عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

معرفی ۲۱ شرکت لندتکی فعال در کشور که به دنبال افزایش قدرت خرید مردم هستند

ارائه‌دهندگان وام و اعتبار نوآورانه

عصر تراکنش ۸۵ / لندتک‌ها کسب‌وکارهای فین‌تکی هستند که وام و اعتبار مبتنی بر فناوری ارائه می‌دهند و این وام و اعتبارها به‌صورت فردی یا سازمانی در اختیار مردم قرار می‌گیرند. لندتک‌ها در یکی دو سال اخیر رشد و توسعه زیادی را تجربه کرده‌اند و این‌طور به نظر می‌رسد که با توجه به اقتصاد تورمی حاکم بر ایران، راهکاری برای افزایش قدرت خرید مردم و کمک به آنها برای برطرف کردن نیازهای روزمره‌شان هستند. با توجه به اهمیتی که توسعه لندتک‌ها در کشور دارند، بر آن شدیم تا ۲۱ شرکت لندتکی فعال در کشور را معرفی کنیم. ماهنامه عصر تراکنش قبل‌تر در پنجاه‌ونهمین شماره‌ خود، دوازده شرکت لندتکی را معرفی کرده بود و فهرست پیش روی شما به‌روز‌شده آن گزارش است. در ادامه مروری بر مشخصات، ویژگی‌ها و خدمات بیست‌ویک لندتک فعال در کشور خواهیم داشت.


آپسان


شرکت آسان پرداز توسن (آپسان) در مهرماه ۱۳۹۸ با همکاری دو شرکت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین (توسن) و شرکت آسان پرداخت پرشین (آپ) تأسیس شد. هدف آپسان، ایجاد زیرساخت یکپارچه مناسب جهت ارائه انواع خدمات هوشمند مبتنی بر اعتبار و ایجاد بستر مناسب مصرف اعتبار در قالب عقد قرارداد با پذیرندگان خرد و کلان است. آپسان همچنین با هدف تکریم کارکنان سازمان‌ها و شرکت‌های زیر مجموعه آنها در نظر دارد تا با اعطاء اعتبار در قالب سامانه جامع اعتبار تالی نقش موثری در افزایش توان خرید و تامین سبد کالای خانوار ایفا کند.

اعتبار تالی به همه افراد حقیقی که ثبت‌نام کرده و مراحل اعتبارسنجی را طی کنند، تعلق می‌گیرد. همچنین تمام سازمان‌ها می‌توانند اعتبار تالی را برای پرسنل خود درخواست داده و از این راه، سبب افزایش رفاه همکاران خود شوند. تالی با بیش از هزار فروشگاه حضوری، صد فروشگاه آنلاین و شش فروشگاه زنجیره‌ای با بیش از ۱۶۰۰ شعبه همکاری می‌کند، بنابراین کاربران می‌توانند پس از دریافت اعتبار، کالای مورد نیاز خود را به صورت حضوری یا آنلاین تهیه کنند و مبلغ آن را تا پنجم ماه بعد پرداخت کنند.


ازکی‌وام


ازکی‌وام فعالیتش را از سال ۱۳۹۹ آغاز کرد. این مجموعه به پشتوانه برند ازکی و گروه سرمایه‌گذاری مکس به‌عنوان کسب‌وکار فعال حوزه‌ لندتک تلاش می‌کند با هدف دسترسی آسان به منابع مالی، ارتباط مؤثری را بین شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران و مردم فراهم کند. ازکی‌وام، همکاری خود را با لیزینگ‌های مطرح ازجمله حکمت، پایا، رایا و آشنا شروع کرد و هم‌زمان با همکاری پست‌بانک در اعتبار سازمانی و بلوبانک به فعالیت خود ادامه داد. این مجموعه در راستای افزایش بهره‌وری صنعت لندتک اقدام به تولید محصولات متنوع مالی برای گروه‌های مختلف سنی، شغلی و درآمدی کرده است.

