عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

جنگیدن برای بقا

مروری بر کسب‌وکارهایی که طی سال ۱۴۰۱ در ماهنامه عصر تراکنش به آنها پرداختیم

زمان مطالعه: 16 دقیقه

عصر تراکنش ۶۷ / در یک سال گذشته در ماهنامه عصر تراکنش به سراغ ۳۱ کسب‌وکار صنعت فناوری‌های مالی کشور رفتیم و در بخش «باشگاه» این ماهنامه، در گفت‌وگو با مدیران عامل آنها به چالش‌هایشان، دستاوردهایشان و برنامه‌هایشان پرداختیم. تقریباً در تمامی مصاحبه‌های کسب‌وکاری که با مدیران شرکت‌های فعال در صنعت فناوری‌های مالی کشور در این سال داشتیم، دو موضوع از مهم‌ترین چالش‌های اکثریت آنها بود؛ یکی «رگولاتوری» و دیگری «جذب و نگهداشت نیروی انسانی». چالش‌هایی که به عقیده بسیاری از این کسب‌وکارها، در سال بعد نیز وجود دارند و باید تمهید اساسی برای آنها اندیشید تا کسب‌وکارها بتوانند دوام بیاورند.

حرکت به سمت پایدارسازی منابع انسانی و نیروی متخصص برای کل اکوسیستم فناوری کشور چالش‌ساز است و در سال ۱۴۰۲ این موضوع، جدی‌تر نیز می‌‌شود. رگولاتورها نیز در صنایع مالی کشور محدودیت‌های متنوعی را برای کسب‌وکارهای جدید این صنایع ایجاد کردند و گویا برنامه‌ای نیز برای تغییر روند ضدتوسعه رگولاتوری‌شان ندارند.

با این حال و با وجود چالش‌های همیشگی که کسب‌وکارها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اما این کسب‌وکارها همچنان در حال ادامه‌دادن هستند و در همین سال ۱۴۰۱ که کلمه ناامیدی را بسیار شنیدیم، بسیاری از کسب‌وکارها تلاش کردند در حوزه‌های مختلف صنعت فناوری‌های مالی کشور خدمات و محصولات جدیدی را به بازار ارائه ‌دهند. در شماره ویژه آخر سال ماهنامه عصر تراکنش بر آن شدیم تا نگاهی گذرا به کسب‌وکارهایی داشته باشیم که در یک سال گذشته به سراغ‌شان رفتیم؛ کسب‌وکارهایی که بسیاری از آنها در حال حاضر در وهله اول برای بقا می‌جنگند و سپس امیدوارند بتوانند در سال آینده برنامه‌های توسعه‌ای خود را به سرانجام برسانند.

تمامی مطالب بخش کسبوکارهای عصر تراکنش را می‌توانید ازاینجا بخوانید.


کیپا


کیپا مخفف «کیف پول اعتباری» است و اکنون بیش از دو سال از شکل‌گیری برند آن می‌گذرد. بنیان‌گذاران کیپا تا پیش از شکل‌گیری آن، شرکت دیگری را با نام گلوریت راه‌اندازی کرده بودند که با هدف ایجاد پلتفرم اعتباری شکل گرفته بود که به‌طور خاص بر خدمات اعتباری حوزه سلامت متمرکز بود، اما از یک جایی به بعد، بنیان‌گذاران این مجموعه احساس کردند که گلوریت بیش ‌از حد روی خدمات دندان‌پزشکی تمرکز کرده و همه آن را به‌عنوان بیمه فرهنگیان یا بیمه گلوریت می‌شناختند و اگر می‌خواستند تغییر برند و تغییر ذهنیت بدهند که گلوریت را به‌عنوان یک خدمت اعتباری تلقی کنند، مدت زیادی طول می‌کشید. به همین دلیل تصمیم گرفتند با وجود تمام آزمون‌وخطاهایی که روی برند گلوریت کرده بودند، برند کیپا را به‌عنوان یک تجربه جدید و رویکرد تازه ایجاد کنند. در حال حاضر می‌توانید با فعال‌سازی کیف پول‌های کیپا، اعتبار خرید از بالغ بر هشت هزار فروشگاه را دریافت و اعتبار خود را اقساطی تسویه ‌کنید.


کوین‌پلاس


کوین‌پلاس که گروهی متشکل از متخصصان حوزه بلاکچین و رمزارزهاست، فعالیت خود را از سال ۱۳۹۸ شروع و بر حوزه تحلیل بازار و تحقیق و بررسی پروژه‌ها و فناوری‌های نوین در حوزه بلاکچین متمرکز است. گروهی که هدفش ایفای نقشی مؤثر در توسعه دانش تحلیلی بازار رمزارزها و پروژه‌های بلاکچینی است و مهم‌ترین خدمت آن کمک به افراد و سازمان‌ها برای سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌تر در بازار رمزارزهاست. طبق گفته‌های امین زربخش و علی ذاکری، هم‌بنیان‌گذاران کوین‌پلاس، فناوری بلاکچین و کاربردهای مختلف آن در صنایع و حوزه‌های دیگر، برای تیم آنها بسیار جذاب است و هدف‌گذاری کرده‌اند تا با توسعه و تقویت این بخش و تعریف پروژه‌های تحقیقاتی جذاب در این زمینه، بتوانند به به‌کارگیری این فناوری در کشور کمک کنند. کوین‌پلاس که در سال ۱۳۹۸ از یک اتاق هفت‌متری کار خود را شروع کرد، امروز یک تیم 25 الی 30 نفره است که علاوه بر اینکه در حوزه تحلیل فاندامنتال بازار و شناسایی پروژه‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری بسیار فعال است، در حوزه معاملات الگوریتمی در حوزه رمزارزها نیز ورود کرده است.


