گردش مالی ۱۵۰۰ میلیارد تومانی در حوزه زیارت و گردشگری
گفتوگو با علی آیتی، مدیرعامل نیوکاش درباره دستاوردهای این استارتاپ در سال ۱۴۰۲
عصر تراکنش ۷۹ و ۸۰ / نیوکاش که به معنای پول نقد جدید است، یک پلتفرم مالی و سرمایهگذاری در حوزه گردشگری و زیارت است که در حال حاضر به مسافران عربزبان حوزه خلیجفارس که قصد سفر به ایران را دارند، خدمات مالی و سفری ارائه میدهد. درواقع، کاربران این پلتفرم در مبدأ سفر خود میتوانند به مراکز نمایندگی نیوکاش در کشورشان مراجعه کنند و پس از نصب و شارژ کیف پول خود از پانزده سرویس آنلاین آن استفاده کنند.
نیوکاش در سال جاری دستاوردهای زیادی داشته و به گردش مالی ۱۵۰۰ میلیارد تومانی و ۱۳.۶ برابر شدن تعداد تراکنشهای موجود در اپلیکیشن خود دست یافته است. طبق صحبتهای مدیرعامل نیوکاش، این شرکت بر آن است تا در سال ۱۴۰۳ با تمرکز بر افزایش سهم بازار خود، حذف پول نقد از چرخه سفر افراد و ارائه خدمت به کسانی که مقصد نهاییشان ایران و حتی غیر از ایران است، به اولین انتخاب زایران و گردشگران خاورمیانه تبدیل شود. با وجود این، مسیر پیش روی این استارتاپ چندان هم هموار نیست و باید با چالش بزرگ تحریم دستوپنجه نرم کند تا بهعنوان یک پلتفرم مالی در فضای بینالمللی باقی بماند و توسعه پیدا کند. در گفتوگویی که با علی آیتی، مدیرعامل نیوکاش، داشتیم به عملکرد و چالشهای آنها در سال ۱۴۰۲ و برنامههایی که برای سال جدید دارند، پرداختیم.
افزایش تعداد نمایندگان
علی آیتی، مدیرعامل نیوکاش، ابتدا درباره فعالیتهایشان در سال ۱۴۰۲ صحبت میکند. طبق صحبتهای او، نیوکاش در سالی که گذشت به دنبال توسعه شبکه نمایندگان خود در کشورهای حوزه خلیجفارس و تحقق شعار خدمترسانی به گردشگران و زایران عرب، در مبدأ سفرشان بوده و با وجود تحریمهای سختگیرانه و محدودیتهای بینالمللی، توانسته شبکه نمایندگان خود را از نوزده نماینده در سه کشور به بیش از ۱۸۰ نماینده در کشورهایی نظیر عمان، بحرین، قطر، عراق، سوریه، ایران و لبنان برساند؛ بهطوری که در کشور عراق پراکندگی نمایندگیهای نیوکاش به بیش از هجده شهر مهم این کشور رسیده است.
او در ادامه درباره تغییراتی که در محصولات و مشتریانشان دادهاند، میگوید: «نیوکاش از ابتدای سال ۱۴۰۲ بسیاری از زیرساختهای خود را توسعه داده است. تقریباً تمامی بخشهای اپلیکیشن ما بازنویسی شده و تغییرات ظاهری و باطنی زیادی داشته است. ما بهصورت مداوم سعی کردهایم با کاربران خارجی خود ارتباط بهتر و باکیفیتتری برقرار کنیم. در همین راستا و براساس نیاز کاربران، محصولات جدیدی را توسعه دادهایم و در این فرایند، خدمات زیادی را نیز به اپلیکیشن خود اضافه کردهایم.»
ثبت رکورد ۱.۵ میلیون تراکنش
به گفته آیتی، نیوکاش در سالی که گذشت توانست با تکیه بر کاربران عربزبان خود رکورد ۱.۵ میلیون تراکنش را در سیستم بانکی کشور و سیستم داخلی ثبت کند که نشان از امنیت بالای این کیف پول و جلب اعتماد کاربرانش دارد. او در این باره میگوید: «مدیریت تراکنشها، خریدها و صرفهجویی در هزینههای سفر ازجمله ویژگیهایی بودهاند که به باور کاربران، این اپلیکیشن را متمایز کرده است.
البته دستاوردهای ما به همینجا ختم نمیشود. افزایش کیفیت خدمات ارائهشده به کاربران نیوکاش باعث شده از سال گذشته تا به الان با رشد ۸.۵ برابری در تعداد کاربران خود روبهرو شویم. نیوکاش تاکنون موفق به جذب بیش از ۱۰۵ هزار کاربر عربزبان از حدود چهارده کشور منطقه شده و پیشبینی میکنیم در سال آینده این عدد به بیش از نیم میلیون کاربر افزایش یابد. علاوهبر این، با توجه به اینکه عمده خدمات اپلیکیشن نیوکاش در مبدأ سفر و خارج از ایران به گردشگران ارائه میشود، در سال جدید رشدی ۹.۵ برابری در تعداد نمایندگان خود را تجربه کردیم.»
