عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

چهره‌های سال ۱۴۰۱ صنعت فناوری‌های مالی کشور به انتخاب مخاطبان عصر تراکنش

جریان‌سازها

زمان مطالعه: 15 دقیقه

عصر تراکنش ۶۷ / شاید به‌عنوان فعال یا متخصصی که در صنعت مالی کشور فعال است، معتقد باشید این صنعت کم‌وکاستی‌های بسیاری از نظر فناوری دارد، ولی وقتی همین وضعیت فعلی را با وضعیت استفاده از فناوری در بسیاری از دیگر صنایع مقایسه کنیم، می‌توانیم صنعت فناوری‌های مالی را یکی از پیشروترین حوزه‌ها در کشور در استفاده از فناوری بدانیم. بسیاری این پیشران‌بودن را متأثر از متمول‌بودن بانک‌ها و صنایع وابسته به آن می‌دانند که باعث می‌شود بتوانند در این مسیر پیشرو باشند که البته ادعای کم بیراهی هم نیست، ولی وقتی کمی دقیق‌تر نگاه کنیم، صنایع متمول دیگری را نیز در کشور می‌یابیم که با وجود گردش مالی بالایی که داشته‌اند، بویی از فناوری نبرده‌اند.

پس چه چیزی اینجا فرق می‌کند؟ شاید نکته اول تغییر نگرش مشتریان به استفاده از خدمات مالی است که صاحبان صنایع مالی را ناچار به استفاده از فناوری کرده، ولی به نظر می‌رسد آنچه بیش از همه اینها در صنایع مالی کشور، نیروی محرکه این پیشران‌بودن است، «فعالان و مدیران» این صنعت هستند. شاید اگر بخواهیم تمام مدیران این صنعت را با کمی اغماض در یک فهرست قرار دهیم، تعدادشان به دو هزار نفر هم نرسد. اما همین‌ها کسانی هستند که به واسطه نگاهی که داشته‌اند و به پشتوانه منابع مالی این صنعت و به پشتوانه تیم‌هایی که ساخته‌اند، طعم فناوری در صنایع مالی را زیر زبان کاربران برده‌اند.

یقیناً در این فهرست دوهزارنفره کم نیستند کسانی که تفکرات متفاوت یا حتی بعضاً متناقضی با یکدیگر دارند و حتی برخی از مدیران هم بوده‌اند که نه بر اساس لیاقت و شایستگی و تجربه، بلکه بر اساس تصادف یا رابطه در جمع مدیران صنعت قرار گرفته‌اند، اما هر چه هست، برآیند کلی این جمع حدوداً دوهزارنفره مثبت به نظر می‌آید. از همین رو در شماره پایان سال ماهنامه عصر تراکنش بر آن شدیم تا در گروه‌های مختلف، مدیران منتخب را از دید مخاطبان معرفی کنیم و بر همین اساس در یک نظرسنجی از مخاطبان خواستیم تا مدیران منتخب خود را در گروه‌های مختلف انتخاب کنند و بیش از ۱۵۰۰ نفر از فعالان صنعت در این نظرسنجی شرکت کرده و نظرات خود را اعلام کردند. آنچه در ادامه می‌بینید مدیران منتخب به انتخاب مخاطبان پایگاه خبری راه پرداخت و ماهنامه عصر تراکنش هستند.


