عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

در پی بومی‌سازی برخی تجهیزات غیرهای‌تک

رسول قربانی، مدیرعامل شرکت زیرساخت امن خدمات تراکنشی از برنامه‌های این شرکت دانش‌بنیان می‌گوید

زمان مطالعه: 6 دقیقه

عصر تراکنش ۶۷ / شرکت زیرساخت امن خدمات تراکنشی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه فناوران هوشمند بهسازان فردا و بانک ملت است که به‌عنوان بخش تخصصی زیرساخت‌های شبکه، امنیت و مراکز داده، فعالیت خود را در بدنه بانک ملت در سال ۱۳۹۰ آغاز کرد و بعد از چند سال فعالیت، سیاست‌های کاری‌اش را تغییر داد و قرار شد علاوه بر بانک ملت، به مشتریان بیرونی نیز در زمینه طراحی، اجرا و پشتیبانی شبکه‌های ارتباطی و زیرساخت‌های مراکز داده و امنیت، سرویس‌ ارائه دهد. به گفته مدیرعامل این شرکت، دریافت اولین گواهینامه افتای ریاست‌جمهوری در زمینه راه‌اندازی SOC هم جزء افتخاراتی است که این شرکت آن را به نام خودش ثبت کرده است. در گفت‌وگویی که با رسول قربانی، مدیرعامل شرکت زیرساخت امن خدمات تراکنشی داشتیم، به فعالیت‌های این شرکت و برنامه‌هایشان پرداختیم.


درباره شرکت


رسول قربانی در ابتدای صحبت‌های خود اهداف تأسیس شرکت زیرساخت امن خدمات تراکنشی را تشریح می‌کند. به گفته او، با مصوبه هیئت‌مدیره بانک ملت، شرکت زیرساخت امن خدمات تراکنشی به‌صورت شرکت سهامی خاص در تاریخ 24/7/1390 در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شد و در همان سال فعالیت خود را آغاز کرد. از آنجا که سال 1390 اولین سال فعالیت شرکت بوده، یکسری پروژه‌ها از سمت بانک به شرکت محول شد که این پروژه‌ها شامل نگهداری زیرساخت‌ها و شبکه بانک ملت با حدود بیش از 1500 شعبه است. او در این خصوص می‌گوید:

«البته، در سال 1390، مسئولیت راهبری، نگهداری و توسعه مراکز داده بانک ملت نیز به این شرکت محول شد. در ابتدای تأسیس شرکت با حدود 30 نفر نیروی انسانی شروع به فعالیت کردیم و با گذر زمان هر سال پروژه‌های بیشتری دریافت کردیم و به ‌تبع این موضوع تعداد نیروهای ما نیز ‌افزایش یافت و به 274 نفر رسیدیم. قراردادهای کاری شرکت در ابتدای امر دو تا سه مورد بود و بیشتر در زمینه مراکز داده و شبکه فعالیت می‌کردیم، اما طی چند سال اخیر، توسعه‌های زیادی در راستای ارائه خدمات و سرویس‌های جدید  رخ‌ داده است.»

او در ادامه صحبت‌هایش محورهای اصلی فعالیت‌های این شرکت را توسعه و راهبری مراکز داده، امنیت، راه‌اندازی کلیه سرورها و ارائه ماشین‌های مجازی به سرویس‌های بانکی و غیربانکی اعلام و در این ‌رابطه بیان می‌کند: «در حال حاضر، فعالیت شرکت به حوزه‌هایی چون توسعه و راهبری شبکه و مراکز داده، ارائه سرویس‌های امنیتی، ساخت مراکز داده جدید، راه‌اندازی کلیه منابع پردازشی و ذخیره‌سازی جهت ارائه ماشین‌های مجازی به سرویس‌های بانکی و غیربانکی مربوط می‌شود. پروژه‌های امینتی بانک ملت نیز در این شرکت انجام می‌شود و بزرگ‌ترین پروژه آنها راه‌اندازی مرکز SOC برای بانک ملت بوده است.»


راه‌اندازی مرکز داده و مرکز عملیات امنیت


به گفته قربانی، علاوه بر بانک ملت، راهبری مراکز داده و ایجاد مرکز عملیات امنیت برای برخی بانک‌های خصوصی و شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز از دیگر پروژه‌های این شرکت است. او در این‌باره می‌گوید: «در قالب حدود 50 قرارداد با بانک ملت و بیش از 10 قرارداد با سایر بانک‌ها و سازمان‌ها در سال 1401 ارائه خدمات شرکت انجام پذیرفته است.»

