عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به ارائه‌های رویداد بزرگ لندتک ایران که در دو روز انجام شد

اطلسی از لندتک ایران

عصر تراکنش ۸۵ / کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار اولین دوره رویداد بزرگ لندتک ایران را با حمایت دیجی‌پی، مانیسا، ویپاد، آبانک، کیپا، ارتباط فردا، ونسی، لندو، اقساط‌مارکت، ایوام، متین‌خودرو، الوقسطی و تأمین سرمایه تمدن و با حضور بیش از ۲۵۰۰ نفر از بازیگران و متخصصان و مدیران صنایع مالی و لندتک ایران در سالن ضرغام برگزار کرد. این رویداد، محورها و بخش‌های مختلفی داشت که یکی از آنها به ارائه‌های تخصصی بیش از پنجاه متخصص، مدیر و کارشناس صنعت مالی و لندتک کشور و تولید بیش از بیست ساعت محتوای تخصصی در این زمینه اختصاص یافته بود. بخش میزگرد این رویداد قسمت‌های مختلفی داشت که در هریک از قسمت‌ها، چهره‌های شاخص اکوسیستم مالی و لندتک کشور دغدغه‌های خود را با مهمانان این رویداد در میان گذاشتند. «زیست‌بومی نو»، ‍«شرط اول؛ قدم…»،‌ «سهو مکن!»، «کشتی‌نشستگانیم، ای باد شرطه…» و «برخیز!» در روز اول و «چون بنگری…»، «از دایره…»، «کاروان رفت»، «بیابان در پیش»، «ره ز که پرسی»، «گوهر ذاتی ‌بنمای»، «آهنگ دیگر» و «حرف آخر» در روز دوم، عنوان‌های میزگردهای این رویداد بودند. در ادامه نگاهی به هر یک از ارائه‌ها و سخنرانی‌ها در سالن ضرغام در روزهای هفدهم و هجدهم مردادماه خواهیم داشت.



  • سارا شاهرخی، مدیرعامل ایفا
  • عنوان سخنرانی: بازخوانی یک تجربه؛ وام‌های خرد برای روستاییان

سارا شاهرخی، مدیرعامل ایفا، درباره اهمیت وام‌های خرد برای روستاییان و نقشی که در کاهش فقر دارد، صحبت کرد و گفت: «ایفا از ابزار تأمین مالی جمعی برای ارائه وام‌های خرد بدون کارمزد به روستاییان استفاده می‌کند. تأمین مالی خرد یکی از ابزارهایی است که از آن در جهان برای کاهش فقر استفاده می‌شود. در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۲۰۰ مؤسسه بین‌المللی تأمین مالی خرد، ۱۲۰ میلیارد دلار وام ارائه دادند. ایفا نیز در ۲۳۰ روستا در یازده استان ایران فعال است و ۳۳۰۰ قرض‌دهنده دارد و تا امروز ۱۷۰۰ طرح را به ارزش ۴۵ میلیارد تومان تأمین مالی کرده است. ایفا یک NGO است که از سال ۱۳۹۷ شروع به کار کرده و برای توسعه پایدار و کاهش فقر در مناطق محروم راه‌حل‌های نوین ارائه می‌دهد.»

  • آرین افشار، مدیر ارشد رشد تارا
  • عنوان سخنرانی: لندتک و ضرورت توسعه سواد مالی در میان گروه‌های مختلف جامعه

آرین افشار، مدیر ارشد رشد تارا، صحبت‌های خود را به مفهوم «سواد مالی» اختصاص داده بود و گفت: «سواد مالی یعنی هرکسی بداند چگونه از پول خود استفاده بهینه کند. براساس فرهنگ نهادینه‌شده در جامعه ما، با بچه‌ها در دوران مدرسه به شکل روراست درباره پول صحبت نمی‌شود و نیاز است از همان دوران مدرسه سواد مالی به افراد آموزش داده شود. هم‌‌اکنون بیش از ۷۰درصد از مردم ایران از داشتن سواد مالی محروم‌اند. در حالی که داشتن سواد مالی برای دهک‌های چهار تا هشت جامعه اهمیت بیشتری دارد.»

  • آرمین فرهنگ، مدیر همکاری‌های سازمانی و سرمایه‌گذاری دیجی‌پی
  • عنوان سخنرانی: روندهای تأثیرگذار در آینده لندتک

آرمین فرهنگ، مدیر همکاری‌های سازمانی و سرمایه‌گذاری دیجی‌پی با اشاره به سخت شدن نرخ تأمین مالی در ایران بیان کرد:‌ «روندهای کلان سیاست‌گذاری نشان می‌دهد که با توجه به کاهش نقدینگی و قیمت‌گذاری دستوری، نرخ تأمین مالی سخت‌تر هم خواهد شد. بخش بزرگی از سهم نقدینگی بانک‌ها به خانوارها می‌رسد و سهم اندکی هم به کسب‌وکارها تعلق می‌گیرد. درنتیجه لازم است ساختار تأمین مالی تغییر کند و متنوع‌تر و کم‌ریسک‌تر شود.»

  • سهراب ثامنی، مدیرعامل زربان
  • عنوان سخنرانی: لندتک – بلاکچین؛ یک تقاطع فرصت‌ساز

سهراب ثامنی، مدیرعامل زربان، توضیح داد که رمزارزها فقط یکی از خدمات بلاکچین هستند و این فناوری خدمات دیگری نیز دارد: «ثبت تراکنش‌های برگشت‌ناپذیر، عقد قرارداد غیرقابل نقض (قرارداد هوشمند)، سرعت، دسترسی، اطمینان، امنیت و شفافیت ازجمله خدماتی هستند که بلاکچین در اختیار ما قرار می‌دهد. مهم‌ترین قابلیت بلاکچین این است که وقتی قراردادی آنجا ثبت می‌شود، آن قرارداد دیگر غیرقابل توقف است و وام و سپرده‌گذاری هرکدام نوعی عقد قرارداد هستند. بیشترین اپلیکیشن‌هایی که مردم برای استفاده از آنها در فضای بلاکچین هزینه پرداخت کرده‌اند در حوزه لندتک فعال‌اند. مردم جهان تاکنون نزدیک به ۱.۵ میلیارد دلار برای ثبت وام و سپرده‌گذاری در بلاکچین هزینه کرده‌اند و بلاکچین می‌تواند در خدمت لندتک قرار بگیرد.»

  • بابک مقدم، قائم‌مقام کیپا
  • عنوان سخنرانی: کسب‌وکارهای لندتکی؛ دستاوردها و چالش‌های سال‌های گذشته

بابک مقدم، قائم‌مقام کیپا، ارائه خود را با طرح این مسئله شروع کرد که پنج سال بعد برای لندتک ایران چه اتفاقی خواهد افتاد: «صادرکننده اعتبار، قانون‌گذار، سیستم بانکی کشور، مرجع اعتبارسنجی و نهاد وثیقه‌کننده، بازیگران اصلی اکوسیستم لندتک هستند. اکنون مردم تعهد بیشتری برای بازپرداخت تسهیلات بانکی دارند تا تسهیلات BNPL، زیرا سابقه پرداخت بانکی تأثیر مستقیمی بر رتبه اعتباری آنها دارد. در حالی که سوابق فرد در لندتک تأثیری روی رتبه اعتباری ندارد. برای خلق سبک زندگی اعتباری جدید به تأمین مالی فردبه‌فرد، شبکه‌ای از CSPها در بخش خصوصی، نئوبانک‌های مبتنی بر لندتک، سیستم هوشمند توثیق الکترونیک برای دارایی‌ها و اعتبارسنجی مبتنی بر هوش مصنوعی نیاز داریم.»

