عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

در مسیر رشد انفجاری

در گفت‌وگو با مدیران شرکت قسطا درباره عملکرد این شرکت مطرح شد

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش ۶۷ / قسطا یکی از شرکت‌های فعال در حوزه لندتک در کشور است که از سال 1397 شروع به فعالیت کرده و با توجه به مشکلات اقتصادی جامعه، شرایطی را برای خرید اقساطی منصفانه فراهم آورده است. کاربران قسطا می‌توانند با اعتباری که در قالب یک کارت اعتباری عضو شتاب، به نام قسطاکارت دریافت می‌کنند، از فروشگاه‌های سراسر کشور حتی فروشگاه‌های اینترنتی، خرید اقساطی داشته باشند و برای دریافت این اعتبار نیازی به ضامن نیست و بر اساس اعتبارسنجی از سفته یا چک استفاده می‌شود.

علاوه بر این، قسطا با اعطای امتیاز به صاحبان کسب‌وکارها و مشتریان، در شهرها و روستاهای گوناگون شرایطی را فراهم آورده تا مشتریان بتوانند بازپرداخت خود را به‌صورت اقساطی انجام دهند. بنا بر صحبت‌های مدیران این شرکت، ۱۴۰۱ سال همزمانی چالش‌ها، بستن قرارداد تأمین مالی با بانک آینده و همچنین برندسازی برای آنها بوده است. احسان برهان، مدیر فنی این شرکت، محدودیت‌های اعمال‌شده بر اینترنت و دسترسی به سرورهای خارجی را چالش بزرگ سال ۱۴۰۱ می‌داند و می‌گوید از پس این مسئله برآمده‌اند.

در این شماره از ماهنامه عصر تراکنش در گفت‌وگو با امیر مهرابی، مدیر توسعه کسب‌وکار؛ احسان برهان، مدیر فنی؛ علیرضا اختری، مدیر عملیات و فروش و مهدی حاجی، مدیر مارکتینگ قسطا درباره عملکرد و چالش‌های آنها در سالی که گذشت، صحبت کردیم. در ادامه گفت‌وگوی عصر تراکنش با آنها را می‌خوانید.


گذر از گلوگاه تأمین مالی و تلاش برای خلق ارزش بیشتر


قسطا کسب‌وکار نوپایی است که در پنجمین سال فعالیت خود، به یکی از چالش‌برانگیزترین سال‌های دهه گذشته برخورده است. امیر مهرابی، مدیر توسعه کسب‌وکار قسطا با بیان این موضوع می‌گوید: «۱۴۰۱،‌ برای تمام بازیگران اقتصاد ایران سال سختی بود و قسطا نیز چالش‌برانگیزترین سال کاری خود را تجربه کرد. تأمین مالی، اصلی‌ترین عامل پایداری و توسعه کسب‌وکارهای لندتکی است و ما بعد از یک سال و نیم مذاکره فشرده با سرمایه‌گذاران و نهادهای مالی، بالاخره در سال ۱۴۰۱ در سایه همکاری با بانک آینده توانستیم از گلوگاه تأمین مالی عبور کنیم.

به همین منظور در سالی که گذشت، طی جلسات متعددی که در لایه‌های مدیریتی و عملیاتی برگزار شد، موفق به طراحی و پیاده‌سازی روندهای جدید ارائه تسهیلات در چهارچوب مقررات بانکی به مشتریان خود شدیم. در نتیجه پس از اجرای پایلوت طرح در مردادماه ۱۴۰۱، آن را به‌صورت عمومی در شهریورماه همین سال ارائه دادیم. ماحصل این همکاری، تجربه نرخ رشد چهاررقمی و مواجهه با چالش‌های متأثر از آن بود که خوشبختانه تیم قسطا با موفقیت از پس آن برآمد.»

او بزرگ‌ترین سرمایه این شرکت را تیم چابک و همدلی اعضای آن می‌داند که احساس مسئولیت بی‌نظیری دارند و برای پیشرفت قسطا که آن را خانه خود می‌دانند، هر کاری که در توان‌شان باشد، انجام می‌دهند.

مهرابی مهم‌ترین برنامه این شرکت در سال جدید را بهینه‌سازی فرایند اعتباردهی و کاهش زمان آن به یک‌دوم آنچه اکنون هست،‌ معرفی می‌کند و می‌گوید که در سال آینده چند محصول جدید طراحی خواهند کرد و از یک محصول متفاوت در حوزه BNPL رونمایی می‌کنند که مزیت رقابتی آن در مقایسه با همتایانش، آزادی و حق انتخاب مشتری در خرید است. همچنین مزیت‌هایی برای فروشندگان در نظر گرفته‌اند تا بتوانند ارزش بیشتری خلق کنند.


همزمانی چالش‌ها در تیم فنی


بنا بر صحبت‌های احسان برهان، مدیر فنی قسطا، ۱۴۰۱ سال چالش‌برانگیزی برای تیم فنی این شرکت بوده است. او با اشاره به همزمانی برآمدن چالش‌ها می‌گوید: «چالش‌ها و مسائل به‌طور همزمان پدید آمدند و ما تاکنون تجربه چنین اتفاقی را نداشته‌ایم. به‌دنبال انعقاد قراردادهای جدید کسب‌وکاری با تأمین‌کننده مالی جدید، نیاز شرکت به تغییرات و توسعه فنی نرم‌افزاری-سخت‌افزاری بیشتر شد و درست زمانی که فاز اول این تغییر و توسعه را آغاز کردیم، شرایط اجتماعی و سیاسی کشور به سمتی رفت که با توجه به اختلالات و محدودیت‌های اعمال‌شده در شبکه‌های زیرساختی اینترنت و شبکه بین‌المللی بی‌سابقه بود.

