عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

1402؛ سال تجربه‌های خوشایند برای مشتریان سپهر

حمزه آقابابایی، مدیرعامل پرداخت الکترونیک سپهر درباره وضعیت این شرکت در سال جدید می‌گوید

زمان مطالعه: 5 دقیقه

عصر تراکنش ۶۷ / پرداخت الکترونیک سپهر یکی از ۱۲ شرکت دارنده مجوز پی‌اس‌پی از بانک مرکزی است که از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را آغاز کرده است؛ شرکتی که تا سال ۱۳۹۷ با نام تجاری مبناکارت آریا فعالیت می‌کرد و در دی‌ماه ۱۳۹۷ به «پرداخت الکترونیک سپهر» تغییر نام داد تا بتواند با چابکی و دقت بیشتری ساختارها و زیرساخت‌های شرکت را بهبود دهد.

حمزه آقابابایی که از خردادماه ۱۴۰۱ مدیرعامل این شرکت است، بهبود زیرساخت‌‌‌ها، افزایش تعداد و حجم تراکنش‌ها و ایجاد انضباط مالی را از جمله تغییراتی می‌داند که با روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید در این شرکت ایجاد شده‌اند. او از تورم فزاینده، جذب و نگهداشت نیروی انسانی و عدم اصلاح نظام کارمزد به‌عنوان بزرگ‌ترین چالش‌های شرکت‌های پی‌اس‌پی نام می‌برد و معتقد است به‌منظور برقراری ارتباط مؤثر با حاکمیت و بیان دغدغه‌ها و مشکلات صنعت پرداخت فعالیت‌های صنفی می‌تواند به پیشبرد این موضوع کمک کند.

آقابابایی تمرکز شرکت‌های پرداخت بر یک صنعت خاص را اقدامی در راستای شفافیت‌‌زدایی و انحصار می‌داند و بیان می‌کند که گرچه بانک صادرات ایران، به واسطه قدمت و منابع در اختیار توان اجرای پروژه‌های حاکمیتی را دارد، اما آنها فعالیت در فضای رقابتی را ترجیح می‌دهند. در این گفت‌وگو با حمزه آقابابایی، مدیرعامل پرداخت الکترونیک سپهر درباره عملکرد، چالش‌ها و چشم‌انداز آنها صحبت کردیم که در ادامه گزارشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.


۱۴۰۱ در یک نگاه


حمزه آقابابایی در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در مراسمی با حضور مدیران ارشد بانک صادرات ایران و معاونان و مدیران ارشد شرکت پرداخت الکترونیک سپهر (پاس)، به‌عنوان مدیرعامل این شرکت منصوب شد. او درباره تغییراتی که در شرکت بعد از تغییر تیم مدیریتی ایجاد شد، می‌گوید: «با آمدن تیم جدید به پرداخت الکترونیک سپهر، تغییراتی در رویکرد سازمان ایجاد شد که شامل تلاش برای بهبود سودآوری شرکت و افزایش درآمدهای آن بود که از طریق تعریف همکاری با کسب‌وکارهای جدید محقق شد. دومین تغییری که شاهد آن بودیم، افزایش تعداد و مبلغ تراکنش‌های شرکت بود.»

او توضیح می‌دهد که سهام‌دار اصلی این شرکت، بانک صادرات است و آنها موظف‌اند که در وهله اول بر ارائه خدمت به این بانک متمرکز شوند و منطبق با سیاست‌های آن پیش بروند. در نتیجه در سالی که گذشت، برای پایداری و ارتقای زیرساخت‌های فنی شرکت اقداماتی را انجام دادند تا به لحاظ فنی آمادگی اجرای طرح‌های مختلف را داشته باشند. علاوه بر این با ایجاد انضباط مالی در شرکت اقداماتی انجام شده تا با کنترل یا حذف هزینه‌های غیرضروری، منابع مالی بیشتری را برای شرکت و برنامه‌های آتی ذخیره کنند.

برای مثال ما شاهد رشد 17013 درصدی سود عملیاتی قبل از مالیات 1401 نسبت به عملکرد سال مالی 1400 بودیم.

