عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

دستور کار؛ دوبرابر شدن ظرفیت فروش

گفت‌وگو با هومن سپهری، مدیرعامل تندر نور که می‌خواهند با تمام پی‌اس‌پی‌های بزرگ کشور همکاری کنند

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش ۶۷ / شرکت تندر نور که در بهمن‌ماه ۱۳۷۳ با هدف راه‌اندازی سیستم‌های پرداخت و کارت‌های هوشمند راه‌اندازی شد،‌ طی دو سال اخیر با توجه به شرایط تحریمی کشور و نیاز شبکه پرداخت، تولید دستگاه‌های کارت‌خوان را به مأموریت‌های خود اضافه و عمده تمرکز و فعالیت‌هایش را در سال 1401 به افزایش ظرفیت تولید کارت‌خوان‌ و افزایش همکاری‌اش با شرکت‌های پی‌اس‌پی معطوف کرد.

به گفته هومن سپهری، مدیرعامل شرکت تندر نور، در طول یک سال گذشته 205 هزار دستگاه کارت‌خوان در کارخانه این شرکت تولید شده و قصد دارند این عدد را در آینده به 500 هزار دستگاه برسانند تا شرکت بتواند با تمام پی‌اس‌پی‌های بزرگ کشور همکاری کند. در ادامه گفت‌وگوی عصر تراکنش را با هومن سپهری، مدیرعامل شرکت تندر نور می‌خوانید.


تولید و تعمیر کارت‌خوان برای صرفه‌جویی ارزی


تولید دستگاه‌های کارت‌خوان از اصلی‌ترین خدمات شرکت تندر نور است که از دو سال پیش با محدودیت‌های تحریمی کشور و نیاز صنعت پرداخت به دستگاه کارت‌خوان و ممنوعیت واردات دستگاه‌های کامل کارت‌خوان توسط وزارت صمت، تولید آنها در دستور کار این شرکت قرار گرفت. هومن سپهری می‌گوید: «تندر نور برای صرفه‌جویی ارزی و رفع نیازهای کشور به سمت تولید کارت‌خوان داخلی حرکت کرده و با افزایش حداکثری ظرفیت‌های تولیدی 205 هزار دستگاه را تولید و در دسترس مشتریان قرار داده است.»

او با بیان اینکه تولید برخی قطعات به مثابه اختراع دوباره چرخ است، می‌گوید: «قطعات اساسی دستگاه‌های کارت‌خوان از پرینتر گرفته تا هدر دستگاه در ایران قابل ‌تولید نیستند و حتی شرکت‌های شناخته‌شده تولید کارت‌خوان هم توانایی بومی‌سازی این قطعات را ندارند. در سراسر دنیا نهایت دو الی سه کارخانه هستند که در زمینه تولید قطعات اصلی کارت‌خوان فعالیت می‌کنند.

این امر گواه این است که تولید قطعات اصلی نه عملی و نه مقرون‌به‌صرفه است و به ‌مثابه اختراع دوباره چرخ است. به همین جهت تولیدکنندگان این قطعات را وارد می‌کنند. اینکه اعلام می‌شود 60 درصد دستگاه‌های کارت‌خوان کشور داخلی است، ادعای اشتباهی است که این روزها میان بازیگران صنعت پرداخت مطرح می‌شود. شرکت تندر نور تا حد امکان فرایندها را داخلی کرده، اما نه تمامی فرایندها. مثلاً قاب دستگاه را که احتمال شکستگی زیادی دارد، بومی‌سازی کرده‌ایم.»


مشتریان تندر نور


با توجه به صحبت‌های سپهری، شرکت پرداخت الکترونیک سامان، پرداخت الکترونیک سداد، آسان‌پرداخت پرشین و پرداخت الکترونیک سپهر از مشتریان اصلی تندر نور هستند و پرداخت نوین آرین در سال جاری به جمع مشتریان تعمیرات تندر نور پیوسته و به‌صورت موردی از این شرکت کارت‌خوان خریداری می‌کند. او می‌گوید: «تندر نور همچنین با بخش خدمات پرداخت الکترونیکی ایران‌خودرو هم برای تعمیرات قرارداد همکاری منعقد کرده است. شرکت‌های به‌پرداخت ملت و یاس ارغوانی نیز در صورت نیاز به تعمیرات، درخواست‌هایشان را به شرکت ما برون‌سپاری می‌کنند.»

