عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

لوانت؛ «فرانت‌آفیس» سازمان‌های مالی

در گفت‌وگو با صادق رضایی گیگلو، مدیرعامل لوانت درباره عملکرد این شرکت در سال 1401 مطرح شد

زمان مطالعه: 6 دقیقه

عصر تراکنش ۶۷ / شرکت لوانت که به‌عنوان بازوی ساخت و توسعه زیرساخت‌های دیجیتال در گروه مالی کیان فعالیت می‌کند، از سال 1396 محصولات متنوعی را در حوزه «فرانت‌آفیس» برای گروه مالی کیان توسعه داده که در سایت و اپلیکیشن کیان دیجیتال، درسا تریدر و چندین کسب‌وکار دیجیتال دیگر مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. طبق گفته‌های صادق رضایی گیگلو، مدیرعامل شرکت فناوری ارتباط هویت الوان (لوانت)، با استفاده از سرویس‌هایی که شرکت لوانت در حوزه «فرانت‌آفیس» توسعه داده، تمامی فرایندهای عملیات سمت مشتری به‌صورت دیجیتالی و آنلاین اجرا می‌شوند.

به‌عنوان مثال می‌توان به احراز هویت مبتنی بر هوش مصنوعی به‌صورت آنلاین، سیستم آن‌بوردینگ مشتریان و دریافت مدارک و اطلاعات مورد نیاز همراه با صحت‌سنجی آنها، سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان یا سیستم اعتبارسنجی مشتریان اشاره کرد. همچنین اپراتورها در هر لحظه می‌توانند به پروفایل 360 درجه هر مشتری دسترسی داشته و از وضعیت او آگاه شوند. در گفت‌وگویی که با صادق رضایی داشتیم، از فعالیت‌های این شرکت و عملکرد آن در سال ۱۴۰۱ پرسیدیم.


لوانت سوییت


طبق صحبت‌های رضایی، لوانت می‌تواند به‌عنوان «فرانت‌آفیس» سازمان‌های مالی مطرح باشد؛ پلتفرم فرانت‌آفیس لوانت که با نام تجاری «لوانت سوییت» به بازار عرضه شده، جای خالی ابزاری را پر کرده که می‌تواند تمامی فرایندهای عملیاتی سمت مشتری را به‌صورت جامع و یکپارچه به سازمان‌های مالی ارائه ‌دهد؛ ابزاری که با سرویس‌های متنوع و کاربردی خود، حذف گلوگاه‌هایی مانند الزام به حضور مشتری، امضای خیس روی برگه‌ها، دریافت مدارک به‌صورت فیزیکی و بایگانی را در دستور کار خود قرار داده است. با بهره‌برداری از این پلتفرم، نگرانی‌هایی از قبیل آماده‌سازی و تجهیز شعب و نمایندگی‌ها برای اجرای کمپین‌های بازاریابی، نگرانی از هجوم مشتریان زیاد در زمان‌های پیک بازار یا هزینه بالای پشتیبانی و مدیریت مشتریان مرتفع خواهند شد.

به گفته رضایی، واژه فرانت‌آفیس بیشتر در صنعت گردشگری مورد استفاده قرار می‌گیرد و به فرایندهایی اشاره دارد که مسافر در زمان Check-in یا Check-out در هتل یا Boarding  pass در فرودگاه انجام می‌دهد. در حال حاضر مسافران بسیاری از هتل‌ها و فرودگاه‌ها می‌توانند این فرایندها را به‌صورت آنلاین انجام دهند تا در زمان مراجعه به هتل یا فرودگاه زمانی به انجام آن اختصاص ندهند. این واژه مدتی است در بازارهای مالی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و شرکت‌های زیادی با هدف ساده‌سازی، سرعت‌بخشیدن و مقرون‌به‌صرفه‌کردن فرایندهای عملیات سمت مشتری در سازمان‌های مالی، اقدام به تولید محصول در این حوزه کرده‌اند.


1401؛ سال تغییر ماهیت


از نظر مدیرعامل لوانت، سال 1401 را می‌توان به‌عنوان سال تغییر ماهیت در لوانت برشمرد. شرکتی که تنها مأموریتش تأمین زیرساخت‌های دیجیتال برای یکی از بازیگران بازار مالی ایران بود، کم‌کم به شرکتی تبدیل شد که به مشتریان متعدد در بازارهای مختلف و با نیازهای متنوع‌تر خدمات خود را ارائه می‌دهد. این تغییر در کنار جذابیت‌های پرشمار، چالش‌های زیادی را هم به همراه داشت، اما تیم لوانت با تلاش مضاعف خود موفق شد این مسیر جذاب را طی کرده و به یکی از معدود شرکت‌هایی تبدیل شود که سرویس‌های پیشرفته نرم‌افزاری را بر بستر ابر و به‌صورت SaaS ارائه می‌دهند.

