عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

مدیرانی با هدف ساختن

مروری بر گفت‌وگوهای جلد ماهنامه عصر تراکنش در سال ۱۴۰۱

زمان مطالعه: 10 دقیقه

عصر تراکنش ۶۷ / ماهنامه عصر تراکنش، با وجود تمام امیدها و ناامیدی‌ها و با وجود تمام چالش‌ها و بی‌ثباتی‌هایی که در هزینه‌های تولید، چاپ و توزیع یک نشریه کاغذی در کشور پیش رویش بوده، تاکنون 67 ماه به‌صورت منظم و پیوسته هر ماه تولید، چاپ و توزیع شده و همیشه برایش دو عنصر کلیدی «مدیران» و «کسب‌وکارها» مهم بوده است. عصر تراکنش از ابتدای انتشار خود تابه‌امروز تغییرات زیادی داشته و حالا که به شماره ۶۷ خود رسیده، هویت مشخص‌تری نسبت به گذشته پیدا کرده است. عصر تراکنش از شماره ۶۴، به تگ‌لاین خود کلمه «مدیران» را اضافه کرده و اکنون «ماهنامه اختصاصی مدیران فناوری‌های مالی ایران» است؛ چراکه می‌خواهیم بیش از گذشته بر مدیران و آنهایی که قرار است آینده کسب‌وکارهای فناوری‌های مالی ایران را بسازند، تمرکز کنیم؛ به همین خاطر هر ماه جلد خود را به یکی از مدیران صنعت فناوری‌های مالی کشور اختصاص می‌دهیم.

هویت طرح جلدهای عصر تراکنش تاکنون چند بار به‌روز شده است. در ابتدا رویکردمان معرفی چهره‌های پیشکسوت صنعت بانکداری و پرداخت ایران بود و جلدهای عصر تراکنش عکس‌محور بودند. به‌مرور از تک‌چهره خارج شدیم و بعد از مدتی نسل دوم جلدها را که تصویرسازی بود، شروع کردیم. با توجه به بازخوردهایی که گرفتیم، بار دیگر به انتشار تصویر افراد روی جلد برگشتیم و این بار به سراغ چهره‌های فعال روز صنعت رفتیم؛ افرادی که به عقیده ما حضورشان در این صنعت می‌تواند باعث «تغییر» شود. اکنون که در پایان سال ۱۴۰۱ قرار داریم، بر آن شدیم تا نگاهی به جلدهای ماهنامه عصر تراکنش در این سال داشته باشیم و بار دیگر به مدیرانی بپردازیم که در سال 1401 تصویرشان روی جلدهای عصر تراکنش قرار گرفت.

شماره ۵۷

روح‌الله فاطمی اردکانی، مدیرعامل سابق شرکت توسن

شرکت توسن یا همان توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین که برخی قدیمی‌ترها آن را با نام کیش‌ویر می‌شناسند، از نام‌های بزرگ و شناخته‌شده صنعت نرم‌افزار بانکی ایران است که در طول سال‌های فعالیتش همواره به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو و نوآور در این صنعت از آن یاد شده است. توسن در 24 شهریورماه 1400 روی تابلوی بورس عرضه اولیه شد و بسیاری معتقدند عرضه سهام توسن در بازار سرمایه نه‌تنها چراغ راهی برای ورود سایر شرکت‌های فناوری‌محور به بورس خواهد بود، بلکه این اتفاق، بارقه‌های امید را در سایر شرکت‌های فناوری برای قدم‌گذاشتن در این مسیر روشن کرده است. روح‌الله فاطمی اردکانی از سال ۱۳۷۹ به شرکت توسن می‌پیوندد و نهایتاً در آبان 1395، سکان مدیرعاملی توسن را به دست می‌گیرد. اولین گام روح‌الله فاطمی به‌عنوان مدیرعامل توسن، ایجاد انضباط و شفافیت مالی در شرکت بود و به گفته خودش، سعی کرد مباحث طرح و برنامه داخل شرکت را منضبط کند و فرایندهای تولید نرم‌افزار را منسجم سازد. همچنین ITIL را برای تمام فرایندهای شرکت پیاده کرد. علاوه بر این، در فرایندهای داخلی نیز با راه‌اندازی ISMS در شرکت و دیتاسنتر، فرایندهای داخلی را نیز سروسامان داد. روح‌الله فاطمی اردکانی تا اوایل آبان‌ماه ۱۴۰۱ مدیرعامل این شرکت بود و اکنون به‌عنوان نایب‌رئیس هیئت‌مدیره، شرکت توسن را همراهی می‌کند.

