیرمجموعه‌ هلدینگ سپه، شرکت تدبیر تراکنش ایرانیان متعلق به بانک قوامین بود که در راستای یکپارچگی و برندسازی بانک سپه به امیدبوم تغییر نام داد.

محمدمحسن صدر، مدیرعامل امیدبوم ابتدا درباره چیستی این شرکت و مأموریت‌های جدید آن صحبت می‌کند: «پس از آغاز به کار مجموعه با نام امیدبوم و تعیین هیئت‌مدیره جدید، یکسری مأموریت‌های جدید برای آن تعریف شد؛ این مأموریت‌ها مربوط به حوزه فین‌تک و نوآوری است که افتتاح کارخانه هوشمندسازی و نوآوری امیدینو در اوایل بهمن‌ماه یکی از این مأموریت‌ها جهت حرکت به سمت نوآوری بود. این کارخانه پتانسیل ارائه خدمت در حوزه‌های مختلفی مانند حمل‌ونقل، بانکداری، صنعت و معدن و امثالهم را دارد و از پروژه‌هایی که امکان تجاری‌سازی را دارند، در این کارخانه حمایت می‌کنیم و اگر علاوه بر ارائه خدمت به سرمایه‌گذاری نیز احتیاج داشته باشند، سرمایه‌گذارشان می‌شویم.»

به گفته صدر، این کارخانه نوآوری ۸۵۰۰ متر مربع وسعت دارد و قرار است اکوسیستمی متشکل از کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک باشد و به‌مرور به مرجع نوآوری تبدیل شود و طرح‌ها را بررسی و ممیزی کند. بنا بر صحبت‌های مدیرعامل امیدبوم، کارخانه هوشمندسازی و نوآوری امیدینو قصد دارد به پاتوق نوآوری بانک سپه تبدیل شود و از ایده‌های نو و طرح‌هایی که پتانسیل تجاری‌شدن دارند، حمایت ‌کند.


امیدبانک؛ نئوبانک بانک سپه


بنا بر صحبت‌های مدیرعامل امیدبوم، بانک سپه در راستای بانکداری دیجیتال که گفتمان روز صنعت بانکی است،‌ نئوبانک سپه را با نام امیدبانک طراحی و ارائه کرده که نرم‌افزار آن هم‌اکنون فعال است، اما تا تجاری نشود برای عموم رونمایی نمی‌شود. صدر درباره مفهوم نئوبانک در دنیا می‌گوید: «نئوبانک‌های موجود در ایران به معنای واقعی کلمه نئوبانک نیستند و در واقع موبایل‌بانک‌هایی هستند که شعبه دیجیتال یک بانک‌اند. این در حالی است که یک نئوبانک باید بتواند بستری را فراهم کند که Third Partyها بتوانند سرویس‌های خود را در آن ارائه دهند.

علاوه بر این نئوبانک‌ها نباید وابسته به یک بانک باشند، یا لزوماً از سمت صنعت بانکداری تأسیس شده باشند، در حالی که در ایران شاهد وابستگی کامل نئوبانک‌ها به یک بانک و برآمدن آنها از دل یک بانک‌ هستیم. بانک سپه در نظر دارد تا نئوبانک خود را محدود نکند و درِ همکاری با بانک‌ها و صنایع دیگر را باز بگذارد تا بتواند به آن بلوغی که باید، برسد و یک نئوبانک تمام‌عیار باشد.»

او لازمه تحقق چنین امری را شناسایی نیاز مشتریان و تمایل سایر بانک‌ها و صنایع دیگر برای همکاری با بانک سپه می‌داند و معتقد است اگر چنین همکاری‌هایی شکل بگیرد، نئوبانک سپه از بسیاری از نئوبانک‌های بخش خصوصی پیشی می‌گیرد.


خلق یک بوم کسب‌وکاری


طبق توضیحات صدر، فضای کسب‌وکاری نوین بانک سپه در اختیار امیدبوم است و این شرکت مأموریت‌های زیادی برای حرکت بانک سپه به سمت مباحث نوآورانه در دستور کار دارد. صدر در این‌باره توضیح می‌دهد: «ما یک API Market Place نیز ایجاد کرده‌ایم که مراحل تست آن انجام شده و تلاش‌مان این است که تا پایان سال جاری عملیاتی شود. در واقع هرگاه که از تجاری‌شدن آن مطمئن شویم، در اختیار عموم قرار می‌گیرد. این مارکت‌پلیس، یک بوم کسب‌وکاری است که به حوزه بانک محدود نمی‌شود و فعالیت خود را با انعقاد قرارداد با حوزه‌های متفاوت و متکثر جلو می‌برد.»

او به مفهوم نسل زد اشاره می‌کند و می‌گوید این نسل به‌عنوان اولین نسل اجتماعی، از کودکی با دسترسی به اینترنت و سایر ابزارهای هوشمند بزرگ شده‌اند و نیازها و مطالبات متفاوتی دارند که باید برطرف شود، در نتیجه خلق اکوسیستم‌هایی که با خواسته‌ها و فرهنگ آنها هم‌خوانی داشته باشد، موجب رضایت‌مندی آنها می‌شود و بانک سپه که اولین و بزرگ‌ترین بانک کشور است نیز بر آن است تا در راستای هم‌خوانی خدمات و نیازهای نسل زد گام بردارد.