ابرآروان


ابر آروان یک زیرساخت یکپارچه ابری است که همیشه برای به‌روز نگه‌داشتن زنجیره محصولات خود در راستای مشتریان اینترپرایز تلاش می‌کند. تمرکز اصلی این شرکت در سال 1400 بر ارتقای فناوری، امکانات و قابلیت‌ها و پایداری زیرساخت‌ها برای رفع نیاز مشتریان خود بوده و در این راستا تلاش کرده زیرساخت‌های دیتاسنتر خود را در نقاط مختلف دنیا افزایش و بهبود دهد. در گفت‌وگویی که با پویا پیرحسینلو، مدیرعامل ابرآروان در فروردین‌ماه ۱۴۰۱ داشتیم، او به سال ۱۴۰۱ خوش‌بین بود و مهم‌ترین اولویت ابر آروان در این سال را ایفای نقشی جدی در تأمین زیرساخت‌های ابری مورد نیاز کسب‌وکارها در راستای رفتن به سمت تحول صنعتی می‌دانست.


آی‌تی‌ساز


شرکت آی‌تی‌ساز از ابتدای شکل‌گیری‌اش، ارائه آسان خدمات به دست مردم را با دو روش حضوری، از طریق دفاتر پیشخوان دولت، دفاتر ICT‌ روستایی و همچنین غیرحضوری و آنلاین هدف خود قرار داده بود. این شرکت با یک ایده استارتاپی شروع به فعالیت کرد مبنی بر اینکه فروش اشتراکی سیم‌کارت را در دفاتر انجام دهد. آنها قصد داشتند این شیوه را در پنجره واحد ارائه خدمات سازمان تنظیم مقررات نیز پیاده‌سازی کنند، ولی به‌دلیل اینکه چنین پنجره واحدی وجود نداشت، خودشان پنجره واحد ارائه خدمات سازمان به علاوه سامانه نظارتی و سامانه ارائه خدمات آن را شکل دادند تا بتوانند هر خدمتی را به‌صورت حضوری و آنلاین ارائه دهند.

آی‌تی‌ساز همزمان با توسعه و به‌کارگیری فناوری هوش مصنوعی در خدمات، موفق به تأمین پروتکل‌های مورد نظر سازمان تنظیم مقررات شد و توانست از سوی این سازمان به اپراتور تأمین‌کننده خدمات دولتی تبدیل شود؛ در اصل این شرکت در حال حاضر تأمین‌کننده خدمات دفاتر پیشخوان دولت و ICT روستایی است و در چشم‌انداز خود در نظر دارد به یک شبکه نوآوری بین‌المللی در حوزه هوش‌ مصنوعی تبدیل شود تا تمام مردم جهان از سرویس‌های آن استفاده کنند.


تجارت الکترونیک بهار


شرکت تجارت الکترونیک بهار، کسب‌وکاری فعال در زمینه فناوری‌های مالی است که توانسته با بهره‌مندی از سیستم اختصاصی بانکداری متمرکز (کُربنکینگ) خود، خدمات و راهکارهای گوناگونی را در حوزه کیف پول دیجیتالی در اختیار سازمان‌‌ها و کسب‌وکارها قرار دهد. طبق گفته‌های سینا فرهمند، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک بهار، این شرکت به‌دنبال آن است که صنعت فین‌تک کشور را از حالت جزیر‌ه‌ای خارج کند؛ اتفاقی که در دنیا شاهد آن هستیم. دنیا، دنیای شبکه شده و بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان سرویس‌ با یکدیگر همکاری‌های تجاری کاملاً برد-برد را شکل می‌دهند تا همه با هم نفع ببرند. شرکت تجارت الکترونیک بهار نیز گام‌های بزرگی در این حوزه برداشته است.


یک‌پی


شرکت یک‌پی به‌عنوان پلتفرمی برای اتصال شبکه پرداخت بانکی داخلی به شبکه پرداخت بانکی بین‌المللی سال 1394 کار خود را آغاز کرد و پس از دو سال فعالیت، در سال 1396 نسخه اول پلتفرم یک‌پی را به کسب‌وکارها و فریلنسرهای ایرانی ارائه داد. بر اساس گفته امیراحسان برخورداری، مدیرعامل این مجموعه، تمام تلاش‌شان در این سال‌ها رفع موانع حاصل از ملیت ایرانی در صادرات خرد کالا و خدمات کسب‌وکارهای کوچک و متوسط بوده است. یک‌پی از طریق ارائه درگاه‌های بانکی بین‌المللی برای کسب‌وکارهای آنلاین و سرویس‌های لینک کوتاه اختصاصی خود به نام «یک‌پی لینک» این مهم را رقم زده است و اکنون حدود 70 هزار کاربر فعال دارد که به صادرات خرد محصولات و خدمات خود مشغول هستند.

یک‌پی در حال حاضر سهم در حال رشدی از صادرات خرد محصولات دانش‌بنیان کشور را در دست دارد و امید دارد ظرف مدت چند سال آینده بتواند 20 درصد از سهم این بازار را از آن خود و رؤیای ۴۰۰ هزار کاربر فعال در حوزه کسب‌وکارهای خرد بین‌المللی و فریلنسینگ بین‌المللی را محقق کند. این شرکت اخیرا مرکز آموزش و توسعه صادرات یک‌پی با نام «مراتوص» را نیز با تمرکز بر توسعه دانش و مهارت کسب‌وکارهای کوچک و متوسط صادراتی و با هدف حمایت همه‌‌جانبه از امر صادرات خرد، تأسیس کرده است.