سپهری درباره مشتریان شرکت توضیح می‌دهد: «در ابتدا شرکت پرداخت الکترونیک سامان با تقاضای 100 هزار دستگاه کارت‌خوان بزرگ‌ترین مشتری تندر نور محسوب می‌شد. در ادامه شرکت بالغ‌تر شد و در مناقصات نیز شرکت کرد. اولین مناقصه ما، مناقصه 20 هزار دستگاه شرکت آسان‌پرداخت پرشین و بعدی مناقصه 20 هزار دستگاه شرکت پرداخت الکترونیک سداد بود. مناقصه دیگر سداد هم که نیازمند 50 هزار دستگاه بودند، به همین شرکت اختصاص داشت. شرکت تندر نور در جریان این مناقصه‌ها پیروز شد و در مجموع به این دو شرکت پرداختی 90 هزار دستگاه عرضه کرد. مدتی بعد شرکت پرداخت الکترونیک سپهر هم برای 30 هزار دستگاه کارت‌خوان مناقصه برگزار کرد و تندر نور در این مناقصه نیز برنده و قراردادهای مربوطه منعقد شد.»

سپهری این همکاری‌ها را جهش بزرگی در فعالیت‌های تندر نور معرفی می‌کند و می‌گوید: «تعمیر دستگاه‌های کارت‌خوان یکی از خدمات شرکت تندر نور است. پرداخت الکترونیک سامان بزرگ‌ترین مشتری تندر نور در این زمینه است و تعمیر و پشتیبانی یک میلیون و یکصد هزار دستگاه این پی‌اس‌پی را بر عهده و به‌صورت موردی با سایر شرکت‌های پرداختی هم همکاری داریم.»


عملکرد تولیدی و تعمیراتی تندر نور


بر اساس گفته‌های سپهری، ظرفیت تعمیرات تندر نور با روند تصاعدی، هرساله دوبرابر شده و شرکت در سال گذشته 125 هزار دستگاه تعمیر کرده است. این شرکت در طول شش سال گذشته موفق شده 600 هزار دستگاه کارت‌خوان تعمیر کند و تاکنون سه میلیون عدد رول کاغذی را در اختیار پرداخت الکترونیک سامان قرار داده است.

او درباره تعداد تولیدات این شرکت در سال گذشته می‌گوید: «در یک سال گذشته 205 هزار دستگاه کارت‌خوان تولید کردیم که این رقم با تولید سال گذشته (140 هزار دستگاه) به عدد 345 هزار دستگاه می‌رسد. با توجه ‌به روند روبه‌رشد ظرفیت شرکت در بخش تعمیرات دستگاه‌های کارت‌خوان و افزایش درخواست‌های تولید دستگاه؛ تعداد نیروهای انسانی شرکت بر حسب ضرورت دوبرابر شد و اکنون تعداد نیروهای انسانی شرکت تندر نور در مجموع به 120 نفر می‌رسد که از این تعداد 70 نفر در واحد مرکزی فنی و تعمیرات مستقرند و 50 نفر در کارخانه تندر نور مشغول به کار هستند.»


کارخانه‌ای با ظرفیت 2500 دستگاه در روز


کارخانه تندر نور در زمستان (دی‌ماه) ۱۳۹۹ در پارک فناوری پردیس تأسیس شد و پس از تجهیز و بازسازی محیط و تبدیل آن به کارخانه تولید دستگاه کارت‌خوان، اولین خط تولید کارخانه در تیرماه 1400 کلید خورد. او می‌گوید: «ظرفیت تولیدمان در نقطه شروع به 200 دستگاه در ماه می‌رسید که با بهینه‌سازی خط تولید، این عدد را به هزار دستگاه در ماه رساندیم و امروز ظرفیت دوران پیک کارخانه به تولید 2500 دستگاه در روز رسیده است. البته قابلیت افزایش این ظرفیت و افزودن خط‌های تولید جدید برای تولید محصولات جدید را نیز داریم.»


برنامه‌هایی برای آینده


تندر نور در سال 1401 موفق شد در مجموع 205 هزار دستگاه کارت‌خوان را در بازار به فروش برساند. سپهری می‌گوید: «قصد داریم این عدد در آینده به 500 هزار دستگاه برسد تا شرکت بتواند با تمام پی‌اس‌پی‌های بزرگ کشور همکاری کند. در واقع برنامه داریم با توجه ‌به نیاز بازار، ظرفیت فروش‌مان در سال آینده دوبرابر شود،  دستگاه کیوسک را به بلوغ برسانیم و حجم بالایی از آن را در اختیار بازار قرار دهیم.»