شماره ۵۸

تیم لطیف، بنیان‌گذار هلدینگ مکس

در سال‌های اخیر شاهد ورود گروه‌های بزرگ صنعتی به حوزه‌های نوآورانه و فناورانه بوده‌ایم؛ موضوعی که بسیاری آن را به فال نیک گرفته‌اند و نیز برای رشد اکوسیستم نوآوری کشور مفید می‌دانند؛ چراکه حوزه‌های نوآورانه و فناورانه برای توسعه و همه‌گیری، ابتدا نیازمند منابع مالی سنگین هستند که این را می‌توان از گروه‌های بزرگ انتظار داشت و موضوع بعدی که همزمان با بزرگ‌شدن، نیاز به آن به‌شدت نمایان می‌شود، دانش مدیریتی است که این موضوع نیز اغلب در گروه‌های بزرگ صنعتی به خاطر سابقه بالایی که دارند، به شکل دانش و تجربه وجود دارد. احتمالاً همه اینها، باعث شده حضور گروه صنعتی ماموت به‌عنوان یکی از سرمایه‌گذاران در هلدینگ مکس در حوزه استارتاپی ایران به فال نیک گرفته شود؛ این هلدینگ به همت تیم لطیف در سال ۱۳۹۸ راه‌اندازی شد و مأموریتش کمک به توسعه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، اما دارای پتانسیل، از طریق تأمین منابع مالی و ارائه خدمات غیرمالی (مشاوره، آموزش و…) است. تیم لطیف که بیش از ۲۵ سال در حوزه‌های مختلف تجربه کارآفرینی دارد و از آلمان تا ایران شرکت‌های موفق و تأثیر‌گذار زیادی را راه‌اندازی کرده، ۱۶ سال پیش به ایران مهاجرت کرد و با آشنایی با ظرفیت‌های اقتصاد دیجیتال ایران، استارتاپ‌های موفقی را تأسیس کرد که در نهایت هلدینگ مکس برای توسعه هرچه بیشتر و بهتر این استارتاپ‌ها راه‌اندازی شد. تیم لطیف می‌گوید از کودکی به ساختن و خلق‌کردن علاقه داشته و هدفش در زندگی نیز همین است؛ در واقع کارآفرینی و سرمایه‌گذاری آرزوی همیشگی او بوده است.

شماره ۵۹

احمد سلمانی آرانی، مدیرعامل هلدینگ به‌پویان هوشمند امید

اگر سیدمهدی حسینی را مرد استراتژیک مهاجرت بانک سپه به کربنکینگ جدید و در ادامه آن، ادغام بانک‌های نیروهای مسلح و مهاجرت‌شان به این سامانه بدانیم، احمد سلمانی‌آرانی را باید مرد این میدان بدانیم. بر هیچ‌کس پوشیده نیست که ابرپروژه‌ای که در بانک سپه رخ داد، اتفاق بزرگی بود که نمونه‌اش در تاریخ بانکداری ایران وجود نداشت و کاری بسیار پیچیده، پرریسک و سخت بوده که نمی‌توان انجامش را به یک نفر نسبت داد و یقیناً صدها نفر در انجام موفقیت‌آمیز این رویداد نقش‌های کوچک و بزرگی داشته‌اند، ولی در این اتفاق نقش کلیدی سیدمهدی حسینی به‌عنوان فرد استراتژیست و نقش احمد سلمانی‌آرانی به‌عنوان کسی که در میدان، رابطه قوی و مستقیمی با تمام تیم‌ها و گروه‌ها جهت پیشبرد اهداف داشته، پررنگ‌تر است. با توجه به بیش از 33 سال تجربه فعالیت در حوزه بانکی، احمد سلمانی‌آرانی جزء پیشکسوت‌های صنعت بانکداری کشور محسوب می‌شود. او به جوان‌ترهایی که می‌خواهند وارد این صنعت شوند، چند توصیه می‌کند: «وقتی یک مدیر باتجربه می‌خواهد توصیه‌ای به جوان‌ترها کند، این توصیه می‌تواند با دو نگاه باشد. با نگاه زمینی می‌گویم روی شغل‌شان تمرکز داشته باشند. جوان‌ها باید صبور باشند، تمرکز داشته باشند و کارشان را دوست بدارند تا در آن مسیر پیشرفت کرده و عمق پیدا کنند. توجه داشته باشند که مسیر شغلی و یادگیری انتها ندارد. توصیه آسمانی اینکه اگر قدم در ‌کاری می‌گذارید، نترسید از اینکه تلخی‌هایی پیش می‌آید یا کسی شما را نمی‌بیند. بالاخره دیده می‌شوید. اگر زمینی دیده نشوید، برکتش را از آسمان می‌گیرید.»