  • آرش لرستانی، مدیرعامل آپسان
  • عنوان سخنرانی: BNPL چگونه پرداخت دیجیتال را متحول کرد؟

آرش لرستانی، مدیرعامل آپسان، در سخنرانی خود درباره تحولات نظام‌های پرداخت در سال ۲۰۱۹ صحبت کرد و توضیح داد: «سال ۲۰۱۹ در اقتصاد دیجیتال نقطه عطفی بود که جهان پرداخت را هم متحول کرد. در آن سال، همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد دیگر از پول نقد و کارت بانکی استفاده نکنیم و فضای پرداخت دیجیتال به‌شدت رشد کرد. مفهوم Seamless نیز در صنعت پرداخت رواج پیدا کرد. این مفهوم یعنی تبدیل اجزا به هم در راستای رفع نیازها بدون آنکه آن را احساس کنیم. BNPL نیز به‌صورتی بود که مردم بتوانند نیازهای خود را بدون آنکه احساس کنند با بانک‌ها سروکار دارند، برطرف کنند. پیش‌بینی می‌‌شود تا سال ۲۰۲۶ حدود هفت تریلیون دلار فضای پرداخت دیجیتال را محقق می‌کند.»

  • علی نوروزی، مدیرعامل متین‌خودرو
  • عنوان سخنرانی: تجربه بد لیزینگ در لندتک تکرار نشود!

علی نوروزی، مدیرعامل متین‌خودرو، در سخنرانی خود اظهار کرد: «یکی از مزیت‌های لندتک، کالامحور بودن آن است، در حالی که لیزینگ پول‌محور است. به دلیل قانون‌گذاری اشتباه بانک مرکزی ۲۵ سال است که فعالیت لیزینگ‌ها به مشکل برخورده است. یکی از مشکلات لیزینگ عدم اطلاع‌رسانی است. عموم مردم اطلاع ندارند که در لیزینگ ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات روی تجهیزات و دو میلیارد تومان تسهیلات روی خودرو ارائه می‌شود. به جای ارائه مدل‌های جدید، باید زیرساخت‌های آن را مشخص کرد. کلاهبرداری‌های متعدد باعث بدنامی لیزینگ شد و اتفاق مشابهی برای لندتک در حال وقوع است که باید هرچه زودتر جلوی آن گرفته شود.»

  • پویان عطاآبادی، مدیر اجرایی آبانک
  • عنوان سخنرانی: نقش لندتک در فراگیری مالی

پویان عطاآبادی، مدیر اجرایی آبانک، در بخش اول رویداد و سخنرانی که داشت، عنوان کرد: «ما در تلاشیم تا بحث ارائه تسهیلات را در آبانک پیاده‌سازی کنیم و احتمالاً تا پایان شهریور از این سرویس رونمایی خواهیم کرد. برخی از نئوبانک‌ها با خلق ارزش از طریق ارائه تسهیلات اقدام به جذب کاربر می‌کنند. من فکر می‌کنم این تنها روش برای جذب کاربر نیست، اما روش خوبی است.۳۴ الی ۳۵درصد از افزایش دسترسی به بانک آینده از طریق آبانک اتفاق افتاده است.»



  • حسین سلاح‌ورزی، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران
  • عنوان سخنرانی: لندتک‌ها و توسعه فراگیری مالی در کشور

حسین سلاح‌ورزی، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران، سخنرانی خود درباره لندتک‌ها را با تمرکز بر توسعه فراگیری مالی در ایران پیش برد و آمارهایی مقایسه‌ای در این زمینه بین ایران و سایر کشورها ارائه داد: «طبق آمارهای استخراجی من، در ایران ۲۵.۶درصد از مردم توانسته‌‌اند از شبکه بانکی وام بگیرند. در حالی که شبکه بانکی کشوری مانند کنیا ۱۴درصد بیشتر از ایران تسهیلات خرد به شهروندانش تخصیص داده است. لندتک‌ها ابزارهای بسیار مهمی هستند و می‌تواند این آمارها را تغییر بدهند و دسترسی جامعه به تسهیلات خرد را بیشتر کنند.»

  • مجید شکوهی، مدیرعامل سایبان‌پی
  • عنوان سخنرانی: لندتک ایران؛ فرصت‌ها و چالش‌های حقوقی یک اکوسیستم

مجید شکوهی، مدیرعامل سایبان‌پی، در ارائه خود گفت: «ما باید در صنعت لندتک در مسیری حرکت کنیم که در آن چهارچوب قانون حفظ شود. بحث‌های لندتکی باید مطابق با قوانین موضوعه باشند و در آنها حدود شرعی رعایت شود و از روش‌های ربوی و منع‌شده پرهیز کنند. این اتفاق باعث می‌شود این صنعت از حمایت مقررات و قوانین موضوعه برخوردار شود و دیگر با روش‌های سلیقه‌ای و اشکال‌دار مواجه نشویم.»

  • یاسر مرادی، عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران
  • عنوان سخنرانی: نقش‌آفرینی بانک‌ها در اکوسیستم لندتک‌ها

یاسر مرادی، عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران، با اشاره به اینکه همواره برای اصلاح نظام بانکی کشور تلاش کرده است، عنوان کرد: «در سال ۱۳۹۷ سیستم چک تغییر کرد و هم‌اکنون، اطلاعات برگه چک وارد سامانه چک صیادی می‌شود. در بانک صادرات تاکنون پنج میلیون و ۱۴۹ هزار چک الکترونیک صادر شده است و پانزده بانک به سیستم چک الکترونیک اضافه شده‌اند. به این ترتیب، مغایرتی میان چک و سیستم وجود ندارد. صورت‌های مالی بانک‌ها مملو از دارایی‌هایی هستند که فریز‌شده‌اند. درواقع، دارایی بانک‌ها بی‌کیفیت شده است. بانک‌ها چندان از دارایی‌های خود به‌عنوان وثیقه استفاده نمی‌کنند که این مشکل با سامانه ستاره حل‌شدنی است. این سامانه دارایی‌های قابل نقد شدن افراد را به‌صورت الکترونیک توثیق می‌کند و کار ضمانت‌نامه سنتی بانکی را انجام می‌دهد.»