وندار


وندار که خردادماه سال ۱۴۰۱ سه‌سالگی خود را جشن گرفته، با ارائه مجموعه‌ای از خدمات مالی و بانکی یکپارچه، قصد دارد کسب‌وکارها را از دریافت مستقیم خدمات بانکی بی‌نیاز و با انجام تحلیل‌های مالی کاربردی به توسعه آنها کمک کند. وندار سعی می‌کند تمام نیازهای مالی یک کسب‌وکار را با یکپارچه‌سازی خدمات پاسخ دهد و تاکنون موفق به توسعه ابزارهای مالی متنوعی شده که برخی از این ابزارها شامل درگاه پرداخت اینترنتی وندار، برداشت خودکار (دایرکت‌دبیت)، تسویه و تسهیم، سرویسP2P، سرویس مشتریان و کردار هستند. با این حال سرویس برداشت خودکار این مجموعه را می‌توان مهم‌ترین سرویس وندار دانست. طبق گفته‌های مهدی عبادی، وندار هیچ‌گاه خود را پرداخت‌یار معرفی نکرده؛ چراکه تنها بخشی از خدمات این شرکت به حوزه پرداخت‌یاری محدود می‌شود. او می‌گوید که نگاه بزرگ‌تری از پرداخت‌یاری دارند و دامنه فعالیت‌شان نیز در زمین بزرگ‌تری قرار دارد.


لندو


لندو همان ایران‌رنتر سابق است؛ این مجموعه پس از ری‌برندینگ و تغییر نام به «لندو» در سال ۱۳۹۹، با تمرکز بیشتری به ارائه خدمات خرید اقساطی ادامه داده و اکنون می‌خواهد به اولین انتخاب افراد برای دریافت وام‌های خرد آنلاین در کشور تبدیل شود. سرعت یکی از کلیدواژه‌های مورد تأکید این مجموعه است و مدیرعامل این شرکت می‌گوید با توجه به شرایط تورمی و تغییر قیمت‌های روزانه، باید تأمین مالی به‌سرعت انجام شود؛ به همین خاطر فعلاً تمام تمرکزشان روی ارائه وام‌های خرد آنلاین است و ورود به حوزه BNPL برایشان در مقطع زمانی کنونی اولویت ندارد. امیر حق‌رنجبر، مدیرعامل لندو در این‌باره معتقد است که بازار وام‌های خرد در ایران بازار بزرگ‌تری نسبت به BNPL است و می‌تواند مشکلات بیشتری را در شرایط فعلی حل کند، به همین خاطر پرداختن به این حوزه برایشان دارای اهمیت بیشتری است. اخیرا نیز امکان دریافت وام از طریق «لندو کارت» فراهم شده است. لندو کارت با هدف سهولت بیشتر در نحوه استفاده از وام راه‌اندازی شده تا دیگر متقاضیان دریافت وام، در استفاده از مبلغ وام محدودیتی نداشته باشند.


تکنوتجارت


شرکت توسعه کسب‌و‌کارهای نوگرای تجارت که به تکنوتجارت معروف است، در سال ۱۳۹۸ با هیئت‌مدیره جدید به‌عنوان بازوی نوآوری و سرمایه‌گذاری خطرپذیر بانک تجارت تغییر مأموریت داد تا با ایجاد خطوط کسب‌و‌کاری جدید و راه‌اندازی مرکز نوآوری بانک تجارت به نیازهای بانکی و غیربانکی اکوسیستم نوآوری کشور پاسخ مناسبی دهد. تکنوتجارت به‌نوعی صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیری است که تلاش دارد در حوزه‌های فناوری‌محور و مورد نیاز بانک تجارت گام بردارد و در نهایت هدفش تبدیل‌شدن به نمونه کاملی از صندوق‌ سرمایه‌گذاری خطرپذیر در کشور است.تکنوتجارت پاییز پرباری را در سال جاری پشت سر گذاشت و  روی «دیجی‌پی» و «آوای اطمینان» سرمایه‌گذاری کرد و در سال ۱۴۰۲ عمده تمرکزشان بر سرمایه‌گذاری روی حوزه‌هایی مانند مدیریت ثروت، تحلیل داده و مدیریت داده است.


اول‌پرداخت


اول‌پرداخت با شعار «انتخاب اول در پرداخت‌های بین‌‌المللی» در سال ۱۳۹۸ کار خود را آغاز کرد و توانست بازار اولیه مناسبی برای خود رقم بزند. کار در حوزه پرداخت‌های بین‌المللی همواره با چالش‌های داخلی و خارجی همراه بوده و مسیر پیموده اول‌پرداخت نشان می‌دهد که به‌خوبی توانسته به فرایند پرداخت‌های بین‌المللی شتاب و بهبود قابل توجهی ببخشد و محیط امنی برای کاربران فراهم آورد. اول‌پرداخت با تمرکز بر حوزه پرداخت‌های خرد توانسته حساسیت‌های تحریم‌های بین‌المللی را برطرف کند و از طرفی با سرمایه‌گذاری در حوزه پرداخت بین‌المللی به اقتصاد نوآوری کشور کمک کند. علیرضا جاوید، مدیرعامل اول‌پرداخت معتقد است رگولاتوری سخت و نیروی انسانی ناپایدار دو چالش عمده بر سر راه این شرکت بوده است. با این حال مسیر رشد و توسعه اول‌پرداخت متوقف نشده است.