آقابابایی درباره دیگر اقدامات‌شان در سال گذشته می‌گوید: «علاوه بر برقراری انضباط مالی، ما به تقویت زیرساخت‌ها و استفاده از مدل‌های کسب‌وکاری توجه ویژه‌ای داشتیم؛ در سالی که گذشت ما در چهار حوزه مختلف اقدامات اثربخشی انجام دادیم. افزایش سرمایه 374درصدی شرکت یکی از این حوزه‌ها بود که تأثیر مهمی در پیشبرد برنامه‌های عملیاتی و راهبردی ما داشت.

در حوزه تراکنش با هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی انجام‌شده به‌صورت جدی روی تراکنش‌های اینترنتی متمرکز شدیم و به لحاظ شاخص تعداد و حجم تراکنش جایگاه خود را ارتقا دادیم؛ به‌طوری که بر اساس گزارش‌های شاپرک در شاخص تعداد شاهد رشد دوپله‌ای و در شاخص مبلغ شاهد رشد پنج‌پله‌ای بودیم.

در حوزه زیرساخت‌ها منابع حاصل از افزایش سرمایه صرف تجهیز نرم‌افزار،‌ سخت‌افزار و مغزافزارهای شرکت شد و به‌منظور نوسازی شبکه و جذب پذیرندگان جدید و ارزنده، ارائه دستگاه کارت‌خوان اندرویدی و سیار به‌روز در دستور کار قرار گرفت که بخش مهمی از آن محقق شده و در حال انجام است. همچنین با بهینه‌سازی ابزارهای سازمان در شرکت که به ما در بهبود فرایندهای داخلی‌مان کمک می‌کند، تلاش کردیم سازمان را برای رشد پایدار و پاسخگویی سریع به نیاز بازار و مشتری آماده کنیم.

در بخش تعمیرات دستگاه‌های کارت‌خوان خط تعمیرات را تجهیز کردیم و این امر به خودکفایی ما در تعمیر دستگاه‌های کارت‌خوانی منجر شد که آسیب می‌بینند. در این زمینه و به‌ویژه در برنامه‌های توسعه‌ای امکان ارائه خدمات به سایر شرکت‌های صنعت را نیز داریم. علاوه بر این، بر نرم‌افزارهای مورد نیاز صنعت پرداخت نیز متمرکز شدیم.»

او اضافه می‌کند که در پرداخت الکترونیک سپهر با چند بانک تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده‌ تا علاوه بر بهبود جایگاه خود در بازار، به جامعه مشتریان بیشتری سرویس ارائه دهد. او بیان می‌کند که اولویت اصلی‌شان ارائه خدمت به بانک صادرات است، اما شرکت جهت ارائه خدمات به سایر بانک‌ها نیز برنامه جدی دارد.

آقابابایی از همکاری شرکت پرداخت الکترونیک سپهر با مجموعه‌های سازمانی از جمله وزارت علوم، دانشگاه آزاد و… و همچنین مجموعه‌های فعال در حوزه فین‌تک خبر می‌دهد و می‌گوید: «تنوع‌بخشی به جامعه مشتریان شرکت می‌تواند ارزش‌افزوده قابل توجهی برای پاس ایجاد کند.»


مهاجرت، تورم و رگولاتوری


۱۴۰۱، سال پرفرازونشیبی برای کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال کشور بود. آقابابایی چالش‌های این سال را به سه دسته کلی تقسیم می‌کند و می‌گوید: «اولین چالش شرکت‌های پی‌اس‌پی در سال سختی که گذشت، درآمدزایی بود. شرکت‌های پی‌اس‌پی از طریق اجاره دستگاه‌های کارت‌خوان و کارمزد تراکنش‌های شاپرکی کسب درآمد می‌کنند و در وضعیتی که نظام کارمزدی کنونی قریب شش سال است که مورد انتقاد همگان بوده و اصلاح نشده، عملاً نظام درآمدزایی شرکت‌ها با اختلال جدی روبه‌رو شده است.

این در حالی است که هزینه‌های ما دلاری و درآمدمان ریالی است. دومین چالش به جذب و نگهداشت نیروی انسانی متخصص برمی‌گردد؛ شرکت‌های پی‌اس‌پی توان پرداخت دستمزدهای بالا را ندارند و این موضوع جذب نیرو را سخت می‌کند. از طرفی فضای اجتماعی چند ماه گذشته به واسطه تبلیغات مسموم رسانه‌های بیگانه باعث افزایش میل به مهاجرت نیروی متخصص در حوزه فناوری اطلاعات شده و عملاً تناسب حقوق و دستمزد با هزینه‌ها چالش‌برانگیز شده است؛ بنابراین نیروی متخصص ترجیح می‌دهد به شکل فریلنسری کار کند و بخشی از کسر درآمد خود را با درآمدهای دلاری جبران کند تا شکاف بین درآمدها و هزینه‌های خود را پر کند.