شماره ۶۰

محمد فرجود، مدیرعامل هلدینگ فناوری بانک تجارت

محمد فرجود از آن دست مدیران جوان و باتجربه‌ای است که مسیر حرفه‌ای خود را با رشد سریعی طی کرده است. او که فارغ‌التحصیل مهندسی مکانیک از دانشگاه شریف است، بعد از دوران کارشناسی خود متوجه علاقه‌اش به رشته مدیریت می‌شود و از آن پس به‌عنوان یک مدیر حرفه‌ای، مسیر کاری خود را دنبال می‌کند. فرجود از مدیران شناخته‌شده اکوسیستم فناوری کشور است که تجربه فعالیت در حوزه‌های سرمایه‌گذاری، اپراتور و مخابرات، زیرساخت‌های شهری و اکنون نیز صنعت بانکی را دارد. اقدامات و اثراتی که فرجود طی چندین سال گذشته از خود بر جای گذاشته، باعث می‌شود حضورش در هلدینگ فناوری بانک تجارت نیز به فال نیک گرفته شود. بانک تجارت یکی از بانک‌های مهم و استراتژیک کشور است که در حوزه کسب‌وکارها بسیار فعال است و تجربه فرجود در واحد راهکارهای سازمانی ایرانسل نشان می‌دهد که در آینده باید شاهد اقدامات مثبت بسیاری در بانک تجارت باشیم. طبق صحبت‌های فرجود، پر کردن یکسری خلأها در اکوسیستم خدمات بانکی کشور جزء اهداف جدی او در این هلدینگ است و بانک تجارت قرار است به کسب‌وکارهای اکوسیستم نوآوری و اکوسیستم دیجیتال کشور کمک بسیاری کند.

شماره ۶۱

مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس

مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی را می‌توان یکی از معدود افراد در دولت و مجلس دانست که حضور پررنگ و فعالی به‌عنوان حامی کسب‌وکارهای مستقل در زمان حضورش در مجلس داشته است. در بسیاری از جریانات سیاسی که به‌دنبال ایجاد محدودیت یا ممنوعیت برای فعالیت کسب‌وکارهای خصوصی و مستقل بوده‌، توانگر در حمایت از کسب‌وکارها به‌عنوان یک رکن اساسی اقتصاد کشور تلاش کرده است. حمایت توانگر به‌عنوان یک نماینده مجلس از کسب‌وکارهای بخش خصوصی به قدری در یک سال گذشته جدی بوده که بسیاری حضور او را در مجلس، دلگرمی بزرگی برای توسعه زیرساخت‌های حقوقی و قانونی حوزه‌های نوآورانه و مبتنی بر فناوری در کشور می‌دانند. به عقیده او، پیشرفت کشور طی سال‌های آینده از معبر توسعه اقتصاد دیجیتال حاصل خواهد شد و ضروری است تا سیاست‌گذاری و اجرای آن به گونه‌ای صورت پذیرد که ترمزی در برابر توسعه اکوسیستم نباشد و در برابر چالش‌ها نگاه حل مسئله باید رویکرد غالب مسئولان کشور باشد. توانگر بر این عقیده است که بخش خصوصی باید مدل‌های مختلف رگ‌تک را معرفی کرده و توسعه دهد؛ چراکه نقش بخش خصوصی در این حوزه جدی است. او در این‌باره این‌طور می‌گوید که در دنیا ادبیات رگولاتوری از صرف وضع آیین‌نامه و مقررات به سوی استفاده از رگ‌تک‌ و خودتنظیم‌گری پلتفرم‌ها و استفاده از مشوق‌های مالی و… تغییر کرده و ضروری است تا ما نیز متناسب با تحولات جهانی، راهبردهای رگولاتوری خود را از روش‌های سخت به روش‌های نرم و تعاملی و مشارکتی تغییر دهیم.

