عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

معرفی «کسب‌وکارها»، «سرویس‌ها» و «اپلیکیشن‌ها»ی منتخب مخاطبان عصر تراکنش در صنعت فناوری‌های مالی کشور

برگزیدگان

زمان مطالعه: 16 دقیقه

عصر تراکنش ۶۷ / به روال هر سال، در شماره ویژه‌ پایان سال عصر تراکنش بر آن شدیم تا منتخبان بخش‌های مختلف صنعت فین‌تک کشور در سال ۱۴۰۱ را معرفی کنیم. این بار اما بر خلاف سال‌های گذشته نظرسنجی‌ای برگزار کردیم و از مخاطبان ماهنامه عصر تراکنش خواستیم تا با تکمیل آن در انتخاب برترین اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مالی کشور مشارکت داشته باشند. آنچه در ادامه می‌بینید، نتیجه نظرسنجی عصر تراکنش در بخش اپلیکیشن‌ها، سرویس‌های مالی و کسب‌وکارهای این صنعت است.«اپلیکیشن‌های تحلیل بازار سرمایه»، «اپلیکیشن‌های مقایسه و فروش آنلاین بیمه»، «اپلیکیشن‌های مدیریت امور مالی»، «اپلیکیشن‌های پی‌اس‌پی‌ها»، «اپلیکیشن‌های بانک‌ها»، «اپلیکیشن‌های صرافی‌های رمزارز»، «نئوبانک‌ها»، «سرویس‌های احراز هویت غیرحضوری»، «شرکت‌های لندتکی» و «شرکت‌های رگ‌تکی» دسته‌بندی‌های ما در این نظرسنجی بودند.


اپلیکیشن‌های تحلیل بازار سرمایه


  • سیگنال

«سیگنال» صدرنشین اپلیکیشن‌های حوزه تحلیل بازار سرمایه است که با اختلاف زیادی نسبت به دیگر اپلیکیشن‌های این حوزه توانسته در این نظرسنجی در جایگاه اول قرار گیرد؛ موضوعی که خیلی جای تعجبی ندارد؛ چراکه سیگنال را می‌توانیم جامع‌ترین برنامه از نظر دسترسی به اطلاعات بازار سرمایه در کشور بدانیم. در این برنامه امکان بررسی اطلاعات بازارهای جهانی، ارزهای دیجیتال، صندوق‌ها، طلا و ارز، اوراق مشتقه، کالا و انرژی و اوراق بدهی نیز وجود دارد. در این برنامه آموزش سرمایه‌گذاری در بورس، مطالعه و شناخت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و همه‌چیز درباره ارز به‌صورت فیلم و متن در اختیار کاربر گذاشته شده و به گفته مدیران این اپلیکیشن، سیگنال دستیار و هم‌قدم شما در مسیر سرمایه‌گذاری است. سیگنال آخرین اخبار و اطلاعات بازار بورس را به شما نشان و تغییرات آن را نیز به‌صورت لحظه‌ای پوشش می‌دهد. در این بین مقالات تحلیلی نیز به شما کمک می‌کند تا بتوانید از اطلاعات کسب‌شده به نحوی درست استفاده کنید.


اپلیکیشن‌های مقایسه و فروش آنلاین بیمه در کشور


  • ازکی

ازکی که پیش‌تر آن را با نام بیمیتو می‌شناختیم را می‌توان عملا قدیمی‌ترین بازیگر حوزه فروش آنلاین بیمه و در ادامه یکی از مهم‌ترین سامانه‌های فروش آنلاین بیمه در کشور دانست که با در اختیار داشتن سهم قابل توجهی از بازار فروش آنلاین، اخیراً امکان خرید اقساطی بیمه بدون چک و سفته را نیز فراهم کرده و با اختلاف زیادی نسبت به سایر رقبا در این حوزه، در این نظرسنجی در صدر جدول قرار گرفته است. ازکی را می‌توان عملا اولین بازیگر این حوزه دانست که با تبلیغات سنگین و گسترده مسیر را برای پذیرش این صنعت از سوی مردم باز کرد. در اپلیکیشن ازکی انواع بیمه‌نامه‌ها را می‌توان در کمترین زمان ممکن تهیه کرد. اما ازکی فقط سامانه خرید آنلاین بیمه نیست. مهم‌ترین مزیت ازکی در مقایسه با سایر سامانه‌های آنلاین بیمه در پرداخت خسارت است. در ازکی می‌توانید خسارت ماشین خود را به‌صورت آنلاین و فقط در سه مرحله دریافت کنید. ازکی یک قابلیت مهم دیگر نیز دارد؛ اینکه فقط مخصوص بیمه‌گزاران نیست و گروه زیادی از نماینده‌های بیمه هم می‌توانند با ثبت‌نام در مرکز فروشندگان ازکی به دیگران بیمه بفروشند. به این ترتیب که شما می‌توانید به‌عنوان فروشنده ازکی بیمه‌های مختلف (بیمه شخص ثالث، بدنه، آتش‌سوزی، عمر و…) را از همه شرکت‌های بیمه به دیگران بفروشید و به ازای هر بیمه، به‌صورت هفتگی کارمزد بگیرید. کیف پول، گزارش کارمزدها، بیمه‌نامه‌های قبلی، یادآورها و… همه در اپلیکیشن نمایندگان ازکی در دسترس هستند تا فروشنده با تسلط بیشتری کار فروش بیمه را انجام دهد.

