عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

با مدیران عامل بیست شرکت لندتکی کشور آشنا شوید

سکان‌داران وام‌دهی مبتنی بر فناوری در ایران

عصر تراکنش ۸۵ / در شصت‌وپنجمین شماره از ماهنامه «عصر تراکنش» (دی‌ماه ۱۴۰۱)، به معرفی یازده نفر از مدیران عامل شرکت‌های لندتکی فعال در کشور پرداختیم؛ شرکت‌هایی که در چند سال گذشته به افزایش قدرت خرید مردم و توسعه فراگیری مالی در کشور کمک کرده‌ و آلترناتیوی برای فرم‌های سنتی ارائه وام و اعتبار به مردم ایجاد کرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد اگرچه بخش زیادی از مردم با مفهوم لندتک آشنایی ندارند، اما از آن استفاده کرده‌اند و متوجه اهمیت توسعه لندتک‌ها در وضعیت تورمی حاکم بر اقتصاد ایران هستند. اهمیت توسعه لندتک‌ها به ‌اندازه‌ای است که قرار است کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار در هفدهم و هجدهم مردادماه، رویداد «لندتک ایران» را برگزار کند که بزرگ‌ترین گردهمایی فعالان لندتک، BNPL، پرداخت و تأمین مالی خرد ایران است؛ رویدادی که می‌خواهد در دو روز به پرسش‌های اساسی که تعیین‌کننده آینده اکوسیستم لندتک ایران است، بپردازد. به بهانه برگزاری رویداد بزرگ لندتک ایران بر آن شدیم تا فهرست مدیران عامل شرکت‌های لندتکی را به‌روز کنیم. در ادامه مروری بر سوابق کاری و تحصیلی مدیران عامل بیست شرکت‌ لندتکی فعال در کشور خواهیم داشت.

  • ابوالفضل ثابتی
  • سمت: مدیرعامل قسطی‌کارت

ابوالفضل ثابتی متولد تیرماه ۱۳۵۴ و دارای مدرک کارشناسی در رشته‌های کامپیوتر و حسابداری است. ثابتی بیش از پانزده سال است که در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کند و از ابتدای شکل‌گیری و تأسیس قسطی‌کارت در سمت مدیرعامل این کسب‌وکار مشغول به کار است. از سوابق او می‌توان به مشاور مالی در شرکت پارس ایراتل (نوکیا) از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۸۸، عضو هیئت‌مدیره شرکت فضای ارتباطات آریانا و عضو انجمن حسابداران خبره (PACT) اشاره کرد.

  • احسان کیانی
  • سمت: مدیرعامل الوقسطی

احسان کیانی دارای مدرک کارشناسی مهندسی صنایع از دانشگاه آزاد، کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی از دانشگاه تهران و دکترای مدیریت استراتژی از دانشگاه شهید بهشتی است. او ۲۵ سال سابقه کار مدیریتی در حوزه B2B و لوازم‌خانگی دارد. همچنین پیش از این، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت کیان مبتکر فردا بوده است.

  • امین خادمی‌واحد
  • سمت:‌ مدیرعامل اقساط‌مارکت

امین خادمی‌واحد متولد سال ۱۳۶۲ و دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌وکار حرفه‌ای از دانشگاه تهران و مرکز ایکوال اشورنس استرالیا، مدیریت سازمان از مرکز IQS انگلیس و مدیریت بین‌المللی تأسیسات گردشگری از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور است. او مؤسس شرکت آیس‌پک پاسارگاد، مجری طرح زیباسازی سواحل بندرعباس، فعال در حوزه حمل‌ونقل سبک و سنگین، عضو هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان مجد،‌ مسئول ترویج کشاورزی ارگانیک در غرب کشور زیر نظر شرکت دانش‌بنیان مجد، مدیر رستوران‌های کارخانه آلومینیوم المهدی، آلاچیق، فردوس و ماهان در بندرعباس بوده و از ابتدای دهه ۱۳۹۰ تاکنون مدیرعامل اقساط‌مارکت است. خادمی‌واحد همچنین عضو انجمن مدیران موفق ایران و انجمن آینده‌نگری ایران است.

  • ایمان پورپاک
  • سمت: مدیرعامل ایوام

ایمان پورپاک دارای مدرک کارشناسی مکانیک و MBA از دانشگاه صنعتی شریف است. او سابقه فعالیت مدیریتی و‌ استراتژیک در بخش‌های مختلف مارکتینگ، ‌تبلیغات، فروش و محصول در مجموعه‌های ایرانسل، خیلی سبز، متین خودرو، همراه مکانیک، تام‌لند، مجموعه مدارس سلام، پست‌بانک ایران، همراه اول، رستوران‌های زنجیره‌ای باماهاس، ترک دنر، چاکوچ، کلینیک‌های زیبایی صدف و آرشیدا را دارد. علاوه‌بر این، او تجربه مدیرعاملی در چندین مجموعه آموزشی کنکوری و چندین شرکت تبلیغاتی را نیز در سوابق کاری‌اش دارد.