شماره ۶۲

حسام حبیب‌الله،‌ معاون فناوری اطلاعات بانک شهر

مدیرانی که سابقه فعالیت مدیریتی در دو یا چند صنعت را داشته‌اند، به‌دلیل شناخت عمیقی که از آن صنایع دارند، عموماً جزء مدیرانی هستند که در طولانی‌مدت باعث شکل‌گیری اتفاقات خاصی در صنایع می‌شوند که وقوع آن تا پیش از آن نادر یا نشدنی بوده است؛ اتفاقاتی که حاصل ترکیب سرویس‌ها و زیرساخت‌های دو یا چند صنعت هستند. حسام حبیب‌الله یکی از این دست مدیران است که سابقه فعالیت جدی او در حوزه مخابرات و صنایع مخابراتی و حضور اکنونش در صنایع بانکی را می‌توان در آینده نزدیک منشاء اتفاقات مثبتی از جنس ترکیب و ادغام این دو صنعت دانست؛ اتفاقی که او پیش‌تر از آن با عنوان تلکوبانک یاد می‌کرد. حسام حبیب‌الله در دوران مدیرعاملی‌اش در جیرینگ مفهومی به نام تلکوبانک را مطرح و دنبال کرد و حالا با حضورش ابتدا در هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر و سپس به‌عنوان معاون فناوری اطلاعات بانک شهر، یک قدم به این مهم نزدیک شده است؛ اتفاقی که می‌توان امیدوار بود حسام حبیب‌الله با حضورش در بانک شهر و دغدغه‌ای که از پیش داشته، بتواند به‌نوعی آن را رقم بزند. او در این باره می‌گوید: «یکی از اهداف من در دوره مسئولیت در بانک شهر بسترسازی برای توسعه فین‌تک‌ها بوده است. در این رابطه ارتباط با اپراتورها نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. اکنون با هر دو اپراتور روابط خوبی در بانک شهر برقرار کرده‌ایم تا فضای همکاری در راستای رشد فین‌تک‌ها را در درون بانک فراهم آوریم. در واقع باور عمیق من به ظرفیت‌های هم‌افزایی این دو صنعت، محرک اصلی برای پیوند دادن خدمات دو حوزه در بانک شهر است.»

شماره ۶۳

ویژه‌نامه پول و جام‌ جهانی

شماره شصت‌وسوم ماهنامه عصر تراکنش را به بهانه جام‌جهانی ۲۰۲۲ به‌صورت ویژه‌نامه منتشر کردیم و در آن به مطالعه اسکناس ۳۲ کشور حاضر در این تورنمنت بزرگ ورزشی پرداختیم. فوتبال و اسکناس، این پدیده‌های به‌ظاهر نامرتبط، اتفاقاً شباهت‌های زیادی به هم دارند. فوتبال نیز همچون اسکناس به‌شدت تحت تأثیر فرهنگ یک کشور است. فوتبال هر کشوری آینه‌ای از فرهنگ و سیاست آن کشور است و حتی تیم‌های محلی با بازیکنان محلی هم سبک خاص خود را دارند؛ مگر نه اینکه اسکناس‌ها هم آینه‌ای از فرهنگ و سیاست یک کشورند؟ مطالعه تصاویر چاپ‌شده روی اسکناس یک کشور حقایق جالب توجهی را درباره آن ارائه می‌دهد. اینکه چرا در جایی از دنیا، برای نقش روی اسکناس، تصویر هنرمندان را انتخاب کرده‌اند، در جایی دیگر تصویر سیاست‌مداران یا مکان‌ها را، خود تحلیلی از شرایط فرهنگی و سیاسی آن ارائه می‌دهد. اسکناس‌ها روایتگران خاموشی هستند که تاریخ، فرهنگ و سیاست یک ملت را بازگو می‌کنند. روایتگران بی‌ادعایی که در هر زمان و در هر مکان، در کیف پول‌مان همراه ما هستند.

شماره ۶۴

سیدحامد قنادپور، مدیرعامل تارا و رئیس هیئت‌مدیره ارتباط فردا

ممکن نیست در صنعت بانکداری و پرداخت ایران عبارت «نوآوری» را شنید و نام «ارتباط فردا» به‌عنوان یکی از گزینه‌های گره‌خورده با این مفهوم از گوشه ذهن‌مان عبور نکند. شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا از ابتدا با این رویکرد شکل گرفت که نسبت به شرکت‌های موجود در صنعت، متفاوت نگاه و عمل کند و همین رویکرد باعث شد ارتباط فردا از اولین شرکت‌هایی باشد که نتوان آن را در دسته‌بندی‌های مرسوم شرکت‌های فعال در صنعت فناوری‌های مالی ایران گنجاند؛ نه ارائه‌دهنده کربنکینگ، نه پی‌اس‌پی، نه شرکت زیرساخت ابری و دیتاسنتر و نه خیلی از دیگر دسته‌های مرسوم، در صورتی که ارتباط فردا فعالیت‌هایی در بسیاری از این دسته‌بندی‌ها داشت، البته نه با آن شکل مرسومش. ارتباط فردا که شاید در روزهای ابتدایی شکل‌گیری‌اش بسیاری به‌دلیل ارتباط‌نگرفتن با این رویکردش و ناتوانی در قرار دادنش در یک دسته‌بندی خاص آن را شترگاوپلنگ می‌خواندند، در یک بازه تقریباً کوتاه به یک نمونه موفق در صنعت بانکداری و پرداخت تبدیل شد و کار به جایی رسید که در بازه‌ای از زمان بسیاری از مدیران عامل بانک‌های کشور به تب‌وتاب راه‌اندازی شرکتی مانند ارتباط فردا افتادند و سیدحامد قنادپور را می‌توان مغز متفکر مسیر و تفکری دانست که ارتباط فردا از همان روزهای اول فعالیتش آن را دنبال کرده است. این مدیر جوان، مهم‌ترین تجارب زندگی خود را در یک جمله خلاصه می‌کند؛ اینکه «آدم باید خودش باشد! باید روی انسان‌بودنش اتکا و تمرکز کند».