نداشتن نظام جبران خدمات کارآمدی که نیازهای افراد را تأمین کند نیز از دیگر علل مهاجرت آنها و ترک کشور است. ما برای کاهش روند ریزش سرمایه انسانی، اقداماتی مانند آموزش همکاران و ایجاد محرک‌های انگیزشی را که شامل نظام‌های جبران خدمات نقدی و غیرنقدی می‌شود، انجام داده‌ایم.»

او می‌افزاید: «در هر صورت امیدواریم با تلاش مسئولان دولت ساختارهای اقتصادی-اجتماعی کشور بهبود یابد و ان‌شاءالله شاهد ثبات در بخش‌های مختلف باشیم. چالش بعدی مربوط به عدم هماهنگی برخی فعالان صنعت و نامتناسب‌سازی فضای رقابت است؛ بنابراین با اتحاد بیشتر و پیگیری‌ها از طریق فعالیت‌های صنفی  امیدواریم وحدت رویه در بین ارکان صنعت پرداخت ایجاد شود.»


مشتریان وفادار، سرمایه‌اند


بنا بر صحبت‌های آقابابایی، پرداخت الکترونیک سپهر در سال ۱۴۰۲ تلاش می‌کند تا با ارتقای سطح کیفی محصولات و خدمات خود، تجربه بهتری را برای مشتریان رقم بزند. علاوه بر این قرار است پایانه‌های فروش خود را بهسازی و نوسازی کند تا بتواند سهم بازارش را ارتقا دهد. او امیدوار است که در سال ۱۴۰۲ دولت محترم با مهار تورم بتواند تهدیدات مربوط به بقای کسب‌وکارها را به حداقل برساند و معتقد است این کار شدنی است.

آقابابایی می‌گوید: «تورم ماهیانه‌ای که با آن روبه‌رو هستیم، پیش‌بینی‌های مالی و برنامه‌ریزی‌های ما را دچار انحراف و برنامه‌ریزی بلندمدت را سخت می‌کند. افق اصلی ما، جذب تراکنش‌های مؤثر، ارتقای بهره‌وری و ارتقای شاخص‌هایی است که پی‌اس‌پی‌ها بر اساس آنها در رتبه‌بندی شاپرک سنجیده می‌شوند. علاوه بر این برای بورسی‌شدن برنامه‌هایی داریم و تلاش می‌کنیم در حوزه ابزارهای پذیرش رشد کنیم و برنامه توسعه‌ای خود را پیش ببریم.»

او به وضعیت کنونی تیم مستقر در پرداخت الکترونیک سپهر خوش‌بین است و می‌گوید اگر بستر جامعه اجازه دهد، در آینده شاهد پیشرفت این شرکت خواهیم بود. او معتقد است یک شرکت پی‌اس‌پی باید بتواند رضایت مشتریان خود را جلب کند تا در نهایت صاحب گنجینه ارزشمندی به نام مشتریان وفادار شود.


لزوم فعالیت در فضای رقابتی


آقابابایی با بیان اینکه ترجیح‌شان بر این است که انحصار هیچ صنفی را برای خود رقم نزنند، درباره فعالیت در فضای رقابتی می‌گوید: «بانک صادرات ایران، بانک بزرگی است که توان اجرای طرح‌های حاکمیتی را دارد، اما ترجیح ما بر این است که در فضایی رقابتی فعالیت کنیم و انحصار هیچ صنفی را برای خودمان رقم نزنیم؛ فضای رقابتی موجب شفافیت دائمی و تلاش شرکت‌ها برای ارتقای سطح خدمات آن سازمان می‌شود. در نتیجه به‌طور کلی بنده با انحصارطلبی در صنعت پرداخت موافق نیستم. تاکنون اجرای طرح‌های انحصاری ضربه خاصی به سهم بازار ما وارد نکرده، زیرا دستگاه‌های کارت‌خوان زیادی در آن حوزه‌ها نداشتیم، ولی با این وجود بر این باورم که شرکت‌های پی‌اس‌پی باید در فضای رقابتی و بر اساس مزیت‌های رقابتی که دارند فعالیت کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

حامیان عصر تراکنش