عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

لندتک به روایت کتاب‌ها

معرفی یازده کتابی که به درک بهتر مسئله وام‌دهی فناورانه کمک می‌کنند

عصر تراکنش ۸۵ / اعداد و ارقام نشان می‌دهند که صنعت لندتک کشور در یکی دو سال اخیر رشد چشمگیری را تجربه کرده و با استقبال شگفت‌انگیزی روبه‌رو شده است و به نظر می‌رسد که این اقبال بیش از همه ریشه در مقوله نیاز و همین‌طور شرایط اقتصادی کشور داشته باشد؛ اقتصادی که همواره سایه سیاه و چگال تورم بر سرش سنگینی کرده و دریافت تسهیلات خرد برای تأمین کالاهای مورد نیاز، می‌تواند راهکار‌ مؤثری برای فرار از این تهدید پیش روی افراد قرار بدهد. به دلیل همین نیاز است که به نظر می‌رسد صنعت لندتک به رشد نمایی‌اش ادامه بدهد، بنابراین شناخت بیشتر قواعد و الزامات این صنعت و افزایش درک افراد نسبت به فلسفه و علت شکل‌گیری این مفهوم و ساختار، به ارائه خدمات نوآورانه‌تر کمک می‌کند و این ضرورتی انکارناپذیر است. در همین راستا به سراغ معرفی یازده کتابی رفته‌‌ایم که مطالعه آنها به ما در درک بهتر مفهوم لندتک کمک می‌کند؛ همچنین به بهانه برگزاری اولین رویداد بزرگ لندتک ایران، انتشارات راه‌پرداخت خلاصه این کتاب‌ها را در کتاب دوم از مجموعه‌کتاب‌های راه‌کار، تحت عنوان «تأمین مالی خرد: آموزه‌های مهم‌ترین کتاب‌های حوزه لندتک، تأمین مالی و اقتصاد خرد» منتشر کرد و آن را رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار داد.


۱. اقتصاد اشتراکی


کتاب «اقتصاد اشتراکی» نوشته «آرون سندراراجان» و با ترجمه «رضا رادفر» و «مهدی دریایی» به پایان عصر استخدام و ظهور سرمایه‌داری مبتنی بر جمعیت می‌پردازد. برخلاف بسیاری از جوامع که انقلاب‌های کشاورزی و صنعتی را به‌طور کامل تجربه کردند، مردم ایران بدون آنکه حتی روند انقلاب صنعتی را به انتها برسانند، ناگهان خود را در بحبوحه عصر دیجیتال یافتند؛ عصری که در امتداد آن غول‌های اینترنتی به دنیا آمدند و ظهورشان این نوید را می‌داد که دنیا در بسیاری از جنبه‌ها دستخوش تغییر خواهد شد و صدالبته که حوزه اقتصاد و کسب‌وکار هم از این قاعده مستثنا نبود.

اینترنت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بسترهای ارتباطی، نقش مهمی در زندگی ایفا می‌کند. پلتفرم‌هایی که بر بستر اینترنت قرار گرفته‌اند، نحوه معاشرت ما را تغییر داده‌اند و زندگی اجتماعی جدیدی را پایه‌ریزی کرده‌اند. حالا داده‌ها ارزش پیدا کرده‌اند و زمین و کارخانه جایگزین اطلاعات خام شده‌اند. می‌توان گفت که بعد از دو جنگ جهانی، اینترنت همان حلقه مفقوده‌ای است که جهان وسیع جغرافیایی را به دهکده تقلیل داده است. حالا اینترنت توانسته ما را به مدلی از همکاری‌های اقتصادی نزدیک‌تر کند و همراهی همگان را برای ساخت دنیای جدید به دست آورد. کتاب «اقتصاد اشتراکی» جنبه‌های متفاوت زیستن در این فضای تازه و تأثیر اقتصاد بر زندگی مردم را بررسی می‌کند.

