عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

تبدیل کیف پول شهروندی به طرحی ملی و همه‌گیر

هادی ابراهیمی،‌ قائم‌مقام مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر درباره برنامه‌های این هلدینگ مطرح کرد

زمان مطالعه: 4 دقیقه

عصر تراکنش ۶۷ / بانک شهر با هدف تأمین نیازمندی‌های گسترده حوزه فناوری اطلاعات بانک و ارائه سرویس‌ها و محصولات نوآورانه در زمینه بانکداری دیجیتال و صنعت پرداخت، فعالیت‌های حوزه فناوری اطلاعات خود را در هلدینگی با نام تجاری راهبرد هوشمند شهر سازمان‌دهی کرده است.

این هلدینگ که از تیرماه ۱۳۹۴ فعالیت رسمی خود را آغاز کرده،‌ بنا به گفته قائم‌مقام مدیرعامل آن،‌ از زمان تأسیس تاکنون چالش‌های مدیریتی و عملیاتی داشته و با این وجود وضعیت کنونی هلدینگ را خوب می‌داند و معتقد است تقویت و طراحی پروژه‌ها موجب دلگرمی مشتریان، سهام‌دار و همکاران خود شده است.

او ۱۴۰۱ را سال توسعه زیرساخت‌ها و ۱۴۰۲ را سال ارائه سرویس‌های جدیدشان می‌داند و می‌گوید که در سال‌های پیش رو به یکی از بازیگران مهم صنعت پرداخت و تأمین زیرساخت‌های زنجیره مالی تبدیل می‌شوند. همچنین این وعده را می‌دهد که کیف پول پرداخت خرد شهروندی را که محصولی یکپارچه برای هوشمندسازی حمل‌ونقل شهری است، به پروژه‌ای ملی و همگانی تبدیل می‌کنند. در این شماره از ماهنامه عصر تراکنش به سراغ هادی ابراهیمی،‌ قائم‌مقام مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات راهبرد هوشمند رفتیم تا درباره عملکرد،‌ چالش‌ها و چشم‌انداز آتی آنها صحبت کنیم.


هلدینگ و زیرمجموعه‌های آن


هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر دارای دو زیرمجموعه است که شامل شرکت فناوران ایمن شبکه (فاش) و شرکت توسعه و نوآوری شهر می‌شود. هادی ابراهیمی، قائم‌مقام مدیرعامل این هلدینگ درباره وظایف این دو مجموعه می‌گوید: «فاش ارائه‌دهنده کیف پول راهبر و ناظر بانکی شاتوت و کیف پول پرداخت خرد شهروندی است که به هوشمندسازی حمل‌ونقل شهری کمک می‌کند. توسعه و نوآوری شهر نیز ارائه سامانه‌های بانکی و پشتیبانی و راهبری شهرنت‌ها و خودپردازهای (نقدی و غیرنقدی) غیرشعبه‌ای را بر عهده دارد. همراه‌شهر پلاس نیز محصول فین‌تکی این مجموعه است که نوعی نرم‌افزار موبایل‌بانک است و خدمات بانکداری دیجیتال بانک شهر را پوشش می‌دهد.»

بنا بر صحبت‌های قائم‌مقام مدیرعامل این هلدینگ،‌ ساختار کنونی آن مبتنی بر وجود یکسری واحدهای کسب‌وکاری در قالب SBU است؛ پنج SBU جدی در راهبرد هوشمند شهر وجود دارد که بعد از بالغ‌شدن به شرکت تبدیل می‌شوند. او در این‌باره توضیح می‌دهد: «اولین SBU موجود در هلدینگ، کسب‌وکار پرداخت است که مبتنی بر پایانه‌های فروش، درگاه‌های پرداخت اینترنتی، نرم‌افزارهای موبایلی و خدمات مبتنی بر کارت است. دومین SBU به کسب‌وکار پرداخت خرد شهری مربوط است که سامانه‌های کیف پول پرداخت خرد شهروندی را سازمان‌دهی می‌کند. سومین SBU نیز دیتاسنتر است که بحث ساخت و بهره‌برداری از داده‌های شهری را پوشش می‌دهد. SBU چهارم هم پشتیبانی شعب و زیرساخت‌های ماشین‌های اداری و بانکی را بر عهده دارد. آخرین SBU نیز کسب‌وکار تأمین زنجیره مالی (SCF) است که جزء مهم‌ترین آنها به حساب می‌آید.»


یکپارچه‌سازی خدمات پرداخت


جمع‌بندی شرکت در اخذ مجوز پی‌اس‌پی، یکی از فعالیت‌های این هلدینگ در سال ۱۴۰۱ بوده که با توجه به گفته‌های ابراهیمی این موضوع خوب پیش رفته و مذاکرات آنها با سهام‌داران موفقیت‌آمیز بوده و هم‌اکنون در حال تشکیل جلسه برای ارائه فرم‌های لازم به بانک مرکزی هستند.

او به طرح هوشمندسازی حمل‌ونقل شهری این بانک نیز اشاره می‌کند و می‌گوید که در سال ۱۴۰۱ برای اجرای این طرح با برخی از مراکز استان‌ها تفاهم‌نامه و قرارداد بسته‌اند تا به آنها کیف‌ پول پرداخت خرد شهروندی ارائه بدهند. او فلسفه وجودی چنین خدمتی را یکپارچه‌سازی خدمات پرداخت در سراسر کشور می‌داند و از شیراز، تبریز، زنجان، اصفهان، قزوین، کرمانشاه، اراک و همدان به‌عنوان شهرهای حاضر در این طرح نام می‌برد.