مدیرعامل تندر نور می‌گوید آماده ارائه محصولات و فناوری‌های جایگزین دستگاه‌های کارت‌خوان نیز هستند. او در این خصوص می‌افزاید: «اپلیکیشن موبایلت توسط استارتاپ زیرمجموعه تندر نور عرضه شده و این یعنی اگر روزی دستگاه‌های کارت‌خوان از رده خارج شوند، برای تولید نرم‌افزارهای گوناگون آمادگی کامل داریم.»


درخواست‌ رویکرد کنترلی از رگولاتور


سپهری با بیان اینکه از دولت و وزارت صمت انتظار پشتیبانی و حمایت دارند، نوسانات مستمر نرخ ارز و طولانی‌بودن فرایند تهیه قطعات را از مهم‌ترین چالش‌های کارخانه تندر نور معرفی می‌کند. به گفته او، پروسه ثبت سفارش در وزارت صمت و تخصیص ارز و ارسال حواله، به فرایند بسیار زمان‌بری تبدیل شده که از یک هفته در گذشته، به دو الی سه ماه رسیده است.

واردات قطعات به ایران هم چالش دیگر تندر نور برای تولید دستگاه‌های کارت‌خوان است: «در موارد بسیاری کشتیرانی و حمل‌ونقل هوایی از همکاری با ایران سر باز می‌زنند؛ بنابراین مجبور می‌شویم از طریق شیپینگ‌های خارجی قطعات را وارد کنیم. بسیار پیش می‌آید که محل توقف آنها تغییر می‌کند و محموله‌ها دیر به ایران می‌رسند. بازگشت این قطعات نیازمند صرف زمان و پیگیری زیادی است. از سوی دیگر مشتریان حداقل یک ماه بعد از سفارش، خواهان تحویل سفارش‌هایشان هستند. زمان‌بندی‌ها طبق برنامه پیش نمی‌روند و شرکت هم نمی‌تواند از متقاضیان وجهی دریافت کند.»

او با نگاهی به اقدامات رگولاتور ادامه می‌دهد: «طی سال‌های گذشته درخواست ما برای دریافت خدمات به‌‌عنوان نهاد تولیدی دچار تأخیر می‌شد، اما در سال گذشته از سمت شاپرک و وزارت صمت اقدامات مناسبی صورت گرفت؛ یکی از این اقدامات فراخوان شرکت شاپرک برای شرکت‌های تولیدکننده بود. در جریان این فراخوان شاپرک 12 شرکت بزرگ و کوچک تولیدکننده دستگاه کارت‌خوان را ممیزی کرد و به پنج شرکت تأییدیه اعطا کرد که تندر نور به‌عنوان یکی از این پنج تولیدکننده، این تأییدیه را دریافت کرد.» به اعتقاد او، رویکرد رگولاتور در سال 1401 حمایتی بوده است.

او صحبت‌هایش را این‌گونه به پایان می‌برد: «تندر نور با وجود نوسانات ارزی سعی می‌کند دستگاه‌ها را بر اساس الزامات شاپرک، با بهترین کیفیت و بالاترین امنیت تولید کند. در این بین برخی مجموعه‌ها دستگاه‌های دست‌دوم برندهای بازار از جمله برند پکس و نیولند را با قیمتی بسیار پایین‌تر به بازار عرضه می‌کنند که فارغ از کیفیت، امنیت و امکانات پشتیبانی؛ طول عمر این دستگاه‌ها مشخص نیست و مشتریان تفاوت میان دستگاه اصل و غیراصل را تشخیص نمی‌دهند. از رگولاتور درخواست کرده‌ایم کنترل بیشتری بر این موضوع داشته باشد و امیدواریم مکانیسمی طراحی شود که با کنترل سریال دستگاه‌های تولیدی، از این دست اتفاقات جلوگیری شود و همچنین با بررسی IMEI دستگاه‌های رجیسترشده تولید داخل، ارتباط دستگاه‌های دست‌دوم سیار با شبکه قطع شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 23 دقیقه

حامیان عصر تراکنش