  • آرش لرستانی
  • سمت: مدیرعامل آپسان

آرش لرستانی دانش‌آموخته کارشناسی نرم‌افزار و کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌وکار است. او بیش از پانزده سال است که در صنایع بانکی و پرداخت کشور فعالیت می‌کند و پیش از اینکه در سال ۱۴۰۲ به آپسان بیاید، معاون بخش‌های نرم‌افزار، طراحی، نوآوری، محصول، عملیات و فناوری شرکت به‌پرداخت ملت بوده است. لرستانی عضو هیئت‌مدیره شرکت توسعه خدمات الکترونیکی آدونیس، شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره شرکت فرابوم نیز بوده است.

  • بهرام شیرانی‌فر
  • سمت: مدیرعامل مانیسا

بهرام شیرانی‌فر متولد سال ۱۳۶۳ و دارای مدرک کارشناسی حسابداری از دانشگاه اصفهان است. او از سال ۱۴۰۱ تاکنون، یعنی از ابتدای تأسیس مانیسا در سمت مدیرعامل این شرکت مشغول به کار بوده و قبل از آن نیز هفده سال مدیر مالی و فروش بخش‌های مختلف گروه انتخاب بوده است.

  • پدرام ورشوکار
  • سمت: مدیرعامل دارا

پدرام ورشوکار متولد سال ۱۳۶۲ و فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد از دانشگاه تهران است. او تحصیلات تکمیلی خود را در رشته مدیریت با گرایش مالی و سپس هلدینگ‌داری در ایتالیا و سوئد به پایان رسانده و همچنین دانش‌آموخته اولین دوره دکترای تخصصی فین‌تک از دانشگاه تهران است. ورشوکار در دهه اول عمر کاری خود مسئول برنامه توسعه و روابط خارجی IOM در سازمان ملل متحد و سپس نماینده سازمان امداد بین‌الملل در ایران بود و دهه دوم آن را صرف مشاوره به بانک‌های EastWest و HSBC در منطقه ASEAN و در بخش خصوصی در سمت مدیرعامل در هلدینگ‌های صنعتی، ساختمانی و درمانی در آسیای شرقی، آمریکای شمالی و خاورمیانه کرده است. همچنین هم‌بنیان‌گذار فروشگاه‌های زنجیره‌ای ۵۵، مؤسس شرکت دارویی TebMedic، شرکت ساختمانی Rachiné، هلدینگ SAD، معاون مالی هواپیمایی Salam Air عمان و مشاور مجلس شورای اسلامی در توسعه اقتصادی بوده است. او در سال ۱۴۰۰ به‌عنوان محقق حوزه پول و بانک، مدیرعامل دارا شد و با تمرکز بر خلق و توسعه هسته نرم‌افزاری جدیدی با نام سی-هور، فعالیت این شرکت نوپا را وارد مرحله جدیدی کرد.

  • روح‌اله پرنیان‌مهر
  • سمت: مدیرعامل جی‌اس‌ام‌ پی

روح‌اله پرنیان‌مهر فارغ‌التحصیل رشته نرم‌افزار است و حدود بیست سال در حوزه فناوری اطلاعات سابقه فعالیت دارد. او فعالیتش را از اوایل دهه‌ ۱۳۸۰ در شیراز با توسعه پلتفرم‌های مختلفی در حوزه تجارت الکترونیک، خرده‌فروشی آنلاین، آموزش مجازی و غیره آغاز کرد و پس از مهاجرت به تهران در حوزه تجارت اجتماعی و سپس فین‌تک و لندتک کار خود را ادامه داده است. تخصص اصلی پرنیان‌مهر طراحی سرویس است. او اولین تسهیلات بدون کاغذ و بدون امضای خیس را با همکاری لیزینگ پارسیان در دیجی‌کالا اجرایی کرد و بعد از آن نیز این مسیر را با طراحی کیف پول اعتباری و درگاه پرداخت اعتباری در والتا تکمیل کرد و راه را برای ارائه تسهیلات کاملاً الکترونیک و BNPL باز کرد. پرنیان‌مهر هم‌اکنون، علاوه‌بر مدیرعاملی جی‌اس‌ام پی، در قالب استودیوی طراحی سرویس باکس، در حال همکاری برای طراحی چند سرویس جدید در حوزه فین‌تک و اقتصاد اشتراکی است.

