عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

دخالت در مدل کسب‌‌وکار شرکت‌ها به فضای جذب سرمایه آسیب می‌زند

گفت‌وگو با محمد خلج، مدیرعامل شرکت اسنپ در غرفه استودیو راه‌کار در اینوتکس ۲۰۲۴

قیمت‌گذاری دستوری یکی از چالش‌هایی است که در ماه‌های اخیر حوزه تاکسی‌های اینترنتی را تحت تأثیر قرار داده است؛ از بحث‌هایی که درباره احتمال دخالت نهادهایی مانند شهرداری و… در زمینه قیمت‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی به گوش می‌رسد تا موضوع حذف گزینه‌ عجله دارم از پلتفرم این کسب‌وکارها با دستور مقامات قضایی، مواردی هستند که باعث شده سایر کسب‌وکارهای حوزه نوآوری نیز نگران دخالت رگولاتوری در مدل کسب‌وکاری شرکت‌هایشان شوند. محمد خلج، مدیرعامل اسنپ در گفت‌وگویی که در حاشیه نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ در استودیو راه‌کار داشت، ضمن پرداختن به عواقبی که قیمت‌گذاری دستوری می‌تواند به دنبال داشته باشد، درباره دیگر چالش‌های توسعه اسنپ در سال جاری و چشم‌انداز این شرکت گفت‌وگو کرده که در ادامه گزارشی از آن را می‌خوانید.

این گفت‌وگو توسط استودیو راه‌کار در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در رویداد اینوتکس ۲۰۲۴ و با حمایت مینی‌پی انجام شده است

استفاده از هوش مصنوعی برای افزایش کیفیت خدمات


بنا بر گفته محمد خلج، مدیرعامل اسنپ، این شرکت در تلاش است تا با توجه به روندهای مختلف تکنولوژی در دنیای امروز، از آنها عقب نماند و با استفاده از ابزار هوش مصنوعی و قابلیت‌های آن کیفیت خدماتش را افزایش بدهد تا بتواند عملکرد سرویس‌هایش را بهبود ببخشد. خلج همچنین باور دارد مسئله سرمایه انسانی و معضل حفظ آن می‌تواند یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی باشد که این شرکت در سال ۱۴۰۳ باید به آن بپردازد. خلج در این زمینه اضافه می‌کند: «نگهداشت و توسعه فردی منابع انسانی با توجه به نیازمندی‌هایمان در حوزه‌های فنی و سایر حوزه‌ها بسیار حائز اهمیت است. قصد داریم خدمات جدیدی را در قالب توسعه محصول به سرویس‌های سابق اضافه کنیم و همچنین توسعه این خدمات و سرویس‌ها به لحاظ جغرافیایی از مهم‌ترین برنامه‌های ما است.»

خلج چالش‌های حوزه کسب‌وکار را به دو دسته چالش‌های خاص کسب‌وکارهایی نظیر اسنپ و چالش‌های عمومی تقسیم می‌کند و معتقد است که در سطح کلان، چالش‌هایی که بر توسعه همه حوزه‌های کسب‌وکار تأثیر منفی می‌گذارد شامل تنظیم‌گری، قانون‌گذاری و تعریف نشدن مدل‌های کسب‌وکار جدید برای نهادهای حاکمیتی به طور صحیح است. خلج در این زمینه اضافه می‌کند: «البته در سالیان اخیر شرایط خیلی بهتر شده است و نوعی مفاهمه و درک مشترک میان کسب‌وکارها و نهادهای تنظیم‌گر شکل گرفته است. مثل اتفاقات خوبی که در حوزه سلامت و حمل‌ونقل افتاد و به آن‌ها کمک کرد تا حین قانون‌گذاری، این حوزه‌ها به فعالیت خودشان ادامه بدهند. با این حال اما به طور کلی نیازمند این هستیم که این مسئله زودتر به یک پاسخ منجر شود و نتیجه بدهد.»

خلج می‌گوید با توجه به زبان مشترکی که میان متخصصین حوزه‌های فناوری داخل با شرکت‌های خارج از کشور وجود دارد، این امکان برای آن‌ها مهیا شده تا به‌سادگی بتوانند مهاجرت کنند و از ایران بروند و این مسئله یکی از مهم‌ترین چالش‌های شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف است که باید در سطح کلان به آن پرداخته شود. خلج حین شمردن چالش‌های حوزه کسب‌وکار، به اختلالات خاصی که توسط رگولاتور در روند توسعه صنعت لجستیک کشور بروز کرده اشاره می‌کند و می‌گوید: «پدیده قیمت‌گذاری دستوری و ورود و دخالت به مدل‌های کسب‌وکار شرکت‌ها تبعات بسیار بدی برای جذب سرمایه و تشویق سرمایه‌گذاران جدید و فعلی برای هزینه کردن روی برنامه‌های جدید می‌گذارد و اینها مواردی هستند که باید تغییر کنند.»

خلج با توجه به شرایط سخت اقتصادی و پدیده‌های تحریم و تورم، عملکرد تمام کسب‌وکارهایی که توانسته‌اند سرپا بمانند، اشتغال‌زایی انجام دهند و رشد کنند را مورد ستایش قرار می‌دهد و به طور خاص عملکرد فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال به ویژه شرکت اسنپ را برای تازه‌وارادان این حوزه الهام بخش توصیف کرد. خلج در زمینه معرفی کتاب هم گفت: «با توجه به ظهور نسل‌های زد و آلفا و ورودشان به بازار کار و تحول جنس نیروی انسانی، تئوری‌ها و مبانی‌های مدیریت این سرمایه هم به کلی دستخوش تغییر شده و این پارادایم اساساً تغییر کرده است. به نظرم لازم است تا نسبت به این حوزه آگاهی لازم حاصل شود و به همین خاطر فکر می‌کنم مطالعه کتاب «استراتژی دیجیتال منابع انسانی» بسیار سودمند باشد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.