مدیران عامل شرکت‌های پی‌اس‌پی


مسیح مشهدی تفرشی، مدیرعامل پرداخت الکترونیک پاسارگاد

صدرنشین منتخب فهرست ما در بخش مدیران عامل شرکت‌های پی‌اس‌پی از نگاه مخاطبان، مسیح مشهدی تفرشی، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد است. تفرشی بر خلاف برخی از همتایان فعلی خود در صنعت، رزومه‌ای متمرکز در صنعت پرداخت ندارد و پیش از حضورش در پرداخت الکترونیک پاسارگاد در صنایع مختلفی از جمله خودروسازی، معدن، تلکام، بازار سرمایه و پرداخت فعالیت داشته که شاید در نگاه اول ضعف به نظر برسد و این‌طور به ذهن تبادر شود که او شناخت عمیقی از صنعت پرداخت ندارد، ولی بعد از مرور عملکرد او در شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد و ایده‌هایی که خارج از صنعت پرداخت برای رشد این شرکت به کار بسته، به نظر می‌رسد این متمرکز نبودن رزومه او در صنعت پرداخت برایش نه‌تنها منفی نبوده، بلکه مزیتی مهم برایش محسوب شده و در دورانی که شرکت‌های پی‌اس‌پی به یک سکون و ثبات نسبی رسیده بودند، او رشد چندپله‌ای جایگاه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد را در گزارش‌های اقتصادی شاپرک رقم زده است.

احسان ترکمن، مدیرعامل پرداخت الکترونیک سامان

دومین نفر منتخب از دید مخاطبان در نظرسنجی، احسان ترکمن، مدیرعامل پرداخت الکترونیک سامان است. نمی‌توان فهرستی از مدیران تأثیرگذار در گروه مالی سامان ارائه داد و نام احسان ترکمن را در آن ندید. احسان ترکمن از مدیران باسابقه در گروه مالی سامان است که سال‌های سال او را در بخش‌های مختلف گروه مالی بانک سامان دیده‌ایم و سپ نیز برای او جای جدیدی نیست؛ فقط با مدیرعاملی سپ، بار مسئولیت بیشتری را قبول کرده است. ترکمن در بین کسانی که سابقه کار کردن با او را دارند، به صراحت و جنگنده‌بودن معروف است و به نظر می‌رسد با روی کار آمدن او در سپ، شاهد حضور پررنگ‌تر سپ در بازار خواهیم بود.

شهریار خلیلی، مدیرعامل به‌پرداخت ملت

نفر سوم فهرست منتخب مخاطبان با فاصله کم از نفر قبلی، شهریار خلیلی، مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت است که دی‌ماه ۱۴۰۰ با بازگشتش به شرکت به‌پرداخت ملت به‌عنوان مدیرعامل برای دومین‌بار شگفتی‌ساز شد. شهریار خلیلی از مدیران جوان گروه مالی ملت است که تجربه سال‌ها فعالیت در بدنه بانک ملت و شرکت‌های زیرمجموعه این بانک را داشته و می‌توان او را یک مدیر ملتی دانست؛ چراکه عمده فعالیت‌های حرفه‌ای او در بانک ملت بوده است.

علیرضا موسوی، مدیرعامل کارت اعتباری ایران‌کیش

نفر بعدی منتخب مخاطبان با فاصله بسیار نزدیک با نفر قبلی، علیرضا موسوی مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش است که او نیز از زمان روی کار آمدنش در شرکت ایران‌کیش حضور رسانه‌ای پررنگی نداشته و به نظر می‌رسد در ایران‌کیش مشغول یک جراحی عمیق در این شرکت باسابقه است تا در گردونه رقابت سنگین پی‌اس‌پی‌ها، از این مسیر جا نمانند. علیرضا موسوی نیز از چهره‌های شناخته‌شده صنعت پرداخت کشور بوده که عمده رزومه حرفه‌ای خود را در همین صنعت کسب کرده است.