ما تا آن زمان به خاطر حفظ کیفیت و پایداری بیشتر زیرساخت‌هایمان، از سرویس‌دهنده‌های خارجی استفاده می‌کردیم، اما به‌ناچار مجبور شدیم به خدمات زیرساختی داخلی روی بیاوریم و سرورهایمان را انتقال دهیم که ناپایداری سرویس‌دهنده داخلی موجب مهاجرت ما به نمونه داخلی دیگری شد. همچنین در فناوری‌های مورد استفاده از جمله پایگاه داده قسطا تجدیدنظر کردیم و آن را ارتقا دادیم و می‌توان گفت از چالش‌های پیش روی خود نهایت استفاده را بردیم تا زیرساخت‌های خود را برای مقیاس‌پذیر شدن مهیا کنیم.»

او دیگر چالش آنها در سال ۱۴۰۱ را تحریم کشور از سمت جوامع نرم‌افزاری از جمله داکر می‌داند و در این‌باره می‌گوید: «تحریم‌ها همیشه بوده، اما تفاوت آن با سال‌های قبل در این بود که ابزارهای رفع این تحریم‌ها از سمت نهادهای داخلی محدود و بلااستفاده شدند و این مسئله صدمات قابل توجهی را به ما و برنامه‌هایی که داشتیم، وارد کرد. با این حال هنوز سر پا و امیدواریم و برای حفظ حیات و توسعه قسطا تلاش می‌کنیم تا روزی که وضعیت برای ما و سایر بازیگران اقتصاد کشور بهتر شود.»


استقبال مردم از قسطاکارت


همکاری قسطا با بانک آینده در سال ۱۴۰۱، تجربه خوبی را برای این شرکت رقم زده است. علیرضا اختری، مدیر عملیات و فروش این شرکت در این‌باره توضیح می‌دهد: «استقبال خوب مردم از ما باعث شد تا ظرفیت پشتیبانی و عملیات خود را پنج‌برابر کنیم تا بتوانیم با افزایش زمان پاسخگویی به مشتریان، حجم بالای صدور و ارسال کارت را پشتیبانی کرده و آن را در اسرع وقت به دست مردم برسانیم. در جلسه‌ای که با شرکت پست داشتیم، اشاره کردند که حجم مرسولات پستی قسطا از برخی نئوبانک‌های مطرح کشور پیشی گرفته و این خود گویای حجم بالای عملیات فروشی است که ما هم‌اکنون در حال تجربه آن هستیم. تمام تلاش و تمرکز ما جا نماندن از این تغییر در مقیاس و رساندن کیفیت خدمات به حدی از مطلوبیت است که در شأن مشتریان‌مان باشد.»

او به صدور آنی قسطاکارت نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «موضوع دیگری که در چند ماه آخر سال پیگیر آن بودیم، بحث صدور آنی قسطاکارت بود؛ این موضوع در زمان دریافت اعتبار مشتری نقش بسزایی دارد که در نهایت از بهمن‌ماه موفق شدیم این کار را عملیاتی کنیم.»

بنا بر صحبت‌های اختری، یکی از مهم‌ترین اقدامات آنها در سال ۱۴۰۱، به وصول مطالبات معوق مشتریان برمی‌گردد. او بیان می‌کند: «ما این موضوع را در دو بخش دنبال می‌کنیم؛ یکسری از پیگیری‌ها توسط شرکت و از طریق تماس تلفنی و پیامک انجام می‌شود. در واقع بنای ما در وصول مطالبات، بر همراهی با مشتریان است. اگر مشتریانی که دارای قسط معوق هستند به تماس‌های ما پاسخگو باشند، معمولاً با یکی، دو ماه جابه‌جایی مشکل آنها حل می‌شود، اما کار مشتریانی که تعداد اقساط معوق آنها زیاد است و ما امکانی برای برقراری تماس با آنها نداریم، از طریق وکلای شرکت و شرکت‌های وصول مطالبات انجام می‌گیرد.»


متمرکز بر برندآگاهی


طبق صحبت‌های مهدی حاجی، مدیر مارکتینگ قسطا، این شرکت در چند سال گذشته، یکی از بازیگران اصلی صنعت اعتباردهی خرد در کشور بوده و در حال حاضر تمرکز اصلی تیم مارکتینگ بر افزایش برندآگاهی این شرکت است. او در این‌باره بیان می‌کند: «ما قصد داریم در صنعت لندتک برند خود را در میان کاربران تثبیت کرده و در تلاشیم به‌زودی برندمان Top of Mind Awareness کاربران در حوزه وام‌دهی آنلاین شود. قسطا در مسیر رشد انفجاری است و با توجه به اینکه در حال حاضر فرایند اعتباردهی به مشتریان تماماً آنلاین انجام می‌شود، پراکندگی مشتریان‌مان از خزر تا خلیج فارس است و هم‌اکنون از بیش از 90 درصد نقاط ایران، ثبت سفارش داریم که این امر در انتخاب کانال‌های بازاریابی ما تأثیر بسزایی گذاشته است.»

او رضایت کاربران قسطا را بزرگ‌ترین نقطه قوت این شرکت می‌داند و می‌گوید که در آخرین نظرسنجی صورت‌گرفته، قسطا نمره 8.58 را در شاخص NPS به دست آورده است. این رضایت سبب شده تا خیل عظیمی از مشتریانی که از قسطا راضی هستند، آن را به دیگران معرفی کنند. حاجی در نهایت اذعان داشت، امیدواریم با رشد و بالندگی برند قسطا، به پیشرفت صنعت لندتک و رفع نیازهای مردم کمک کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

حامیان عصر تراکنش