عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

۱۴۰۲، سال ساختاردهی به فعالیت‌های رادین بود

میثم رجبی، مدیرعامل رادین در گفت‌وگو با استودیو راه‌کار در اینوتکس ۲۰۲۴ مطرح کرد

سیزدهمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری اینوتکس ۲۰۲۴ به مدت چهار روز از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه برگزار شد. استودیو راه‌کار نیز با حمایت مینی‌پی و با همکاری ماهنامه عصر تراکنش، در محل غرفه خود میزبان مدیران و فعالان صنایع مالی و نوآوری کشور بود. میثم رجبی، مدیرعامل شرکت رادین نخستین میهمان استودیو راه‌کار در اولین روز از برگزاری این رویداد بود که درباره عملکرد این شرکت در سال گذشته و چالش‌هایی که با آن روبه‌رو بودند، به‌عنوان یک مدیرعامل صحبت کرد. او دو موضوع مدیریت جریان نقدی و جذب و نگهداشت نیروی انسانی را از مهم‌ترین چالش‌های کسب‌وکارها بر می‌شمارد و بر این باور است که سال ۱۴۰۳، سال سختی برای کسب‌وکارها خواهد بود. در ادامه گزارشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.

این گفت‌وگو توسط استودیو راه‌کار در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در رویداد اینوتکس ۲۰۲۴ و با حمایت مینی‌پی انجام شده است

۱۴۰۲؛ سال ساختاردهی رادین


سال ۱۴۰۲ برای شرکت رادین سال مهمی بود؛ چراکه توانستند سرمایه‌گذاری‌هایی که در توسعه محصولات و در ایجاد استارتاپ‌های زیرمجموعه شرکت کرده بودند را ساختار بدهند. میثم راجبی مدیرعامل شرکت رادین درباره عملکرد این شرکت در یک سال گذشته می‌گوید: «در حال حاضر استارتاپ مانی و والتو به‌عنوان یک کسب‌وکار به‌طور کامل از رادین جدا شده‌اند. همچنین بخش تلکام نیز در حال جداسازی از رادین است که شرکت آن نیز به ثبت رسیده است. دو استارتاپ دیگرمان نیز در سال ۱۴۰۳ از نظر حقوقی به‌صورت کامل جداسازی خواهند شد. در یک سال گذشته توانستیم به سرمایه‌گذاری‌هایی که در بخش توسعه محصول و ایجاد کسب‌وکارهای جدید کرده بودیم، ساختار بدهیم.»


پیشروی به سمت تأمین مالی خرد


به عقیده رجبی در سال ۱۴۰۳ کسب‌وکارهای فین‌تکی باید عمده تمرکز خود را به موضوع تأمین مالی خرد اختصاص دهند. او در این باره عنوان می‌کند: «یکی از دلایل این موضوع به سیاست‌های بانک مرکزی مربوط می‌شود؛ زیرا این سیاست‌ها، با نیت مهار تورم باعث کند‌شدن چرخه‌های مالی شده‌اند. دومین دلیل این است که چون ذهنیت مردم و سبک زندگی مردم کشور به گونه‌ای است که فقر را باور نمی‌کنند، نمی‌توانند میزان مصرف خود را کاهش دهند؛ به همین دلیل نیازمند منابعی هستند تا بتوانند به زندگی روزمره خود ادامه دهند و هزینه‌های خود را در آینده پرداخت کنند. این موارد، دو محرک اصلی برای تأمین مالی خرد توسط کسب‌وکارهای فین‌تکی هستند. درنتیجه به دلیل این موارد بر این عقیده هستم که کسب‌وکارهای فین‌تک باید عمده تمرکز خود را در سال ۱۴۰۳ بر موضوع تأمین مالی خرد بگذارند.»


چالش‌های مدیریت جریان نقدی و نگهداشت منابع انسانی


مدیریت جریان نقدی و جذب و نگهداشت منابع انسانی از موضوعاتی هستند که به عقیده رجبی چالش بسیاری از مدیران‌عامل کسب‌وکارها در کشور به‌شمار می‌رود. مدیرعامل رادین با اشاره به این چالش‌ها بیان می‌کند: «با توجه به تأخیر در سیکل‌های مالی که باعث به وجودآمدن صورت مسئله بزرگی برای همه شرکت‌ها شده، مدیریت جریان نقدی به یکی از دغدغه‌های اصلی تمامی کسب‌وکارها چه کسب‌وکارهای بزرگ و چه کسب‌وکارهای کوچک تبدیل شده است. همچنین کسب‌وکارهایی که نگهداشت منابع انسانی برایشان حائز است،  این موضوع چالش جدی دیگری برای آن‌ها تلقی می‌شود. مدیریت این دو موضوع بسیار دشوار است به طوری که مدیریت جریان نقدی بسیار هزینه‌زا خواهد بود و از طرفی دیگر حفظ و نگهداشت نیروی انسانی هزینه مضاعف برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کند. به نظر می‌رسد که سال ۱۴۰۳، سال سختی برای کسب‌وکارهایی که درگیر هر دو موضوع هستند، خواهد بود.»


ویپاد و عملکردش


به گفته رجبی، در صنعت مالی، کسب‌وکار ویپاد از عملکرد خوبی در یک سال گذشته برخوردار بوده و برای او عملکرد این شرکت الهام‌بخش بوده است. رجبی در این باره می‌گوید: «این کسب‌وکار توانسته تمام اعضای یک پازل را کنار هم قرار دهد و با استفاده از آن، سرویسی پایدار و با کیفیت ارائه کند.»

او در ادامه، کتاب رساله دوم جان‌لاک که محوریت آن درباره آزادی است را برای مطالعه بینندگان این برنامه پیشنهاد می‌دهد. رجبی می‌گوید میزان اثرگذاری آزادی می‌تواند به رشد کسب‌وکارها بسیار کمک کند: «یکی دیگر از مسائلی که کسب‌وکارها در سال جاری با آن روبه‌رو هستند، نحوه دیالوگشان با رگولاتور برای چهارچوب دادن به فعالیت‌های خود است و به عقیده من این کتاب می‌تواند به فعالان و مدیران دید خوبی بدهد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.