عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

فعالیت جزیره‌ای به توسعه لندتک‌ها آسیب می‌زند

گفت‌وگوی استودیو راه‌کار با هادی بهزادی، معاون تجاری مینی‌‌پی در اینوتکس ۲۰۲۴

صنعت لندتک کشور در سال‌های اخیر ضریب رشد خوبی داشته و نشان داده که می‌تواند در یک اقتصاد تورمی و راکد، قدرت خرید مردم را افزایش دهد و به‌نحوی به کاهش فقر کمک کند. این صنعت نیز مانند تمام صنایع دیگر در کنار قدم‌های روبه‌جلویی که برداشته است، کم‌وکاستی‌ها و چالش‌هایی نیز دارد. به همین منظور، در گفت‌وگو با هادی بهزادی، معاون تجاری مینی‌پی به چالش‌های موجود در این صنعت و مسیر پیش روی لندتک‌ها پرداختیم. در ادامه گفت‌وگوی استودیو راه‌کار را با او می‌خوانید.

این گفت‌وگو توسط استودیو راه‌کار در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در رویداد اینوتکس ۲۰۲۴ و با حمایت مینی‌پی انجام شده است

کلارنا، تنها ‌الگوی کل صنعت لندتک


لندتک‌ها، بخش نوظهوری از اقتصاد کشور هستند که در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند و توانسته‌اند با ارائه تسهیلات خرد و فراهم کردن اعتبار برای افراد، به افزایش قدرت خرید آنها و توسعه فراگیری مالی در کشور کمک کنند. با وجود این،‌ فعالیت آنها بی‌عیب‌ونقص هم نبوده و نقدهایی بر این صنعت وارد است.

هادی بهزادی، معاون تجاری مینی‌پی با اشاره به این مسئله می‌گوید: «توسعه لندتک‌ها در کشور، لازم و ضروری است، اما باید به چگونگی این توسعه هم توجه کرد. یکی از چالش‌هایی که بازیگران این صنعت با آن روبه‌رو هستند این است که همه‌شان می‌خواهند شبیه کلارنا شوند و تنها الگوی الهام‌بخش آنها همین است. درست که کلارنا یک نمونه عالی است، اما باید به فکر خلق الگوهای متنوع دیگر هم بود. موضوع بعدی که باید به آن اشاره کنم این است که با فعالیت جزیره‌ای لندتک‌ها و عدم تمرکز آنها بر اعتبارگیرنده‌ها روبه‌رو هستیم. در وضعیت جزیره‌ای حاکم بر صنعت،‌ هر فرد می‌تواند با اعتبار ۱۰ از هر تعداد لندتکی که بخواهد تسهیلات بگیرد. این اعتبارها واقعی نیست و ضربدر یک ایکس مجازی شده است و با توان واقعی کاربران هم‌خوانی ندارد و همین مسئله است که می‌تواند فرایند اعتباردهی به افراد را مختل کند. در نتیجه لندتک‌ها باید نسبت به این موضوع حساس باشند.»


سهولت؛‌ مزیت رقابتی مینی‌پی


او از مینی‌پی به‌عنوان یکی از شرکت‌های الهام‌بخش صنعت در سال ۱۴۰۲ نام می‌برد و درباره این انتخابش توضیح می‌دهد: «مینی‌پی از آن جهت برای من ارزشمند و الهام‌بخش است که سراغ دهک‌های کم‌برخوردار جامعه رفته است و روی حوزه FMCG متمرکز شده است. ما مقهور فناوری نشده‌ایم و وجه تمایز ما با برخی از رقبایمان این است که فرایندها را برای کاربرانمان تسهیل کرده‌ایم.»  بهزادی در آخر کتاب «سنگ فرش هر خیابان‌ از طلا است» را معرفی می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.