عنوان اصلی کتابThe Sharing Economy: The End of Employment and the Rise of Crowd-based Capitalism Hardcover
نویسنده آرون سندراراجان
مترجمانرضا رادفر، مهدی دریایی
انتشارات راه پرداخت
سال انتشار۱۳۹۸

۲. بانک‌ تهیدستان: وام‌های کوچک، ابزار مبارزه با فقر جهانی


محمد یونس، برنده جایزه صلح نوبل، بنیان‌گذار و مدیرعامل بنیاد «بانک گرامین» است که در امور خیریه در بنگلادش فعالیت می‌کند. موفقیت چشمگیر بانک گرامین در بنگلادش، موجب شده که این بنیاد خیریه شعبه‌هایی در بیش از پنجاه کشور دنیا برپا کند. همچنین اکنون صدها مؤسسه خیریه در سرتاسر جهان، برای مدیریت فعالیت‌هایی که به پرداخت وام‌های خوداشتغالی مربوط می‌شود، از الگوی بانک گرامین استفاده می‌کنند. غلامعلی فرجادی، استاد اقتصاد توسعه در مقدمه چاپ فارسی کتاب «بانک‌ تهیدستان» نوشته است: «به نظر می‌رسد که ایجاد یک نهاد مالی مشابه بانک گرامین در ایران، در صورتی که از سوی بخش غیردولتی تأسیس شده و در عین حال ایجاد برخی اصلاحات در راستای سازگاری بیشتر با ویژگی‌های بومی ایران را در نظر بگیرد، می‌تواند اثرات مثبت ارزشمندی را در کاهش فقر بر جای گذارد.»

بخش عمده این کتاب به بیان خاطرات محمد یونس، درباره چگونگی متحول شدن زندگی‌اش برای کمک به فقیران اختصاص یافته که ذیل آن، نحوه پایه‌گذاری و رشد بانک گرامین و همین‌طور قواعدی را که در طرح‌ریزی این بنیاد خیریه به آن پایبند بوده است روایت می‌کند. این کتاب بلافاصله پس از انتشار راه خود را به رده پرفروش‌ترین کتاب‌های اقتصاد و مدیریت جهان باز کرد؛ به نحوی که طبق رتبه‌بندی «آمازون‌» پنجمین کتاب پرفروش دنیا در حوزه «توسعه اقتصادی» است. در کتاب «راه‌کار ۲» انتشارات راه پرداخت عنوان این کتاب این‌طور ذکر شده است: «بانکدار فقرا: وام‌دهی خرد و مبارزه با فقر جهانی.»

عنوان اصلی کتابBanker to the Poor
نویسندهمحمد یونس
مترجمانعلی بابایی، سهیل پورصادقی‌ حقیقت، علیرضا خیری و زهرا عنایتی
انتشاراتدنیای اقتصاد
سال انتشار۱۳۹۶

۳. کسب‌وکار اجتماعی: نوع جدیدی از سرمایه‌داری


کتاب «کسب‌وکار اجتماعی» درباره نوع جدیدی از سرمایه‌داری سخن گفته که دغدغه آن رفع نیازهای مبرم جامعه انسانی است. کسب‌وکار اجتماعی یک الگوی کارآفرینی است که اولین‌بار در سال ۲۰۰۶، توسط محمد یونس، اقتصاددان بنگلادشی و برنده جایزه صلح نوبل به کار گرفته شد. به عبارت دیگر یک کسب‌وکار اجتماعی ایجاد می‌شود تا یک یا چند مشکل اجتماعی نظیر فقر، اعتیاد، بیکاری، طلاق، کار کودکان، چالش‌های فرهنگی و معضلات محیط زیست را برطرف یا از بروز آنها پیشگیری کند.