مدیران عامل شرکت‌های لندتکی


هومن امینی، مدیرعامل دیجی‌پی

در بخش مدیران عامل شرکت‌های لندتکی در نظرسنجی ما، طبق نظر و رأی مخاطبان، هومن امینی، مدیرعامل دیجی‌پی با اختلاف صدرنشین است. هومن امینی از چهره‌های خوش‌فکر و خوش‌نام حوزه لندتک کشور است که نام دیجی‌پی در طول سال‌ها همیشه با نام او گره خورده و با وجود اینکه دیجی‌پی زیرساخت‌های مالی و پرداختی دیجی‌کالا را تأمین می‌کند، ولی به‌خوبی توانسته هویت و برند مستقل خود از دیجی‌کالا را شکل دهد. هومن امینی، دانش‌آموخته مهندسی کامپیوتر (نرم‌افزار) از دانشگاه تهران و مهندسی نرم‌افزار در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه یورک انگلستان است. امینی فعالیت حرفه‌ای خود را با رهبری تیم نرم‌افزار MRC در سال‌ ۱۳۷۷ آغاز و پس از آن در سال ۱۳۸۰ کسب‌وکار Sapyna را راه‌اندازی کرد. او در سال 13۹۴ پس از بازگشت به ایران، شرکت هماپی را راه‌اندازی کرد. هماپی در سال ۱۳۹۷ با جذب سرمایه از دیجی‌کالا به شرکت‌های این گروه پیوست و به دیجی‌پی تغییر نام داد.

مجید حسامی، مدیرعامل اسنپ‌پی

دومین نام در فهرست ما که منتخب مخاطبان بوده، مجید حسامی، بنیان‌گذار و مدیرعامل اسنپ‌پی است که هرچند چهره‌ای کمتررسانه‌ای در طول سال‌های گذشته بوده، ولی به‌تازگی فعالیت‌هایی را در این راستا داشته است. احتمالاً مجید حسامی و کاری را که او و تیمش در اسنپ‌پی کرده‌اند، باید بزرگ‌ترین و فراگیرترین تجربه لندتکی کشور دانست. از همین رو دیدن نام او در جایگاه دوم انتخاب مخاطبان دور از تصور نبود. مجید حسامی متولد ۱۳۶۶ است. او دارای مدرک کارشناسی مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف و MBA (کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌وکار) از همان دانشگاه است. حسامی فعالیت حرفه‌ای خود را در سال ۱۳۸۸ به‌عنوان کارشناس انتقال فناوری در گروه مپنا آغاز کرد و در سال ۱۳۹۸ به‌عنوان مدیر ارشد اجرایی به گروه اسنپ ملحق شد و در سال ۱۳۹۹ شرکت اسنپ‌پی را به‌عنوان بازوی فین‌تک گروه اسنپ تأسیس و به‌عنوان مدیرعامل، رهبری این شرکت را بر عهده گرفت.

سیدحامد قنادپور، مدیرعامل تارا

نفر سوم منتخب مخاطبان با اختلاف کم نسبت به نفر قبلی، سیدحامد قنادپور است که احتمالاً در صنعت مالی بیشتر با تجربه موفق و یکتایش در شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا شناخته می‌شود، اما این بار با مدیرعاملی شرکت تارا در نظرسنجی ما در فهرست مدیران لندتکی قرار دارد که سعی کرده تجربه‌ای متفاوت را در این حوزه رقم بزند. شاید تجربه متفاوت و متمایزش در ارتباط فردا توقع ما را از حامد قنادپور به‌شدت بالا برده و حالا او در تارا کاری سخت پیش رو دارد؛ چراکه حامد قنادپور در ارتباط فردا نشان داد می‌توان از صفر ساخت و رشد کرد؛ البته هنوز آن تجربه خاص قنادپور در ارتباط فردا را در تارا شاهد نبوده‌ایم، ولی این به معنای عدم موفقیت تارا نیست، بلکه احتمالاً آنچه را که خود حامد قنادپور ما را عادت داده بود که از او شاهد باشیم، تمام و کمال ندیده‌ایم که البته بخشی از آن ماهیت کسب‌وکار لندتک است که هنوز با محدودیت‌های رگولاتوری و مسائل پیرامون تأمین مالی مواجه است.