برخی از این محصولات عبارت‌اند از: اعتبار شخصی، اعتبار سازمانی، اعتبار خرید بیمه اقساطی، سرویس بازگشت پول در خرید نقد، ارائه زیرساخت فروش اقساطی کالا و خدمات به سازمان‌های متقاضی و سرویس جمع‌آوری اقساط. یکی از مهم‌ترین خدمات ازکی‌وام، ارائه اعتبار خرید کالا است که به مردم این امکان را می‌دهد تا کالاها و خدمات مورد نیازشان را به‌صورت اقساطی خریداری کنند. ازکی‌وام با ارائه زیرساخت فروش اقساطی به سازمان‌ها، این امکان را فراهم کرده که سازمان‌ها کالاها و خدمات خود را به‌صورت اقساطی به مشتریانشان عرضه کنند که این امکان، جذب بیشتر مشتریان و افزایش فروش سازمان‌ها را در پی داشته است.


اسنپ‌پی


اسنپ‌پی یکی از ارائه‌دهندگان سرویس BNPL در ایران است که از سال ۱۳۹۹ با هدف ایجاد فراگیری مالی آغاز به کار کرده است. اسنپ‌پی سه نوع اعتبار به کاربرانش ارائه می‌دهد؛ اعتبار ماهانه، اعتبار اقساطی و اعتبار بانکی. «اسنپ‌بیمه»، «پرداخت مستقیم» و «خرید حضوری با استفاده از اعتبارهای اسنپ‌پی» از دیگر خدمات این شرکت است. اعتبار ماهانه به کاربران این امکان را می‌دهد تا در طول ماه از خدمات مختلف حمل‌ونقل، خریدهای سوپرمارکتی، خرید غذا و همچنین مراقبت‌های پزشکی استفاده کنند و هزینه‌ آن را در انتهای ماه بپردازند. کاربران با استفاده از اعتبار اقساطی اسنپ‌پی که از سال ۱۴۰۱ فعال شده، می‌توانند خریدهای خود را انجام دهند و هزینه آن را در چهار قسط، بدون پرداخت سود و کارمزد بپردازند. همچنین به‌تازگی (تابستان ۱۴۰۳) سرویس اعتبار بانکی به خدمات اسنپ‌پی اضافه شده و کاربران می‌توانند تا سقف پنجاه میلیون تومان،‌ بدون تشریفات بانکی و فقط با ارائه‌ یک چک ضمانت از این تسهیلات برخوردار شوند.

هم‌اکنون کف اعتبار اقساطی اسنپ‌پی دو میلیون تومان و سقف آن برای کاربران عادی بیست میلیون تومان و برای کاربران کسب‌وکاری پنجاه میلیون تومان است. اعتبار ماهانه نیز برای کاربران مختلف متفاوت بوده و از سیصد هزار تومان تا پنج میلیون تومان را شامل می‌شود. طبق گفته مدیران اسنپ‌پی، این شرکت تاکنون برای بیش از دوازده میلیون کاربر از کاربران سوپراپلیکیشن اسنپ فعال شده است. اعتبار اقساطی اسنپ‌پی در سال ۱۴۰۲ رشدی یازده‌برابری کرده است. همچنین، در سال ۱۴۰۲ رکورد استفاده از سرویس اعتبار اقساطی اسنپ‌پی در یک روز با ۱۰۲.۴۸۶ سفارش رقم خورد. همه سرویس‌های اعتباری در اسنپ‌پی به‌جز سرویس اعتبار بانکی،‌ بدون نیاز به ضامن و همچنین بدون دریافت کارمزد ارائه می‌شود. برای فعال‌سازی اعتبار اسنپ‌پی، به هیچ وثیقه و ضامنی نیاز نیست و تخصیص آن صرفاً مبتنی بر اعتبار کاربران نزد اسنپ‌پی است. اعتبار اسنپ‌پی بدون هیچ تشریفاتی، به‌صورت آنی و غیرحضوری در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و بلافاصله قابل استفاده است.


