عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

1401؛ سال گذار بود

در گفت‌وگو با خدامراد بزرگ‌چمی،‌ مدیرعامل امیدنت درباره اکنون و آینده این شرکت مطرح شد

زمان مطالعه: 6 دقیقه

عصر تراکنش ۶۷ / در اسفندماه ۱۳۹۷ بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار و شورای عالی هماهنگی اقتصادی و با هدف سامان‌دهی نظام بانکی،‌ پروژه ادغام بانک‌های نیروهای مسلح انصار، قوامین،‌ حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر در بانک سپه کلید خورد و بانک حکمت در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ به‌عنوان اولین بانک مجموعه نیروهای مسلح در بانک سپه ادغام شد.

شرکت توسعه فناوری تجارت حکمت که به‌عنوان شرکت فناوری اطلاعات بانک حکمت ایرانیان در حال خدمت‌رسانی به این بانک بود، بعد از ادغام در بانک سپه و طرح تشکیل هلدینگ فناوری اطلاعات برای ارائه خدمات یکپارچه به بزرگ‌ترین بانک کشور، با تغییر نام شرکت به پشتیبان زیرساخت امید و نیز تغییر موضوع فعالیت در اساسنامه خود در اسفند 1400، نام تجاری‌اش را به امیدنت تغییر داد. بزرگ‌چمی، مدیرعامل شرکت امیدنت معتقد است ۱۴۰۱ سال گذار بانک سپه بوده و در سال ۱۴۰۲ شکوفا می‌شود.

او به‌دلیل مأموریت شرکت در حوزه پشتیبانی تجهیزات و زیرساخت، ثابت‌نبودن نرخ ارز را چالشی بزرگ می‌داند و می‌گوید که این عدم ثبات مسیر پیش روی آنها را پرفرازونشیب می‌کند. او با اشاره به کمبود نیروی انسانی متخصص در حوزه فناوری اطلاعات در ایران و تمایل آنها به کار کردن برای شرکت‌های خارجی بیان می‌کند که استفاده بهینه از منابع انسانی از جمله دستاوردهای این شرکت بوده است. به سراغ خدامراد بزرگ‌چمی، مدیرعامل شرکت امیدنت رفتیم تا درباره عملکردشان، چالش‌ها و چشم‌اندازشان در سال آتی صحبت کنیم.


پشتیبانی بهینه از شعب


شرکت توسعه فناوری تجارت حکمت، شرکت فناوری اطلاعات بانک حکمت ایرانیان بود که در طرح ملی ادغام بانک‌های نیروهای مسلح به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بانک سپه تبدیل شد. خدامراد بزرگ‌چمی،‌ مدیرعامل امیدنت درباره این انتقال می‌گوید: «مأموریت شرکت ما در گذشته پشتیبانی از دستگاه‌های خودپرداز بانک حکمت ایرانیان و سامانه کربنکینگ‌شان بود، اما بعد از ادغام در بانک سپه و تغییر نام به امیدنت، مأموریت‌مان نیز به پشتیبانی از زیرساخت‌های بانک سپه تغییر کرد که این زیرساخت‌ها در فاز اول شامل کل تجهیزات و نرم‌افزارهای پایه شعب بانک می‌شود و در فازهای بعدی طراحی، تأمین، ایجاد و پشتیبانی از مراکز داده، پشتیبانی از خطوط ارتباطی و مخابراتی بانک و در نهایت پشتیبانی از کلیه زیرساخت‌ها و تجهیزات فناوری اطلاعات بانک سپه را دربر می‌گیرد. به عبارتی هم‌اکنون پشتیبانی سخت‌افزاری کل بانک سپه بر عهده امیدنت است.»

او توضیح می‌دهد که در نیمه دوم سال 1400 شرکت را برای پذیرش مأموریت‌های جدید آماده کرده و از ابتدای سال ۱۴۰۱ با گردهم‌آوری نیروهای متخصص، زیرساخت‌های شرکت را ارتقا داده‌اند و سامانه‌هایی را نیز که فقدان آنها موجب کُند شدن روند سرویس‌دهی به بانک شده، خریداری کرده‌اند. این سامانه‌ها بعد از مطالعه، بررسی و سنجش نیازهای شرکت در سه بخش سامانه‌های مالی، اداری و پرسنلی خریداری شده است. این شرکت با خرید نرم‌افزار CMMS که مخصوص نگهداری و پشتیبانی از تجهیزات است، کوشیده زمینه بهینه‌سازی پشتیبانی از شعب را فراهم کند.

بزرگ‌چمی در این‌باره می‌گوید: «اصلی‌ترین هدف ما از اجرا و استقرار سامانه CMMS، توجه به مدیریت دارایی‌های فیزیکی بانک و شرکت در حوزه تجهیزات شعب بود. ما در مدیریت دارایی‌های فیزیکی مجموعه روش‌ها و فرایندهای منظم و هماهنگ را برنامه‌ریزی کردیم تا سازمان از این طریق دارایی‌ها را از بعد هزینه‌ها، نرخ خرابی، طول عمر، مکان‌یابی و بسیاری شاخص‌های دیگر جهت بهبود عملکرد آنها طی چرخه عمر دارایی‌ها، با هدف تحقق برنامه استراتژیک سازمانی، به‌طور بهینه و پایدار به کار بگیرد.