  • فرشاد فاطمی، اقتصاددان و استاد دانشگاه
  • عنوان سخنرانی: درس‌آموخته‌های مسیر طی‌شده توسعه سیستم‌ پرداخت کشور برای اکوسیستم فین‌تک

فرشاد فاطمی، استاد دانشگاه صنعتی شریف، با نگاهی به راه بیست‌ساله‌ای که صنعت فناوری مالی طی کرده است، تأکید کرد که برای توسعه لندتک باید درس‌هایی از راه‌های رفته و نرفته فین‌تک آموخت: «در همان ابتدای شکل گرفتن فین‌تک رگولاتور بخشنامه‌هایی را ابلاغ کرد که مخاطب آن ماشین‌ها بودند، نه انسان‌ها. یعنی رگولاتور با بخشنامه‌های خود بازیگران صنعت را ماشین فرض کرده بود، نه عوامل هوشمندی که به‌ تحقق سود خود فکر می‌کنند. همین خطای دید باعث شد بخشنامه‌های رگولاتور تأثیری منفی داشته باشند. درنتیجه، دسترسی به اسکناس و کیف پول سخت شد و دسترسی به اعتبار هم مهیا نشد. همین درس‌های تاریخ صنعت پرداخت به ما می‌آموزد که مهم‌ترین و کانونی‌ترین اصل برای توسعه سالم و معماری صحیح لندتک خودتنظیم‌گری است و اینکه بخشنامه‌های رگولاتور با پیش‌بینی پیامدهای بلندمدت آن تنظیم و ابلاغ شوند.»



  • ولی‌اله فاطمی، بنیان‌گذار توسن و مدیرعامل ققنوس
  • عنوان سخنرانی: لندتک و زنجیره ارزش شرکت‌های بزرگ فین‌تکی

ولی‌اله فاطمی، بنیان‌گذار توسن و مدیرعامل ققنوس، تنها سخنران این بخش بود که در ارائه‌اش وزنه اعتبار در ایران را با کشورهای دیگر مقایسه کرد و آن را کم دانست و با مروری بر تاریخچه فعالیت‌هایی که در دهه‌های ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰ در حوزه کارت اعتباری انجام شده است، به فعالان صنعت لندتک توصیه کرد طوری رفتار کنند که صنعتشان از سوی رگولاتور متوقف نشود. او همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: «زیرساخت شبکه پرداخت ما نسبت به دنیا فاصله زیادی دارد. هیچ جای دنیا ۹۹درصد دبیت نیست و ۱ الی ۲درصد کردیت. همه این موارد به رقابتی برمی‌گردد که در اوایل دهه ۱۳۸۰ بین چند بانک بزرگ کشور بر سر سخت کردن قراردادهای پذیرندگی رخ داد، زیرا رقابت بیشتر به سوی رسوب منابع در بانک‌ها رفت.»



  • نگین دانشور، مدیرعامل تخفیفان
  • عنوان سخنرانی: فرصت‌های لندتک برای پذیرندگان کوچک و متوسط

نگین دانشور، مدیرعامل تخفیفان، با اشاره به اینکه حجم قابل‌توجهی از تراکنش‌های مالی به‌صورت آفلاین انجام می‌شود، گفت: «چهار میلیارد تراکنش فروشگاهی در کشور به‌صورت آفلاین انجام می‌شود که ۹۱.۹درصد از آنها در بازار آفلاین و ۸درصد باقی‌مانده در حوزه آنلاین انجام می‌شود. این در حالی است که در اروپا ۷۰ تا ۷۵درصد از تراکنش‌های مالی متعلق به حوزه آفلاین است. تأمین مالی اصناف نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور ایفا می‌کند و با بهبود آن می‌توان به رشد و توسعه اقتصاد کمک کرد. افزایش قدرت شبکه پذیرنده‌ها، دسترسی آسان به منابع مالی و افزایش سرمایه در گردش به توسعه اصناف و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط کمک می‌کند.»

  • هومن امینی، مدیرعامل دیجی‌پی
  • عنوان سخنرانی: تأمین مالی زنجیره تولید با همراهی صنعت لندتک

هومن امینی، مدیرعامل دیجی‌پی، درباره نقش‌آفرینی لندتک در تحول اقتصادی صحبت کرد و فرایندهای پرداخت تسهیلات و تأمین مالی را شرح داد: «واگذاری مطالبات و پرداخت مطالبات فرایندهای دوسویه‌ای است که چرخه تأمین مالی را می‌سازد و بهبود آنها در هم تنیده است و بهبود فرایند زیرساخت، فرایند تخصیص اعتبار را نیز بهبود می‌بخشد.» او در پاسخ به راه‌بر راه‌کار، ارزش ریالی تسهیلات دیجی‌پی را نیز اعلام کرد و گفت: «سال گذشته هفت همت تسهیلات پرداخت کردیم.»

  • علیرضا شفیعی، مدیرعامل کیپا
  • عنوان سخنرانی: خرید اعتباری و توسعه اجتماعی

علیرضا شفیعی، مدیرعامل کیپا، درباره شرایط اقتصاد ایران و تبعات پایین آمدن تاب‌آوری مالی خانوارها صحبت کرد و فراگیری مالی را راه‌حلی برای مقابله با این مشکل دانست: «پایین آمدن تاب‌آوری مالی باعث ایجاد نگاه کوتاه‌مدت در جامعه می‌شود که به‌نحوی می‌تواند به فرصت‌طلب شدن افراد منجر شود. اعتماد، مشارکت و همدلی که شاخص‌های سرمایه اجتماعی هستند، محصول نگاه بلندمدت به شمار می‌روند. اصلاح نظام اعتباری در جامعه راهکاری برای تقویت نگاه بلندمدت و درنتیجه ایجاد اعتماد و همدلی است.»

  • محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین
  • عنوان سخنرانی: ما سرمنشأ یک جریانیم

محمد نژادصداقت، مدیرعامل شرکت داتین با تأکید بر این نکته که بازیگران فعلی لندتک سرمنشأ یک جریان هستند، اظهار کرد: «ما در شرکت مأموریتی برای خود تعریف کردیم مبنی بر ارائه تسهیلات خرد و این مسیر را تا جایی پیش خواهیم رفت که ارائه تسهیلات خرد فراگیر شود و به‌صورت خودکار و بدون دخالت انسان تحقق یابد. نیاز دهک‌های مختلف جامعه متفاوت است. اگر دسترسی به تسهیلات مالی فراگیر شود، برای هر قشری فرصت خلق می‌شود. از همین رو، با حذف محدودیت‌های فیزیکی دسترسی‌پذیری افزایش می‌یابد. درنتیجه، اگر لندتک توسعه پیدا کند، ارائه تسهیلات خرد نیز افزایش می‌یابد.»

  • رضا قربانی، مدیرعامل کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار
  • عنوان سخنرانی: رونمایی از نقشه اکوسیستم لندتک ایران

رضا قربانی، مدیرعامل کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار، در سخنرانی خود از نقشه اکوسیستم لندتک ایران رونمایی کرد و گفت: «ما در دهه اول قرن پانزدهم شمسی، در ایران شاهد خلق اکوسیستم لندتک از دل اکوسیستمی دیگر هستیم؛ اکوسیستمی که حاصل تقاطع مدل کسب‌وکار، فناوری و بخش مالی بود: اکوسیستم فین‌تک ایران. اکوسیستم فین‌تک در حال مردمی شدن است و طرح تازه‌ای از بانکداری را درانداخته است. فین‌تک، رمزارز و لندتک، هر سه گرچه محتوایی متفاوت دارند، سازنده یک زنجیره هستند. لندتک آینده پرداخت است. کار لندتک‌ها این نیست که وام را از بانک بگیرند و گران‌تر به کاربر ارائه دهند. کار بزرگی که لندتک‌ها انجام می‌دهند این است که وام را به نقطه فروش می‌برند. همچنان که ما امروز در کنار پلتفرم‌های فروش مانند خانومی، اسنپ و دیجی‌کالا نام لندتک را می‌شنویم. درواقع، کاربر برای خرید از این نقطه‌های فروش می‌تواند اعتبار لندتکی دریافت کند.»