زیبال


زیبال یکی از شرکت‌های پرداخت‌یار کشور است که در سال‌های فعالیتش تلاش کرده با ارائه سرویس‌های نوین پرداختی، در راستای افزایش تراکنش‌های موفق و افزایش فروش، بستری امن برای مشتریان کسب‌وکارها فراهم کند. این شرکت گرچه دارای تفاهم‌نامه پرداخت‌یاری است، اما به‌دنبال پوشش حوزه‌های متنوع‌تری از پرداخت‌یاری است. فعالیت در این حوزه با چالش بزرگی به نام رگولاتوری مواجه است که به مانعی جدی برای حیات شرکت‌های پرداخت‌یار تبدیل شده و بسیاری از فعالان این حوزه معتقدند با رویکرد کنونی رگولاتوری مرگ پرداخت‌یاری اجتناب‌ناپذیر است. به همین خاطر بسیاری از کسب‌وکارهایی که با ماهیت اولیه پرداخت‌یاری کار خود را آغاز کرده‌اند، اکنون به فعالیت و سرویس‌دهی به حوزه‌های دیگر روی آورده‌اند. زیبال نیز یکی از این کسب‌وکارهاست که زمین بازی بزرگ‌تری از پرداخت‌یاری را طلب می‌کند و در کنار ارائه درگاه پرداخت اینترنتی همراه با ارزش‌افزوده‌هایی مانند تسویه آنی و سرویس بازگشت وجه (Refund) به کلیت بازار مالی کشور نظر دارد.


تسکا


تسکا یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده راهکارهای نوین فناوری اطلاعات و پرداخت الکترونیکی در کشور است که طی ۱۰ سال فعالیتش توانسته به یکی از بازیگران جدی این حوزه تبدیل شود؛‌ شرکتی که بزرگ‌ترین هدفش چابکی و ارتقای سطح کیفی و بهره‌وری خدمات به مشتریان است و اکنون بیش از ۶۰۰ مشتری در کسب‌وکارهای بزرگ، متوسط و کوچک در کشور دارد. فرزاد مقدم، مدیرعامل تسکا می‌گوید رگولاتور دست‌و‌پای نوآوران را در کشور بسته و آن‌قدر رویکردش در این سال‌ها سخت‌گیرانه بوده که روندهای ایجاد خلاقیت در اکوسیستم نوآوری کشور به اشکال مختلف کور شده است. با این همه، او نوآوری را در گرو ایجاد فضایی برای خلق ایده‌ها می‌داند و تأکید می‌کند مرکز تولید و نوآوری تسکا به‌دنبال ساخت چنین بستری برای افراد مستعد است. مدیرعامل تسکا می‌گوید چشم‌انداز تسکا ایجاد تحول در صنعت فناوری اطلاعات با بومی‌سازی دانش و ایجاد نوآوری در خدمات و فرایندهاست.


بهپایا


بهپایا یک شرکت نرم‌افزاری دانش‌بنیان است که مدیران آن بعد از سال‌ها کار و تلاش در پروژه‌های گوناگون حوزه فناوری اطلاعات، تصمیم گرفتند دانش و تجربه خود را به‌صورت متمرکز در راستای توسعه محصولی نوین در حوزه مانیتورینگ به کار بگیرند. مدیران ارشد این شرکت از سال ۱۳۹۶ در حوزه اینترنت اشیا و مانیتورینگ متمرکز بودند و سپس این تمرکز در حوزه مانیتورینگ با طراحی و توسعه سامانه معین به‌صورت جدی‌تری ادامه پیدا کرد؛ سامانه‌ای که با هدف مانیتورینگ ده‌ها هزار شیء طراحی شده و راه‌حلی برای مانیتورینگ جزیره‌ای موجود در کشور است. شمسایی می‌گوید که به‌طور کلی هر مجموعه‌ای که خدمات یا زیرساخت فناوری اطلاعات ارائه می‌دهد، برای نظارت بر صحت عملکرد خدماتش و تأمین SLA تضمین‌شده، نیازمند سامانه مانیتورینگ است؛ بنابراین می‌تواند مشتری بالقوه این شرکت باشد.


فناوران اطلاعات خبره


نام شرکت فناوران اطلاعات خبره با صنعت بیمه کشور گره خورده است. این شرکت چندین سال است که به‌طور جدی در توسعه زیرساخت‌ها و فناوری‌های بیمه‌ای فعالیت می‌کند و زیرساخت‌های مورد نیاز شرکت‌های بیمه‌ برای رفتن به سمت دیجیتالی‌شدن را در اختیار آنها قرار می‌دهد. در واقع تخصص این شرکت، ارائه راهکارهای جامع بیمه‌گری به تمامی نیازهای صنعت بیمه در حوزه‌های مدیریت جامع عملیات مالی، بازاریابی و مدیریت ارتباط با مشتریان و هوشمندی کسب‌وکار است. فناوران در حال حاضر با ۲۴ شرکت بیمه در حوزه توانمندسازی نرم‌افزاری همکاری دارد و بر همین اساس ۵۰ درصد پرتفوی صنعت بیمه کشور در نرم‌افزار شرکت فناوران پردازش می‌شود. نسل پنجم سامانه جامع بیمه‌گری بنیان که حاصل R&D سه‌ساله و دو سال پیاده‌سازی توسط متخصصان فناوران است، از جدیدترین محصولات این شرکت است. مهدی ایمانی‌مهر، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فناوران اطلاعات خبره می‌گوید در بیمه‌گری دیجیتال راه نرفته بسیار است، اما می‌توان امید داشت که طی دو سال آینده مسیرهای جدیدی در صنعت بیمه کشور ایجاد شود و شتاب تحول دیجیتال در این صنعت معنا پیدا کند.


