عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

KYC و حرکت به سمت بانکداری نسل ۴

حسن زادمهر، مدیرعامل شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی درباره تمرکز این شرکت در سال ۱۴۰۱ می‌گوید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش ۶۷ / سال 1401 برای کسب‌وکارها سال عجیب و سختی بود؛ از قطعی و نوسانات مکرر اینترنت تا رکود اقتصادی همگی مسیر متفاوتی از پیش‌بینی‌ها را برای کسب‌وکارها رقم زد. شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی نیز از این قاعده مستثنی نبود، اما به گفته حسن زادمهر، مدیرعامل این شرکت با وجود تمام سختی‌ها در بحث KYC مهندسی صنایع یاس ارغوانی قدم‌های بسیار خوبی برداشته و کانون تمرکز این شرکت در سال ۱۴۰۱ روی موضوع KYC بوده است.

به گفته زادمهر، در بانکداری نسل 4 بانک‌ها باید معماری کسب‌وکار و معماری فناوری اطلاعات خود را تغییر دهند؛ چراکه دیگر با معماری قدیم و روش سنتی نمی‌توان به درخواست‌های مشتریان پاسخ داد؛ در سالی که گذشت شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی روی  تجربه مشتری تمرکز کرده بود و اینکه چگونه بانک سرویس‌گرا باشد و مشتری خود را بشناسد. در ادامه گفت‌وگوی عصر تراکنش را با حسن زادمهر می‌خوانید.


فعالیت‌های شرکت


حسن زادمهر، مدیرعامل شرکت صنایع یاس ارغوانی ابتدا درباره فعالیت و خدمات این شرکت صحبت می‌کند و در این‌باره می‌گوید که کار اصلی شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی در حوزه تحلیل داده است: «ما فعالیت خود را قبل از سال ۱۳۸۲ آغاز کردیم و در این سال به مجموعه هلدینگ فن‌آوران هوشمند بهسازان فردا ملحق شدیم. این شرکت دانش‌بنیان با ایجاد پلتفرمی متشکل از متخصصان، ابزارهای لازم و فرایندهای چابک، مشتریان خود را برای حل مسائل آنها توانمندتر می‌کند. در واقع مهندسان و دانشمندان داده با استفاده از فناوری‌های حوزه هوش مصنوعی و استفاده از حجم عظیم داده‌های موجود، سامانه‌هایی هوشمند با قابلیت تصمیم‌گیری جهت بهینه‌سازی منابع، مدیریت ریسک و مدیریت هزینه  و پیش‌بینی رفتار مشتریان طراحی و پیاده‌سازی می‌کنند.»

به گفته زادمهر، حدود 80 درصد مشتریان این شرکت از ادارات کل بانک ملت هستند. همچنین در سازمان فناوری اطلاعات پروژه داشته‌اند و در حال حاضر با سازمان ثبت اسناد کشور پروژه دارند و با شهرداری تهران نیز همکاری داشته‌اند. او در این‌باره می‌گوید: «عمدتاً سامانه‌هایی ایجاد می‌کنیم که داده خام را به اطلاعات تبدیل می‌کند تا مدیران بتوانند بر اساس آن  تصمیم بگیرند. نرم‌افزار مدیریت خدمات و سه سامانه سمت، سامانه جامع فروش و بازاریابی و سامانه نما، سامانه‌هایی هستند که ما راه‌اندازی کرده‌ و توانسته‌ایم در کشور زیرساخت جمع‌آوری و تحلیل بیگ‌دیتا ایجاد کنیم. البته برخی شاید به‌صورت آزمایشگاهی این کار را انجام داده باشند، اما به‌صورت صنعتی ما نفر اول هستیم که زیرساخت مربوطه را ایجاد کردیم.»


تمرکز بر KYC در 1401


به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی، در سال 1401 تمرکز این شرکت روی موضوع KYC بوده است. محور اصلی این موضوع نیز پرداختن به این است که کسب‌وکار چطور مشتریان خود را بهتر بشناسد. او درباره فعالیت‌هایشان در این زمینه می‌گوید: «سه کار اصلی که در این زمینه انجام دادیم؛ یکی تهیه یک پروفایل عملیاتی و مدیریتی از مشتری برای بانک است که بانک به‌صورت کامل مشتری خود را به لحاظ رفتارهای نامتعارف یا رفتارهای تراکنشی و گردش مالی بشناسد. بخش دیگر کار ما مربوط به بخش‌‌بندی مشتری است. سال‌های قبل بانک‌ها مبتنی بر مانده حساب مشتریان را دسته‌بندی می‌کردند، ولی ما این معیار را بسط دادیم. با خط و مرزهای جدید و ویژگی‌هایی علاوه بر مانده حساب مانند کارمزد، احتمال افزایش منابع، نوع کسب‌‌وکار و صنف و سایر موارد مرتبط را نیز اضافه کردیم. سومین کاری که انجام دادیم، روی سلایق مشتری بود؛ اینکه مشتریان چه سلایق مصرفی دارند و چه محصولاتی از بانک را به چه نوع از مشتریان بفروشیم.»