  • بیمه‌بازار

بیمه‌بازار که در رتبه دوم این نظرسنجی قرار گرفته نیز یکی از اولین استارتاپ‌های فروش آنلاین بیمه در کشور است که از سال ۱۳۹۵ همواره تلاش‌های افت و خیزداری را برای ورود نوآوری به عرصه سنتی بیمه داشته است و نمی‌توان سابقه فعالیتش در این حوزه را نادیده گرفت. در بیمه‌بازار نیز مانند ازکی می‌توان به سراغ انواع و اقسام بیمه‌نامه‌ها رفت و گاهی هم از مزایای یک تخفیف حسابی روی بیمه‌های شخص ثالث لذت برد. راحتی استفاده از اپلیکیشن بیمه‌بازار از مهم‌ترین مزایایی است که مشتریان از تجربه خرید بیمه از بیمه‌بازار عنوان می‌کنند. در حال حاضر، ۷۰ درصد بیمه‌ها در بیمه‌بازار به‌صورت آنلاین صادر و نسخه‌های کاغذی، تنها در صورت درخواست خریدار، به آدرس پستی آنها فرستاده می‌شود. بیمه‌بازار تاکنون بیش از یک میلیون بیمه‌نامه صادر کرده است. یکی از نقاط متمایز بیمه‌بازار نسبت به رقبا، فروش بیمه سازمانی است که در ۲۰ سرفصل مختلف فروش سازمانی بیمه را به نهادها و کسب‌وکارها ارائه می‌دهد.

  • آیتول

هر چند در نظرسنجی ما آیتول در جایگاه سوم به انتخاب مخاطبان قرار دارد، ولی عملا آیتول را می‌توان جدی‌ترین رقیب ازکی دانست که در سطوح مختلف توان و امکانات رقابت با ازکی را در بازار دارد. از توان مالی برای تبلیغات سنگین و گسترده گرفته تا پشتوانه‌های حاکمیت شرکتی و فنی، چیزی است که آیتول برای ایجاد یک دوگانه در بازار داراست. آیتول پلتفرمی است برای ارائه تمامی خدمات موردنیاز یک خودرو و چشم‌اندازش تبدیل‌شدن به برندی است که هر کسی به خدمات خودرویی نیاز داشت، نام آیتول را به یاد آورد. در آیتول هر نیازی که در رابطه با خدمات خودرویی خودتان داشته باشید، پیدا می‌کنید. از پرداخت عوارض سالیانه، عوارض آزادراهی، دریافت طرح ترافیک، امکان ثبت درخواست معاینه فنی و امکان تعویض پلاک غیرحضوری گرفته تا خرید بیمه‌نامه شخص ثالث. برای خرید بیمه شخص ثالث می‌توانید در پلتفرم آیتول، خدمات شرکت‌های بیمه را با هم مقایسه و دست به انتخاب بزنید. نکته قابل توجه این است که آیتولی‌ها به سبب دسترسی به داده‌های سوابق خودروی مشتری از طریق سامانه پرداخت عوارض آیتول، می‌توانند کاری را که سایر سایت‌های آنلاین در چند ساعت انجام می‌دهند، در کمتر از نیم ساعت پیش ببرند. این موضوع در کنار راحتی طراحی اپلیکیشن باعث شده آیتول یکی از راحت‌ترین سامانه‌های خرید بیمه شخص ثالث باشد.