گسترش فناوری‌های نوین کشاورزی


شرکت گسترش فناوری‌های نوین در واقع شرکت ابزاری بانک کشاورزی در زمینه فناوری‌ اطلاعات است که اکثر موضوعات اساسی و اجرایی بانک در این زمینه را دنبال می‌کند. این شرکت که بازوی اجرایی طرح تحول دیجیتال بانک کشاورزی است، چشم‌اندازش تبدیل‌شدن به برترین شرکت فناوری‌های مالی کشاورزی (AgFintech) در سه سال آینده است و در تلاش‌ است تا به محل تلاقی فناوری‌های نوین کشاورزی و فناوری‌های نوین مالی تبدیل شوند. مصطفی امینی، مدیرعامل این شرکت که از اردیبهشت‌ماه سال جاری عهده‌دار این سمت است، می‌گوید که شرکت گسترش فناوری‌های نوین تاکنون به علت تخصص‌گرایی، شرکتی محتاط در تعامل با اکوسیستم نوآوری کشور بوده؛ بنابراین مانند سایر شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات بانک‌های کشور نتوانسته یا نخواسته دستاوردهای خود را به عرصه بروز و ظهور برساند، اما هدف مدیریت جدید این شرکت، علاوه بر سامان‌دهی چابک فعالیت‌های جاری، توسعه فعالیت‌های نوآورانه و تعامل بیشتر با اکوسیستم فناوری‌ و نوآوری کشور است.


کارن‌کراد


کارن‌کراد، یک سامانه تأمین مالی جمعی و سرمایه‌گذاری است که از سال ۱۳۹۷ با هدف سهولت در فرایند جذب سرمایه برای کسب‌وکارها شروع به فعالیت کرده و تاکنون نیز مسیر موفقی را طی کرده است. این شرکت توانستهبیش از 20 کمپین تأمین مالی جمعی را اجرا کند که مجموع مبلغ جذب‌شده برای سرمایه‌گذاری توسط آن بیش از ۵۱ میلیارد تومان بوده است. البته به گفته امیررضا صادقی، مدیر سرمایه‌گذاری کارن‌کراد هدف‌شان این است که ظرف یک سال بتوانند سقف تأمین مالی خود را تا ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش دهند و از سقف اختصاص سرمایه ۲۵ میلیاردی به هر طرح فراتر روند. این هدف و جهشی که کارن‌کراد در دستور کار دارد، نشان می‌دهد که حوزه کرادفاندینگ در کشور ما مسیر خوبی را طی می‌کند و نمایانگر یک تغییر نگاه جدی به فضای تأمین مالی در ایران است.


تترلند


تترلند صرافی رمزارزی است که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۷ و با تمرکز بر ارائه سرویس‌های خریدوفروش تتر به ‌وسیله تومان شروع کرد. طبق گفته رضا مسعودی‌فر، مدیرعامل این صرافی، تا پیش از فعالیت تترلند، نرخ شفاف و مشخصی برای تبادل تتر در کشور وجود نداشت و این مجموعه را با هدف ایجاد شفافیت در نرخ تتر راه‌اندازی کرده‌اند. به گفته مدیرعامل تترلند، این شرکت می‌کوشد بستری امن برای کاربرانش فراهم آورد تا در کمترین زمان با بهترین کیفیت معاملات رمزارزی خود را انجام دهند. چشم‌انداز تترلند نیز تبدیل‌شدن به مطمئن‌ترین بستر خریدوفروش رمزارز در کشور و توسعه فعالیت‌هایش به خاورمیانه است.


فناپ‌تک


فناپ‌‌تک که در سال ۱۳۹۴ توسط هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان (فناپ) بنیان‌گذاری شده، تا پیش از تغییرات در نام و استراتژی به‌عنوان بازوی پرداخت الکترونیکی هلدینگ فناپ، وظیفه ارائه محصولات و راهکارهای نوین پرداخت الکترونیکی را بر عهده داشت، اما مردادماه ۱۳۹۷، هلدینگ فناپ به بازطراحی ساختار کسب‌وکاری خود دست زد و شرکت فناپ‌پرداخت به فناپ‌تک تغییر نام یافت و تمامی فعالیت‌های حوزه تولید سخت‌افزارها/راهکارهای بانکی و پرداختی این هلدینگ در این شرکت متمرکز شد. شرکتی که امروزه نه‌تنها در حوزه محصولات بانکی و پرداختی فعالیت دارد، بلکه توانسته فعالیت‌هایش را در حوزه تولید باتری نیز گسترش دهد و در سال گذشته در این حوزه به تولید انبوه برسد. با توجه به صحبت‌های بابک بردبار مدبر، مدیر ارشد برنامه‌ریزی فناپ‌تک، این شرکت می‌خواهد فراتر از یک تولیدکننده برود و با توجه به نیازهای مشتریانش، به خلق محصولات متنوع و شخصی‌سازی‌شده دست بزند؛ در واقع رویکرد فناپ‌تک در بخش سخت‌افزار، تولید انبوه و سفارشی‌سازی‌شده محصولات است.