۱۴۰۱؛ تمرکز بر زیرساخت‌ها


۱۴۰۱، سال ایجاد و توسعه زیرساخت‌های لازم برای برنامه‌های آتی این هلدینگ بوده است. ابراهیمی با اشاره به این مسئله می‌گوید: «ارائه خدمات دیجیتال نیازمند داشتن زیرساخت‌های مناسبی است که ارائه  سرویس‌های باکیفیت را ممکن می‌کند. به همین منظور در سالی که گذشت، بر ایجاد و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز سرویس‌هایی که در سال‌های بعد ارائه می‌شود، متمرکز شدیم. این زیرساخت‌ها شامل زیرساخت‌های فنی، مذاکره‌ای و قراردادی می‌شود.»

او بیان می‌کند که انتظار هلدینگ از شرکت فاش این است که در سال ۱۴۰۲ بتواند کیف پول پرداخت خرد شهروندی را به شهرهای بیشتری ارائه دهد و در ابتدای سال آینده، پروژه شیراز را عملیاتی کند. همچنین از شرکت توسعه و نوآوری شهر انتظار دارند که سرویس‌های دیجیتال بانک شهر را توسعه دهد. او می‌گوید: «علاوه بر این سه مورد SBU نیز باید در سال جدید بالغ و تبدیل به شرکت شوند؛ SBU پرداخت، پرداخت خرد شهری و پشتیبانی شعبه در اولویت کاری ما هستند.»


نقش هلدینگ‌های بانکی در اقتصاد دیجیتال کشور


هلدینگ‌های فناوری اطلاعات بانک‌ها بازوی نوآور آنها در حوزه اقتصاد دیجیتال کشور هستند. ابراهیمی درباره کمکی که این هلدینگ‌ها به اقتصاد دیجیتال ایران می‌کنند، می‌گوید: «هلدینگ‌های فناوری اطلاعات بانک‌ها با ایجاد ساختارهای مالی، خلق زیرساخت‌ها و به‌کارگیری سرمایه انسانی نخبه و متعهد، رویکرد نوآورانه خود را به بانک‌ها تحمیل می‌کنند، در نتیجه بانک حوزه‌های فین‌تک را با نگاه جسورانه‌تر و چابکی بیشتری توسعه می‌دهد. علاوه بر این، درک درست این هلدینگ‌ها از ضوابط می‌تواند به درخواست‌های بانک و مردم پاسخ مناسبی بدهد تا منابع بانک و سرویس‌های آن افزایش یابد.»


خلق امید در سازمان


ابراهیمی می‌گوید: «در سال جاری با تقویت و بازنگری پروژه‌های موجود و طراحی پروژه‌های جدید کوشیدیم تا سازمانی امیدوار و با انگیزه کافی برای ساختن را ایجاد کنیم.»

او بر این باور است که ساختن آینده فقط با خلق آرزو، امید و ایجاد انگیزه در سازمان‌ها ممکن است و هلدینگ توانسته به‌عنوان سازمانی مستقل از بانک، خودش را اثبات کند و به سهام‌دارش این اطمینان را بدهد که در سال ۱۴۰۲ رشد خوبی را تجربه خواهد کرد.

استقلال هلدینگ، خلق و تقویت پروژه‌ها و سازمان‌دهی مجدد از جمله دستاوردهای داخلی این سازمان در سال ۱۴۰۱ بوده، اما این سازمان دستاوردهای خارجی نیز داشته که قائم‌مقام مدیرعامل آن درباره آنها این‌طور توضیح می‌دهد: «ارائه کیف پول شهروندی یکپارچه در کل کشور به محصول و خدمتی کلیدی تبدیل شده و در سه‌ماهه اخیر به بستن چندین تفاهم‌نامه و قرارداد مهم منجر شده و کلان‌شهرهایی که به ما اعتماد کرده‌اند، انگیزه و امید ما برای توسعه این محصول را افزایش داده‌اند.»


چشم‌انداز


ابراهیمی برنامه‌ریزی بلندمدت برای آینده را امری ناممکن می‌داند و معتقد است وجود وضعیت پرچالش اقتصادی-اجتماعی کشور، فعالیت کسب‌وکارها را سخت می‌کند. او ادامه می‌دهد: «با این وجود نمی‌توان دست از کار کشید و باید برای آینده‌ای بهتر تلاش کرد. همچنین می‌توان با درک درستی از شرایط حاکم بر ایران به دستاوردهای قابل اتکایی رسید و ما به لطف پروردگار متعال در سال ۱۴۰۲ به مأموریت‌هایی که پیش‌تر گفته شد، می‌رسیم.»

به گفته او، چشم‌اندازی که برای هر یک از خدمات کیف پول پرداخت خرد یکپارچه شهری، پرداخت الکترونیکی، دیتاسنتر و خدمات پشتیبانی شعب این هلدینگ متصور هستند، حرکت به سمت هوشمندسازی خدمات است. او در این خصوص می‌گوید: «با هوشمندسازی هر یک از خدماتی که ارائه می‌دهیم،‌ قصد داریم گام مهمی به سمت شهر هوشمند برداریم و سپس در بلندمدت با راه‌حل‌های گوناگون و متنوع، عمده خدمات پرمخاطبی را که مردم در حوزه شهر هوشمند به آنها نیاز دارند، فراهم آوریم. در واقع هدف‌مان این است که بتوانیم دسترسی افراد را به خدمات مورد نیاز یک شهر هوشمند آسان کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

حامیان عصر تراکنش