استقرار این نرم‌افزار شش ماه زمان برد و علت این طولانی‌شدن، انتقال داده‌های تمام شعب به این نرم‌افزار بود تا در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری کامل برسد. این نرم‌افزار،‌ یک نرم‌افزار تخصصی برای پشتیبانی و نگهداری تجهیزات است که خروجی‌های حاصل از داده‌های واردشده در آن ما را به سمت‌وسویی هدایت می‌کند تا بتوانیم به بهینه‌سازی مدنظرمان برسیم. به همین منظور تجهیزات سخت‌افزاری فعال در شعب و ادارات بانک شناسایی، فهرست‌برداری و برچسب‌گذاری شده و اطلاعات مربوط به آن به نرم‌افزار فوق وارد شد.»

بنا بر صحبت‌های مدیرعامل امیدنت، اگر یکی از تجهیزات در شعبه یا اداره‌ای از بانک دچار مشکل شود، با اعلام خرابی از سمت کاربر آن و ثبت تیکت در نرم‌افزار CMMS در سریع‌ترین زمان ممکن و بر اساس SLAای که با بانک وجود دارد، نیروهای پشتیبان ما به محل مراجعه می‌کنند، همچنین در بازدیدهای دوره‌ای از تجهیزات که به‌صورت ماهیانه انجام می‌شود، در صورتی که خرابی وجود داشته باشد، رفع می‌شود.

او معتقد است باید تمام تجهیزات شعب بانک باید در وضعیت پایداری قرار داشته باشند تا مشتریان بانک از خدمتی که دریافت می‌کنند، راضی باشند. او تجمیع کل داده‌های تجهیزات سخت‌افزاری شعب بانک سپه در یک نرم‌افزار را امری ضروری و جدید می‌داند که به آنها امکان تصمیم‌گیری بهتر در خصوص مدیریت هزینه‌ها، نوع تجهیزات به کار گرفته‌شده،‌ پشتیبانی سریع‌تر، کنترل عملکرد پشتیبانان و کاهش زمان رفع خرابی را می‌دهد.


مقدمه‌چینی برای جهش


۱۴۰۱،‌ سال گذار بود؛ سال مقدمه‌چینی و آماده‌سازی بسترهای لازم برای کارهای بزرگ و اساسی در سال بعد. بزرگ‌چمی با اشاره به این مسئله می‌گوید: «در اواخر سالی که گذشت، مأموریت برنامه‌ریزی طراحی و نظارت بر اجرای پروژه مرکز داده پشتیبان بانک سپه را نیز عهده‌دار شدیم و امید داریم تأمین تجهیزات و اجرای این پروژه را هم به ما واگذار کنند. همچنین پشتیبانی شبکه خطوط ارتباطی بین شعب و مناطق با مرکز در حال واگذاری به این شرکت است. در حال حاضر مشغول آنالیز و برنامه‌ریزی پشتیبانی از هفت مرکز داده بانک سپه هستیم و منتظر ابلاغ آن از طرف بانک برای آغاز رسمی آن هستیم.»

او بیان می‌کند که به بیش از ۸۰ درصد از اهداف‌شان در سال ۱۴۰۱ رسیده‌اند و به‌زودی بنا بر مدل کسب‌وکاری‌شان که مبتنی بر کیفی‌سازی و سرویس‌دهی مناسب با ارزان‌ترین قیمت است، برنامه توسعه انبار و توسعه تعمیرگاه تخصصی را در دستور کار دارند، بدین منظور قصد دارند از محل افزایش سرمایه شرکت یک ساختمان جدید با فضای کافی برای شرکت انتخاب کنند.


یکپارچه‌سازی نیروی انسانی


چالش اصلی تمام شرکت‌های فناوری اطلاعات در سال‌های اخیر در بخش منابع انسانی، جذب و نگهداشت نیروی متخصص است. بزرگ‌چمی معتقد است چالش آنها در رابطه با نیروی انسانی از جنس جذب و نگهداشت نبوده و مشکلات دیگری داشته‌اند. او در این‌باره می‌گوید: «یکپارچه‌سازی تیم‌هایی که از شرکت‌های مختلف بانک به ما پیوسته‌اند، کار دشواری بود؛ تیم‌ها از شرکت توسعه فناوری و تجارت حکمت، شرکت رایانه خدمات امید و شرکت تدبیر تراکنش ایرانیان به ما پیوستند که هماهنگ‌سازی حقوق و مزایای آنها و ایجاد فرهنگ سازمانی مشترک بین‌شان کار دشواری بود.»