بنا بر گفته‌های مدیرعامل امیدبوم، یکی دیگر از اقدامات این شرکت در سال جاری در راستای مباحث نوآوری و ارائه سوئیچ خدمات اعتباری است. او در این‌باره می‌گوید: «در سال جاری سوئیچ خدمات اعتباری را راه‌اندازی کرده‌ایم که جامعه هدف ما در این سرویس فعلاً کارکنان بانک سپه، نیروهای مسلح و افراد شاغل در وزارتخانه‌های مختلف هستند. پرسنل این ارگان‌ها می‌توانند از ما سرویس دریافت کنند؛ به این معنی که بر اساس قراردادی که با آنها می‌بندیم، به کارکنان‌شان اعتبار می‌دهیم. توجه داشته باشید که نقدینگی نیست و صرفاً اعتبار است. فعلاً این سرویس را به سازمان‌ها ارائه می‌دهیم و در قدم بعدی به سمت افراد حقیقی می‌رویم تا نکول آن کمتر شود و این خدمت بتواند شروع به فعالیت کند.»


راه‌اندازی شبکه اجتماعی خاص بانک سپه


پروژه‌ دیگری که توسط شرکت امیدبوم در حال راه‌اندازی است، ایجاد یک شبکه اجتماعی خاص بانک سپه است. صدر درباره راه‌اندازی این شبکه اجتماعی می‌گوید: «می‌خواهیم برخی خدمات بانکی را که در نئوبانک سپه یا در سرویس اعتباری خود داریم، در این شبکه اجتماعی نیز ارائه دهیم. ما در حال خلق یک اکوسیستم دیجیتال هستیم که بازیگران مختلفی دارد و هل‌دادن آنها به سمت یک شبکه اجتماعی که بتواند نیازهای مالی و مکالمه‌ای آنها را برطرف کند تا لازم نباشد برای انجام فعالیت‌های مالی و مکالمه‌ای‌شان تعداد زیادی نرم‌افزار داشته باشند،‌ امری ضروری است. ما خودمان را به مشتریان بانک سپه محدود نمی‌کنیم، اما همین تعداد مشتریان بانک سپه هم برای راه‌اندازی این شبکه اجتماعی کافی است و اگر بتوانیم خدمت باکیفیتی به آنها ارائه دهیم، رسالت‌مان را انجام داده‌ایم.»


چابکی و قدرت در کنار هم


افزایش نرخ مهاجرت، پایین‌بودن دستمزدها و توانایی افراد برای دورکاری در شرکت‌هایی که حقوق دلاری می‌دهند، به پدید آمدن چالش نیروی انسانی در ایران منجر شده است. بانک سپه نیز از این چالش در امان نبوده و با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند. صدر در این‌باره می‌گوید: «افراد می‌آیند، مشغول به کار می‌شوند و بعد از مدتی می‌روند و نگهداشت آنها در مجموعه دشوار شده است. با این حال در تلاش هستیم تا جذابیتی ایجاد کنیم که نیروهای متخصص به سمت ما بیایند و بمانند و تا جایی که قادر باشیم نیز شرایط مالی خوبی را برایشان فراهم می‌آوریم که بتوانیم این نیروها را در کنار خود حفظ کنیم.»

او اضافه می‌کند که یکی از چالش‌های پیش روی آنها،‌ عدم هماهنگی و تطبیق دستگاه‌های مختلف مملکتی است که سرعت کارها را کاهش می‌دهد و مانع توسعه سریع می‌شود: «بخش دولتی گرچه قدرتمند است و منابع زیادی دارد، اما چابکی بخش خصوصی را ندارد. توسعه مستلزم تلفیق چابکی و قدرت است و بخش دولتی باید این چابکی را از بخش خصوصی یاد بگیرد.»

او معتقد است سال ۱۴۰۲، سال شکوفایی و رونمایی از محصولات امیدبوم و بانک سپه است و بانک از سرویس‌های تجاری‌شده‌اش رونمایی می‌کند. او درباره سال آتی می‌گوید: «تلاش‌های یک‌ساله‌ای که در شرکت امیدبوم انجام شده، در سال آتی به ثمر می‌نشیند و محصولات‌مان آماده رونمایی می‌شوند؛ در نتیجه سال ۱۴۰۲ سال بسیار متفاوتی برای بانک سپه خواهد بود؛ چراکه مجموعه فعالیت‌ها و پروژه‌هایی که انجام شده، فضای کسب‌وکاری بانک سپه را تغییر خواهد داد. ما به‌دنبال حرکت به سمت Banking as a service‌ هستیم و می‌خواهیم بر پایه سرویس‌های مختلف بانکداری کنیم که ابزار این موضوع، همین پروژه‌های در حال انجام ما هستند. در نتیجه سال آینده را سال درخشان و متفاوتی برای بانک سپه می‌بینم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 23 دقیقه

حامیان عصر تراکنش