به گفته رضایی، در حال حاضر لوانت تنها شرکتی است که امکان ارائه راهکارهای «فرانت‌آفیس» را به‌صورت جامع و یکپارچه به سازمان‌های مالی و فین‌تک‌ها دارد. این محصول که با نام «لوانت سوییت» در بازار معرفی شده، هم به‌صورت ابری (SaaS) و هم به‌صورت In-House قابل ارائه است. رضایی می‌گوید: «بر خلاف سازمان‌های بزرگ که به‌دلیل سیاست‌های خاص خود علاقه‌مندند از نرم‌افزارها در دیتاسنترهای مدنظر خود میزبانی کنند، فین‌تک‌ها و شرکت‌های متوسط می‌توانند با بهره‌برداری از سرویس ابری «لوانت سوییت» علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه، ورود بسیار سریع به بازار را نیز تجربه کنند. کلیه فرایندهای سمت مشتری مانند احراز هویت و ثبت‌نام، دریافت مدارک، تکمیل پرونده، استعلام از نهادهای حاکمیتی، مرکز تماس مشتریان، مدیریت ارتباط با مشتریان و بسیاری موارد دیگر با استفاده از «لوانت سوییت» به‌عنوان کامل‌ترین راهکار فرانت‌آفیس در ایران قابل انجام هستند.»


سرویس‌ها و محصولات لوانت


رضایی سرویس احراز هویت مبتنی بر هوش مصنوعی را که به‌صورت آنلاین انجام می‌شود، از سرویس‌های کلیدی و برجسته لوانت می‌داند و می‌گوید: «این سرویس برای مشتریان حقیقی و حقوقی قابل استفاده بوده و بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی برای ارائه خدمات غیرحضوری طراحی و پیاده‌سازی شده است. این سرویس که به پشتوانه GPUهای قدرتمند، ظرف چند ثانیه تصاویر و ویدئوها را پردازش می‌کند، در فرایند احراز هویت از پارامترهایی مانند تشخیص چهره، Liveness detection و Awareness detection استفاده کرده است. این سرویس در بُعد امنیت از راهکارهای مناسبی برای مقابله با Spoofing و Print Attack بهره می‌برد.»

مدیرعامل شرکت لوانت در خصوص معرفی سرویس آن‌بوردینگ لوانت می‌گوید: «این سرویس به سازمان‌ها کمک می‌کند تا بتوانند کلیه فرایندهای سازمانی خود را به‌صورت داینامیک طراحی و پیاده‌سازی کنند. دریافت اطلاعات و مدارک مورد نیاز از مشتریان، تأمین‌کنندگان یا شرکای تجاری به‌منظور ارائه خدمات یا عقد قرارداد در قالب چند مرحله پشت سر هم، نیازی است که اغلب سازمان‌ها با آن مواجه هستند.»

رضایی معتقد است سرویس آن‌بوردینگ لوانت این امکان را فراهم آورده تا نیاز مذکور در سازمان‌ها بدون کدنویسی و ظرف چند دقیقه مرتفع شود و آنها بتوانند فرایندهای گوناگون با مراحل متعدد ساخته و در هر مرحله از فرایند نیز اطلاعات یا مدارک مورد نظر را از مشتری دریافت کرده، یا استعلامات مورد نیاز را اخذ یا اقدام به دریافت امضای دیجیتال مشتری روی قراردادها یا تعهدنامه‌ها کنند.

مدیرعامل لوانت در ادامه به معرفی سرویس CRM این شرکت می‌پردازد و می‌گوید: «یکی از سرویس‌های کاربردی شرکت لوانت، سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان است؛ با اتکا به قابلیت‌های این سیستم، سازمان می‌تواند در کلیه مراحل چرخه عمر مشتری، ارتباط خود با مشتری را به نحو مطلوب و مؤثری مدیریت کند. CRM شرکت لوانت امکانات متعددی برای بهبود نرخ‌های تبدیل (Conversion rate) در فرایندهای بازاریابی داشته و گزارش‌های مدیریتی ویژه‌ای ارائه می‌دهد.»

رضایی به‌عنوان آخرین سرویس، سرویس اعتبارسنجی مشتریان این شرکت را معرفی می‌کند: «این سرویس برای اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه شده و سازمان می‌تواند با اتکا به گزارش‌های اعتباری این سیستم ریسک همکاری یا مشارکت با طرف‌های مقابل را ارزیابی کند.»

بر اساس گفته‌های مدیرعامل شرکت لوانت، تمامی سرویس‌های این شرکت از طریق API قابل فراخوانی بوده و به‌سادگی با سیستم‌های داخلی سازمان‌ها یکپارچه می‌شود.