  • سید حامد قنادپور
  • سمت: مدیرعامل تارا

سید حامد قنادپور متولد سال ۱۳۵۹ و دارای مدرک کارشناسی مهندسی کامپیوتر، گرایش نرم‌افزار از دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ مدرک کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات از دانشگاه امیرکبیر و مدرک دکترای مدیریت فناوری اطلاعات از دانشگاه شهید بهشتی است. از سوابق کاری او می‌توان به عضو هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت تارا، مدیر امور طرح و توسعه بانک آینده، مدیر بازاریابی شرکت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین، معاون مدیرعامل شرکت پرداخت نوین آرین، قائم‌مقام مدیرعامل و معاون طرح و توسعه شرکت فناوری اطلاعات خوارزمی، مدیر پروژه شرکت خدمات مدیریت ایرانیان، عضو هیئت‌مدیره شرکت هامان‌مهراد، مدیر پروژه مهندسی مجدد فرایندهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کارشناس و مشاور مرکز تحقیقات مخابرات ایران، مشاور مدیرعامل و عضو کمیته‌های عالی بانک صادرات ایران، بیمه ایران، بیمه دی، پژوهشکده پولی و بانکی، بانک مرکزی، مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا، مؤسس و رئیس هیئت‌مدیره شرکت‌های همراه‌کارت، فینوتک و فینووا اشاره کرد.

  • علیرضا شفیعی
  • سمت:‌ مدیرعامل کیپا

علیرضا شفیعی متولد سال ۱۳۷۰ و دارای مدرک کارشناسی رشته عمران و کارشناسی ارشد مدیریت از دانشگاه صنعتی شریف است. مشاور بازاریابی و فروش شرکت ارتقای سلامت پاسارگاد (آسپا) (۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵)، مدیر بازاریابی و فروش شرکت سازه آذرستان (زیرمجموعه هلدینگ آذرستان) (۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶) و بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت کیپا (۱۳۹۶ تاکنون) برخی از سوابق کاری شفیعی است.

  • علیرضا قنادان
  • سمت: مدیرعامل لندو

علیرضا قنادان متولد سال ۱۳۵۸ و دارای مدرک کارشناسی مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت، کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات از دانشگاه تربیت مدرس و دکترای مدیریت فناوری اطلاعات از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران است. از سوابق او می‌توان به عضو هیئت‌مدیره، مربی و مشاور در مجموعه‌های متعدد استارتاپی نظیر کارپینو، فون‌پی، FADAX، فوروارد، ایران‌کارت، ارتباط‌ فردا و خوگر اشاره کرد. او همچنین عناوینی نظیر مشاور برنامه‌ریزی ‌رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و آموزش بورس و مدیرعامل و رئیس هیئت عامل سازمان تاکسیرانی تهران را در کارنامه‌اش دارد. قنادان هم‌اکنون مدیرعامل لندو است.

  • محمدرضا آشتیانی
  • سمت: مدیرعامل قسطا

محمدرضا آشتیانی متولد سال ۱۳۷۰ است. او فارغ‌التحصیل دوره ۴۸ علوی است و از دبستان تا پیش‌دانشگاهی خود را در این مجموعه گذرانده است. سال ۱۳۸۸ در رشته مهندسی هوافضا وارد دانشگاه شریف شد. سال ۱۳۹۲ دوره کارشناسی ارشد خود را در همان رشته و همان دانشگاه ادامه داد. مدتی را در پژوهشکده دانشگاه شریف مشغول به کار شد و در سال ۱۳۹۶در مقطع دکترای همین رشته پذیرفته شد. همچنین در سال ۱۳۹۹ در دوره MBA  دانشگاه شریف شرکت کرد. آشتیانی سال ۱۳۹۷ در شکل‌گیری استارتاپ‌استودیو آراد و استارتاپ‌هایی همچون آی‌کوآد و صرافی رمزارزی رمزینکس نقش داشت و مدتی در جایگاه هیئت‌مدیره این شرکت‌ها مشغول به کار بود. او هم‌اکنون مدیرعامل قسطا است.