اپلیکیشن‌های حوزه مدیریت امور مالی


  • هلو

صدرنشین‌شدن هلو در بین اپلیکیشن‌های حوزه مدیریت امور مالی جای تعجبی ندارد؛ اپلیکیشنی که از قدیمی‌های این حوزه است و خدمات جامع، کامل و متنوعی را در حوزه مدیریت امور مالی در چندین سال فعالیتش به کاربرانش ارائه داده است. درست است که هلو جزء قدیمی‌های این حوزه است، اما همیشه در تلاش بوده تا با ارائه خدمات جامع و متنوع جایگاه خود را در بازار حفظ کند. نرم‌افزارهای مالی هلو که توسط این شرکت عرضه می‌شود، دارای نسخه‌های تخصصی برای فروشگاه‌ها، شرکت‌ها و تولیدی‌ها با پوشش بیش از 200 گروه شغلی است. تجربه و قدمت در کنار توسعه مداوم، جامعیت نرم‌افزار حسابداری برای اصناف مختلف و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، در دسترس‌بودن ۵۰۰ نمایندگی رسمی شرکت هلو در کشور، اتصال نرم‌افزار حسابداری هلو به نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مختلف مانند فروشگاه اینترنتی، دستگاه کارت‌خوان، ترازوی دیجیتال و… همگی از دلایلی هستند که احتمالاً باعث قرار گرفتن این اپلیکیشن در صدر این فهرست شدند. هلو را می‌توان به نوعی پیشکسوت این صنعت دانست که بسیاری از حسابداران و فعالان مالی مخصوصاً در سال‌های ابتدایی فعالیتشان سابقه استفاده از آن را داشته‌اند. هلو نمونه موفق ساختن یک برند قوی با گذر زمان و ارائه سرویس استاندارد است. ممکن است بسیاری هلو را با هلو فروشگاهی بشناسند ولی هلو در ادامه مسیر خود سرویس‌هایی را مخصوص شرکت‌ها و صنایع تولیدی ارائه کرده و سعی داشته جایگاه خود در این بخش را نیز به دست بیاورد.

  • بلوط

بلوط دومین صدرنشین فهرست منتخب مخاطبان از فهرست اپلیکیشن‌های حوزه مدیریت امور مالی در نظرسنجی ما بوده است. اپلیکیشنی که تلاش می‌کند پس‌اندازهای خرد را به سرمایه‌گذاری‌های خرد بدل کند و از آنجا که مدیران آن معتقدند مفیدترین شکل سرمایه‌گذاری بلندمدت برای خانوارها (و طبعاً برای کشور) سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است، ترجیح می‌دهند تا جای ممکن این سرمایه‌های خرد را به بازار سرمایه منتقل کنند. اپلیکیشن بلوط در ابتدای زمستان ۱۴۰۰ بعد از دریافت مجوز اولین صندوق از سازمان بورس عرضه شد. در این مدت حدود ۱۲۰ هزار کاربر، بلوط را فعال کرده‌اند که مجموع سرمایه‌گذاری آنها در این مدت حدود ۴۰۰ میلیارد ریال بوده که تقریباً نیمی از آن از طریق پس‌انداز خودکار بوده است.

  • فانوس

فانوس سومین اپلیکیشنی است که در این نظرسنجی توسط مخاطبان انتخاب شده است. این اپلیکیشن متعلق به شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فرداست که از مهرماه ۱۳۹۷ شروع به فعالیت کرد. فانوس به‌صورت اتوماتیک و رایگان هزینه‌ها و درآمد کاربران را ثبت و امکان دسته‌بندی و مدیریت آنها را به‌طور هوشمندانه فراهم می‌کند و البته به کاربران گزارش‌های جالب و کاربردی نیز ارائه می‌دهد. اما بخش جالبی که مدیریت مالی فانوس در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد، بودجه‌بندی است؛ یعنی اگر کاربران بخواهند، می‌توانند در فانوس برای هزینه‌های خود سقف بودجه تعریف کنند تا با نزدیک‌شدن به این سقف، هشدار اتمام بودجه برایشان ارسال شود و به‌راحتی هزینه‌هایشان را مدیریت کنند.

  • پارمیس همراه

نرم‌افزار پارمیس همراه نیز در این نظرسنجی جایگاه چهارم را کسب کرد. این نرم‌افزار محصول رایگان شرکت فناوری اطلاعات پارمیس است که در راستای رسالت اجتماعی پارمیس، یعنی کمک به بهبود اقتصاد کشور و همچنین افزایش آگاهی اقتصادی تولید شده است. با توجه به قابلیت‌ها و وفاداری این اپلیکیشن به اصول حسابداری، کاربران می‌توانند از این اپلیکیشن مالی به‌عنوان نرم‌افزار حسابداری استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای خانگی کوچک نیز استفاده کنند. پارمیس همراه همچنین در بخش وام و اقساط با قابلیت‌های خود به کاربران کمک می‌کند تا وام‌های دریافتی خود را مدیریت کنند تا از این طریق قسط عقب‌افتاده‌ای در کارنامه بانکی خود نداشته باشند.


