در پی ایجاد جریانهای درآمدی جدید هستیم
در گفتوگو با محمدمهدی تقیپور، مدیرعامل بهپرداخت ملت درباره برنامههای این شرکت در بهکارگیری استراتژیهای نوآورانه مطرح شد
عصر تراکنش ۷۹ و ۸۰ / شرکت بهپرداخت ملت در سالی که گذشت، تغییرات زیادی را پشت سر گذاشته و دستاوردهای کمی و کیفی زیادی داشته است؛ تغییرات و دستاوردهایی که با توسعه و ارتقای زیرساختهایشان ممکن شده و آنها را در بهبود فرایندهای امنیتی، تجاری و بانکی یاری کرده است. این شرکت در سال ۱۴۰۲ علاوهبر اینکه توانسته سهم بازار خود را افزایش دهد، درگیر پروژههای ملی نظیر پروژه حساب امانی در سیستم بانکی، کالابرگ الکترونیکی، شاپرک دو و… نیز بوده و با وجود اینها رتبه اول را هم از لحاظ مبلغ تراکنش در میانPSPها به دست آورده است.
مدیرعامل بهپرداخت ملت، بزرگترین اتفاق سال ۱۴۰۲ صنعت بانکی و پرداخت کشور را اصلاح نظام کارمزد میداند و میگوید که این اقدام بانک مرکزی موجبات برنامهریزی برای توسعه نظام پرداخت کشور را فراهم کرده است. به همین منظور آنها در سال ۱۴۰۳ میخواهند روی توسعه خدمات به فینتکها، توسعه راهکارهای شخصیسازیشده پرداخت، تعریف شراکتهای استراتژیک تجاری جدید، حفظ سهم بازارشان و توانمندسازی نیروهای انسانی حساب باز کنند و از امکانهای نهفته در سال جدید برای ارائه خدمت به مردم و ایفای نقش در اکوسیستم اقتصاد دیجیتال کشور، بیشترین بهره را ببرند. در ادامه صحبتهای محمدمهدی تقیپور، مدیرعامل بهپرداخت ملت را میخوانید.
دستاوردهای تجاری، بانکی و امنیتی
محمدمهدی تقیپور، مدیرعامل شرکت بهپرداخت ملت، ابتدا درباره دستاوردهایشان در سال ۱۴۰۲ صحبت میکند و میگوید که این دستاوردها در سه دسته کلی تقسیمبندی میشوند: «مهمترین دستاورد ما ارتقای زیرساختهای شرکت بوده که نتایج آن در سه حوزه تجاری، بانکی و امنیتی قابل پرداخت است. در حوزه تجاری با افزایش اختلاف سهم بازار مبلغی با رتبه دوم بازار از ۶درصد در فروردین ۱۴۰۲ به ۴۶/۲درصد در تابستان ۱۴۰۲، توسعه ناوگان پایانه فروشگاهی از طریق خرید ۲۰۰.۰۰۰ پایانه جدید و نصب ۱۳۵.۰۰۰ دستگاه از این تعداد، تعمیر ۵۰.۰۰۰ پایانه فروشگاهی قدیمی و معیوب شرکت، ارتقا ۱ رتبه در سهم تعداد پایانه فروشگاهی فعال سیستمی بازار با سهم ۸۱/۹درصدی، متمرکز کردن مرکز تماس بهپرداخت ملت با شصت اپراتور و سرشماره کشوری ۳۰۹۰۰، افزایش ۳۰درصدی درآمد کارمزدی، اجرای پروژه پایانههای چندحسابی پرداخت در دفاتر پیشخان و اجرای پروژه پرداخت معاینه فنی کل کشور روبهرو بودیم.