  • ناصر حکیمی، معاون سابق فناوری‌های نوین بانک مرکزی
  • عنوان سخنرانی: فرصت‌ها و چالش‌های توسعه لندتک در نظام بانکی کشور

ناصر حکیمی، معاون سابق فناوری‌های نوین بانک مرکزی، در ارائه‌ خود گفت: «بانک‌ها در وام‌دهی به شکل سنتی روی وام‌های بزرگ متمرکز بوده‌اند و لندتک‌ها روی وام‌های خرد. منطقه‌ای وجود دارد که در ایران و کشورهای دیگر کمتر به آن پرداخته شده است. این منطقه افرادی را دربرمی‌گیرد که پس‌اندازهای خرد سرگردان دارند و نمی‌دانند با آن چه کنند. ما باید لندتکی داشته باشیم که این سرمایه سرگردان را با نرخی قابل قبول در اختیار تولیدکننده و مغازه‌دار بگذارد.»

  • امیر الحاجی، مدیرعامل اسنواونچرز
  • عنوان سخنرانی: لندتک و سرمایه‌گذاری استارتاپی

امیر الحاجی، مدیرعامل اسنواونچرز، درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت لندتک صحبت کرد و توضیح داد: «تاکنون سه نسل از کسب‌وکارهای فین‌تکی وجود داشته است. دغدغه نسل اول ایجاد همکاری میان بانک‌ها و استارتاپ‌ها بود. نسل بعدی بر هم‌افزایی میان بانک و استارتاپ تمرکز داشت. در نسل سوم و فعلی نیز دغدغه اصلی یکپارچه‌سازی از تأمین مالی تا فروش است. به موازات رشد لندینگ کسب‌وکاری و لندینگ مرتبط با مصرف‌کننده، رتبه‌سنجی اعتباری نیز رشد یافته است. با توجه به افزایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در لندتک، مهم‌ترین مسئله مدیریت ریسک است. در جهان حجم تراکنش در سرویس‌های BNPL باعث شده که اعتبار به جای پول نقد بنشیند. فرصت‌های زیادی در حوزه کیف پول دیجیتال در جهان وجود دارد که این حوزه در ایران مورد غفلت واقع شده است.»

  • سولماز صادق‌نیا، مدیرعامل گلرنگ‌ونچرز
  • عنوان سخنرانی: سرمایه‌گذاری و شیو‌ه‌های نوین تأمین مالی

سولماز صادق‌نیا، مدیرعامل گلرنگ‌ونچرز، در ارائه‌ای مفصل به توضیح تأمین مالی جمعی بر پایه سهام پرداخت و خبرهایی درباره اقدامات گلرنگ در این حوزه داد: «تا پایان امسال گلرنگ در لایه‌هایی غیر از ICT سرمایه‌گذاری‌هایی در صنایع پرریسک و البته باارزش خواهد کرد. ما راه‌اندازی «کراد گلرنگ» را هم در برنامه‌هایمان داریم. طبق برآورد من ۴۰درصد از کسب‌وکارهای ایران قابلیت استفاده از تأمین مالی جمعی مبتنی بر سهام را دارند. این در حالی است که هم‌اکنون سهم روش تأمین مالی جمعی مبتنی بر سهام برای پلتفرم‌های ایران صفر است و حتی یک طرح هم نتوانسته با این روش سرمایه جذب کند؛ نه فرابورس توانسته روشی خلق کند و نه پلتفرم‌ها علاقه‌ای نشان داده‌اند. جالب اینجاست که در جهان نرخ رشد سالانه جذب سرمایه به روش جمعی مبتنی بر سهام ۲۶درصد است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۲ سهمی برابر با تأمین مالی مبتنی بر بدهی (وام) پیدا کند.»

  • علیرضا قنادان، مدیرعامل لندو
  • عنوان سخنرانی: مسیرها و فرصت‌های پیش روی یک اکوسیستم نوپا

علیرضا قنادان، مدیرعامل لندو، در ارائه خود بیان کرد که لندو در سال ۱۴۰۲ به ۱۱۷۹ شهر و روستای ایران خدمات لندتکی ارائه داده است و تقاضای وام از آنها از دو میلیارد به دو همت رسیده است. با این حال، چالش‌هایی هم در صنعت لندتک ایران وجود دارد. او در این باره این‌طور توضیح داد: «در صنعت لندتک شاهد به وجود آمدن مشکلاتی هستیم که در صنعت پرداخت هم وجود دارد. یکی از دلایل به وجود آمدن برخی از مشکلات این است که ورود به این صنعت سخت نیست و کپی‌کاری‌ها زیاد شده است. واقعیت این است که اقتصاد دیجیتال جای کافی برای بازیگران یکسان ندارد و درنهایت دو یا سه بازیگر بزرگ باقی می‌مانند و کسب‌وکارها باید به سراغ فضاهای بکر بگردند.»



  • نیما قاضی، رئیس انجمن تجارت الکترونیک تهران
  • عنوان سخنرانی: تنظیم‌گری نوآوری در ایران؛ خطاها و امیدها

نیما قاضی، رئیس انجمن تجارت الکترونیک تهران، در ارائه خود بیان کرد که تأمین مالی با نرخ ۲۳درصد با واقعیت اقتصادی ایران هم‌خوانی ندارد و اگر جایی چنین چیزی عملی شده،‌ قطعاً در آنجا رانت در جریان است. او درباره عملکرد رگولاتوری گفت: «به لحاظ اقتصادی در وضعیتی گیر افتاده‌ایم که حاصل اقدامات شبکه اقتصادی و حاکمیت است و امروز با دولتی طرفیم که نتیجه همین سیاست‌گذاری‌های اشتباه است. بانک مرکزی با سیستم بانکی کشور در هم تنیده شده‌اند و این نهاد از رانت و قدرت خود استفاده می‌کند. به این ترتیب منابع عظیم بانکی صرف رانت می‌شود. بسیاری از سیاست‌های بانک مرکزی پوپولیستی است. در نتیجه چنین سیاست‌هایی به فضایی با دولتی عاجز می‌رسیم. با وجود این، بانک مرکزی قدرت تغییر را دارد و می‌تواند از فضای آنلاین برای ایجاد شفافیت استفاده کند.»