اپلیکیشن‌های شرکت‌های پی‌اس‌پی


  • پی‌پاد

گروه مالی پاسارگاد به کمک گروه شرکت‌های بزرگ و گسترده‌ای که در حوزه فناوری دارد، همواره در تلاش بوده تا تجربه زندگی دیجیتال را برای مردم به ارمغان بیاورند و در همین راستا سرویس‌های مختلفی را در خانواده پاد خلق و ارائه کرده‌اند. پی‌پاد نیز یکی از قطعه‌های این پازل بزرگ‌تر در خانواده پاد است. پی‌پاد صدرنشین این بخش از نظرسنجی ما به انتخاب مخاطبان است؛ اپلیکیشن شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد که از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را با ارائه خدماتی چون امکان انتقال کارت‌به‌کارت، پرداخت عوارض آزادراهی، نیکوکاری، پرداخت قبض و کرایه تاکسی از طریق کیوآرکد و… آغاز کرد و پس از آن تهیه بلیت سینما، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای را به اپلیکیشن خود افزود و اکنون کیف پول تارا و پرداخت خلافی، امکان کمک به خیریه کهریزک و انجمن پارکینسون را نیز به قسمت نیکوکاری خود اضافه کرده است. علاوه بر این از خدمات پی‌پاد می‌توان به احراز هویت غیرحضوری نیز اشاره کرد که بسیاری از مشکلات روزمره در پرداخت‌های مالی و مراجعه به بانک را مرتفع می‌سازد. پی‌پاد در کنار دیگر محصولات زیست‌بوم سرزمین هوشمند پاد، هدفش ایجاد حس خوب زندگی برای کاربرانش است.

  • آپ

هر چند که آپ در نظرسنجی ما از انتخاب مخاطبان در جایگاه دوم قرار گرفت ولی با توجه به حجم تراکنش‌ها و کاربران فعالی که دارد، بر کسی پوشیده نیست که با اختلاف از سایر رقبای خود پیشی گرفته است. اپلیکیشن آپ متعلق به شرکت آسان‌پرداخت پرشین، بازیگری است که اپلیکیشن خود را پیش از سایر رقبا روانه بازار کرد و همین اتفاق باعث شد سهم بزرگی از این بازار را در دست بگیرد اما اولین بودن صرفا برای حفظ و نگهداشت مشتریان کافی نیست و به چیزی بیشتر از آن در حوزه کیفیت ارائه سرویس و پشتیبانی نیاز است. به جرئت می‌توان آپ را یکی از بهترین اپ‌های این حوزه از لحاظ تجربه کاربری دانست؛ اپلیکیشنی که در طول این سال‌ها همیشه یکی از راحت‌ترین و کاربرپسندترین تجربیات کاربری را به کاربرانش ارائه داده است. اما برای آپ داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود، یکی از نقاط قوت آپ نسبت به رقبا، داشتن یکی از کامل‌ترین سبدهای محصولات و خدمات است.

  • ۷۲۴

اپلیکیشن ۷۲۴ شرکت پرداخت الکترونیک سامان یا همان سپ را، هم بر مبنای آمارها و هم بر مبنای تاریخی می‌توان جدی‌ترین رقیب آپ به عنوان پیشرو بازار دانست. قرار گرفتن این اپلیکیشن در نظرسنجی ما به انتخاب مخاطبان در جایگاه سوم و نزدیک به آپ نیز خود گواه این رقابت همیشگی است. اپلیکیشن ۷۲۴ نیز همچون دیگر رقبای سرسختش از تجربه کاربری یکپارچه و کاربرپسندی بهره می‌برد و طراحی فعلی آن را می‌توان یکی از مینیمال‌ترین طرح‌ها در بین رقبا دانست. اما این همه ماجرا نیست و ۷۲۴ نیز سطح گسترده‌ای از خدمات متنوع را به کاربرانش ارائه می‌دهد. شرکت پرداخت الکترونیک سامان در دو سال گذشته دستاوردهای چشمگیری را در سایر حوزه‌های پرداخت به دست آورده و عجیب نخواهد بود اگر سپ، از رقیب قدر و قدیمی خود یعنی آپ در این حوزه نیز پیشی بگیرد که البته با توجه به نقاط قوت آپ، این موضوع ساده به نظر نمی‌آید.

  • ایوا

اپلیکیشن ایوا که متعلق به شرکت پرداخت الکترونیک سداد است، به انتخاب مخاطبان ما در جایگاه چهارم این نظرسنجی قرار گرفته است. ارائه برخی سرویس‌های خاص برای اولین‌بار توسط ایوا، همچون نشان‌بانک، پرداخت عوارض خروج از کشور، خدمات گواهی امضا و افتتاح حساب بانک ملی و مواردی از این دست باعث شده این اپ نیز در بین رقبای جدی اپلیکیشن‌های پی‌اس‌پی قرار دهد. ایوا از لحاظ تجربه کاربری، فضای متفاوتی را نسبت به رقبا در پیش گرفته که در نوع خودش منحصربه‌فرد است. با این حال، ایوا نیز سعی کرده سبد گسترده‌ای از خدمات را در اختیار کاربرانش قرار دهد.