مدیرعامل شرکت زیرساخت امن خدمات تراکنشی با بیان اینکه در تمام زمینه‌های زیرساخت، شبکه، مراکز داده  و امنیت رتبه اول شورای عالی انفورماتیک را دارند، می‌گوید: «شرکت زیرساخت امن علاوه بر رتبه اول شورای عالی انفورماتیک در تمامی حوزه‌ها، گواهی‌نامه صلاحیت ارائه خدمات در حوزه پدافند سایبری و همچنین راه‌اندازی مرکز عملیات امنیت و تیم پاسخ به رخداد را نیز دارد.»

شرکت زیرساخت امن خدمات تراکنشی علاوه بر بانک ملت به سایر بانک‌ها نیز خدمات ارائه می‌دهد. قربانی در درباره اعتماد سایر مجموعه‌ها به شرکت زیرساخت امن خدمات تراکنشی که متعلق به بانک ملت است، می‌گوید: «پذیرش این موضوع توسط سایر بانک‌ها که بخواهند پروژه‌های خود را به ما که زیرمجموعه بانک ملت بودیم، بسپارند، در سال‌های اولیه راه‌اندازی شرکت با مقاومت‌هایی روبه‌رو بود.

آنها از این ‌جهت که این شرکت زیرمجموعه بانک رقیب بوده و ممکن است اطلاعات آن بانک را در اختیار فرد دیگری قرار دهد، اطمینان نمی‌کردند. به ‌مرور زمان با توسعه سرویس‌ها و قرارداد منع افشا بین مشتریان و شرکت اعتماد کردند و در برخی بانک‌ها پروژه  راه‌اندازی مرکز عملیات امنیت را گرفتیم و بر اساس عملکرد حرفه‌ای شرکت، امسال هم دوباره قرارداد تمدید شد. این اعتماد به‌مرور در صنعت بانکی کشور به وجود آمد و اکنون با سایر بانک‌ها و مجموعه‌ها نیز همکاری می‌کنیم.»

او معتقد است متقاضیان خدمات این شرکت برای همکاری در حوزه‌هایی که به اطلاعات و داده مربوط می‌شود، نگرانی‌های زیادی دارند و در این خصوص بیان می‌کند: «با توسعه قراردادهای شرکت زیرساخت امن در خارج از بانک ملت و رضایت کارفرمایان و نیز امضای قرارداد عدم افشا، این تغییر نگاه یافت و اکنون نسبت به روزهای ابتدایی اطمینان بیشتری در خصوص عقد قرارداد با شرکت حاصل شده است.»

قربانی با توجه ‌به اینکه در سال 1401 بیشتر درآمد ناخالص شرکت زیرساخت امن خدمات تراکنشی از پروژه‌های بانک ملت و  درصد کمتری از این درآمد مربوط به پروژه‌های بانک‌های دیگر بوده، درباره جزئیات این موضوع توضیح می‌دهد: «عمده این پروژه‌ها مربوط به توسعه زیرساخت‌ها، ایجاد مراکز داده و نگهداری از آنها بوده است. با توجه ‌به اینکه در بانک‌ها موضوعات امنیتی از اهمیت بالایی برخوردار است و شرکت زیرساخت  دارای نیروهای متخصص زیادی در این حوزه است، پروژه‌های جدید امنیتی همچون مراکز پایش امنیتی تعریف شده و این سرویس‌ها را به مشتری‌های خود ارائه می‌دهیم.»

رسول قربانی که از سال 1399 تا انتهای 1400 عضو هیئت‌مدیره شرکت زیرساخت امن خدمات تراکنشی بوده و از پایان سال 1400 تاکنون به‌عنوان مدیرعامل شرکت فعالیت خود را آغاز کرده، درباره تغییر مسئولیت خود می‌گوید: «از آنجا که پیش از انتخاب به‌عنوان مدیرعامل شرکت، عضو هیئت‌مدیره شرکت زیرساخت امن  بودم، تقریباً با ساختارها، فرایندها و سیاست‌های کلان شرکت آشنایی داشتم. از زمانی که مدیرعامل شدم، در کنار حفظ و ارتقای وضعیت موجود، رویکرد توسعه کسب‌وکار و تقویت نیروی انسانی متخصص به‌منظور افزایش سطح کیفی خدمات را در پیش گرفتم تا مشتریان و سهم از بازار شرکت را حفظ کنیم و بتوانیم در حوزه‌های دارای مزیت رقابتی پروژه‌های جدیدی را تعریف کرده و انجام دهیم.»


