عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

۱۴۰۳ برای صنعت لندتک سال بسیار مهمی خواهد بود

مهدی مقیمیان، مدیرعامل مینی‌پی در گفت‌وگو با استودیو راه‌کار مطرح کرد

اینوتکس ۲۰۲۴ نیز به روال سال‌های قبل در اردیبهشت‌ماه و در پارک فناوری پردیس برگزار شد. استودیو راه‌کار نیز با حمایت مینی‌پی و با همکاری ماهنامه عصر تراکنش در این رویداد میزبان مدیران و فعالان صنایع مالی و نوآوری کشور بود و در گفت‌وگوهایی ویدیویی با این افراد، به موضوعات روز اکوسیستم و چالش‌های کسب‌وکارها پرداخت. مهدی مقیمیان، مدیرعامل مینی‌پی یکی از مهمان‌های استودیو راه‌کار بود که درباره ضرورت توسعه حوزه لندتک و تسریع قانون‌گذاری این حوزه در کشور صحبت کرد. به عقیده او، این حوزه به دلیل افزایش روزافزون فروش پذیرنده‌ها در شرایط تورمی و بالا بردن قدرت خرید مردم توسعه خواهد یافت و راه گریزی از آن وجود ندارد. در ادامه صحبت‌های او را می‌خوانید.

این گفت‌وگو توسط استودیو راه‌کار در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در رویداد اینوتکس ۲۰۲۴ و با حمایت مینی‌پی انجام شده است

رگولاتور؛ تسهیل‌گر یا کنترل‌گر؟


توسعه حوزه‌های گوناگون و جدید ممکن است در هر کشوری با مقاومت و موضع‌گیری رگولاتور روبه‌رو شوند. مهدی مقیمیان، مدیرعامل مینی‌پی با اشاره به این موضوع می‌گوید: «این موضوع به این دلیل رخ می‌دهد که روال‌ کار کسب‌وکارهای فعال در حوزه‌های جدید شفافیت نیست و عملکرد غیرمسئولانه برخی از پلتفرم‌ها می‌تواند باعث ایجاد اتفاق‌های بدی شود. در چنین شرایطی ورود حاکمیت و اینکه بخواهد حدود و ثغوری را برای فعالیت در یک حوزه خاص مشخص کند، طبیعی است. اما اگر نگاه حاکمیت به‌‌صورتی باشد که به‌جای کنترل‌گری به سمت تسهیل‌گری بروند، می‌تواند اتفاق‌های خوبی را رقم بزند. در واقع، ما به‌عنوان بازیگران اصلی لندتک هیچ مشکلی با چهارچوب‌های حاکمیتی نداریم و اگر تعامل بین اعضای اکوسیستم و رگولاتور بیشتر شود، ساختارها و چهارچوب‌های راحت‌تری ایجاد خواهد شد و به‌واسطه آن لندتک‌ها می‌توانند ارائه خدمت راحت‌تری داشته باشند. اما موضوعی که گاهی باعث اختلاف می‌شود این است که رگولاتور یک طرفه به موضوع نگاه می‌کند. قطعا ما نیز دوست داریم که ذیل یک قانونی فعالیت خود را توسعه دهیم و شاید در این مسیر، نیاز به حضور انجمن‌ها و متولی‌هایی باشد که در تعامل با رگولاتور بتوانند چالش‌ها را رفع کنند.»


گریزناپذیر بودن توسعه لندتک‌ها در ایران


مدیرعامل مینی‌پی معتقد است که توسعه لندتک‌ها در ایران گریزناپذیر است و وضعیت تورمی حاکم بر اقتصاد کشور به‌صورتی است که توسعه چنین خدمات و حوزه‌هایی را طلب می‌کند. او در این باره توضیح می‌دهد: «لندتک‌ها می‌توانند میزان فروش را افزایش دهند، قدرت خرید مردم را بالا ببرند و در یک کلام موجبات چرخش اقتصادی را فراهم کنند و به همین دلیل است که می‌گوییم توسعه آن در کشور قطعی خواهد بود. ۱۴۰۳ برای لندتک‌ها سال جدی و مهمی خواهد بود و با آمار و ارقام جدی‌تری از این صنعت روبه‌رو خواهیم شد. با وجود این، مسیر توسعه لندتک‌ها بدون چالش هم نخواهد بود و یکی از دغدغه‌های فعلی ما تأمین نیروی انسانی متخصص است. کسب‌وکارهای ما انسان‌محور هستند و این افرادند که کسب‌وکارها را نوآور و توسعه‌یافته می‌کنند و جذب‌ و نگهداشت نیروی انسانی در سال‌های اخیر به چالش این حوزه تبدیل شده است. در کنار این موضوع، باید به دشواری‌های تعامل با رگولاتور نیز اشاره کرد.»


انتخاب بلوبانک به‌عنوان کسب‌وکاری الهام‌بخش


کتاب پیشنهادی مقیمیان، «پوست در بازی» است که حول دال مسئولیت‌پذیری نوشته شده است. او خواندن این کتاب را تلنگری جدی به تمام افرادی می‌داند که می‌خواهند در بازار کار حضور داشته باشند. کسب‌وکار الهام‌بخش مورد نظر او نیز، بلوبانک است. او در این باره می‌گوید: «بلوبانک یکی از مجموعه‌های الهام‌بخش کشور است و تجربه‌های جدیدی را برای مخاطبان ایجاد کرده و باعث افزایش تسهیل‌گری در امور بانکی و پرداخت شده است و تحول خوبی را در ارائه خدمات بانکی ایجاد کرده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.