عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

عیار رویدادها با محتوای آنها مشخص می‌شود

گفت‌وگوی استودیو راه‌کار با رضا جمیلی، دبیر محتوایی نکستیشن در اینوتکس ۲۰۲۴

سازمان‌دهی بخش محتوایی پنل‌های نکستیشن و فروم حکمرانی اینوتکس ۲۰۲۴ بر عهده کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار بود. رضا جمیلی، دبیر محتوایی نکستیشن و مدیر توسعه کسب‌وکار راه‌کار یکی از مهمان‌های استودیو راه‌کار بود که درباره محتوای ارائه‌شده در رویداد نکستیشن صحبت کرد. به نظر او، دورهمی‌ها، رویدادها و نمایشگاه‌های داخلی بر خلاف نمونه‌های خارجی‌شان آنطور که باید به تولید سرمایه و خلق ارزش‌های کسب‌وکاری منتهی نمی‌شوند و دلیل حضور کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار در اینوتکس امسال این بوده که بتواند کیفیت بخش محتوایی نمایشگاه را ارتقا دهد. در ادامه جزئیات گفت‌وگوی استودیو راه کار با او را می‌خوانید.

این گفت‌وگو توسط استودیو راه‌کار در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در رویداد اینوتکس ۲۰۲۴ و با حمایت مینی‌پی انجام شده است

دلیل حضور راه‌کار در اینوتکس ۲۰۲۴


یکی از بخش‌های محتوایی اینوتکس ۲۰۲۴، رویداد نکستیشن بود که به دبیری رضا جمیلی سروسامان گرفت. او در گفت‌وگوی خود با استودیو راه‌کار می‌گوید: «استراتژی ما در نکستیشن و به‌طور کلی در کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار این است که محتوای خوب ارائه دهیم. ما در دو سال گذشته پرسشی را برای خودمان مطرح کردیم و آن پرسش این بود که این دورهمی‌ها و رویدادها می‌توانند خالق چه ارزش‌هایی باشند و به این نتیجه رسیدیم که عیار رویدادها را همین بخش محتوایی آنها معلوم می‌کند. در مکان‌هایی نظیر سیلیکون‌ولی هم این دورهمی‌ها و رویدادها وجود دارند و در نهایت به تولید سرمایه و توسعه کسب‌وکارها منتهی می‌شود. ما با نگاهی اجمالی به تاریخچه رویدادها و دورهمی‌های کشورمان به این نتیجه رسیدیم که این اتفاق در ایران نمی‌افتد و این موضوع به‌نوبه‌خود نشان‌دهنده ضعف اقتصاد کشور است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در بخش محتوایی اینوتکس مداخله کنیم و کم‌وکاستی‌های این نمایشگاه را از این طریق جبران کنیم. در واقع، به این نتیجه رسیدیم که اگر آن نتیجه‌ای که باید از این دورهمی‌ها به دست نمی‌آید، می‌توان روی افزایش کیفیت محتواها مانور داد و با همین رویکرد سراغ نکستیشن رفتیم.»


نکستیشن؛ بستر تولید محتوا درباره آینده


رویداد نکستیشن اینوتکس ۲۰۲۴، پنل‌ها و ارائه‌های مختلفی را در بر گرفته بود که هر یک از آنها از دریچه‌ای متفاوت به مسائل مختلف صنایع و حوزه‌های گوناگون نگاه می‌کردند. او به برخی از این پنل‌ها و سخنرانی‌ها اشاره می‌کند: «در این رویداد، پنل‌ها و سخنرانی‌های زیادی داشتیم. برای مثال مدیر ارشد سرمایه‌گذاری دیجی‌کالا از بینش‌های مورد نیاز فردا صحبت کرد، یا محمد طهرانی از دنیای غیرمتمرکز با ما سخن گفت. پنل‌هایی هم بودند که در آنها مدیرانی از شرکت‌های بزرگی مثل فاخر، مخابرات و همراه اول حضور داشتند و درباره این صحبت کردند که زنجیره ارزش شرکت‌های بزرگ چقدر و چگونه و تا چه‌ اندازه می‌تواند برای شرکت‌های کوچک‌تر فرصت‌های رشد و توسعه ایجاد کنند. در پنل دیگری میزبان بنیان‌گذار توسن و مدیرعامل ارتباط فردا بودیم که با ما از ترندشناسی فناوری با نگاه به اکوسیستم داخل کشور صحبت کردند. محتواهای دیگری هم بود که اگر قرار باشد به همه آنها اشاره شود، گفت‌وگویمان طولانی می‌شود.»


لزوم توجه بیشتر به ادبیات کهن فارسی


جمیلی به‌عنوان کسی که مسئولیت طراحی محتوای نکستیشن را بر عهده داشته، معتقد است که اگر توانسته باشند کاری کنند که مخاطب‌هایشان به ضرورت حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند، آگاه‌تر از قبل شوند و به آن لحظه‌ی «آهان گفتن» برسند، رسالتشان را انجام داده‌اند. او در آخر کتابی را هم پیشنهاد می‌کند و می‌گوید که باید توجه بیشتری به ادبیات فارسی کهن کشورمان داشته باشیم: «به نظر من، «گلستان» سعدی آن کتابی است که همه ما ایرانی‌ها باید آن را بخوانیم و افراد فعال در کسب‌وکارها هم می‌توانند پندها و اندرزهای آن را در حوزه‌های مختلف به کار ببندند. به عقیده من، پاسخ بسیاری از پرسش‌های ما در کتاب‌های کهن فارسی وجود دارد و این ما هستیم که باید ببینیم چطور می‌توانیم محتوای این کتاب‌ها را با چهارچوب‌های ذهنی فعلی تطابق دهیم و این به مهارت فردی هر شخصی بستگی دارد. اگر قرار باشد از ادبیات کهن گذر کنم و یکی دو مورد از کتاب‌های انتشارات راه‌ پرداخت را که متعلق به کسب‌وکار خودمان است را هم به شما پیشنهاد بدهم،‌ انتخاب من کتاب‌های «آینده در اشتراک است» و «قانون بی‌قانونی»‌ خواهد بود.»


شگفت‌انگیز بودن نوآوری در کاله


ما در استودیو راه‌کار، از او خواستیم تا یکی از شرکت‌هایی را که به نظر او عملکردش الهام‌بخش است را به ما معرفی کند و «کاله» انتخاب او بود: «هر شرکتی که بالای پنجاه یا صد سال عمر کرده است، قابل ستایش است و «کاله» هم یکی از همین شرکت‌ها است. نوآوری این مجموعه در خلق محصول‌ ستایش‌برانگیز است و جزو کسب‌وکارهایی است که در چند سال اخیر در بحث نوآوری شگفت‌زده‌مان کرده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.