بام


سامانه بانکداری الکترونیکی بانک ملی یا «بام»، نرم‌افزار هوشمند اینترنت‌بانک و موبایل‌بانک بانک ملی است که مشتریان می‌توانند برای انجام اموری مانند انتقال پول، خدمات چک صیادی، پرداخت تسهیلات خود و دیگران، خرید شارژ و اینترنت، تمکن مالی، صدور دسته‌چک، افتتاح حساب مجدد و… از آن استفاده کنند. هر روز که می‌گذرد، انتظارات کاربران از سرعت، کیفیت و نوع خدمات بانکی ارتقا می‌یابد و چنین به نظر می‌رسد که بانک‌ها راهی جز سازگاری با شرایط و به‌روزرسانی خود ندارند. به گفته ناهید مهرابی، مدیر واحد کسب‌وکار استراتژیک بام، مأموریت بام این است که هر کاربر این سامانه حس یک مشتری VIP را داشته باشد که خیلی سریع، راحت و با احترام، خدماتی فراتر از انتظار دریافت کرده و حس رضایت و توجه ویژه را تجربه می‌کند. طبق توضیحات مدیران بام، اگر تنها یک دلیل برای جایگاهی که الان بام در نظر مخاطبانش کسب کرده، وجود داشته باشد، این است که آنها تمرکز اصلی‌شان روی تجربه مشتریان‌ بوده و سایر فرایندها، فناوری‌ها و اقدامات‌شان را حول این موضوع تعریف کرده‌اند.


داده‌ورزی سداد


اواخر خردادماه سال جاری بود که حمیدرضا احمدیان سکان مدیریت عاملی شرکت داده‌ورزی سداد را بر عهده گرفت. او در این مدت اقدامات متعددی را جهت پیشبرد اهداف تیم مدیریتی جدید انجام داده و با شعار «امروز، آغاز سداد فرداست» کوشیده تا علاوه بر پایدارکردن شرایط هلدینگ و برگرداندن آرامش به تیم‌ها، نقاط ضعف مجموعه را نیز برطرف و در ادامه برنامه‌های راهبردی‌شان را شروع کند. در اولین اقداماتش نیز کارهایی را در حوزه مدیریت منابع انسانی انجام داده و از جمله در همین راستا آکادمی سداد را با هدف شناسایی و پرورش نیروهای جوان و بااستعداد دانشگاه‌های کشور راه‌اندازی کرده و آن را زمینه‌ساز اتحاد رقبا در بازار عنوان می‌کند. احمدیان معتقد است در مسیر تحول دیجیتالی که امروزه بانک‌ها با آن درگیر هستند، اصلاً نمی‌شود به سمت راه‌اندازی نئوبانک نرفت و مسیر نئوبانک بانک ملی نیز از مسیر «بام» می‌گذرد.


فردابانک


هلدینگ ‌های‌وب یکی از اپراتورهای فعال در کشور است که طی چند سال گذشته زمان زیادی را برای ارائه خدماتی با محوریت امور بانکی به مشتریانش اختصاص داده، اما با پیچیدگی‌هایی که بانک‌های کوچک و بزرگ در این مسیر داشتند، موفق به تلفیق صنایع تلکام و بانکی برای خلق خدمات ارزش‌افزوده نشد تا اینکه بعد از مذاکراتی با بانک ایران‌زمین در اردیبهشت‌ماه سال جاری، بستری مناسب برای همکاری بین این دو مجموعه فراهم آمد و ثمره این فعالیت مشترک، تأسیس شرکتی به نام آوای فناوری و نوآوری هوشمند فردا شد. در واقع هلدینگ های‌وب و بانک ایران‌زمین با همراهی یکدیگر وارد حوزه نئوبانک شدند؛ نئوبانکی که بر خلاف سایر نئوبانک‌های موجود در کشور از دل صنعت مخابرات ایجاد شده و می‌کوشد تا به چیزی بیشتر از یک همراه‌بانک تبدیل شود. به گفته نوید رجایی‌پور، مدیرعامل فردابانک، این شرکت قصد دارد خدماتی ارائه دهد که تسهیل‌کننده نیازهای مالی و خدماتی افراد در زندگی روزمره آنها باشد.


جیرینگ


شرکت پرداخت اول‌کیش با نام تجاری جیرینگ یکی از شرکت‌های زیرمجموعه اپراتور همراه ‌اول است که یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های کنونی‌اش تمرکز بر حوزه B2B و سرویس‌های سازمانی در قالب خدمات پیامکی و… است. این شرکت که در حال حاضر خدماتش به دو حوزه B2B و B2C اختصاص یافته، در یک سال گذشته تمرکز اصلی‌اش را روی تغییر معماری محصولات و بهبود توپولوژی ارتباطی با اپراتورها، کیفیت و تنوع سرویس‌هایش گذاشته است. با وجود اینکه جیرینگ متعلق به اپراتور همراه‌ اول است، ولی به‌دنبال توسعه دامنه فعالیت‌ و خدماتش با سایر اپراتورهاست. مشتریان جیرینگ، اغلب شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت، بانک‌ها و سازمان‌های بزرگی هستند که ارائه خدمات باکیفیت برایشان از اهمیت زیادی برخوردار است و همین موضوع باعث شده تمرکز بر افزایش کیفیت سرویس‌ها و تنوع آنها در دستور کار این شرکت و معاونت‌های مختلف آن قرار گیرد.