در حوزه بانکی هم اجرای پروژه ریال دیجیتال و گرفتن تقدیرنامه از بانک مرکزی، پروژه کیف پول بانک عامل برای اولین بار و تجاریسازی آن برای شرکت ایرانسل، اجرا و توسعه پروژه کالابرگ الکترونیکی، پیادهسازی شاپرک دو و کهربا در سوئیچ صادرکنندگی، پروژه حساب امانی در سیستم بانکی با همکاری مرکز توسعه تجارت الکترونیک و توسعه سامانه پرداخت گاز مایع را داشتیم و درنهایت در حوزه امنیت هم به امنسازی و افزایش پایداری درگاههای اینترنتی، افزایش پایداری و ضریب موفقیت تراکنشهای پرداخت از طریق جداسازی سوئیچهای صادرکنندگی و پذیرندگی و HA کردن آن و همچنین امنسازی شبکه و زیرساخت شرکت و استقلال از زیرساخت بانک ملت پرداختیم.»
تداوم و توسعه همکاری در حوزه B2B
بهپرداخت ملت در سال ۱۴۰۲ موفق شده علاوهبر تداوم حضورش در حوزه B2B، به توسعه همکاریاش با شرکتهای شاخص حوزههای کاربری متفاوت نیز بپردازد. او درباره جزئیات این اقدام اظهار میکند: «همکاری ما با شرکتها شامل و نه محدود به ارائهدهندگان خدمات اینترنت و موبایل (ISP) نظیر ایرانسل، همراه اول و رایتل؛ کسبوکارهای اینترنتی رهبر بازار شامل دیجیکالا، اسنپ، تپسی و دیوار؛ کارگزاریهای برجستهای مانند آگاه و مفید و درنهایت فروشگاههای زنجیرهای مانند افق کوروش میشود.»
اقدامات بهپرداخت ملت در آینه آمار
بنا بر صحبتهای او، این شرکت علاوهبر دستاوردهای کیفی، چندین دستاورد کمی هم کسب کرده است که شامل قرارگیری در رتبه نخست سهم مبلغ تراکنش بازار و تنها شرکت با سهم بالای ۲۰درصد، کسب رتبه نخست سهم مبلغی تراکنشها در هریک از ابزارهای پایانه فروشگاهی با سهم ۶۶/۱۸درصد، اینترنتی ۴۰/۲۵درصد و پایانه موبایلی ۲۳/۴۶درصد، دارا بودن بیشترین مقدار شاخص اثربخشی مبلغی کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی، داشتن بالغ بر یک میلیون پایانه فروش فعال سیستمی و سهم ۹۵/۹درصدی بازار در این حوزه، ۲۲هزار درگاه اینترنتی و بیش از ۶۶هزار درگاه خدمات پرداختیاری و افزایش درآمد ۲۲درصدی فروش شارژ اپراتوری میشود.
چالش رگولاتوری و امنیت سایبری
بزرگترین چالش بهپرداخت ملت در سالی که گذشت، به تغییر قوانین، الزامات بالادستی و تحریمها برمیگردد. مدیرعامل بهپرداخت ملت با اشاره به این موارد توضیح میدهد: «موارد مذکور باعث افزایش هزینههای شرکت شد. این موضوع هم از دیدگاه سودآوری و هم از دیدگاه تأمین نقدینگی ،شرکت را با چالشهایی روبهرو کرد. از دیدگاه سودآوری در سال ۱۴۰۲ کوشیدیم با توسعه همکاریمان با بانکها و سایر شرکتها و افزایش فروش، بخشی از این مشکل را حل کنیم. بخش دیگر هم از طریق سرمایهگذاری در کسبوکارهای جدیدی غیر از شاپرک صورت گرفت که نتایج آن در سال مالی جدید نمود پیدا خواهد کرد. در موضوع نقدینگی هم کوشیدیم از طریق اخذ تسهیلات بانکی و پیگیری مطالبات قراردادی خود، بخشی از مشکل را برطرف کنیم، اما هنوز این مشکل بهطور کامل مرتفع نشده است.»