این کسب‌وکار قرار نیست ضررده باشد. درواقع سود حاصل از فعالیت‌های آن برابر یا بیشتر از صفر است، اما این سود میان سهام‌داران تقسیم نمی‌شود. چنین الگویی از هر دو الگوی کسب‌وکارهای تجاری و رویکردهای خیریه‌ای متمایز است؛ زیرا برخلاف تعامل‌های تجاری که هدف اصلی آنها کسب سود اقتصادی حداکثری برای صاحبان سرمایه است، تحقق اهداف و دستاوردهای اجتماعی را پیگیری می‌کند و از طرف دیگر خلاف سازمان‌های خیریه که برای تداوم حیات خود، به کمک‌ها و هدایای دیگران وابسته‌اند، به لحاظ اقتصادی خودگردان است و باید از طریق تجارت (فروش محصولات یا خدمات) هزینه‌های خود را پوشش دهد.

عنوان اصلی کتابBuilding Social Business: The New Kind of Capitalism that Serves Humanity’s Most Pressing Needs Paperback
نویسندهمحمد یونس
مترجممهدی قربانی
انتشاراتانتشارات دانشگاه تهران
سال انتشار۱۴۰۱

۴. جهانی با سه صفر


رد پای محمد یونس در این کتاب هم قابل رؤیت است؛ مبدع تجارت اجتماعی و یکی از بنیان‌گذاران مفهوم اعتباردهی خرد که به دلیل نقش برجسته‌اش در کاهش فقر جهان جایزه نوبل گرفت و حالا از او به‌عنوان یکی از سرسخت‌ترین منتقدان اجتماعی یاد می‌شود؛ یونس باور دارد که زمان آن فرارسیده که بپذیریم موتور سرمایه‌داری از کار افتاده و تداوم آن فقط به نابرابری و بیکاری گسترده و تخریب محیط زیست دامن می‌زند. یونس باور دارد که مردم جهان به یک سیستم اقتصادی جدید نیاز دارند که نیروی محرک اقتصاد آن نوع‌دوستی باشد. آیا این عقیده یونس صرفاً یک آرمان‌گرایی خام است؟ خیر. در دهه گذشته، هزاران نفر از مردم جهان دیدگاه او را درباره شکل جدیدی از سرمایه‌داری پذیرفته‌اند و کسب‌وکارهای اجتماعی نوآورانه‌ای را راه‌اندازی کرده‌اند که به جای انباشت ثروت، برای پاسخ‌گویی به نیازهای انسان طراحی شده‌اند.

در کتاب «جهانی با سه صفر»، یونس تمدن جدیدی را توصیف می‌کند که در آن خبری از قربانی شدن سیاست‌های زیست‌محیطی به بهانه رفع فقر و توسعه صنعتی و اقتصادی نیست. فرسایش شدید خاک، کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی، آلودگی هوا در کلان‌شهرها و انقراض گونه‌های جانوری مختلف چند نمونه از این پیامدهای زیان‌بار هستند. یونس، در این کتاب از رؤیای بزرگ «جهانی با سه صفر» صحبت می‌کند؛ جهانی با فقر صفر، بیکاری صفر و کربن انباشته‌شده صفر.

یونس در این کتاب می‌کوشد برخلاف بسیاری از اقتصاددانان که در کلاس‌های درس و با نمودارهای گوناگون ریاضی، جلوه‌ای ساده از علم اقتصاد را بر پایه انتخاب‌ها و خواسته‌های فردی ارائه می‌کنند و باور دارند فقط با تکیه بر سود شخصی می‌توان اقتصاد توسعه‌یافته و مترقی را بنا نهاد، مسائل و راه‌حل‌ها را از زاویه دیگری نگاه کند و سیاست‌های اقتصادی انسانی‌تری را پیشنهاد دهد.