بهطور کلی این پلتفرم با دارا بودن نمایندگان مختلف در کشورهای عمان، بحرین، قطر، عراق، لبنان و سوریه امکان شارژ کیف پول نیوکاش را فراهم کرده و در داخل کشور نیز در شهرهای مشهد، تهران، اصفهان، آبادان، اهواز، قم، تبریز، شیراز و ارومیه نمایندگیهایی برای ارائه خدمات پشتیبانی حضوری و پشتیبانی آنلاین ۲۴ساعته دارد. مدیرعامل نیوکاش میگوید: «این پلتفرم با بهرهمندی از توان داخلی و افزایش ضریب کیفیت خدمات خود برای کاربران و همچنین تبلیغات مستمر و تلاش برای انتقال حس سفری آسان، ارزان، بدون دردسر و بدون پول نقد به ایران در سال ۱۴۰۲ به جریان مالی بیش از چهل میلیون دلاری در حوزه گردشگری و زیارت دست یافته که این موضوع نشاندهنده روند روبهرشد نیوکاش در جلب اعتماد گردشگران و زایران عربزبان کشورهای حوزه خلیجفارس است.»
چالشهای داخلی و خارجی
آیتی چالشهای شرکتشان را به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم میکند و میگوید: «رگولاتوری، درگیر شدن با فرایندهای اداری در سازمانهایی نظیر دارایی و تأمین اجتماعی ازجمله چالشهای داخلی هستند که خاص کسبوکار ما هم نیست و تقریباً بیشتر کسبوکارهای داخلی که نوآور و فناورند با این چالشها درگیرند. به لحاظ بینالمللی و خارجی هم با چالش تحریمها روبهروییم که بزرگترین و مهمترین چالش ماست. تحریمها باعث کند شدن جریان توسعه کسبوکارهای ایرانی شده و کشورهای دیگر با قوانین سختگیرانه خود در تلاشاند از رشد پلتفرمهای مالی جلوگیری کنند. با وجود این، ما توانستهایم با ایجاد فرایندهایی اختصاصی و منحصربهفرد، سایه تحریمهای بینالمللی را کمرنگ کنیم.»
افزایش تعداد کاربران نیوکاش
نیوکاش از ابتدای سال ۱۴۰۲ دستاوردهای زیادی داشته که یکی از آنها افزایش ۸.۵ برابری تعداد کاربران آن است. آیتی با بیان این موضوع، توضیح میدهد: «بهطور میانگین با وجود پانزده خدمت محوری نیوکاش، هر کاربر حداقل از پنج خدمت محوری، معادل ۳۳درصد از خدمات بهرهمند شده است. این مقدار به نسبت مشابه سال گذشته دارای رشدی ۱.۵ برابری بوده و علاوهبر این، تعداد تراکنشهای موجود در اپلیکیشن نیز ۱۳.۶ برابر شده است.
ما توانستهایم گردش مالی خود را در سال جاری به شش برابر برسانیم و در کنار موارد مذکور، باید به این هم اشاره کنم که گرچه خدمات عمده نیوکاش تا سال گذشته فقط در سه کشور ارائه میشد، اما در حال حاضر علاوهبر اینکه این تعداد به هفت کشور افزایش یافته، تعداد نمایندگیهایمان در شهرهای مختلف کشورهای عربی نیز رشدی ۹.۵ برابری را تجربه کرده تا ارائه خدمات آن بهصورت نقطهای پیگیری شود.»
فراتر رفتن نیوکاش از سفر بدون پول نقد
نیوکاش در آغازین لحظات توسعهاش، با شعار «سفر کنید؛ بدون پول نقد» وارد بازار شد و آنطور که از صحبتهای آیتی مشخص است، میخواهند از این شعار هم فراتر روند و به یار همیشگی گردشگران خاورمیانه تبدیل شوند. او در این باره میگوید: «ما در حال گذار از این شعار هستیم و میخواهیم همراه همیشگی گردشگران خاورمیانه باشیم. به این معنا که هر گردشگر خارجی یا فردی که بخواهد به ایران سفر کند، با انتخاب نیوکاش تا سفری کمدردسر داشته باشد. سال ۱۴۰۲ برای ما پر از فرازونشیب، چالش و ریسک بود و نیوکاش در این سال با تمرکز و انسجام بیشتری روی توسعه خود کار کرد تا در سال آینده بهترین عملکرد را داشته باشد.
در همین راستا میخواهیم در سال ۱۴۰۳ با افزایش فعالیتهایمان در حوزه گردشگری و زیارت، به اولین انتخاب زایران و گردشگران خارجی تبدیل شویم و یکی از مأموریتهایی که برای خود تعریف کردهایم این است که یک سهم بازار هفتدرصدی در حوزه زیارت و گردشگری خرد مسافران عربزبان در کشورهای تحت پوشش نیوکاش داشته باشیم.»
او سپس به یکی از مهمترین مأموریتهای نیوکاش در سال آینده اشاره میکند و میگوید: «ما به دنبال حذف پول نقد از چرخه سفر زایران و گردشگران در کشورهای تحت پوشش خود هستیم. درواقع، نیوکاش به دنبال این است که امکانی را برای کاربرانش فراهم کند تا بتوانند نهفقط برای سفر به ایران، بلکه برای سفر به کشورهای دیگر نیز از خدمات آن استفاده کنند.»