افزایش نرخ ارز و چالش تأمین تجهیزات


با افزایش تورم و تغییرات نرخ ارز تأمین تجهیزات و حفظ نیروی انسانی بیش ‌از پیش سخت شده است. مدیرعامل شرکت زیرساخت امن خدمات تراکنشی این موارد را از مهم‌ترین چالش‌های این شرکت می‌داند و در این‌باره توضیح می‌دهد: «با توجه به ضرورت تأمین تجهیزات در برخی پروژه‌ها و از طرفی  وجود  تحریم‌ها در کشور، در شرکت زیرساخت امن با ملاحظه بیشتری وارد مناقصات می‌شویم و از آنجا که بخش عمده تجهیزات مورد نیاز ما خارجی هستند، تحت ‌تأثیر افزایش قیمت ارز گاهی با چالش‌هایی در تأمین تجهیزات مواجه می‌شویم.»

مهاجرت حدود 10 نفر از نیروهای باتجربه از جمله چالش‌هایی است که قربانی در سال جاری است با آن مواجه شده است. او در این‌باره می‌گوید: «سعی کردیم با جانشین‌پروری و آموزش‌های تخصصی لازم به نیروهای جدید کم‌وبیش این چالش را رفع کنیم تا از این حوزه آسیبی نبینیم. البته حوزه نیروی انسانی، چالش‌های دیگری همچون افزایش حقوق را نیز برای شرکت ایجاد کرد که سعی کردیم بیشترین همکاری را با نیروهای انسانی داشته باشیم؛ زیرا شرکت ما یک شرکت خدماتی است و سرمایه انسانی بزرگ‌ترین دارایی ما و حفظ آن جزء اولویت‌های اصلی ماست.»

به گفته او، درآمدهای شرکت‌های فناوری اطلاعات در سال جاری به‌نسبت نرخ تورم و درصد افزایش حقوق کارکنان افزایش نیافته و این موضوع برای شرکت‌های صنعت چالش ایجاد کرده؛ زیرا باید حقوق بالایی برای حفظ نیروی انسانی متخصص پرداخت کنند و این در صورتی است که درآمدهای شرکت متناسب با هزینه‌ها افزایش نیافته است.


دردسری به نام حمله سایبری


قربانی افزایش حملات سایبری را از دیگر چالش‌های این شرکت در سال جاری می‌داند و می‌گوید این اتفاق زمان زیادی از متخصصان آنها در سال ۱۴۰۱ گرفت و فشار کاری زیادی را به آنها تحمیل کرد؛ در حالی ‌که در سال قبل این‌گونه نبود.

مدیرعامل شرکت زیرساخت امن خدمات تراکنشی، تأمین تجهیزات و نیروی انسانی را از جمله چالش‌هایی می‌داند که همچنان در سال 1402 نیز وجود خواهند داشت و در این زمینه توضیح می‌دهد: «امیدواریم سازمان‌ها و کارفرمایان در زمان عقد قرارداد افزایش تورم را لحاظ کنند تا بتوانیم از منابعی که از قراردادها عاید شرکت می‌شود، نیروی انسانی را حفظ کنیم و انگیزه‌هایی ایجاد کنیم تا در سال 1402 نیروهای خود را از دست ندهیم. علاوه بر این احتمال اینکه مجدداً در سال آینده به‌دلیل افزایش تورم و نرخ ارز، در تأمین تجهیزات با چالش مواجه شویم، وجود دارد.»

بومی‌سازی برخی تجهیزات غیرهای‌تک یکی از اهداف اصلی این شرکت برای سال آینده است که قربانی در این ‌رابطه می‌گوید: «از آنجا که یک شرکت دانش‌بنیان هستیم، یکی از استراتژی‌های ما این است که برخی  فناوری‌هایی را که دارای پیچیدگی فنی بالایی نبوده و پیش از این  از خارج کشور تأمین می‌شد، از طریق توان داخلی تأمین کنیم. در این زمینه، سرمایه‌گذاری کرده و تیم تشکیل داده‌ایم و امیدواریم در سال ۱۴۰۲ به نتیجه خوبی در این زمینه برسیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

حامیان عصر تراکنش