نئوبانک‌ها


  • بلوبانک

بلوبانک را که صدرنشین بخش «نئوبانک»های این نظرسنجی از نظر مخاطبان شده، می‌توان شناخته‌شده‌ترین و پرسروصداترین نئوبانک حال حاضر ایران دانست؛ اپلیکیشنی که بعد از نصب، کاربر ظرف چند دقیقه می‌تواند به شکل غیرحضوری افتتاح حساب و درخواست صدور کارت کند. بلوبانک تجربه کاربری روان و دلچسبی دارد. در بلو کاربر امکان انتخاب رنگ کارت خود را دارد که تجربه شیرینی در اولین برخورد با این نئوبانک محسوب می‌شود. با رسیدن کارت بلوبانک به دست‌تان، یک بار دیگر سورپرایز خواهید شد؛ چراکه ساختار و طراحی این کارت با تمام کارت‌های بانکی رایج، متفاوت و متمایز است. بلوبانک در سال ۱۴۰۱ سرویس‌ها و خدمات جذابی را ارائه داده است. برای مثال بلوجونیور جدیدترین سرویس بلوبانک است که در خرداد ۱۴۰۱ رونمایی شد و به والدین این امکان را می‌دهد که برای کودکان 7 تا ۱۴ساله خود، حساب بانکی باز کنند. سرویس جدید دیگر آن، وام سازمانی بلوبانک است که کارمندان سازمان‌ها، کسب‌وکارها و شرکت‌های مختلف، می‌توانند تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان وام دریافت کنند.

  • ویپاد

ویپاد یا ترابانک پاسارگاد دومین صدرنشین این بخش از نظرسنجی ماست؛ اپلیکیشنی که با استفاده از آن می‌توان به‌صورت کاملاً آنلاین از خدمات افتتاح حساب، دریافت کارت بانک پاسارگاد، دریافت تسهیلات، خرید بیمه شخص ثالث، انتقال وجه و دیگر خدمات بانکی بهره‌مند شد. از زمستان ۱۴۰۰ ویپاد با هدف توسعه فراگیری مالی و دسترسی همگانی به خدمات پایه بانک پاسارگاد امکان دریافت تسهیلات خرد با نام حساب پشتوانه ویپاد را برای مشتریان خود فراهم کرد. در این طرح، مشتریان ویپاد می‌توانند به‌صورت کاملاً آنلاین، بدون ضامن و وثیقه، ظرف کمتر از سه دقیقه، نسبت به فعال‌سازی حساب پشتوانه اقدام کنند. یکی از قابلیت‌های جدید تسهیلات آنلاین پشتوانه ویپاد طرح رویش است که یک طرح سپرده پس‌انداز سودآور است که ویپاد؛ آن را در سه بازه زمانی ۳، ۶ و ۱۲ماهه ارائه داده است. سود سپرده در طرح‌های ۳، ۶ و ۱۲ماهه، به‌ترتیب ۱۲، ۱۷ و 20.5 درصد سالانه است که بلافاصله پس از فعال‌سازی طرح، برای کاربران واریز شده و در پایان مدت‌زمان طرح، به‌همراه مبلغ پس‌انداز، به‌صورت یکجا قابل برداشت خواهد بود. ویپاد همچون بسیاری از سایر محصولات دیجیتال بانک پاسارگاد، از تجربه کاربری دلچسب و روانی برخوردار است.


اپلیکیشن‌های بانک‌های کشور


  • همراه‌بانک پاسارگاد

«همراه‌بانک پاسارگاد» صدرنشین اپلیکیشن‌های بانک‌های کشور است که با اختلاف زیادی نسبت به دیگر اپلیکیشن‌های این حوزه توانسته در این نظرسنجی در جایگاه اول قرار بگیرد. این اپلیکیشن با مجموعه قابلیت‌های خود مراجعه افراد به شعب فیزیکی بانک را به حداقل می‌رساند و به کاربران خود این امکان را می‌دهد که با ورود به بخش خدمات سپرده یا خدمات کارت، از طریق گوشی هوشمند خود بتوانند به‌صورت شبانه‌روزی از خدماتی مانند مشاهده فهرست و جزئیات سپرده‌ها، مشاهده صورت‌حساب سپرده‌ها به همراه نمودار گردش سپرده، امکان یادداشت‌گذاری روی گردش سپرده، انتقال وجه داخلی و بین‌بانکی (پایا)، انتقال وجه مستمر (دوره‌ای) درون‌بانکی و بین‌بانکی و پرداخت قبض با سپرده استفاده کنند.