بنا بر صحبت‌های او، امیدنت ۲۱۰ نفر پرسنل دارد که ۵۰ نفر از آنها از شرکت توسعه فناوری و تجارت حکمت، 105 نفر از آنها از شرکت رایانه خدمات امید (امیدسیستم) و 10 نفر از شرکت تدبیر تراکنش ایرانیان (امید بود) هستند و سایر افراد به فراخور نیاز به استخدام شرکت درآمده‌اند. استفاده بهینه از همین تعداد نیروی کار باعث شده که با وجود افزایش تعداد شعب از ۱۳۰۰ به ۳۸۰۰ شعبه بانک سپه، نیاز چندانی به جذب بیش از حد نیروی جدید نباشد.


مصائب نوسان نرخ ارز


عدم ثبات اقتصادی و نوسان نرخ ارز یکی از مشکلات تمام کسب‌وکارهای فعال در کشور است. مدیرعامل امیدنت درباره مصائب این چالش می‌گوید: «مهم‌ترین چالش ما در سال ۱۴۰۱ نوسان نرخ ارز بود. ما باید معادل درصدی از کل تجهیزات بانک را در انبارهایمان داشته باشیم و با توجه به اینکه نرخ ارز مدام نوسان دارد، هزینه تأمین تجهیزات پشتیبان را بالا بردیم؛ بنابراین قیمت تمام‌شده سرویس افزایش یافته است. برای مثال قیمت موس و کیبورد که معمولی‌ترین تجهیزات به‌شمار می‌آیند، نسبت به سال قبل حدود ۱۰برابر شده و این افزایش قیمت‌ها چون در قرارداد ما با بانک نیامده است، پیش‌بینی‌هایی را که برای سود شرکت انجام شده، به حداقل می‌رساند. همچنین تحریم‌ها نیز مزید بر علت شده و ما را در تأمین برخی قطعات و تجهیزات که بسیار قدیمی هستند، با مشکل روبه‌رو کرده است.»


چشم‌انداز امیدنت


این‌طور به نظر می‌رسد که شرکت امیدنت در سال ۱۴۰۱ تمام تمرکزش را بر طراحی و سازمان‌دهی مقدمات برنامه‌های آتی‌اش گذاشته است. بزرگ‌چمی درباره چشم‌انداز این شرکت در سال آینده می‌گوید: «در سال ۱۴۰۲ حجم کارهای شرکت چندبرابر خواهد شد؛ در نتیجه شاهد افزایش بازده مالی شرکت خواهیم بود. سالی که گذشت، سال رایزنی و مقدمه‌چینی برای اقدامات اصلی شرکت بود و پیش‌بینی من این است که در سال جدید پروژه‌های جدیدی در شرکت به مرحله اجرا خواهد رسید.»

او که تا‌به‌امروز با چالش جذب نیروی کار در امیدنت روبه‌رو نبوده، درباره وضعیت نیروی انسانی در سال جدید توضیح می‌دهد؛ اینکه چون با افزایش حجم فعالیت‌های شرکت مواجه خواهند شد، قطعاً باید نیروی کار جدید استخدام کنند و این امر می‌تواند به چالشی جدید تبدیل شود، زیرا با کمبود نیروی انسانی متخصص در کشور روبه‌رو هستیم و اکثر افراد ترجیح می‌دهند با شرکت‌های خارجی همکاری یا مهاجرت کنند.

بزرگ‌چمی به اهمیت حمایت مالی بانک سپه نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «اگر بانک به تأمین نقدینگی لازم جهت انجام پروژه‌های شرکت کمک نکند، امیدنت برای تأمین تجهیزات سایت‌های در دست طراحی بانک دچار مشکل می‌شود.» بزرگ‌چمی بزرگ‌ترین اقدام این شرکت در سال 1402 را طراحی مراکز داده بانک سپه می‌داند و معتقد است نتیجه زحمات سال ۱۴۰۱ را در سال جدید می‌بینند.


خوب‌بودن کافی نیست و باید بی‌نظیر بود


مدیرعامل امیدنت با بیان اینکه هدف این شرکت، تبدیل‌شدن به مطمئن‌ترین شرکت ارائه‌دهنده خدمات پشتیبانی زیرساخت و تجهیزات بانکی کشور است، می‌گوید: «هدف اصلی میان‌مدت خود در شرکت را ارائه سرویس مطلوب به بانک سپه می‌دانیم و کسب سود اولویت دوم شرکت است. رقبای ما همین سرویس‌ها را به بانک‌های دیگر ارائه می‌دهند، اما چون مجموعه‌های مستقلی هستند، اولویت آنها کسب سود و توسعه کسب‌وکار خودشان است، ولی ما خودمان را بخشی از بانک می‌دانیم و هدف‌مان سرویس‌دهی مطمئن و باکیفیت است. شعار ما که در حال نهادینه‌شدن در ذهن همه پرسنل شرکت است «خوب‌بودن کافی نیست و باید بی‌نظیر بود» تبیین شده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 23 دقیقه

حامیان عصر تراکنش