  • محمدرضا جمالی، مدیرعامل نبض‌افزار
  • عنوان سخنرانی: لندتک در مقایسه با لون‌تک

محمدرضا جمالی، مدیرعامل نبض‌افزار، درباره تفاوت‌های لندتک و لون‌تک و اهمیت کاربست درست مفاهیم در صنعت صحبت کرد و گفت:‌‌ «لندتک‌ها مناسب ارائه وام‌های کوچک با سرعت معقول‌اند و هزینه‌ها را به‌شدت کاهش می‌دهند. در وام‌های بزرگ لون‌تک‌ها نقش زیادی در کاهش ریسک و تطبیق دارند که باعث می‌شوند ریسک بانک‌ها درمجموع کم شود. هم در لندتک، هم در لون‌تک از پلتفرم‌های دیجیتال، هوش مصنوعی و داده‌های بزرگ استفاده می‌شود، ولی تفاوت این است که در لندتک از فناوری برای دیجیتال‌سازی فرایند وام‌دهی، احراز هویت و شناخت مشتری، اعتبارسنجی، تضامین و دریافت اقساط استفاده می‌شود، در حالی که در لون‌تک فناوری برای مواردی مانند مبارزه با پول‌شویی، تطبیق با قوانین، مدیریت ریسک و جلوگیری از تقلب کاربرد دارد.»

  • وحید صیامی، پژوهشگر صنعت مالی
  • عنوان سخنرانی: تنظیم‌گری درست دقیقاً یعنی چه؟

وحید صیامی، پژوهشگر صنعت مالی، صحبت‌های خود را با ابراز خوشحالی برای حضور در این رویداد شروع کرد و گفت که این گردهمایی برای او مصداق به واقعیت پیوستن یک رؤیا است. او در ادامه گفت: «برای توسعه ایران، نظام بانکی باید اصلاح شود، اما دولت با اینکه شعار سرمی‌دهد و می‌گوید قصد چنین کاری را دارد، به بهانه افزایش فراگیری مالی از اصلاح نظام بانکی سر باز می‌زند و درواقع خود دولت، بزرگ‌ترین مانع این کار است. اگر جایی مانند لندتک‌ها که خارج از بانک‌ها هستند، فراگیری مالی را محقق کنند، این بهانه از دولت برای ممانعت از اصلاح نظام بانکی گرفته می‌شود.»



  • مهدی مقیمیان، مدیرعامل مینی‌پی
  • عنوان سخنرانی: علت تمرکز برخی بازیگران لندتک بر اقشار متوسط رو به پایین

مهدی مقیمیان، مدیرعامل مینی‌پی، در این رویداد درباره دلایل تمرکز لندتک‌ها روی اقشار متوسط رو به پایین صحبت کرد و گفت که این اقدام آنها باعث کاهش نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی می‌شود و موجبات رشد اقتصادی را نیز فراهم می‌کند. او در ادامه طراحی زیرساخت‌های فناوری برای تحولات خدمات مالی اعتباری را از دیگر ضرورت‌های این حوزه دانست.

  • سید حسین سیداصفهانی، رئیس هیئت‌مدیره لندو
  • عنوان سخنرانی: اعتبارسنجی در لندتک با استفاده از داده‌کاوی

سید حسین سیداصفهانی، رئیس هیئت‌مدیره لندو، با تأکید بر اینکه در دنیا حدود ۵‌درصد از وام‌های سنتی توسط لندتک‌ها ارائه می‌شود، اما این آمار در ایران حدود یک درصد است، گفت: «برای موفق شدن صنعت لندتک، کسب‌وکارهای فعال در آن باید از یکدیگر حمایت کنند. باید فهرست سیاهی از مشتریان بدپرداخت ایجاد شود و در اختیار تمام کسب‌وکارهای لندتکی قرار گیرد. همچنین باید از روش‌های برتری برای شناخت بهتر مشتریان استفاده کنیم. اکنون در جهان از کلان‌داده استفاده‌های زیادی می‌شود. در لندتک نیز با کلان‌داده سروکار داریم. برای مثال در لندو اطلاعات صد هزار مشتری را در اختیار داریم که با تجزیه‌وتحلیل آن می‌توان کمک زیادی به اعتبارسنجی کرد. بیش از ۶۵درصد از مشتریان لندو بازپرداخت‌های خود را در زمان مقرر انجام می‌دهند.»

  • مهرداد ملک‌محمدی، مدیرعامل تاپین
  • عنوان سخنرانی: لندتک – لجستیک: این بار به منزل می‌رسد؟

مهرداد ملک‌محمدی، مدیرعامل تاپین، از زاویه دید لجستیک، صنعت لندتک را واکاوی کرد؛ اینکه لجستیک چگونه می‌تواند به توسعه لندتک کمک کند؟ به گفته او، حدود ۹۰درصد از تراکنش‌های کشور با کارت انجام می‌شود و اگر فضای لندتک بخواهد پیشرفت کند باید وارد فضای کارت‌های فیزیکی شود. در همین نقطه هم است که به قول ملک‌محمدی لجستیک کنار لندتک قرار می‌گیرد و مسئولیت ارسال و تحویل کارت‌های فیزیکی به کاربران را برعهده می‌گیرد. او در این باره بیان کرد: «در ادامه شرکت‌های لجستیکی می‌توانند تأثیری جدی بر اعتبارسنجی افراد داشته باشند؛ زیرا شرکت‌های لجستیکی بانک اطلاعاتی بزرگی از رفتار خرید کاربران در اختیار دارند که می‌توانند این اطلاعات را با لندتک‌ها به اشتراک بگذارند. این بانک اطلاعات ابزار مهمی برای اعتبارسنجی وام‌اولی‌ها است.»



  • رضا باقری‌اصل، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • عنوان سخنرانی: سیاست‌گذاری ICT در ایران؛ چشم‌انداز برنامه هفتم

رضا باقری‌اصل، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، درباره توسعه اکوسیستم دیجیتال گفت که احکام خوبی در قانون برنامه توسعه آمده، ولی اجرای این احکام برای وزیر فاوا کار سختی است و اکوسیستم باید مشاور و در کنار وزارتخانه باشد. او در جواب به این پرسش که چه راه‌حلی برای پاسخ به مطالبه اکوسیستم دیجیتال، یعنی رفع فیلترینگ دارد، توضیح داد: «اول اینکه رفع فیلترینگ باید اراده دولت باشد و بعد از آن مستلزم هماهنگ کردن دستگاه‌های مربوطه، ازجمله شورای عالی فضای مجازی است. اکنون نبرد نابرابری بین ایجادکنندگان فیلتر و شکستن فیلترها به وجود آمده است. فکر می‌کنم در یک سال آینده اتفاقات خوبی در این زمینه بیفتد.»

  • فرزین فردیس، مدیرعامل سرآوا
  • عنوان سخنرانی: لندتک‌ها و فرصت‌های تازه تجارت الکترونیک

فرزین فردیس، مدیرعامل سرآوا، عنوان کرد که براساس گزارشی که در سال ۱۴۰۲ منتشر شده است، ۴۰درصد از مردم کشور حتی توان خرید یک کالای بادوام کوچک را هم نداشته‌اند و به‌جز دهک برخوردار جامعه، فقط پنج دهک از مردم به‌عنوان قشر متوسط توان خرید کالای بادوام را داشته‌اند که براساس داده‌ها تعدادشان در حال کاهش است. او در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: «تجارت الکترونیک بخشی از زندگی مردم شده است، اما تعداد افرادی که به لحاظ اقتصادی توان استفاده از آن را دارند در حال کاهش است. لندتک کمک می‌کند که این بخش از جامعه بتواند همچنان از تجارت الکترونیک استفاده کند.»