مدیران‌عامل ۱۶ کارگزاری برتر کشور


هادی مهری، مدیرعامل کارگزاری مفید

اگر نگاهی به نظرسنجی مدیران کارگزاری‌های بورسی داشته باشیم، می‌بینیم که هادی مهری، مدیرعامل کارگزاری مفید توانسته رتبه نخست این نظرسنجی از بین مدیران عامل 16 کارگزاری برتر کشور را کسب کند. هادی مهری، مدیرعامل کارگزاری مفید دارای مدرک کارشناسی رشته مدیریت از دانشگاه تهران است. از جمله سوابق کاری مهری می‌توان به عضو شورای کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، مدیرعامل کارگزاری فلزات مفید، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره کارگزاری فلزات مفید و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره کارگزاری مفید اشاره کرد. گفتنی است کارگزاری تحت هدایت مهری اکنون یکی از بزرگ‌ترین کارگزاری‌های بورسی کشور محسوب می‌شود و اگر بگوییم بیشترین حجم معاملات بازار سرمایه در این کارگزاری صورت می‌گیرد، ادعای گزافی نیست. کارگزاری مفید از سال 1372 اولین گام‌های خود را برای شروع‌به‌کار خود برداشت و در سال 1389 اولین سامانه معاملات آنلاین خود را راه‌اندازی کرد.

محمد عابد، مدیرعامل کارگزاری بانک پاسارگاد

در جایگاه دوم این نظرسنجی محمد عابد، مدیرعامل کارگزاری پاسارگاد قرار گرفته است. محمد عابد دارای مدرک کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و اقتصاد از دانشگاه امام صادق(ع) و دکتری علوم اقتصادی گرایش مالی است. مدیرعاملی کارگزاری بانک پاسارگاد، عضویت هیئت‌مدیره شرکت سبدگردان کاریزما، عضویت هیئت‌مدیره کارگزاری سرمایه و دانش، عضویت هیئت پذیرش بورس انرژی ایران و مدرس دروس مالی در دانشگاه‌های مختلف از جمله سوابق کاری عابد هستند.

حمیدرضا مهرآور، مدیرعامل کارگزاری بانک سامان

در جایگاه سوم این نظرسنجی حمیدرضا مهرآور قرار دارد. او از سال 1388 تا‌به‌امروز مدیرعاملی کارگزاری بانک سامان را بر عهده داشته است. در شرایطی که عمر مدیریتی در ایران این روزها به زیر یک سال رسیده، حضور مستمر و طولانی در یک کارگزاری بانکی در بازار سرمایه نشان از ثبات مدیریتی این کارگزاری دارد. مهرآور، دارای مدرک تحصیلی کارشناسی حسابداری از دانشگاه علامه طباطبایی، کارشناسی ارشد رشته حسابداری از پردیس دانشگاه زاهدان و دکترای رشته حسابداری از دانشگاه آزاد اسلامی است. از جمله سوابق کاری او می‌توان به عضو هیئت‌مدیره صندوق سرمایه‌گذاری آویش، مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره کارگزاری بانک سامان، مدیر امور بازاریابی کارگزاری بانک سامان، مشاور سرمایه‌گذاری در بورس، مدیرمسئول معاملات کارگزاری سهام‌پژوهان، کارشناس اداره مطالعات و بررسی‌ها در سازمان بورس و اوراق بهادار و نایب‌رئیس و رئيس هیئت‌مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار اشاره کرد.


زنان فعال در صنعت فناوری‌های مالی


مریم قدس گلشن، مدیر توسعه کسب‌وکار جیرینگ

مریم قدس گلشن که بسیاری او را با نام «مریم گلشن» می‌شناسند، یقیناً پدیده فهرست زنان منتخب ماست و با اختلاف زیاد در صدر جدول انتخاب مخاطبان از فهرست زنان فعال در صنعت فناوری‌های مالی قرار گرفته است. گلشن فعالیت حرفه‌ای خود را با سمت شغلی کارشناس شروع کرد، ولی حضور حرفه‌ای خود در صنعت مالی را با ایران‌کیش شروع کرد و با وجود اینکه چند سالی است از ایران‌کیش جدا شده، ولی هنوز حضور پررنگش در زمانی که در ایران‌کیش بود، بر تمام رزومه‌اش سایه انداخته و بسیاری او را از آن زمان می‌شناسند. شاید مهم‌ترین نکته‌ای که درباره مریم گلشن باید به آن توجه کنیم، تعامل صبورانه و شبکه ارتباطی گسترده او در بین فعالان صنعت است که در طول سال‌ها شکل داده و به نظر می‌رسد در طول تمام سال‌های فعالیتش سعی کرده ارتباط سازنده‌ای را با سایر فعالان داشته باشد و همین نکته او را به یکی از مدیران کم‌حاشیه و در عین حال کارآمد در نقطه تعامل با مشتریان تبدیل کرده است. همچنین حضور پیوسته و پررنگ مریم گلشن در همایش‌ها و رویدادهای صنعت، آن هم به‌عنوان یک مخاطب و شنونده جهت یادگیری، در این محبوبیت او بی‌تأثیر نیست.

