عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

اینوتکس؛ یکی از مهم‌ترین رویدادهای نوآوری کشور

گفت‌وگو با سعید توتون‌چی، عضو هیئت‌مدیره بانک صنعت و معدن در استودیو راه‌کار

اینوتکس ۲۰۲۴ در اردیبهشت‌‌ماه امسال برگزار شد تا بسیاری از جریان‌های دانش‌محور زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور را برای چهار روز زیر یک سقف جمع کند؛ جریان‌هایی که غالباً توسط جامعه علمی کشور و جوانان فارغ‌التحصیل رشته‌های فنی و فناوری کشور هدایت می‌شوند و این مسئله نوید این را می‌دهد که شاید با هدایت و سازمان‌دهی صحیح این توانمندی‌ها، بتوان به بسیاری از چالش‌ها، مسائل و دغدغه‌های اقتصادی و زیرساختی کشور که به دلیل مسائلی نظیر تحریم و سیاست خارجه در موقعیت مبهمی قرار دارند، پاسخ مناسبی داد. به همین منظور در استودیو راه‌کار به سراغ سعید توتون‌چی، عضو هیئت‌مدیره بانک صنعت و معدن رفتیم تا با او درباره این مسئله صحبت کنیم. در ادامه گفت‌وگوی ما با او را می‌خوانید.

این گفت‌وگو توسط استودیو راه‌کار در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در رویداد اینوتکس ۲۰۲۴ و با حمایت مینی‌پی انجام شده است

لزوم بازدید مسئولان دولتی از اینوتکس


اینوتکس یکی از مهم‌ترین رویدادهای نوآوری کشور است که هرساله توجه تعداد زیادی از افراد را جلب می‌کند. سعید توتون‌چی، عضو هیئت‌مدیره بانک صنعت و معدن در مورد تجربه‌اش از حضور در اینوتکس ۲۰۲۴ می‌گوید: «اینوتکس، رویداد بسیار مهمی است و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. آن‌طور که من شنیده‌ام حدود ۴۳۰ الی ۴۴۰ شرکت داخلی و خارجی در این رویداد شرکت کر‌ده‌اند. محصولات، خدمات و کارهای نو و مهمی که در حوزه‌های مختلف فناوری در این رویداد به معرض نمایش درآمده است، نشان می‌دهد که ما ظرفیت‌های زیادی در کشور داریم. به مسئولان توصیه می‌کنم که حتماً از این نمایشگاه هر سال بازدید کنند، زیرا می‌توانند جوانانی را ببینند که خلاقیت آن‌ها راه‌‌گشای حل ابتکارات و نوآوری‌های فراوانی شده است. توجه دولت به این سرمایه‌های انسانی می‌تواند به رفع چالش‌ها و مشکلات این حوزه کمک کند.»


«قانون جامع» به توسعه شرکت‌های نوآور کمک می‌کند


او تصویب قانون جامع در دولت سیزدهم برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را اتفاق بسیار مثبتی قلمداد می‌کند و توضیح می‌دهد: «این قانون ریسک سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نوآورانه را با تسهیلاتی که به همراه داشته کم‌تر کرده است. این قانون که شبیه یک بسته کامل حمایتی برای کسب‌وکارهای دانش‌بنیان است، امتیازهای مختلفی را به این شرکت‌ها در زمینه‌های بانکی، مالیاتی، گمرکی، تسهیلاتی و… اهدا می‌کند. به نظرم این اقدام، مهم‌ترین تصمیم دولت تاکنون برای حمایت از شرکت‌های نوآور و فناور بوده و به رشد و شکوفایی این مراکز کمک شایانی می‌کند و از آن‌ها در مقابل مخاطرات طبیعی که ذات این کار با خودش به همراه دارد محافظت می‌کند.»


عملکرد سازمان امور مالیاتی در چند سال اخیر


او کتاب «تلاش برای نجات اقتصاد اتحاد شوروی» به قلم کریس میلر و ترجمه زهرا کریمی را سرشار از درس‌های سودمندی می‌داند که مطالعه آن به فعالان اقتصادی کشور کمک می‌کند تا جریان اقتصادی کشور را به سمت‌وسوی مناسبی هدایت کنند.

توتون‌چی باور دارد عملکرد سازمان امور مالیاتی در چند سال اخیر در تحقق اهداف و وظایفش مطلوب بوده است و این سازمان توانسته خود را با فاصله کمی از لبه تحولات فناورانه در جهان، در نظام اداری کشور به‌روز کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.