سنباد


شرکت سنباد حاصل یک تصمیم بزرگ از سوی ۹ بانک کشور برای فعالیت هماهنگ و مشترک در حوزه بانکداری باز و خدمات مبتنی بر Open API در قالب یک کنسرسیوم است که به‌صورت رسمی فعالیتش را از بهمن‌ماه ۱۳۹۹ آغاز کرد. این شرکت در تلاش است تا تجربه‌ای کامل و یکپارچه‌ از خدمات را برای شرکت‌ها و ارائه‌‌دهندگان خدمات مبتنی بر اقتصاد دیجیتال ارائه دهد و در این راستا نیز با تعامل ذی‌نفعان و بازیگران زیست‌بوم تجارت الکترونیکی و فین‌تک قصد دارد بازار سنباد و کیک اقتصاد API در کشور را توسعه دهد. به گفته مصطفی طهماسبی که از مردادماه ۱۴۰۱ به‌عنوان مدیرعامل این شرکت مشغول به فعالیت است، مهم‌ترین برنامه‌های شرکت بانکداری باز سنباد، حول محور توسعه سرویس‌ها و افزایش پایداری پلتفرم می‌چرخد تا بتوانند میزبان مشتریان بیشتری باشند و در نهایت در پایان سال جاری به چندده‌هزار تراکنش بانکداری باز برسند.


دیجی‌پی


دیجی‌پی که در تابستان سال ۱۳۹۷ با هدف ورود به صنعت فناوری‌های مالی فعالیت خود را آغاز کرد، مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه راه‌اندازی‌اش کمک به فراگیری مالی بوده است؛ موضوعی که به عقیده مدیرعامل این مجموعه، تحقق آن می‌تواند به رشد و توسعه اقتصاد دیجیتال و شکوفایی تجارت الکترونیکی کمک کند و دیجی‌پی نیز می‌کوشد تا با ارائه خدماتی پایدار و استاندارد شاخص فراگیری مالی را در اقتصاد دیجیتال کشور بهبود بخشد. چهار محصول BNPL، بیمه، تأمین مالی زنجیره تأمین (SCF) و مدیریت ثروت از محصولاتی بودند که در سال ۱۴۰۱ توسط دیجی‌پی معرفی شدند و دیجی‌پی توسعه آنها را در دستور کار قرار داد. طبق صحبت‌های هومن امینی، مدیرعامل دیجی‌پی طی یک سال گذشته تمرکز اصلی‌ دیجی‌پی روی توسعه خدمات اعتباری، نگهداشت و بالابردن چسبندگی کاربران سوپراپلیکیشن، توسعه پذیرندگان درگاه‌های پرداخت و معرفی سرویس‌های جدیدی مثل بیمه بوده است.


فینوتک


فینوتک فعالیت خود را از سال ۱۳۹۵ شروع کرده و یک پلتفرم نوآوری باز است که APIهای بانکی و خدماتی ارائه می‌دهد و پلی میان بانک‌ها، کسب‌وکارهای بزرگ و استارتاپ‌هاست تا کسب‌وکارها بتوانند به وب‌سرویس‌های مالی و بانکی دسترسی آسان و سریعی داشته باشند. این شرکت که با شعار نوآوری بدون مرز فعالیت می‌کند، در ابتدا با 12 عدد API بانکی رونمایی شد و امروز بیش از ۲۰۰ عدد API دارد که البته فقط مختص فضای بانکی نیستند. طبق گفته‌های سعید قدوسی‌نژاد، مدیرعامل این شرکت، در یک سال گذشته عمده تمرکز فینوتک روی تکمیل سبد محصولات‌شان بوده و در این بین نیز بیشترین انرژی خود را روی سرویس‌های احراز هویت و اعتبارسنجی گذاشته‌اند تا کسب‌وکارها بتوانند با استفاده از وب‌سرویس اعتبارسنجی، استعلام آنی بگیرند.


ازکی‌وام


ازکی‌وام فعالیت خود را از اواسط سال ۱۳۹۹ آغاز کرده است؛ فعالیت سال اول آن به‌طور خلاصه در راستای برقراری ارتباط با بانک‌ها و مؤسسات مالی و سایر فعالان بازار لندتک بود و در دومین سال فعالیت خود، روی توسعه خدمات و شبکه مشتریان خود تمرکز کرد. اعتبارسنجی، توسعه زیرساخت سفته الکترونیکی، توسعه شبکه پذیرندگان، توسعه زیرساخت‌های فنی و اخذ قرارداد با بانک‌ها از جمله فعالیت‌های آنها از ابتدای سال جاری هستند؛ چنانچه به گفته محمدمهدی مؤمنی، مدیرعامل ازکی‌وام توانستند به‌خوبی این مسیر توسعه‌ای را در سال جاری طی کنند. به گفته او، اصلی‌ترین برنامه ازکی‌وام برای سال آینده توسعه شبکه پذیرندگان و تلاش برای پایداری وضعیت ازکی‌وام در راستای حفظ بقای آن است.


همراه‌کارت


رشد، توسعه، بزرگ‌شدن، اسکیل‌آپ و خروج، از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین موضوعات مطرح‌شده در میان استارتاپ‌هاست؛ در واقع استارتاپ‌ها به‌دنبال این هستند که با یک برنامه‌ریزی دقیق بتوانند رشد کنند و به یک شرکت بزرگ و شناخته‌شده تبدیل شوند. همراه‌کارت از همین دست کسب‌وکارهاست که توانسته با یک شروع خوب و پله‌پله، مسیر خود را پیش ببرد و از یک کسب‌وکار با مدل استارتاپی به یک اپلیکیشن با رشد قابل ‌توجه در صنعت پرداخت الکترونیکی و فین‌تک تبدیل شود. طبق صحبت‌های کاوه رعدی، مدیرعامل همراه‌کارت، الگوی «خوب به عالی» جیم کالینز را در همراه‌کارت پیاده کرده‌اند و تاکنون شروع خوبی را در این مسیر داشته‌اند و باور دارند که به سطح عالی نزدیک هستند. رعدی خوش‌بین است که بتوانند در این سطح، رشد پایدار داشته باشند.