زهرا میرحسینی، معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد

نمی‌شود از زنان فعال در صنعت فناوری‌های مالی کشور نام برد و نامی از زهرا میرحسینی به میان نیاورد؛ مدیری توانمند، باتجربه و شایسته که بر خلاف بسیاری از پیشکسوتان در دانش و نگاه گذشته خود حبس نشده و به محض هم‌صحبتی و هم‌کلامی با او در خصوص مسائل فناوری‌محور روز صنعت مالی، متوجه دانش به‌روز و نگاه تحول‌گرایانه او خواهید شد. کسانی که تجربه کار با زهرا میرحسینی را دارند، علاوه بر سخت‌کوش‌بودن او، سخت‌گیر بودن و نکته‌بین بودنش در تعامل با سایر همکاران را نیز از ویژگی‌های بارز او می‌دانند؛ خصیصه‌ای که از گذشته تابه‌امروز با او بوده و همین رویکرد باعث شده مدیران خبره‌ای زیر دست او پرورش یابند که هر کدام خود نیز امروز از چهره‌های صنعت هستند. زهرا میرحسینی متولد ۱۳۳۶ در حال حاضر معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد است و دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر (گرایش نرم‌افزار) از دانشگاه صنعتی شریف است. میرحسینی دارای ۲۶ سال سابقه کار در بانک مرکزی است.

مارال میرزایی، مدیر واحد ارتباط با مشتریان بانکداری نوین داتین

یکی دیگر از صدرنشینان ما در انتخاب مخاطبان از فهرست زنان فعال در صنعت فناوری‌های مالی، مارال میرزایی است؛ مدیری که در طول سال‌های گذشته خیلی آرام و پیوسته رشد یافته و مسیر خودش را برای خلق ارزش در طولانی‌مدت هموار کرده است. او نیز یکی از چهره‌های ثابت در بسیاری از همایش‌ها و رویدادهای صنعت به‌عنوان مخاطب و شنونده است و به نظر می‌رسد این روحیه یادگیری او در مسیر شغلی‌ای که تابه‌امروز طی کرده، بی‌تأثیر نباشد. مارال میرزایی متولد 1362 و دارای مدرک کارشناسی مهندسی برق الکترونیک از دانشگاه آزاد تهران‌مرکز، کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی گرایش تحقیق در عملیات از دانشگاه آزاد تهران‌شمال و دکترای تخصصی مدیریت صنعتی گرایش تحقیق در عملیات از دانشگاه تهران است و در حال حاضر مدیر واحد ارتباط با مشتریان ترابانک پاسارگاد شرکت داتیس آرین قشم (داتین) است.