  • محمدطاهر طاهری
  • سمت: مدیرعامل والتا

محمدطاهر طاهری دارای مدرک کارشناسی حقوق، کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین‌الملل و دانشجوی دکترای حقوق بین‌الملل در دانشگاه تهران است. در سوابق کاری طاهری، دبیر شورای حقوقی معاونت حقوقی گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب، مشاور حقوقی و مذاکرات امور قراردادهای دپارتمان حقوقی انتخاب، مشاور حقوقی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان صنعتی ویرآب و آوان، مشاور و نماینده حقوقی شرکت کارگزاری بیمه آسایش‌آفرینان هومان، شریک و سرمایه‌گذار شرکت گوارانوش اسپادانا، رئیس کمیته قضایی و بازرسی سازمان ITF فدراسیون تکواندو، سرمایه‌گذار و مدیر حقوقی استارتاپ والتا و مالک و مدیر بازرگانی طاهری دیده می‌شود.

  • محمدمهدی اسمعیلی بنیزی
  • سمت: مدیرعامل سیمرغ تجارت (محصول باجت)

محمدمهدی اسمعیلی بنیزی متولد سال ۱۳۵۳ و دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی نرم‌افزار و کارشناسی ریاضی از دانشگاه علم و صنعت تهران است. از سال ۱۳۷۴ هم‌زمان با تحصیل در حوزه برنامه‌نویسی مشغول به فعالیت شد و پس از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۳۸۲ با تأسیس شرکت پردازش سیستم‌های خبره در حوزه تولید نرم‌افزار، فعالیت رسمی خود را به‌عنوان پیمانکار و مشاور در پروژه‌های خصوصی و صنعت بانکی کشور آغاز کرد. اسمعیلی همراه با تحولات مدیریتی در شرکت داده‌‌ورزی سداد (بانک ملی) در سال ۱۳۹۴ با سمت مدیر داده‌های کلان به این شرکت پیوست و در ادامه همکاری با این مجموعه، مسئولیت معاونت نرم‌افزار را نیز به عهده گرفت و در پروژه‌های پیشروی صنعت بانکی کشور نقش محوری ایفا کرد. با تعریف مسئله توسعه خدمات تحول‌آفرین در استراتژی کلان بانک تجارت، اسمعیلی هدایت و راهبری شرکت سیمرغ تجارت را از خردادماه سال ۱۴۰۱ عهده‌دار شد. محصولات و خدمات نوینی همچون اپلیکیشن باجت، پلتفرم بانکداری باز ARC و خدمات پرداخت اعتباری BNPL از پروژه‌های توسعه داده‌شده شرکت سیمرغ تجارت هستند. او در سال‌های فعالیتش بنیان‌گذار، مؤسس و مدیرعامل شرکت پردازش سیستم‌های خبره، مدیرعامل شرکت معمار داده‌پرداز هوشمند تیبا، مدیر داده‌های کلان شرکت داده‌ورزی سداد، معاون نرم‌افزار شرکت داده‌ورزی سداد، معاون عملیات شرکت سداد، عضو هیئت‌مدیره شرکت فارس و عضو هیئت‌مدیره فرابوم نیز بوده است.

  • محمدمهدی مؤمنی رنانی
  • سمت: مدیرعامل ازکی‌وام

محمدمهدی مؤمنی رنانی متولد سال ۱۳۷۲ است. او کارشناسی عمران خود را از دانشگاه سراسری تبریز و MBA‌ را از دانشگاه امیرکبیر تهران گرفته و قبلاً در شرکت‌های ازکی‌وام و بیمیتو در سمت کارشناس فروش و بازاریابی و بعد از آن، مدیر فروش و بازاریابی بازگشتی مشتریان خرد مشغول به کار بوده است. مؤمنی از سال ۱۳۹۹ تاکنون مدیرعامل ازکی‌وام است.

مجید حسامی متولد سال ۱۳۶۶ است. او دارای مدرک کارشناسی مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف و MBA (کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌وکار) از همان دانشگاه است.  حسامی فعالیت حرفه‌ای‌اش را در سال ۱۳۸۸ با سمت کارشناس انتقال فناوری در گروه مپنا شروع کرد. پس از مدتی سرپرست بخش آموزش شرکت شد و سپس واحد توسعه منابع انسانی را تأسیس کرد و ریاست آن را به مدت دو سال بر عهده گرفت. بعد از آن کارشناس اعتبارات بانک خاورمیانه شد و در مدت شش سال حضور در این بانک، مسئولیت‌های متعددی چون ریاست اداره اعتبارات، ریاست اداره عملیات اعتباری، مشاور مدیرعامل در امور بین‌الملل، مدیریت برنامه‌ریزی استراتژیک و مدیریت شعبه مرکزی بانک را عهده‌دار بود.