شماره ۶۵

محمدحسین کاشی،‌ مدیرعامل پرداخت الکترونیک سداد

محمدحسین کاشی جزء معدود مدیران حال حاضر صنعت پرداخت کشور است که تجربه چندین سال فعالیت حرفه‌ای در صنعت تلکام را نیز دارد؛ صنعتی که به عقیده او در تعامل با بانک‌ها و پی‌اس‌پی‌ها می‌تواند به سمت تلکوبانک حرکت کند و تأثیر فراوانی در شکل‌گیری پی‌اس‌پی‌های جدیدتر و چابک‌تر داشته باشد. همین تجربه فعالیت حرفه‌ای در یک صنعت دیگر و البته داشتن دیدگاهی از جنس ترکیب و ادغام این دو صنعت باعث می‌شود حضور او در شرکت پرداخت الکترونیک سداد و همچنین برای صنعت پرداخت کشور به فال نیک گرفته شود. کاشی حدود یک سال است که در جایگاه مدیریت عامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد فعالیت می‌کند و در این مدت به گفته خودش بیشترین تلاشش جهت آرام‌کردن فضای شرکت و به ثبات ‌رساندن آن بوده است؛ شرکتی که در مدتی کوتاه تغییرات متعدد مدیریتی را به خود دیده و شوک نسبتاً چشم‌گیری در تمام ابعاد به این شرکت وارد شده و فرازونشیب‌هایی را به خاطر رویکردهای سلیقه‌ای مدیران متعدد تجربه کرده است. کاشی معتقد است کسب‌وکاری که نوآوری در خدماتش نداشته باشد، توسط رقبا بلعیده می‌شود: «اکنون سهم بازار ما در حوزه پرداخت‌های اینترنتی و موبایلی بسیار کمتر از رقباست. بنابراین قصد داریم با ارائه خدمات بهتر، نوآوری و بانکداری باز این عرصه را تقویت کنیم.»

شماره ۶۶

علی حاجی‌زاده ‌مقدم، مدیرعامل آدانیک

علی حاجی‌زاده ‌مقدم را می‌توان یکی از مدیران جوان و حرفه‌ای صنعت بانکی کشور دانست که در طول تمام فعالیت خود در این صنعت، یک شخصیت آرام، بی‌حاشیه و دارای ایده بوده است. فردی که تاکنون از او رفتار هیجانی در صنعت دیده نشده، ولی جزو مدیرانی است که در بسیاری از مسائل، دیدگاه و نگاه دارد و از معدود افرادی است که اگر درباره مسئله‌ای دیدگاهی نداشته باشد، صراحتاً آن را بیان می‌کند؛ رفتاری که شاید امروزه در کمتر فرد یا مدیری دیده می‌شود. حاجی‌زاده ‌مقدم که از سال ۱۳۹۵ مدیرعامل شرکت «آدانیک» است، به مفهوم چابکی اعتقاد زیادی دارد و بر این عقیده است که امروزه چابکی در کسب‌وکارها اهمیت زیادی دارد و رمز آن نیز در تفویض اختیار است. او می‌گوید هیچ راهی نداریم جز اینکه انسان‌ها را با دید انسانی ببینیم و به تک‌تک آدم‌ها اهمیت بدهیم. حاجی‌زاده مقدم بر این باور است که برای بیرون آمدن از بن‌بست خیلی وقت‌ها باید چیدمان قبلی را کنار گذاشت و چیدمان تازه‌ای را در زندگی شروع کرد. او به تغییر مسیر حرفه‌ای خود از صنعت چاپ اشاره می‌کند؛ تغییری که به این دلیل انجام داده بود که معتقد بود دیگر متوقف شده‌ و باید زمین بازی‌اش را عوض کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 14 دقیقه

حامیان عصر تراکنش