مینا والی، مدیرعامل کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار

چهارمین منتخب فهرست زنان فعال در صنعت فناوری‌های مالی به انتخاب مخاطبان‌مان، مینا والی، مدیرعامل کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار است. در ۱۲ سال فعالیت مستمر کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار، این مجموعه رسانه‌ای توانسته گفتمان پیوسته و تولید محتوای باکیفیت در صنعت ایجاد کند. با رسانه‌های راه پرداخت، عصر تراکنش، کارنگ، بیمه دیجیتال و رمزارز زمینه تولید محتوا و پیوند اعضای صنعت را ایجاد کرده، با انتشارات راه پرداخت ادبیات موضوع را تعریف و گسترانده و نقش آموزش را ایفا کرده و با رویدادهای گوناگون توانسته پیوندی میان اعضای اکوسیستم برقرار کند. در این مسیر مینا والی به‌عنوان یکی از مدیران کلیدی راه‌کار نقش پررنگی در توسعه فعالیت‌های آن داشته است. مینا والی که از 15 سال پیش فعالیت خود را در این صنعت آغاز کرده، متولد ۱۳۶۳، فارغ‌التحصیل شیمی از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد مدیریت رسانه از دانشگاه علامه طباطبایی است.


مدیران‌عامل بانک‌های کشور


مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد

صدرنشینی مجید قاسمی در فهرست مدیران عامل بانک‌های کشور یقیناً بی‌چون‌وچراترین صدرنشینی در فهرست انتخابی مخاطبان است؛ چراکه سال‌هاست مدیریت مجید قاسمی در بانک پاسارگاد به یک بهروش یکتا در نظام بانکی کشور تبدیل شده که با ثبات مدیریتی خود، خروجی ملموس و قابل توجهی را در بخش‌های مختلف به ارمغان آورده و احتمالاً سال‌هاست که برای بسیاری همچنان با اختلاف، چهره منتخب سال است. از سال ۱۳۸۴ همزمان با تأسیس بانک پاسارگاد تابه‌امروز، مجید قاسمی سمت مدیرعاملی این بانک را بر عهده داشته و می‌توان از این جهت بانک پاسارگاد را باثبات‌ترین بانک کشور از لحاظ مدیریتی دانست. مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد، متولد ۱۳۳۱ است و از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های اجرایی قاسمی می‌توان به عضو کمیته تخصیص ارز شورای اقتصاد، عضو کمیسیون ذخایر ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران،‌ عضو کمیته خرید کشتی شورای اقتصاد، مدیرعامل بانک ملی ایران،‌ عضو شورای عالی بانک‌ها، رئیس‌‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، رئیس شورای پول و اعتبار، عضو شورای اقتصاد، قائم‌مقام وزیر نیرو و معاون صنعتی و پشتیبانی، سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو، عضو شورای مشورتی اقتصادی رئیس‌جمهور، مشاور وزیر صنایع و معادن، رئیس هیئت‌مدیره شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان، رئیس هیئت ‌امنای صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت فولاد کشور، عضو کمیسیون تلفیق مجمع تشخیص مصلحت نظام و… اشاره کرد.

هادی اخلاقی‌فیض، مدیرعامل بانک تجارت

هادی اخلاقی‌فیض، مدیرعامل فعلی بانک تجارت دومین صدرنشین منتخب مخاطبان در فهرست مدیران عامل بانک‌های کشور در نظرسنجی ما بوده است. بسیاری  معتقدند بانک تجارت با آمدن هادی اخلاقی و ترکیب مدیران ارشدی که او در این بانک گرد هم آورده، ترکیب طلایی‌ای برای بانک تجارت بعد از سال‌هاست و احتمالاً باید شاهد پیشگام‌شدن بانک تجارت در بسیاری از بخش‌ها باشیم. نقشی که در سال‌های گذشته عمدتاً در اختیار بانک ملت و ملی بوده و حالا به نظر می‌رسد بانک تجارت با روی کار آمدن و ترکیب جدید مدیرانش در هیئت‌مدیره و شرکت‌های تابعه، سعی در بازپس‌گیری این عنوان پس از سال‌ها دارد. بسیاری این اتفاق را دور انتظار نمی‌دانند؛ چراکه اخلاقی در سابقه کاری خود حضور پررنگی در بانک ملت داشته و تجربه ارزشمندی را از این بانک با خود به همراه دارد.