عنوان اصلی کتابA World of Three Zeros: The New Economics of Zero Poverty, Zero Unemployment, and Zero Net Carbon Emissions
نویسندهمحمد یونس
مترجممحمدهاشم غرقی
انتشاراتامین‌الضرب
سال انتشار۱۳۹۹

۵. کوچک زیبا است: اقتصاد با ابعاد انسانی


سیستم اقتصادی ما چگونه بر نحوه زندگی ما تأثیر می‌گذارد؟ ارنست فردریک شوماخر، استاد اقتصاد دانشگاه آکسفورد، مطالعه‌ای روشنگرانه درباره سیستم‌های اقتصادی جهان امروز و اهداف آنها ارائه می‌دهد و وضعیت افسارگسیخته مصرف‌گرایی در جامعه را به چالش می‌کشد. کتاب «کوچک زیباست» با ارسال پیامی به دنیای مدرن از یک مؤلفه انقلابی و در جهت پایداری اقتصاد جامعه‌محور و نه اقتصاد مبتنی بر منافع شرکت‌ها پرده برمی‌دارد؛ این کتاب با یادآوری اهمیت مردم و جامعه، ما را تشویق می‌کند که اقتصاد را از این زاویه ببینیم.

کتاب شامل مجموعه‌ای از مقالات است که در سال ۱۹۷۳ منتشر شده و عنوان «کوچک زیباست» برگرفته از اصلی است که شوماخر از استادش، لئوپولد کوهر یاد گرفته؛ توجه به فناوری‌های کوچک و سیاست‌های خرد، به جای رویکرد غالبی که می‌گوید «هر چیز بزرگ‌تر، بهتر است». برهم‌کنش عوامل محیطی، اجتماعی و اقتصادی مانند بحران انرژی در سال ۱۹۷۳ و رواج مفهوم جهانی شدن، باعث شد اندیشه‌های شوماخر در کتاب «کوچک زیباست» در طول دهه ۱۹۷۰ مخاطبان بیشتری جذب کند. در سال ۱۹۹۵، مجله ادبی تایمز، کتاب «کوچک زیباست» را در میان صد عنوان تأثیرگذار منتشرشده از زمان جنگ جهانی دوم قرار داد.

عنوان اصلی کتابSmall Is Beautiful: A Study of Economics As If People Mattered
نویسندهارنست اف شوماخر
مترجمعلی رامین
انتشاراتسروش
سال انتشار۱۳۹۲

۶. اقتصاد روایی: چگونه داستان‌های ویروسی رخدادهای بزرگ را می‌سازند؟


کتاب «اقتصاد روایی» که برای اقتصاددانان نظری و کاربردی دربردارنده رهیافت‌های فراوانی است، برای صاحبان کسب‌وکارها و کسانی که در بازارهای مختلف، از بورس گرفته تا طلا، ارز، مسکن و خودرو مشغول فعالیت‌اند نیز توشه بی‌بدیلی به حساب می‌آید. این کتاب چهار بخش دارد؛ نویسنده در بخش اول، مفاهیم پایه را با تکیه بر پژوهش‌هایی در حوزه‌های گوناگون همچون پزشکی و تاریخ توضیح می‌دهد و دو روایت بسیار آشنا را بازگو می‌کند: قصه بیت‌کوین و روایت منحنی لافر؛ در بخش دوم، فهرستی از گزاره‌ها منتشر می‌شود که می‌تواند در جهت‌دهی به افکار مخاطبان در حوزه اقتصادی و پیشگیری از بروز خطا در این افکار مؤثر باشد.

در بخش سوم، بررسی ۹ روایت ابدی در دستور کار قرار می‌گیرد که پیش‌تر توانایی‌شان در تأثیرگذاری بر تصمیمات اقتصادی مهم را ثابت کرده‌‌اند؛ مانند روایت‌هایی درباره اطمینان به دیگران، قناعت کردن یا نبود امنیت شغلی. بخش چهارم، نگاهی به آینده می‌اندازد و دیدگاه‌هایی را ارائه می‌کند مبنی بر اینکه در این برهه از تاریخ، روایات ما را به کدام سو می‌برند و چه نوع پژوهش‌هایی در آینده می‌توانند درک ما را از آنها بهبود بخشند. کتاب «اقتصاد روایی» از بهترین آثار اقتصادی سال ۲۰۱۹ به شمار می‌رود که منتقدان را به تحسین واداشت.