  • سید محمد صادق‌الحسینی، اقتصاددان
  • عنوان سخنرانی: شاخص‌های اقتصاد کلان ایران و آینده نوآوری

سید محمد صادق‌الحسینی، اقتصاددان و مدیرمسئول اقتصاد آنلاین، در صحبت‌هایش به نقش طبقه متوسط در اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: «از ابتدای دهه ۱۳۸۰ طبقه متوسط ایرانی رشد جمعیتی پیدا کرد و ۶۰درصد مردم جزو طبقه متوسط قرار گرفتند. همچنین، در آن دهه، درآمد سرانه خانوارهای ایرانی افزایش یافت. از سال ۲۰۱۰ و پس از اعمال تحریم‌ها، این روند متوقف و کاهشی شد و اکنون اقتصاد ایران یک‌دوم کشور ترکیه است. این یعنی اقتصاد ایران و طبقه متوسط به‌شدت کوچک شده است.» او این آمارها را این‌طور به لندتک ربط داد که جامعه طبقه متوسط به‌شدت دستخوش بی‌ثباتی خواهد شد و لندتک‌ها باید مراقب باشند. به گفته او، طبقه فقیر چیزی برای از دست دادن ندارد و آوردن آنها زیر چتر تسهیلاتی خطرناک است و ریسک نرخ نکول را بالا می‌برد.



  • محمد آجدانی، معاون بانکداری نوین داتین
  • عنوان سخنرانی: نوآوری‌های مالی و پرداخت؛ آینده‌ای که لندتک رقم خواهد زد

محمد آجدانی، معاون بانکداری نوین داتین، در ارائه خود روی مفهوم نوآوری در صنایع مالی و پرداخت تمرکز کرد و گفت: «نوآوری یعنی انتخاب ایده درست و اجرای درست ایده. نوآوری همیشه به معنای استفاده از فناوری نیست، البته می‌توان از فناوری در اجرای ایده درست استفاده کرد. سؤال اینجاست که آیا لندتک نوآوری می‌کند یا تسهیل‌گیری؟ دهک‌های متوسط رو به پایین بیشترین میزان درخواست تسهیلات را دارند. در ویپاد سعی ما بر این است که محصولات مطابق با نیاز مشتریان طراحی و تولید شود. برخی لندتک‌ها با نرخ ۴۶ تا ۵۷ درصد نرخ سود مؤثر تسهیلات ارائه می‌دهند. برای اجرای درست ایده درست، باید مانیفست داشته باشیم. در اجرا نیز باید نوآوری داشت، در تغییرات انعطاف‌پذیر باشیم، چابک باشیم و به مدیریت ریسک توجه کنیم.»

  • محمدصادق آزادانی، رئیس کمیسیون لندتک نصر تهران
  • عنوان سخنرانی: دیروز و امروز لندتک: از ظهور تا شکل‌گیری صنف و اکوسیستم

محمدصادق آزادانی، رئیس کمیسیون لندتک نصر تهران، ارائه خود را به وضعیت فراگیری مالی در کشور اختصاص داد و گفت: «۹۰درصد از مردم ایران حساب بانکی دارند و ۸۴.۵درصد از افراد حداقل یک تراکنش الکترونیکی داشته‌اند. در زمینه دسترسی به تسهیلات، ۶۱.۱درصد از افراد نیاز به دریافت وام داشته‌اند، اما ۲۵.۶درصد موفق به دریافت وام و تسهیلات شده‌اند. فقط ۳۰درصد از مردم ایران دارای رتبه اعتباری هستند و ۷۰درصد رتبه اعتباری ندارند و تا به حال از هیچ بانکی تسهیلات نگرفته‌اند.۷۰درصد اعتبار لندتک‌ها به همین افراد فاقد رتبه اعتباری تعلق گرفته است.»

  • مسعود شاهمرادی، مدیرعامل خانومی
  • عنوان سخنرانی: لندتک در صنعت زیبایی

مسعود شاهمرادی، مدیرعامل خانومی، در صحبت‌هایش گفت که پیش‌بینی می‌کند رشد فروش آنلاین صنعت زیبایی در ایران ۷.۵ همت منابع بانکی را آزاد کند. به گفته او همکاری مشترک خانومی با اسنپ‌پی، سبب رشد مشترک این دو پلتفرم شده است. به گفته شاهمرادی، خانومی برای تأمین مالی از ابزار سکوهای تأمین مالی استفاده کرده و تجربه خوبی در این زمینه داشته است.



  • احسان کیانی، مدیرعامل الوقسطی
  • عنوان سخنرانی: تجربه استفاده از خدمات لندتک دور از پایتخت

احسان کیانی، مدیرعامل الوقسطی، درباره تأثیر لندتک‌ها بر افزایش فروش آنلاین‌شاپ‌ها صحبت کرد و گفت: «در این دو روز در رویداد لندتک همه از بازیگران مختلف صنعت لندتک صحبت کردند و کمتر درباره مشتری صحبت شد. در‌ حالی که مشتری، بازیگر اصلی لندتک است. مشتری در لندتک کسی است که پول را در آنلاین‌شاپ‌ها هزینه کرده است. تنوع محصول، قیمت پایین و کم کردن دردسرها ازجمله مزایای خلق ارزش آنلاین‌شاپ‌ها برای لندتک‌هاست.»

  • مصطفی سراج، معاون ریسک دیجی‌پی
  • عنوان سخنرانی: نقش‌آفرینی لندتک‌ در تحول اقتصادی کشور؛ ابزارها و فرصت‌ها

مصطفی سراج، معاون ریسک دیجی‌پی، درباره آزادسازی ظرفیت خلق ارزش از مسیر وام‌های کسب‌و‌کار با توثیق دارایی‌های نوین صحبت کرد و گفت که کسب‌وکارها مشکل کمبود سرمایه در گردش دارند. او در ادامه گفت: «دلیل به وجود آمدن این مشکل سیاست‌های پولی و مالی انقباضی، کمبود وثایق و ضمانت‌ها، افزایش هزینه‌های تأمین مالی، کاهش تولید و خدمات‌رسانی، افزایش نرخ بهره و غیره است. بررسی موجودی انبار، ارزش‌گذاری به‌روز آن، مدیریت انبار استاندارد و ارائه به‌عنوان وثیقه، پیشنهاد من برای حل مشکل کمبود سرمایه در گردش کسب‌وکارها است. نتیجه عملی شدن این پیشنهاد کاهش نرخ نکول، بهبود جریان نقدینگی، افزایش درآمد، کاهش هزینه‌های تأمین مالی و افزایش کارایی خواهد بود.»

  • امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس
  • عنوان سخنرانی: رفتارشناسی نسل جدید کاربران خدمات مالی

امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس، گفت: «حدود ۱۲۰۰ همت تسهیلات در سه‌ماهه اول ۱۴۰۳ از سوی بانک‌ها ارائه شده که تنها ۲۱درصد از آن در اختیار افراد حقیقی به‌عنوان تسهیلات خرد قرار گرفته و مابقی آن به کسب‌وکارها ارائه شده است. این در حالی است که توزیع این منابع میان افراد حقیقی و حقوقی در آمریکا برابر است. این آمار نشان می‌دهد که بانک‌های ایران در توزیع منابع مشکل دارند. این مشکل در سال‌های آینده به کمک لندتک‌ها رفع خواهد شد و منابع برابرتر توزیع‌تر خواهد شد. براساس آمار سال ۱۴۰۰ فقط ۰.۱درصد وام‌دهی در ایران به‌صورت آنلاین انجام می‌شود‌، این رقم در آمریکا در بازه زمانی مشابه ۵درصد بوده است. دیفای پنج سال قبل ظهور کرد و روند رشد آن طی دو سال اخیر هشت ‌برابر شده است.»

  • مینا والی، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره و مدیرمسئول رسانه‌های راه‌کار
  • عنوان سخنرانی: پول را بردار و فرار کن!

مینا والی، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره و مدیرمسئول رسانه‌های راه‌کار، با اشاره به دغدغه گرفتاری کاربران لندتک در تله بدهی و ارائه آمارهایی از گسترش لندتک در آمریکا گفت: «فدرال رزرو هر سال گزارشی درباره رفاه اقتصادی خانواده‌های آمریکایی منتشر می‌کند که در آن گفته شده BNPL تنها راه پرداخت ۷ درصد از مردم آمریکا در سال گذشته بوده و در این گزارش ۲۷ بار کلمه BNPL تکرار شده است.» او با طرح این سوال که «چه کنیم تله بدهی به پاشنه آشیل لندتک ایران تبدیل نشود» از بازیگران اکوسیستم لندتک خواست در رفتارسازی کاربران مشارکت کنند.



  • مرتضی باقری، مدیر سرمایه‌گذاری‌های جایگزین تأمین سرمایه تمدن
  • عنوان سخنرانی: لندتک‌ها در آینه چشم‌انداز اقتصاد ایران

مرتضی باقری، مدیر سرمایه‌گذاری‌های جایگزین تأمین سرمایه تمدن، در ارائه خود درباره نقش لندتک در توسعه اقتصادی کشور و نقش بازار سرمایه در این مسیر صحبت کرد و گفت: «برآورد می‌شود در سال ۱۴۰۲ از بستر لندتک‌ها بیست همت تسهیلات خرد ارائه شده است. اگر به این عدد سهم تأمین مالی جمعی را هم اضافه کنیم، در سال گذشته ۲۴ همت ارزش تسهیلات ارائه‌شده در پلتفرم‌های کرادفاندینگ و لندتک بوده است.»

  • رضا زرنوخی، مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی
  • عنوان سخنرانی: لندتک؛ ظرفیت روبه‌رشد سرمایه‌گذاری اکوسیستم نوآوری مالی

رضا زرنوخی، مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی، در این رویداد درباره این موضوع صحبت کرد که لندتک‌ها چگونه می‌توانند روند سرمایه‌گذاری را تغییر دهند و برای کسب‌وکارها فرصت خلق کنند. او در این باره توضیح داد: «براساس برآورد معاونت علمی و فناوری در سال جاری سیزده تا پانزده همت سرمایه‌گذاری روی کسب‌وکارها و دانش‌بنیان‌ها انجام می‌شود. نقدینگی بالا یکی از مشکلاتی است که حتی کسب‌وکارهای بزرگ نیز درگیر آن هستند. با پول هوشمند می‌توان از فضای ریسک و چالش این اکوسیستم عبور کرد. هم‌اکنون، سرمایه‌گذارها ترجیح می‌دهند روی پروژه‌هایی با دوره نقدشوندگی کوتاه سرمایه‌گذاری کنند و رفع این مشکل به شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور بستگی دارد. برای رفع مشکلات فعلی به پول بزرگی نیاز داریم که بخشی از آن باید به شکل پول هوشمند و به‌صورت مستقیم وارد کسب‌وکارها شود.»

  • حمیدرضا رضاییان، مشاور مدیرعامل ارتباط فردا
  • عنوان سخنرانی:‌ هلدینگ‌های نوآور بانکی و اکوسیستم لندتک

حمیدرضا رضاییان، مشاور مدیرعامل ارتباط فردا، در ارائه خود بیان کرد که پیش‌بینی می‌شود نرخ CARG یا نرخ رشد مرکب سالانه در لندتک در سال جاری به ۲۳درصد برسد. بنا بر صحبت‌های او، براساس گزارش مکنزی، لندینگ به‌عنوان پلتفرم یکی از ترندهای مهم در سال ۲۰۲۴ است و علت این اتفاق تعریف بیزنس‌مدل‌های جدید است. در لندینگ به‌عنوان پلتفرم دو رکن اساسی وجود دارد که شامل قرض‌گیرنده و قرض‌دهنده می‌شود. این پلتفرم‌ها به توسعه لندتک کمک شایانی می‌کنند.

  • امین خادمی‌واحد، مدیرعامل اقساط‌مارکت
  • عنوان سخنرانی: لندتک و BNPL در ایران: تهدیدها و فرصت‌های صنعت برای ذی‌نفعان

امین خادمی‌واحد، مدیرعامل اقساط‌مارکت، در ارائه خود در رویداد لندتک ایران به توضیح تهدیدها و فرصت‌های صنعت لندتک پرداخت و مهم‌ترین تهدید در این صنعت را ظهور شتاب‌زده بازیگران آن معرفی کرد. او با مثال آوردن از تجربه اقساط‌مارکت توضیح داد: «یک کسب‌وکار باید خدمات خود را با توجه ‌به نیاز مشتری‌اش ارائه دهد. ما در جایگاه یک کسب‌وکار سعی کردیم به جای همراهی بی‌رویه با فناوری و نادیده گرفتن نیاز مشتری، اعتماد بازنشستگان و خانواده‌های آنها را جلب کنیم و درنهایت با آموزش‌های مناسب آنها را به سمت خرید اینترنتی سوق دادیم.» به گفته او اقساط‌مارکت با شناخت و نیازسنجی مخاطبان خود توانست در این مسیر نرخ نکول صفر درصد را محقق کند.



  • سید حامد قنادپور، مدیرعامل تارا
  • عنوان سخنرانی: سبک زندگی اعتباری

سید حامد قنادپور، مدیرعامل تارا، درباره سبک زندگی اعتباری صحبت کرد؛ اینکه اعتبار و استفاده از آن چگونه رفتار مالی افراد را تغییر داده است. طبق داده‌های تارا بیشترین ترافیک استفاده از اعتبار مربوط به روزهای آخر ماه‌ است. او درباره محتوای خرید مردم گفت: «آمارهای تارا نشان می‌دهد، در خریدهای اعتباری افراد، مصرف برنج خارجی کاهش و در مقابل مصرف برنج ایرانی در حال افزایش است. یعنی استفاده از سرویس اعتباری کیفیت کالاهای مصرفی افراد را تغییر داده است.»