علیرضا معرفت، مدیرعامل بانک سامان

سومین صدرنشین منتخب مخاطبان ما در بخش مدیران عامل بانک‌های کشور، علیرضا معرفت، مدیرعامل بانک سامان است. بانک سامان با وجود اینکه در مقایسه با بانک‌های بزرگ دولتی، بانک بزرگی محسوب نمی‌شود، ولی همواره این بانک و شرکت‌های پیرامونش منشاء شروع حرکت‌های مثبت و بزرگی برای کشور بوده‌اند. گروه مالی سامان و در رأس آن بانک سامان در بسیاری از حوزه‌های نو پیشرو و پیشگام بوده که نمی‌توان به‌راحتی از اکوسیستم بزرگی که این گروه ساخته است، گذر کرد؛ از پرداخت الکترونیک سامان و عناوین اولین مختلف این شرکت گرفته تا تجربه متمایز نت‌بانک و موبایلت و بلوبانک و صدها اتفاق ریز و درشت دیگر که همگی به‌نوعی به بانک سامان برمی‌گردد. در این مسیر توسعه، حفظ و نگهداشت آن نقش علیرضا معرفت را به‌عنوان یکی از مدیرانی که به‌مرور در این بانک ارتقا یافته، نمی‌توان نادیده گرفت.

محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران

دیگر صدرنشین فهرست منتخب مخاطبان در بین مدیران عامل بانک‌های کشور، محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران است که تا چندی پیش مدیرعاملی بانک ملی را بر عهده داشت. بسیاری فرزین را از اقتصاددانان برجسته حال حاضر ایران می‌دانند که با مدیرعاملی بانک کارآفرین به شکل جدی پایش به نظام بانکی باز شد و از همان زمان که در بانک کارآفرین بود، بسیاری او را گزینه جدی رئیس‌کلی بانک مرکزی می‌دانستند، ولی با رفتنش به بانک ملی این اتفاق برای مدتی به تعویق افتاد و سرانجام او دی‌ماه ۱۴۰۱ همزمان با قرارگیری دلار در کانال ۴۴ هزار تومانی، رئیس‌کل بانک مرکزی شد و بسیاری معتقد بودند فرزین در این برهه نباید چنین وظیفه خطیری را بر عهده می‌گرفت؛ چراکه با توجه به شرایط غیرپایدار ارز احتمالاً رزومه خوشنام خود را دچار تزلزل کند.


مدیران‌عامل شرکت‌های بیمه


معصوم ضمیری، مدیرعامل بیمه پاسارگاد

داشتن عمر مدیریتی 14ساله در شرکت بیمه پاسارگاد و ساختن یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های فروش بیمه عمر در کشور را شاید بتوان از عمده‌ترین دلایلی دانست که امروز معصوم ضمیری را به‌عنوان صدرنشین مدیران بیمه در نظرسنجی سال 1401 قرار داده است. ضمیری از جمله معدود مدیران بیمه‌ای است که با تکیه طولانی بر صندلی مدیرعاملی در بیمه پاسارگاد توانسته استراتژی بلندمدت این شرکت در زمینه بیمه‌های زندگی را تحقق ببخشد. معصوم ضمیری که امروز یکی از پیشکسوتان صنعت بیمه به‌شمار می‌رود، دارای مدرک کارشناسی ارشد حسابداری و علوم مالی دانشکده حسابداری و علوم مالی شرکت نفت تهران است که در کارنامه طولانی حضورش در صنعت بیمه کشور سابقه مدیرعاملی و ریاست هیئت‌مدیره شرکت بیمه آسیا، مدیریت مالی و اداری شرکت بیمه آسیا، مدیریت مالی بیمه آریا، مدیرعاملی شرکت بیمه اتکایی امین و عضویت در هیئت‌مدیره شرکت بیمه اتکایی امین را دارد.