حسامی سپس با اخذ پذیرش، تحصیلات خود را در دانشکده کسب‌وکار اینسید فرانسه در رشته MBA تکمیل کرد و پس از اتمام تحصیلش در جایگاه کارشناس سرمایه‌گذاری در بانک جهانی در آمریکا مشغول به کار شد. او در سال ۱۳۹۸ مدیر ارشد اجرایی گروه اسنپ شد و در سال ۱۳۹۹ شرکت اسنپ‌پی را به‌عنوان بازوی فین‌تک گروه اسنپ تأسیس کرد و مدیرعاملی این شرکت را به عهده گرفت.

  • مهدی پرج
  • سمت: مدیرعامل زرین‌لند

مهدی پرج متولد تیرماه ۱۳۶۱، دارای مدرک کارشناسی رشته برق، گرایش مخابرات از دانشگاه آزاد اسلامی است. او از سال ۱۴۰۱ تاکنون مدیرعامل زرین‌لند است و قبل از آن کارشناس فناوری اطلاعات در بانک‌هایی مانند تجارت و مهر ایران بوده است. از دیگر فعالیت‌های حرفه‌ای پرج می‌توان به مدیر توسعه کسب‌وکار شرکت پرداخت‌نوین آرین و مدیر توسعه کسب‌وکار شرکت همراه‌پرداز زرین اشاره کرد.

  • مهدی مقیمیان
  • سمت:‌ مدیرعامل مینی‌پی

مهدی مقیمیان ۳۶ ساله، متولد ۱۳۶۹ دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات، MBA و DBA است. او در مردادماه سال ۱۳۸۹ شرکت مبتکر را تأسیس و طی این مدت مدیریت طراحی و توسعه بیش از ۳۰ استارتاپ مختلف را بر عهده داشته است. مقیمیان طراح و بنیان‌گذار «شهر هوشمند مینی‌ها» است که «مینی‌کالا» و «مینی‌پی»، یکی از اولین سرویس‎‌های B2B خرید اقساطی کالاهای تندمصرف به‌صورت بدون بهره و کارمزد، از معروف‌ترین اعضای این پروژه هستند. او سابقه مدیریت فنی بیش از ۱۰۰ وب‌سایت، پلتفرم و اپلیکیشن را در زمینه‌های مالی، سرگرمی، اجتماعی و… را دارد. مقیمیان فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۸۴ با تأسیس یک مؤسسه فیلم‌سازی با محوریت تولید فیلم و محتوا شروع کرده و به‌تازگی به‌عنوان معاون اقتصاد دیجیتال خانه صنعتکاران ایران، یکی از نهادهای حامی و سرمایه‌گذاری صنایع در کشور، نیز منصوب شده است.

  • وحید فرهمند
  • سمت: مدیرعامل دیجی‌شهر

وحید فرهمند متولد سال ۱۳۶۳ و دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل از دانشگاه مفید است. او هم‌اکنون مدیرعامل دیجی‌شهر (شرکت نوآوران تجارت گستر فرین) است و در سوابق کاری او قائم‌مقام ساترا (سازمان تنظیمات مقررات رسانه‌ای صوت و تصویر فراگیر) دیده می‌شود.

  • هومن امینی
  • سمت: مدیرعامل دیجی‌پی

هومن امینی دانش‌آموخته مهندسی کامپیوتر (نرم‌افزار) از دانشگاه تهران و مهندسی نرم‌افزار در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه یورک انگلستان است. امینی فعالیت حرفه‌ای‌اش را با رهبری تیم نرم‌افزار MRC در سال‌ ۱۳۷۷ آغاز و پس از آن در سال ۱۳۸۰ کسب‌وکار Sapyna را راه‌اندازی کرد. او از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۳ در ایران‌نارا مدیر تیم توسعه‌دهندگان نرم‌افزار بود. پس از پایان تحصیلات در دانشگاه یورک به‌عنوان مهندس و توسعه‌دهنده نرم‌افزار در گروه Giant فعالیت کرد و سپس به مدت چهار سال و سه ماه با سمت طراح و معمار نرم‌افزار در شرکت Experian QAS  و بیش از چهار سال در بانک بارکلیز با سمت طراح و معمار نرم‌افزار به فعالیت حرفه‌ای‌اش ادامه داد. امینی در سال ۱۳۹۴ پس از بازگشت به ایران، شرکت هماپی را راه‌اندازی کرد. هماپی در سال ۱۳۹۷ با جذب سرمایه از دیجی‌کالا به شرکت‌های این گروه پیوست و به دیجی‌پی تغییر نام داد.

1 نظر
  1. میر می گوید

    عالی بود 👌 آفرین 👏 یک مطلب کار شده و تر و تمیز دربارۀ موضوعی که دیگران به آن نمی‌پردازند و زاویه نگاه خاص یک تحصیلکرده متخصص را می‌طلبد تا جای خالی را پر کند 👍

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.