آپسان


شرکت آسان‌پرداز توسن (آپسان)‌ که در مهرماه ۱۳۹۸ با همکاری دو شرکت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین (توسن) و آسان‌پرداخت پرشین (آپ) تأسیس شد، در تلاش است با ایجاد زیرساخت یکپارچه جهت ارائه انواع خدمات هوشمند مبتنی بر اعتبار و گسترش بستر مناسب جهت مصرف اعتبار در قالب عقد قرارداد با پذیرندگان خرد و کلان، نقش مؤثری در افزایش توان خرید و تأمین سبد کالای خانوار ایفا کند. «اعتبار تالی» و «تادانو»‌ دو خدمتی هستند که آپسان با معرفی آنها درصدد است ارائه‌ خدمات خود را برای همه مردم تسهیل کند. به گفته احمد افتخاری، مدیرعامل آپسان، آنها در آپسان برآنند تا با اصلاح نحوه نگاه کردن به اعتبار افراد، تحول‌آفرین باشند و بدون وارسی تاریخچه‌ مالی فرد، این اجازه را به او بدهند برای خود رتبه‌ اعتباری‌ به وجود آورد و به مرور آن را ارتقا دهد. افتخاری می‌گوید که در آپسان تلاش می‌کنند تا پایان سال ۱۴۰۱ به یک ‌میلیون و ۵۰۰ هزار و تا پایان سال ۱۴۰۲ به دو میلیون و ۵۰۰ هزار کاربر دست پیدا کنند و مصرف اعتبار آپسان را به سقف ۶۰۰ میلیارد تومان برسانند.


پارمیس


شرکت پارمیس در سال ۱۳۸۳ با هدف فعالیت در اکوسیستم فناوری و با تمرکز بر تولید نرم‌افزارهای مالی، حسابداری و مدیریتی آغاز به کار کرد و اکنون بیش از هشت محصول عمده دارد که همگی در حوزه مدیریت مالی با جامعه هدف‌های متفاوت، فعال هستند. مظاهر مرجانی، بنیانگذار این شرکت بر این باور است که نرم‌افزارهای حسابداری قلب تپنده هر کسب‌وکاری هستند و در بازار پررقابت امروز، استفاده از این نرم‌افزارها می‌تواند به برگ برنده هر کسب‌وکاری برای پیشی‌گرفتن از رقبا تبدیل شود. رسالت پارمیس نیز تسهیل فرایندهای مالی و حسابداری شخصی و حرفه‌ای از خانه‌ای کوچک تا کارخانه‌ای بزرگ است و در تلاش است به توسعه کسب‌وکارها با ابعاد مختلف کمک کند.


ارتباط فردا


شرکت «ارتباط فردا» به‌‌‌عنوان هلدینگ فناوری اطلاعات بانک آینده در حوزه فناوری‌های نوین مالی از سال 1389 فعالیت خود را آغاز کرده و زمینه اصلی فعالیت آن شامل خدمات پرداخت، خدمات فناورانه، اعتباردهی نوین، شتاب‌دهی و سرمایه‌گذاری است. ارتباط فردا که یکی از شرکت‌های فعال در اکوسیستم نوآوری کشور است، همواره در تلاش است در حوزه نوآوری و فین‌تک اثرگذار باشد و در این راستا به شیوه‌ای نوآورانه در حوزه راهکارهای بانکداری و پرداخت الکترونیکی فعالیت می‌کند و محصولات و راهکارهای خلاقانه‌ای را نیز تاکنون در این صنعت به بازار ارائه کرده است. این شرکت در پاییز سال جاری دچار تغییر مدیریتی شد و مسعود وکیلی‌نیا از آبان‌ماه سال جاری به‌عنوان مدیرعامل ارتباط فردا مشغول فعالیت است؛ فردی که معتقد است حوزه «ولث‌تک» و «لندتک» از روندهای مهم سال آتی هستند و قصد دارد حضور ارتباط فردا در این حوزه‌ها‌ را گسترش دهد.


اکسبیتو


اکسبیتو یکی از صرافی‌های رمزارزی کشور است که از سال 1396، مراحل ابتدایی تحقیق و توسعه آن آغاز و در سال ۱۳۹۷ محصول اولیه آن آماده بهره‌برداری شد؛ صرافی رمزارزی که به گفته مدیرعامل آن، هدف اصلی‌اش ارائه خدمات مالی در بازار رمزارزها با امنیت بالا و رفع نیازمندی‌های کاربران و همچنین تنوع در ارائه خدمات است و یکی از تصمیمات استراتژیک اکسبیتو برای رسیدن به چنین هدفی، فهرست‌کردن رمزارزهایی با پشتوانه قوی و اصطلاحاً «بزرگان بازار رمزارز» است. سعید عبادتی، مدیرعامل اکسبیتو بر این عقیده است که با محدودیت‌هایی که در کشور ایجاد شده و محدودیت‌هایی که اخیراً رگولاتوری برای صرافی‌های رمزارز ایجاد کرده، رگولاتور به قاتل پنهان اقتصاد دیجیتال کشور تبدیل شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

حامیان عصر تراکنش