هادی اویارحسین، مدیرعامل بیمه پارسیان

نهال زندگی پارسیان، صندوق امانات در حوزه محصولات بانکی و بیمه‌ای و همچنین استفاده از سامانه‌های هوشمند صدور و پرداخت خسارت آنلاین و برنامه‌های دیگری که این روزها بیمه پارسیان جهت نوآوری در محصولات و ارائه راهکارهای جدید بیمه‌گری در پیش گرفته، مرهون نگاه خاص هادی اویارحسین، مدیرعامل بیمه پارسیان است؛ مدیری که در سابقه فعالیت خود ریاست هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت بیمه دانا، عضویت در هیئت‌مدیره و معاونت فنی شرکت بیمه البرز، عضویت در هیئت‌مدیره غیرموظف شرکت بیمه صادرات و سرمایه‌گذاری و… را دارد. به مدد نگرش خاص اویارحسین است که امروز بیمه پارسیان توجه به نیاز مشتری را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده و شاید یکی از دلایل انتخاب او در فهرست نظرسنجی مدیران نیز همین نگاه به دایره مشتریان باشد.

احمد ضرابیه، مدیرعامل بیمه سامان

اگر بخواهیم عملکرد احمد ضرابیه به‌عنوان مدیرعامل بیمه سامان را بررسی کنیم، شاید مهم‌ترین شاخص، تأکید و اصرار او به مقوله نوآوری در صنعت بیمه کشور باشد. راه‌اندازی مرکز نوآوری پلنت با حمایت بیمه سامان و همراهی با استارتاپ‌های بیمه‌ای برای به سرانجام رساندن طرح‌ها و محصولات خاص بیمه‌ای از یک سو و ارائه محصولاتی نوین از جانب بیمه سامان در زمینه بیمه کیلومتری خودرو و بیمه عمر یونیت لینک  و بیمه موبایل و… از سوی دیگر، نشان از تفاوت نگاه او در صنعت بیمه دارد. او که سابقه طولانی فعالیت در گروه شرکت‌های زیرمجموعه بانک سامان را دارد، در سال ۱۳۸۳ مدیر بازرگانی و امور بین‌الملل شرکت هایکارت کیش (پرداخت الکترونیک سامان) بود و بعد از مدیریت فناوری و اطلاعات شرکت بیمه سامان؛ مدیریت امور مالی شرکت بیمه سامان، سرپرستی مدیریت بیمه‌های عمر و اندوخته‌ساز شرکت بیمه سامان و بعد از آن نیز مدیرعاملی این شرکت را در کارنامه خود دارد.

محمد حیدری، مدیرعامل بیمه کارآفرین

جلب حمایت سرمایه‌گذاران؛ شاید این مهم‌ترین دلیل بقای محمد حیدری از سال 1397 تا امروز در قامت مدیرعامل بیمه کارآفرین باشد و دلیلی بر محبوبیت او در میان مدیران صنعت بیمه کشور. بیمه کارآفرین در زمان مسئولیت محمد حیدری توانست وضعیت مالی نسبتاً درخوری داشته باشد و شرایط سودآوری معقولی را محقق کند که همین امر در جلب رضایت مشتریان و از همه مهم‌تر سرمایه‌گذار مهم بوده است. محمد حیدری دارای مدرک کارشناسی آمار بیمه از دانشکده جامع انفورماتیک و مدیریت دانشگاه شهید بهشتی و مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی از مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی است و عمده سابقه فعالیت او را می‌توان در زمان حضورش در بیمه ایران خلاصه کرد. کارشناس بیمه‌های مسئولیت، رئیس اداره مسئولیت، معاون اداره بیمه‌های مهندسی و مسئولیت، رئیس اداره کل نظارت بر بیمه‌های مسئولیت، رئیس مجتمع تخصصی ولیعصر شرکت بیمه ایران و معاون مدیرکل بیمه‌های مسئولیت و عضویت در هیئت‌مدیره از مهم‌ترین سوابق او در زمان حضورش در شرکت بیمه ایران بوده است. این سابقه طولانی در زمینه بیمه‌های مسئولیت را نیز می‌توان دلیلی دیگر بر توانایی او بر مدیریت ریسک و سرمایه‌گذاری در بیمه کارآفرین تلقی کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 23 دقیقه

حامیان عصر تراکنش