  • همراه‌بانک ملی (بام)

همراه بام بانک ملی را شاید بتوان یکی از ساده‌ترین و در دسترس‌ترین اپلیکیشن‌های بانکی دانست. این موضوع در رضایت کاربران همراه بام ملی نیز نمایان است و توانسته جایگاه دوم را در این نظرسنجی از آن خود کند. مشتریان بانک ملی می‌توانند برای انجام اموری مانند انتقال پول، خدمات چک صیادی، پرداخت تسهیلات خود و دیگران، خرید شارژ و اینترنت، تمکن مالی، صدور دسته‌چک، افتتاح حساب مجدد و… از این اپلیکیشن استفاده کنند. به گفته ناهید مهرابی، مدیر واحد کسب‌وکار استراتژیک بام، مأموریت بام این است که هر کاربر این سامانه حس یک مشتری VIP را داشته باشد.

  • موبایلت

«موبایلت»، اپلیکیشن بانک سامان که قصد دارد در قدم نخست، به نیاز مشتریان بانک به خدمات موبایلی پاسخ دهد و در گام بعدی، به پارادایم بانکداری دیجیتال وارد شود، در این نظرسنجی توانسته در جایگاه سوم قرار بگیرد. توجه ویژه به تجربه کاربری، بازطراحی سفر مشتری در قبال بانک و به‌کارگیری فناوری‌های امنیتی و راه‌اندازی احراز هویت بیومتریک از جمله مهم‌ترین اقدامات این اپلیکیشن هستند.


اپلیکیشن‌های صرافی‌های رمزارز


  • نوبیتکس

نوبیتکس جزء اولین صرافی‌های ایرانی به حساب می‌آید که در روزهایی فعالیت رسمی خود را شروع کرد که کمتر کسی جرئت فعالیت به شکل شفاف در این فضا را داشت. نوبیتکس که به‌نوعی آن را غول حوزه تبادل ایران می‌دانند، رابط کاربری نسبتاً ساده‌ای دارد که شاید یکی از دلایل پیشی‌گرفتن تعداد کاربرانش از سایر رقبا، همین سادگی باشد. علاوه بر این تنوع رمزارزها و سرعت معاملات، نوبیتکس را جزء بهترین بازارهای آنلاین قرار داده است. در این اپلیکیشن که صدرنشین بخش «اپلیکیشن‌های صرافی‌های رمزارز» شده، می‌توان از قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال، چه برای خرید و چه برای فروش آگاه شد. همچنین در بخش Open Orders می‌توان ارزهای آماده فروش را به همراه قیمت آنها مشاهده کرد که خود این موضوع به‌نوعی دریافت نوعی سیگنال از وضعیت بازار است. کاربران در سطح‌های مختلف می‌توانند این اپ فعالیت کنند، اما بدون احراز هویت امکان فعالیت در این اپ وجود ندارد.

  • رمزینکس

صرافی رمزینکس یکی از قدیمی‌ترهای بازار و جزء یکی از سه صرافی با سهم بازار بالا در ایران است که هم‌اکنون بیش از یک میلیون کاربر دارد که روند افزایش کاربرانش از بهمن 1399 آغاز شده است. این اپلیکیشن دومین صدرنشین این بخش است که هم‌اکنون بیش از 145 ارز توسط آن پشتیبانی می‌شود. یکی از مزیت‌های رمزینکس، استفاده از ابزارهای معاملاتی است که به کاربر در تسهیل امور کمک می‌کند؛ به‌طوری که دیگر نیازی نیست کاربران مانند گذشته نگران ریزش یا صعود شدید قیمت باشند. علاوه بر این، رمزینکس برای آن دسته از کاربرانی که می‌خواهند کنترل‌شده‌تر و با مدیریت مالی کم‌ریسک رفتار کنند و در بازار صعودی و ریزشی کمتر تحت تأثیر قرار گیرند، سبد شاخصی رمزباکس به‌عنوان یک محصول نوآورانه در بازار رمزارز ایران را عرضه کرده است.

  • تترلند

تترلند صرافی رمزارزی است که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۷ و با تمرکز بر ارائه سرویس‌های خریدوفروش تتر به وسیله تومان شروع کرد که در این نظرسنجی همپای رمزینکس بالا آمده است. با توجه به اینکه تترلند مرجعی برای تبدیل تتر به تومان و تومان به تتر است، فعالیت‌شان نیز تخصصی‌تر از سایر صرافی‌های رمزارزی کشور است. شاید یکی از خدماتی که سایر صرافی‌ها ارائه می‌دهند، تبدیل تتر به تومان باشد، ولی تمرکز اصلی تترلند بر معاملات تتر به تومان است و شیوه‌های خریدوفروش بیشتری به کاربران ارائه می‌دهد تا بتوانند فعالیت‌هایشان را در حجم‌های کلان و بهتر انجام دهند. علاوه بر این، فعالیت‌های تترلند شامل حوزه B2B نیز می‌شود که با سایر صرافی‌های رمزارز در تعامل است.