عنوان اصلی کتابNarrative Economics: How Stories Go Viral and Drive Major Economic Events
نویسندهرابرت جی. شیلر
مترجمسعید زرگریان
انتشاراتآموخته
سال انتشار۱۳۹۹

۷. اقتصاد گیگی


کتاب «اقتصاد گیگی» را بخوانید تا یاد بگیرید شغلتان را وادار کنید برای شما کار کند. دایان مولکای، نویسنده کتاب «اقتصاد گیگی»، ماهرانه عوامل بنیادین اقتصاد گیگ و همچنین طرز تفکر و رفتاری را که برای موفقیت در این دنیای بی‌باک از مشاغل متکی به افراد نیاز دارید پوشش داده است. تحقیقات او عادات سرسخت ما را درباره آنچه باعث چسبیدن افراد در عصر مدرن به مشاغل تمام‌وقت شده است، می‌شکافد و مخاطبان را با استراتژی‌هایی برای جمع‌آوری سبدی از مشاغل جانبی جایگزین، همراه با یک سبک زندگی هیجان‌انگیز، به فکر وامی‌دارد.

هدف این کتاب فقط آموزش اقتصاد گیگی نیست، بلکه به دنبال راهنمایی و توضیح کامل آن و دادن جعبه‌ ابزاری به شما برای موفقیت در آن است. تمامی فصل‌های کتاب حاوی تمرین‌های عملی است تا این مفاهیم را در زندگی‌تان به کار ببرید. فصل‌ها به‌صورت مجزا نوشته‌ شده‌اند تا بتوانید روی موضوعاتی که به آنها علاقه‌ دارید یا برایتان اهمیت بیشتری دارند، تمرکز کنید.

عنوان اصلی کتابThe Gig Economy: The Complete Guide to Getting Better Work, Taking More Time Off, and Financing the Life You Want
نویسندهدایان مولکای
مترجمانخلیل رضوی و سپهر اسکندری
انتشاراتکهکشان دانش
سال انتشار۱۳۹۸

۸. اقتصاد هوش مصنوعی: کار، ثروت و رفاه در عصر ربات


هرچه تب هوش مصنوعی در جهان و صنایع مختلف داغ‌تر می‌شود، امیدواری‌ها و به دنبال آن هراس‌هایی در میان آحاد جامعه تسری می‌یابد؛ نگرانی‌هایی از این جنس که وقتی در آینده قرار باشد ماشین‌های مجهز به هوش مصنوعی، با دقت و بهره‌وری مثال‌زدنی مشاغل و وظایف بشری را به عهده بگیرند و به نحوی احسن و سریع‌تر از پس کارها برآیند، آیا می‌توان ادعا کرد که در آن زمان حیات نوع بشر به پایان می‌رسد؟ موقعیت‌های شغلی به حداقل خواهند رسید و صاحبان شرکت‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ و غول‌پیکر ترجیح خواهند داد این نیروی ارزان و کم‌هزینه‌تر را جایگزین سرمایه انسانی کنند؟

کتاب «اقتصاد هوش مصنوعی: کار، ثروت و رفاه در عصر ربات» تلاش می‌کند به این قبیل پرسش‌های مهم اقتصادی حول محور ظهور هوش مصنوعی پاسخ دهد. توسعه و گسترش ماشین‌های هوشمند چه اثری بر مشاغل، دستمزدها و ساعات کاری ما خواهند گذاشت؟ سرمایه‌گذاری، نرخ سود و نابرابری را چگونه تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؟ راجر بوتل، اقتصاددان برجسته تلاش کرده است دانش خود در زمینه تاریخ، فناوری و اقتصاد کلان را به کار گیرد تا ببیند انقلاب صنعتی چهارم چگونه اقتصاد جهانی را دستخوش تغییر خواهد کرد.