ارائه محصولات امن بر بستر ابر


در ادامه رضایی در خصوص ارائه محصولات لوانت بر بستر ابر توضیح می‌دهد: «شرکت لوانت در سال 1401 با دریافت مجوز از هیئت‌مدیره گروه مالی کیان، امکان ارائه تمامی سرویس‌های خود به مشتریان خارج از گروه مالی را دریافت کرد و بر همین اساس، به اعمال تغییراتی در محصولات خود پرداخت که یکی از مهم‌ترین آنها، فراهم‌کردن امکان ارائه سرویس‌ها و محصولات بر بستر ابر (Cloud) به مشتریان بود.

این پروژه باعث شد مشتریان لوانت نه‌تنها نیازی به تأمین زیرساخت‌های گران برای استفاده از محصولات نداشته باشند، بلکه با هزینه‌های بسیار پایین‌تری محصولات مورد نیاز خود را در اختیار بگیرند. شایان ذکر است تمامی فرایندهای سمت مشتری مانند احراز هویت و ثبت‌نام، دریافت مدارک، تکمیل پرونده، استعلام از نهادهای حاکمیتی، مرکز تماس مشتریان، مدیریت ارتباط با مشتریان و بسیاری موارد دیگر با استفاده از «لوانت سوییت» به‌عنوان کامل‌ترین راهکار فرانت‌آفیس در ایران قابل انجام هستند.»

رضایی می‌گوید: «لوانت موفق به اخذ گواهی‌نامه‌های معتبر امنیتی مانند افتا و مکنا برای محصولات خود شده و مشتریان لوانت می‌توانند با خیالی آسوده و بدون دغدغه امنیتی از محصولات لوانت بهره‌برداری کنند.»


تجربه خوب در بهره‌وری و کارایی محصولات


رضایی در خصوص تجربه موفق‌شان برای ارزیابی بهره‌وری و کارایی در محصولات لوانت می‌گوید: «گروه مالی کیان، بعد از دریافت مجوزهای لازم از نهادهای ناظر، از اولین نهادهای بازار سرمایه در سال 1399 بود که کل فرایند احراز هویت و ثبت‌نام از مشتریان خود را به‌صورت صد درصد آنلاین و غیرحضوری انجام داد. تاکنون 1.8 میلیون نفر پروسه احراز هویت در گروه مالی کیان را طی کرده‌اند و رکورد این سیستم ثبت‌نام بیش از یک هزار نفر در یک روز بوده است. با توجه به فرایندهای پیچیده ثبت‌نام و ساخت اکانت در OMSهای بازار سرمایه، ثبت‌نام بیش از هزار نفر طی یک روز برای یک نهاد مالی، رکورد شگفت‌انگیزی محسوب می‌شود.»

مدیرعامل لوانت در خصوص مزیت رقابتی محصولات این شرکت می‌گوید: «علاوه بر کیفیت برتر محصولات لوانت، شاید مهم‌ترین مزیت رقابتی این محصولات امکان ارائه آنها در قالب راهکاری جامع و یکپارچه به‌عنوان یک «فرانت‌آفیس» باشد که تمام نیازهای سازمان برای دیجیتالی‌کردن فرایندهای عملیات سمت مشتری را پوشش می‌دهد. همچنین لوانت تلاش کرده تا «لوانت سوییت» را به‌عنوان راهکار جامع و یکپارچه فرانت‌آفیس، متناسب با نیاز صنایع مختلف، سفارشی‌سازی کند. بانک‌ها، نئوبانک‌ها، اپراتورهای تلفن همراه، کارگزاری‌ها، نهادهای بازار سرمایه، لیزینگ‌ها، پی‌اس‌پی‌ها، فین‌تک‌ها و لندتک‌ها می‌توانند از نسخه‌های اختصاصی لوانت سوییت برای صنایع خود بهره‌برداری کنند.»


برنامه‌های لوانت برای سال 1402


در پایان رضایی در خصوص برنامه‌های این شرکت در سال 1402 صحبت می‌کند. به گفته او، با توجه به استقبال مشتریان از محصولات لوانت، 1402 سال حضور جدی و پررنگ لوانت در بازارهای مالی است و با توجه به قراردادهای منعقدشده در سال 1401 باید منتظر اخبار بیشتری از لوانت باشیم. او در این خصوص می‌گوید: «تمام تلاش ما در سال آینده ایفای نقشی شایسته به‌عنوان لیدر بازار راهکارهای «فرانت‌آفیس» در صنعت مالی است و امیدواریم سازمان‌های مالی با اتکا به محصولات لوانت بتوانند با سرعت و کیفیت بیشتری محصولات خود را توسعه داده و خدمات شایسته‌ای به مشتریان‌شان ارائه دهند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

حامیان عصر تراکنش