او در ادامه درباره معضل امنیت در شرکتهای فناوری صحبت میکند و میگوید که حفاظت از اطلاعات و فرسودگی زیرساختها نیز یکی دیگر از چالشهایی بوده که با آن مواجه بودهاند و از تابستان سال ۱۴۰۲ برای رفع آن وارد عمل شدهاند و برنامههای مربوط به آن را تا اوایل سال ۱۴۰۳ تمام میکنند.
تغییر نظام کارمزد
یکی از اتفاقهای مهم صنعت بانکی و پرداخت کشور در سالی که گذشت، تغییر نظام کارمزد بود؛ اتفاقی که بازیگران صنعت سالها منتظرش بودند. تقیپور آن را بزرگترین و بهترین اتفاق سال میداند و ضمن تشکر از بانک مرکزی و شرکت شاپرک بیان میکند: «اگرچه تغییر نظام کارمزد بهترین اتفاق سال بوده و امید تازهای در صنعت پرداخت کشور ایجاد کرده و باعث شده فعالان بتوانند برنامههای خودشان را در راستای بهبود و توسعه فناوریهای مورد نیاز این حوزه از سر بگیرند، اما در تعیین نرخ کارمزدها قابل انتقاد است و امیدواریم که مدیران مربوطه اصلاحاتی را انجام دهند.»
۱۴۰۲؛ سال تثبیت پروژههای ملی
طبق گفتههای او، ۱۴۰۲ سال تثبیت پروژههای ملی نظیر کالابرگ و پرونده مالیاتی بوده که با توجه به نقش انکارناپذیر شرکتهای پرداخت در این موفقیت، این موضوع هم شرکت بهپرداخت را دچار مشکلات متنوعی کرده است که ازجمله آنها میتوان به نارضایتی برخی از پذیرندگان اشاره کرد. علاوهبر این، در رقابت فشرده با بازیگران تازهنفس هم قرار گرفته بودند که با همت و تلاش تیمهای مختلف حاضر در مجموعه به نتایج خوبی منتهی شده است.
برنامهها و چالشهای سال جدید
سال ۱۴۰۲ به پایان رسیده و کسبوکارها با برنامهریزی برای سال جدید به استقبال آن میروند. بهپرداخت ملت نیز برای توسعه خود در سال جدید برنامههایی دارد که تقیپور به آنها اشاره میکند: «مهمترین برنامه بهپرداخت در سال ۱۴۰۳، ایجاد جریانهای درآمدی جدید برای شرکت از طریق بهکارگیری استراتژیهای نوآور و ارائه خدمات جدید است. در این سرفصل، توسعه خدمات به فینتکها، توسعه راهکارهای شخصیسازیشده پرداخت، تعریف شراکتهای استراتژیک تجاری با بازیگران بزرگ حوزههای مالی، بانکی و تجارت الکترونیک تعریف شده است. در کنار این موضوعات، تداوم در حفظ سهم نخست در بازار از طریق بهینهسازی شبکه پرداخت و نوسازی ناوگان نیز در برنامههایمان قرار دارد. از برنامههای داخلی نیز میتوان به ارتقای بلوغ سازمانی با تمرکز بر توانمندسازی سرمایههای انسانی و چابک کردن سازمان از طریق بهینهسازی فرایندهای داخلی اشاره کرد.»
او در آخر درباره چالشهای احتمالیشان در سال ۱۴۰۳ صحبت میکند و توضیح میدهد که این شرکت با توجه به جایگاهی که در بازار دارد، مانند سالهای قبل ممکن است با چالشهای زیادی برای نگه داشتن جایگاهش در اکوسیستم روبهرو باشد: «به نظر من، بزرگترین چالش ما قرار گرفتن شرکت در اکوسیستم اقتصاد دیجیتال کشور از طریق نوآوری و توسعه تعاملات تجاری با سایر اجزای این اکوسیستم خواهد بود. سال ۱۴۰۳، فرصتی برای رشد و ارتقای شرکت در اکوسیستم است و باید از این فرصت استفاده کنیم.»