سرویس‌های احراز هویت غیرحضوری


  • یوآیدی

شرکت بینش هوشمند نسل پیشرو (یوآیدی) که در این نظرسنجی نیز در بخش «سرویس‌های احراز هویت غیرحضوری» جایگاه نخست را کسب کرده، شرکت فعال در حوزه رگ‌تک و یکی از ارائه‌دهندگان سرویس احراز هویت دیجیتال در کشور است که طی چهار سال فعالیت خود، توانسته به شرکت‌ها و سازمان‌های مختلفی کمک کند تا احراز هویت کاربران خود را به‌صورت غیرحضوری و با امنیت بالاتر احراز انجام دهند. این شرکت در مدت فعالیت خود همکاری با سازمان‌هایی مانند سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت آسان‌پرداخت پرشین یا آپ (در احراز هویت سجام)، قوه قضائیه (احراز هویت سامانه ثنا) و وزارت کار (احراز هویت سامانه جامع روابط کار) را در کارنامه‌اش داشته است. سرویس یوآیدی، به کسب‌وکارهای خرد نیز ارائه شده که نمونه آن پیاده‌سازی احراز هویت دیجیتال در صرافی رمزارز اکسیر است.

  • ملی‌پاس

شرکت توسعه نوین همراه کیش (عضو گروه شرکت‌های گرایش تازه کیش با برند تجاری GSS) در راستای بهره‌وری از خدمات غیرحضوری بر بستر اینترنت، به ارائه سرویسی تحت عنوان «ملی‌پاس» اقدام کرده است؛ سرویسی که در این نظرسنجی توانسته در جایگاه دوم قرار بگیرد. به گفته مدیران این مجموعه، این سرویس یکی از مهم‌ترین اقدامات اولیه جهت ارائه خدماتی از قبیل اثبات وجود و بعد از آن احراز هویت کاربر هنگام استفاده از خدمات غیرحضوری است.

  • اپراتور آی‌تی‌ساز

سامانه احراز هویت بیومتریک، امضای دیجیتال و نئوبانک آی‌تی‌ساز یکی از سامانه‌های احراز هویت آنلاین در کشور است که در قالب پلتفرم احرازشو تجربه دسترسی راحت و ملموس به خدمات مختلف دولتی، بانکی، قوه قضائیه و… را با استفاده از فناوری هوش مصنوعی فراهم آورده است. سامانه احراز هویت آنلاین (احرازشو) نیز در این نظرسنجی سومین صدرنشین این بخش است که مدل‌ها و سطوح مختلف احراز هویت خود را در چهار مدل به‌صورت وب‌سرویس و API، درگاه احراز هویت مانند درگاه پرداخت، SDK احراز هویت به‌علاوه امضای دیجیتال و لایسنس اختصاصی احراز هویت با توجه به نیاز سازمان‌ها، بانک‌ها و شرکت‌ها در اختیار آنها قرار داده است.


شرکت‌های لندتکی


  • دیجی‌پی

دیجی‌پی با اختلاف خوبی نسبت به سایر شرکت‌های این بخش، توانسته صدرنشین این بخش از نظرسنجی ما شود؛ شرکتی که در تابستان ۱۳۹۷ با هدف ورود به صنعت فناوری‌های مالی فعالیت خود را آغاز کرد و مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه راه‌اندازی‌اش کمک به فراگیری مالی بوده است. دیجی‌پی طی سال 1401 در راستای این چشم‌اندازش، محصولات و خدمات متنوعی را در فضای اقتصاد دیجیتال گسترش داده است. برای مثال محصولات اعتباری را به چند حوزه گسترش دادند و خرید اقساطی را به زیرساخت‌های بانک‌ها متصل کردند. همچنین اعطای اعتبار به کسب‌وکارها در سال ۱۴۰۱ به یک خط کسب‌وکاری برای دیجی‌پی تبدیل شد. علاوه بر آن کیف پول دیجی‌پی گسترش پیدا کرده و آن را به یک کیف پول مستقل تبدیل کرده‌اند. دیجی‌پی در این سال بیمه اعتباری را نیز فعال کرده و خدمات بیمه باندلینگ را ارائه می‌دهد که در راستای اعطای بیمه در لحظه خرید کالا و خدمات است. دو پروژه مدیریت ثروت و BNPL نیز در سال ۱۴۰۱ توسط این شرکت در فاز آزمایش قرار گرفتند که پروژه BNPL با مقیاس قابل قبولی وارد فاز اجرایی شده است. به گفته مدیران این شرکت، ماهانه چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تراکنش موفق در درگاه یکپارچه پرداخت دیجی‌پی و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تراکنش موفق در سوپراپلیکیشن دیجی‌پی پردازش می‌شود.