  • ایمان پورپاک، مدیرعامل ایوام
  • عنوان سخنرانی: تهدید یا فرصت؛ لندتک در خدمت اشخاص حقیقی یا حقوقی

ایمان پورپاک، مدیرعامل ایوام، در ارائه خود گفت: «وقتی لندتک را بررسی کنیم می‌بینیم در حوزه‌های محدودی آغاز به کار کرده و سرعت بالایی داشته است، اما وقتی موضوع را در مقایسه با جهان بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که در این حوزه عقب هستیم. نه‌تنها کاربران هنوز نسبت به تفاوت‌های لندتک، لون‌تک و BNPL آگاهی ندارند، بلکه کسب‌و‌کارها نیز از موقعیت خود شناخت کافی ندارند. برخی مدیران عامل کسب‌وکارهای این صنعت باعث می‌شوند بخش مارکتینگ اهداف بلندمدت را فدای اهداف کوتاه‌مدت کند. همین اتفاق یکی از موانع فرهنگ‌سازی در این زمینه است و در چند سال آینده برای کسب‌وکارهای لندتکی مشکل‌ساز خواهد شد.»

  • حسین اسلامی، مدیرعامل رمیس
  • عنوان سخنرانی: لندتک دگرگون‌ساز خواهد شد اگر…

حسین اسلامی، مدیرعامل رمیس، در سخنرانی خود بیان کرد که «لندتک در حال ایجاد تغییر و تحول در جهان است، اما در ایران متفاوت عمل خواهد کرد. ما بر این باوریم که لندتک در ایران شاهکار خواهد شد.» او با اشاره به اینکه برای ایرانی‌ها دسترسی عادلانه بسیار مهم است، گفت: «فرق اساسی لندتک با باقی فناوری‌های مالی ایجاد دسترسی عادلانه برای کاربران است. ۷۰درصد از مردم ایران وام نگرفته‌اند و پرونده پرداخت ندارند، لندتک برای این ۷۰درصد می‌جنگد. لندتک ریسک را می‌شناسد و به‌خوبی آن را مدیریت می‌کند. امیدوارم لندتک‌ها زودتر از بانک‌ها وارد حوزه شخصی‌سازی تسهیلات شوند و نرخ سود را براساس رفتار مالی فرد تعیین کنند.»



  • مرتضی ترک‌تبریزی، رئیس هیئت‌مدیره بانک تجارت
  • عنوان سخنرانی: فناوری وام‌دهی – قرض‌دهی؛ ترندهای جهانی، چالش‌ها و ظرفیت‌ها در ایران با محوریت نقش بانک‌ها

مرتضی ترک‌تبریزی، رئیس هیئت‌مدیره بانک تجارت، در ارائه خود مطرح کرد که کسب‌و‌کار لندتک برای بانک‌ها هزینه‌بر است و تمایل بانک تجارت این است که در این زمینه کار تأمین مالی را انجام دهد. او همچنین حکمرانی و نظارت بر بازیگران وام‌دهی و ارائه زیرساخت داده باز و بانکداری باز را ازجمله حوزه‌هایی معرفی کرد که بانک‌ها می‌توانند در آنها نقش‌آفرینی کنند و درباره چالش‌های موجود گفت: «ممنوع شدن دریافت کارمزد خدمات توسط تسهیلات‌یارها و چالش همکاری با بانک‌ها، سپردن مسئولیت ریسک شناسایی، احراز هویت و اعتبارسنجی وام‌گیرندگان به بانک، محدودیت برای بانک در زمینه تعیین نرخ سود، هزینه بالای ارائه تسهیلات و وام خرد برای بانک و فقدان تنظیم‌گری از سوی نهاد رگولاتور در زمینه داده باز و بانکداری باز از چالش‌هایی هستند که با آنها روبه‌رو هستیم.»

  • فرهاد اینالویی، معاون سابق فناوری اطلاعات بانک ایران‌زمین
  • عنوان سخنرانی: دیفای و آینده لندتک

فرهاد اینالویی، معاون سابق فناوری اطلاعات بانک ایران‌زمین عنوان کرد که یکی از سرویس‌های دیفای وام‌دهی است که شرایط آن تفاوت گسترده‌ای با سیفای دارد. در سیفای نهاد مرکزی وجود دارد، در حالی که در دیفای نهاد مرکزی نداریم. نرخ بهره‌وری در سیفای را بانک مرکزی تعیین می‌کند، اما در دیفای نرخ بهره براساس عرضه‌وتقاضا و به‌صورت الگوریتمی تعیین می‌شود. در سیفای دسترسی به خدمات مالی محدودیت‌هایی دارد، اما در دیفای این‌طور نیست. خدمات در سیفای تنوع بیشتری نسبت به دیفای دارد. اقساط وام براساس اصل و بهره وام تعیین می‌شود. آزادسازی وثیقه در این روش امکان‌پذیر است، البته ریسک نوسانات نیز وجود دارد و بنابراین نیاز به تغییر وثیقه نیز هست. در صورتی که تأمین وثیقه صورت نگیرد، پلتفرم وام‌دهنده می‌تواند وثیقه را لیکویید کند.»

  • مهرداد حداد، مدیر امور فناوری‌های نوین پاسارگاد
  • عنوان سخنرانی:‌ لندتک برای کسب‌وکارها

مهرداد حداد، مدیر امور فناوری‌های نوین پاسارگاد، در سخنرانی خود توضیح داد که مشکل ۵۰درصد از کسب‌وکارهای ایرانی که تعطیل شده‌اند، کمبود نقدینگی بوده است. او در بخش دیگری از صحبت‌هایش آماری از فعالیت پاد در سال ۱۴۰۲ ارائه داد. براساس این آمار پاد در سال گذشته بیش از ۴۸۰ همت گردش مالی داشته است و بیش از چهارده همت تسهیلات دیجیتالی اعطا کرده است. تعداد این تسهیلات دیجیتالی نیز بیش از سه میلیون و پانصد بوده است. به گفته او پاد اکنون بیش از شانزده میلیون کاربر دارد.

  • حمیدرضا مختاریان، معاون فناوری اطلاعات بانک ملی ایران
  • عنوان سخنرانی: نقش نظام بانکی در توسعه اکوسیستم لندتک ایران

حمید مختاریان، معاون فناوری اطلاعات بانک ملی ایران، در صحبت‌هایش گفت که لندتک را می‌توان انقلابی در فین‌تک دانست، البته در صورتی که به معنای واقعی محقق شود. به نظر او، کار کردن در صنعت لندتک مانند راه رفتن روی یک لبه است. او در بخشی از صحبت‌هایش بیان کرد:‌ «همکاری‌های فناورانه، اشتراک‌گذاری داده، گسترش بازار و راه‌حل‌های وایت‌لیبل به بانک‌ها از زمینه‌های همکاری میان لندتک‌ها و بانک‌ها است و همکاری بین مؤسسات مالی و فین‌تک‌ها نه‌تنها منفعت دارد، بلکه ضروری نیز است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.