اعتبارینو


اعتبارینو یک پلتفرم دانش‌بنیان در اکوسیستم لندتک است که حلقه‌های زنجیره ارزش در حوزه خرید اعتباری شامل شبکه خریداران، فروشندگان کالا و عرضه‌کنندگان خدمات و تأمین‌کنندگان مالی را به یکدیگر متصل و ضمن ایجاد ارزش برای هریک از ذی‌نفعان، تجربه جدید و متمایزی برای کاربران خود ایجاد می‌کند. راهکار اعتبارینو در حوزه خدمات مالی شامل سرویس‌های پرداخت، تسهیل اعطای اعتبار و تسهیلات و بازگشت وجه است. پلتفرم اعتبارینو سرویس متفاوتی از خرید و پرداخت را در قالب دروازه یکپارچه پرداخت برای کاربران فراهم کرده است. در پلتفرم اعتبارینو علاوه‌بر وجود گزینه‌های مختلف برای انتخاب کالا و خدمات، در انتخاب تأمین‌کننده مالی نیز حق انتخاب وجود دارد و می‌توان گزینه مطلوب خود را از میان تأمین‌کنندگان مالی اعتبارینو انتخاب و اعتبار درخواستی را دریافت کرد.

به گفته مدیران این مجموعه، اولین شریک تجاری در تأمین‌کنندگان مالی اعتبارینو، بانک اقتصاد نوین بوده است. اضافه شدن تأمین‌کنندگان مالی دیگر به سبد شرکای تجاری در دستور کار اعتبارینو است. امکان دریافت اعتبار خرید تا سقف یک میلیارد ریال و شرایط بازپرداخت تسهیلات سه تا ۲۴ماهه براساس میزان اعتبار مصرفی برای کاربران اعتبارینو فراهم است. از این منظر هیچ محدودیتی در زمان استفاده و تعداد تراکنش وجود ندارد و در فرایند خرید اعتباری، خریدهای انجام‌شده ماهانه کاربران در پایان ماه، تجمیع و در صورت‌حساب به آنان اعلام می‌شود. در فرایند اعتبار در نقطه فروش، کاربر می‌تواند برای خرید کالا یا خدمات، تسهیلات مورد نیاز خود را دریافت کند.


اقساط‌مارکت


اقساط‌مارکت دوازده سال پیش در ابتدای دهه ۱۳۹۰ با توجه به نیاز کسب‌وکارهایی که هیئت‌مؤسس آن بودند ایجاد شد؛‌ کسب‌وکارهایی که فروش نقدی آنها کاهش پیدا کرده بود و به دنبال راهی بودند که بتوانند کالا و خدمات خود را به‌صورت اقساطی و با ریسک پایین بفروشند. درنتیجه اقساط‌مارکت با ایجاد مراکز بزرگ پانصدمتری و قرار دادن بازنشستگان به‌عنوان جامعه هدف، کار خود را آغاز کرد و به یک شرکت تعاونی به نام «رفاه بازنشستگان میهن» تبدیل شد؛ شرکتی که در سال ۱۳۹۸ به‌عنوان تعاونی نمونه کشور انتخاب شد. این شرکت بعد از استقبال سازمان‌ها و بازنشستگان، اولین فروشگاه زنجیره‌ای قسطی‌فروشی کشور را به نام فروشگاه‌های زنجیره‌ای اقساط‌مارکت ایجاد کرد. اقساط‌مارکت در سال‌های گذشته تجربه‌های بسیاری در حوزه BNPL به دست آورده و در کنار توسعه فضاهای فیزیکی‌اش در سال ۱۴۰۳ آماده شروع فاز چهارم توسعه‌اش در حوزه فروش اینترنتی شده است.

فروش اقساطی تمام کالاها و خدمات از قبیل لوازم خانگی، کالای دیجیتال، فرش، مبلمان، طلا و زیورآلات و… در دستور کار این شرکت قرار دارد و بازنشستگان و سازمان‌های طرف قرارداد با آن می‌توانند فقط در هشت دقیقه تسهیلاتی را که می‌خواهند بدون چک، ضامن و سفته دریافت کنند. اقساط‌مارکت بیش از صد هزار کاربر دارد و مبلغ کل اعتبارش به بیش از هفتصد میلیارد تومان می‌رسد. با توجه به اینکه اقساط‌مارکت در حوزه تأمین کالا و فروش اقساطی فعالیت می‌‌کند، BNPL محسوب می‌شود و فقط مجاز است به مشتریان B2C ارائه خدمت کند.