  • اسنپ‌پی

«اسنپ‌پی» که دومین اپلیکیشن صدرنشین این بخش است، به‌عنوان یکی از اولین ارائه‌دهندگان سرویس BNPL در ایران از سال 1399 فعالیت خود را آغاز کرد. اولین محصول اسنپ‌پی در حوزه BNPL اعتبار ماهانه بود که در دی‌ماه 1399 برای اولین‌بار به کاربران ارائه شد. محصول جدید این شرکت نیز با عنوان «اعتبار اقساطی» از تیرماه ۱۴۰۱ به کاربران عرضه شد. با استفاده از سرویس BNPL اسنپ‌پی، کاربران سوپراپلیکیشن اسنپ می‌توانند محصولات و خدمات مورد نیاز خود را در لحظه خرید دریافت کنند و مبلغ آن را در پایان ماه بازگردانند. در حال حاضر این سرویس اعتباری برای خدمات درخواست خودرو و موتور، سفارش غذا، سفارش از سوپرمارکت و هایپراستار، پزشک و مشاوره و سفارش از داروخانه فعال است. به‌جرئت می‌توان گفت کاری را که اسنپ‌پی در این حوزه کرده، می‌توان یکی از بزرگ‌ترین و فراگیرترین تجربه‌های لندتکی کشور دانست.

  • مرآت

«مرآت» یکی از سامانه‌های شرکت پارت است که کار اعتبارسنجی اشخاص حقیقی را انجام می‌دهد. تمامی مراحل اعتبارسنجی در این سامانه با استفاده از سایت یا اپلیکیشن مرآت، به‌صورت غیرحضوری و مبتنی بر مدل‌های هوش مصنوعی انجام می‌شود و تاکنون بیش از پنج میلیون نفر از این سامانه استفاده کرده‌اند که بر اساس آن بیش از 50 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.


شرکت‌های رگ‌تک


  • پارت

کار ویژه شرکت پارت طراحی و پیاده‌سازی سامانه‌های متنوع مالی مبتنی بر هوش مصنوعی با هدف تبدیل‌شدن به «دستیار هوشمند مالی جامعه» است. این شرکت که سامانه‌های شناخته‌شده زیادی دارد، صدرنشین شرکت‌های رگ‌تکی نظرسنجی ما بوده است. سیگنال، رسام، مرآت، سهاب، شهاب، آیکوآنت و آکادمی هوش مالی برخی از این سامانه‌ها هستند که در هفت گروه اصلی ولث‌تک، پرسونال‌فایننس، لندتک، بنک‌تک، رگ‌تک، بلاکچین و لگال‌تک طبقه‌بندی می‌شوند. در بخش رگ‌تک، شرکت پارت با «فراشناسا» به‌عنوان سرویس‌دهنده عملیات غیرحضوری احراز هویت افراد با استفاده از سرویس‌های هوش مصنوعی با نهادهای متعددی همچون بازار سرمایه، قوه قضائیه و بانک‌ها همکاری می‌کند که حاصل آن احراز هویت بیش از هفت میلیون نفر تاکنون بوده است. پارت دارای 1200 نفر سرمایه انسانی است و تاکنون به 10 میلیون کاربر یکتا ارائه خدمت کرده است.

  • یوآیدی

یوآیدی در بخش شرکت‌های رگ‌تکی نیز در شمار صدرنشین‌ها قرار گرفته و یکی از شرکت‌های بسیار فعال این حوزه در کشور است که با استفاده از سه الگوریتم هوش مصنوعی شامل پردازش متن (OCR)، پردازش و تطابق تصویر (Matching Face) و کنترل امنیتی زنده‌بودن تصویر (Detection Liveness)، روند احراز هویت غیرحضوری با استفاده از تلفن همراه را ممکن ساخته و توانسته به میزان قابل توجهی هزینه و زمان بررسی هویت افراد را کاهش و از طرف دیگر امنیت و سهولت آن را افزایش دهد. پلتفرم امن احراز هویت دیجیتال یوآیدی یکی از پلتفرم‌های رگ‌تک و احراز هویت دیجیتال (KYC-e) در ایران است که در عین حفظ حریم خصوصی کاربران، زیرساخت لازم برای افزایش سطح خدمات غیرحضوری را برای بانک‌ها، نهادهای مالی، کسب‌وکارها و همه مجموعه‌هایی که به احراز هویت کاربران خود نیاز دارند، فراهم آورده است.

  • داده‌کاوان هوشمند توسن

داده‌کاوان هوشمند توسن سومین شرکت صدرنشین در این بخش است؛ شرکتی دانش‌بنیان که در حوزه ارائه محصولات و راهکارهای هوشمند مبتنی بر داده، بیش از 12 سال سابقه فعالیت در بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری داخل و خارج از کشور را داراست. این شرکت به کسب‌وکارهای بزرگ و متوسط‌مقیاس در تأمین نیازمندی‌های داده‌ای، تصمیم‌گیری، هوشمندسازی و تغییر پارادایم یاری می‌رساند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

حامیان عصر تراکنش