عنوان اصلی کتابThe AI Economy: Work, Wealth and Welfare in the Age of the Robot
نویسندهراجر بوتل
مترجم
انتشاراتNicholas Brealey
سال انتشار۲۰۱۹

۹. اقتصاد ناهنجاری‌های پنهان اجتماعی


کتاب فریکونومیکس که در ایران با عنوان «اقتصاد ناهنجاری‌های پنهان اجتماعی» ترجمه شده است، درباره محرک‌ها و انگیزه‌های رفتاری ما حرف می‌زند. استیون دابنر و استیون لویت، نویسندگان کتاب، معتقدند برای اینکه بفهمیم جهان چطور کار می‌کند، باید به سراغ علم اقتصاد و اقتصاددان‌ها برویم. اقتصاددان‌ها بهتر از هرکسی می‌توانند بفهمند انگیزه ما از انجام دادن کارها چیست. درواقع، این کتاب انگیزه‌های پشت پدیده‌ها و رفتارها را به ما نشان می‌دهد. آنها باور دارند که صحبت کردن درباره محرک‌ها آن‌قدرها هم ساده نیست و برخی از آنها ممکن است نتایج ناخواسته‌ای به همراه داشته باشند.

در کتاب «اقتصاد ناهنجاری‌های پنهان اجتماعی» آمده است که همه ما از کودکی با محرک‌هایی که سعی در تغییر رفتار ما داشتند آشنا هستیم و این محرک‌ها حتی در بزرگسالی نیز در زندگی ما وجود داشته‌اند. در دوران مدرسه والدین ما بابت گرفتن نمره‌ای خوب یا انجام دادن تکالیفمان به ما جایزه می‌دادند. در دوران بزرگسالی نیز یک شرکت برای کارکنانش بابت رسیدن به عدد خاصی در نمودار فروش سالانه، پاداش‌های مخصوصی در نظر می‌گیرد، اما چیزی که باید بدانیم این است که تحت‌تأثیر قرار دادن افراد با استفاده از محرک‌ها، بسیار پیچیده‌تر از آن است که فکرش را می‌کنیم. محرک‌ها معمولاً در محیط‌هایی جواب می‌دهند که تغییرات کوچک‌اند، ولی تأثیرات بزرگی به همراه دارند و در شرایطی که با استفاده از یک محرک به دنبال تغییرات آنی باشید، شاید به نتیجه دلخواه نرسید.

عنوان اصلی کتاب Freakonomics: A Rogue Economist Explores the Hidden Side of Everything
نویسندگان استیون دابنر، استیون لویت
مترجمسعید مشیری
انتشاراتنشر نی
سال انتشار۱۴۰۱

۱۰. ثروتمندترین مرد بابل


محال است کمی دوروبر بساط‌های کتاب دستفروشان خیابان انقلاب تهران پرسه زده یا مقابل غرفه‌های کتابفروشی ایستگاه‌های مترو توقف کرده باشید، اما عنوان این کتاب به چشمتان نخورده باشد. کتاب «ثروتمندترین مرد بابل» اثر جورج سیموئل کلاسون، در سال ۱۹۲۷ منتشر شده است. این کتاب در ابتدا به‌صورت جزوه‌هایی در زمینه مدیریت مالی و موفقیت نوشته شده بود که بعدها جورج سیموئل کلاسون آنها را گردآوری و در قالب یک کتاب منتشر کرد. کتاب «ثروتمندترین مرد بابل» درباره شهر قدیمی بابل است که در روزگار قدیم، ثروتمندترین شهر جهان به شمار می‌رفت و شهرت و آوازه ثروتش در سراسر دنیا پیچیده بود. جورج سیموئل کلاسون حکایت‌های کاربردی و ماندگاری را که محدودیت زمانی و جغرافیایی ندارند، در کتاب مطرح کرده است تا خواننده با استفاده از تکنیک‌های ذکرشده به پیشرفت مالی دست یابد.