حسن زادمهر مهم‌ترین دستاورد سال 1401 شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی را در حوزه KYC معرفی می‌کند که برای هر کسب‌وکاری قابل پیاده‌سازی است. او در این‌باره توضیح می‌دهد: «بانکداری نسل 4 یعنی اینکه بانک‌ها معماری کسب‌وکار و معماری فناوری اطلاعات خود را تغییر دهند. این به معنای آن نیست که معماری کسب‌وکار و معماری فناوری اطلاعات هرکدام به‌صورت منفک انجام داده شود، بلکه هر دوی اینها باید در ارتباط با یکدیگر شکل بگیرد؛ درهم‌تنیدگی این دو یک بانکداری جدید را ایجاد می‌کند.

با توجه به مشکلات و محدودیت‌ها و همچنین امکانات باید به بهینه‌ترین الگو در این زمینه رسید. دیجیتال‌کردن بانک‌ها به این دلیل در حال رخ‌دادن است که دیگر نمی‌توان با روش سنتی به درخواست مشتری پاسخ داد؛ بنابراین تغییر و تحول نیز باید به گونه‌ای باشد  که پاسخگوی نیازهای جدید مشتری باشد و تجربه خوبی برای مشتری رقم بخورد تا مشتری بانک را به سایر رقبا ترجیح دهد. در این مسیر ریسک‌ها نیز باید مدیریت شود و همه اینها به یک معماری جدید نیاز دارد. ما در سالی که گذشت روی تجربه مشتری کار کردیم؛ اینکه بانک چگونه سرویس‌گرا باشد و مشتری و نیاز خود را بشناسد.»

زادمهر تأکید می‌کند که معماری از شناخت مشتری آغاز می‌شود و اینکه سلایق و انتظارات او را بشناسیم: «در راستای تحول دیجیتال نسل 4، لازم است همه بانک‌ها بتوانند رضایت مشتری را جلب کنند و در بازار رقابت، مشتری در تعامل با آن بانک باقی بماند، پس در راستای درخواست مشتری معماری سازمانی بانک باید انجام شود.»


بحران موکول‌کردن تغییرات به فردا


مدیرعامل شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی در خصوص مشکلات و چالش‌های این شرکت نیز صحبت می‌کند: «ما یکسری چالش درون خودمان داریم و یکسری چالش نیز با مشتری داریم. تمام شرکت‌ها در حوزه فناوری اطلاعات چالش کمبود نیروی انسانی متخصص دارند؛ به‌خصوص شرکت‌هایی که در حوزه‌های  جدید کار می‌کنند. در دنیا نیز تعداد این افراد متخصص کم است و در ایران در خصوص این موضوع بحران وجود دارد، جذب متخصصانی هم که در کشور وجود دارد، سخت بود و از آن طرف نگهداشت نیروی متخصص برای شرکت‌هایی مانند ما دشوار بوده و هست؛ بنابراین اولین چالش ما منابع انسانی است.

دومین چالش داخلی که داشتیم، تورم و تحریم است که در کل کشور اتفاق افتاد و روی ما هم تأثیر داشت؛ قیمت‌ها به‌شدت بالا رفت، ولی دستمزد و قراردادهای ما آنچنان تغییری نکرد. سقف هزینه‌هایمان گاهی تا صد درصد افزایش یافت، اما سقف درآمدی‌مان ثابت بود. از طرف دیگر بازار سفارش کار به واسطه اینکه دولت دچار کسری بودجه شد، محدود شد و کار در کشور کم شد. پروژه‌هایی که با سازمان فناوری یا سازمان ثبت اسناد و دیگر شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی داشتیم، متوقف شد و با تغییر دولت و مشکلات اقتصادی کارهایی که می‌خواستیم انجام دهیم، انجام نشد. به تبع همه اینها کارهای تحقیق و توسعه ما به حداقل رسید.»

به گفته زادمهر در سمت مشتری بزرگ‌ترین چالش این است که سطح بلوغ پایین است. او در این خصوص توضیح می‌دهد: «اکثر کسب‌وکارهای ما سطح بلوغ یک دارند، ولی برای تحول دیجیتال درک و پیاده‌سازی سطح بلوغ دو و سه لازم است. نتیجه این می‌شود که ما در تحویل‌دادن کار به مشتری دچار مشکل می‌شویم و شرکت مربوطه نمی‌تواند کار را اجرا و پیاده‌سازی کند.

این چالش در جاانداختن فرهنگ و عملیاتی‌کردن تحول دیجیتال هم وجود دارد. دومین چالش ما این است که اکثر مشتریان در انجام کارهای معماری و تغییرات عمده که برای بقای آتی لازم است، دچار مشکل هستند. اکثر مدیران بانک‌ها و سازمان‌ها به‌شدت در بخش اجرایی روزمره گیر افتاده‌اند و به کارهای جدید از جنس معماری و تحول رسیدگی نمی‌کنند و آن را به فردا موکول می‌کنند؛ فردایی که هرگز نمی‌آید. چالش سوم این است که لایه کارشناسی یا تصمیم‌سازی در سازمان‌ها بسیار ضعیف شده و این امر باعث افزایش هزینه پروژه‌ها می‌شود.»

زادمهر در پایان با اشاره به چشم‌انداز شرکت صنایع یاس ارغوانی برای سال 1402 می‌گوید: «ما عمدتاً به مشتری کمک می‌کنیم تا چشم‌انداز خودش را محقق کند؛ بنابراین چشم‌انداز ما این است که در مباحثی مانند تحول دیجیتال، بهترین شرکت مشاور برای تحقق اهداف  سازمان‌ها در برنامه‌ریزی‌هایشان باشیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

حامیان عصر تراکنش