کتاب «ثروتمندترین مرد بابل» با راهکارهای ساده و عملی به افرادی که در پس‌انداز کردن، کسب‌وکار و قرض‌هایشان مشکل دارند، کمک می‌کند. این کتاب درواقع یک برنامه مدون و قابل اجرا است که هر فرد با هر سطح درآمد می‌تواند از آموزه‌های آن استفاده کند و به موفقیت اقتصادی که آرزویش را دارد، برسد. کتاب مذکور علاوه‌بر جلب توجه علاقه‌مندان به کتاب‌های موفقیت و اصول مالی، الهام‌بخش افرادی همچون «رابرت کیوساکی» و «دونالد ترامپ» نیز بوده است. «رابرت کیوساکی» سرمایه‌گذار و نویسنده کتاب‌های «پدر پولدار پدر فقیر» و «مدیریت مالی موفق» درباره نقل قول معروف از جورج سیموئل کلاسون، با این مضمون که «اول سهم خودتان را از درآمد خود بردارید» می‌گوید: «در پس این جمله پرورش مهارت‌هایی نظیر انضباط شخصی و مالی، صبر و شکیبایی و استقامت و پایداری نهفته است. مطالعه این کتاب و انجام مراحل عملیاتی آن به همه کسانی که دغدغه تأمین مالی آینده خود را دارند، توصیه می‌شود.»

کتاب «ثروتمندترین مرد بابل» بارها در ایران ترجمه شده و به تجدید چاپ رسیده و نسخه‌های متعددی از ترجمه آن در بازار موجود است.

عنوان اصلی کتابThe Richest Man in Babylon
نویسندهجورج سیموئل کلاسون
مترجمژیلا نظریان
انتشاراتنشر هورمزد
سال انتشار۱۳۹۳

۱۱. راه بردگی: دفاع از دموکراسی و اقتصاد بازار


«فریدریش فون هایک» یکی از نمایندگان برجسته مکتب اتریش است که در حمایت از بازار آزاد و انتقاد از سوسیالیسم آثار و نوشته‌های ماندگاری از خود بر جای گذاشته است. «راه بردگی» عنوان یکی از کتاب‌های هایک است که در سال ۱۹۴۴ خلق شده است. او در این کتاب ضمن تأکید بر اهمیت آزادی انسان و نظم بازار و اثرگذاری آن بر رشد تمدن بشری، نسبت به رشد سوسیالیسم در غرب هشدار می‌دهد و سعی می‌کند نشان دهد که گرایش به سوسیالیسم ممکن است تمام دستاوردهای تمدن بشری را به باد بسپارد و به توتالیتاریسم منتهی شود.

میلتون فریدمن در سال ۱۹۹۴ در مقدمه پنجاهمین سال انتشار کتاب «راه بردگی»، می‌نویسد که پیام کتاب به وضعیت فعلی ایالات متحده نزدیک‌‌تر از زمان انتشار کتاب در پنجاه سال قبل است. هایک، یکی از مهم‌ترین اندیشمندان قرن بیستم، اعتقاد دارد که تمام دستاوردهای تمدن جدید حاصل آزادی است و باید با تمام توان و هر روزه از آزادی دفاع کرد. او در این کتاب توضیح می‌دهد چطور حکومت‌های سوسیالیست به یک حکومت تمامیت‌خواه تبدیل می‌شوند. این کتاب درباره تمامیت‌خواهی‌های بعد از جنگ جهانی دوم صحبت می‌کند و به این نکته می‌پردازد که چطور برنامه‌ریزی اجتماعی باعث سلب آزادی، فردیت و دموکراسی می‌شود.

عنوان اصلی کتابThe Road to Serfdom
نویسندهفریدریش فون هایک
مترجمانحمید پاداش و فریدون تفضلی
انتشاراتنگاه معاصر
سال انتشار۱۳۹۲

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.