الوقسطی


الوقسطی مرجع خرید قسطی کالا، فعالیت خود را از تابستان سال ۱۴۰۱ با نام حقوقی کیان مبتکر فردا آغاز کرد. رسالت اصلی الوقسطی تسهیل فرایند خرید اقساطی کالا برای مشتریانش در سراسر ایران است. این پلتفرم خرید قسطی کالا، امکان خرید انواع کالای دیجیتال (گوشی موبایل، لپ‌تاپ، دوربین، کنسول بازی، ماشین‌های اداری و…)، لوازم خانگی (یخچال، کولرگازی، تلویزیون، لباسشویی و…)، وسایل نقلیه (موتورسیکلت، دوچرخه و…)، آلات موسیقی و تجهیزات پزشکی را به‌صورت اقساطی برای مشتریان فراهم می‌کند. هم‌اکنون الوقسطی با بیش از ۲۱.۰۰۰ مشتری، بیش از ۱.۲۰۰ محصول متفاوت و بهره‌مندی از اکثر برندهای مطرح بازار و با تیمی هفتادنفری از متخصصان حوزه‌های مختلف توانسته سهم قابل توجهی از بازار فروش کالای اقساطی را به خود اختصاص دهد.


ایوام


ایوام یک پلتفرم اعتباری در حوزه آموزش، سلامت، زیبایی و درمان است که فعالیت خود را از سال ۱۴۰۲ شروع کرده و حدود یک سال است که در حال فعالیت است. ایوام به توانمندسازی کاربرانش در حوزه سلامت و آموزش باور دارد و با ارائه خدمات جامع، از مشاوره و آموزش گرفته تا تأمین تجهیزات پزشکی و خدمات درمانی در کنار کاربرانش است. از خدمات اصلی ایوام می‌توان به مشاوره در حوزه سلامت و آموزش، ارائه تسهیلات برای خدمات درمانی، تجهیزات پزشکی و دوره‌های آموزشی و دسترسی به شبکه گسترده‌ای از تأمین‌کنندگان در حوزه سلامت و آموزش اشاره کرد. ایوام با همکاری با مراکز درمانی و آموزشی، طیف گسترده‌ای از خدمات و محصولات را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد؛ از دوره‌های آموزشی آنلاین و حضوری گرفته تا تجهیزات پزشکی باکیفیت و خدمات پس از فروش.


باجت


سیمرغ تجارت با هدف ارائه راهکارهای نوین بانکی با محوریت کانال‌های دیجیتال و پرداخت‌های خرد، فعالیت خود را از سال ۱۳۹۱ آغاز کرد. با تبیین نقش و جایگاهی نوین و تولد دوباره سیمرغ تجارت در سال ۱۴۰۱، این شرکت اکنون به‌عنوان بازوی ایجاد خدمات نوین مالی برای بانک تجارت به ارائه خدمات اختصاصی، نوآورانه و تحول‌آفرین در صنعت بانکداری کشور می‌پردازد. سیمرغ تجارت محصولات و راهکار‌های نوآورانه‌ای را در حوزه بانکداری خرد و دیجیتال طراحی کرده و توسعه می‌دهد. این شرکت ضمن توسعه سرویس‌های متنوع نوین، محصولاتی همچون اپلیکیشن باجت را نیز خلق کرده است. باجت علاوه‌بر خدمات پایه بانکی و مالی، خدمات نوینی همچون اعتبار ماهانه خرید BNPL، وام ازدواج آنلاین، وام صد میلیون تومانی و اعتبار خرید کالا (کالانو) را در اختیار کاربران قرار داده است.

اپلیکیشن باجت، کانال دیجیتال بانک تجارت است که با تمرکز بر خدمات اعتباری و تسهیلاتی، خدمات دیجیتال این بانک را ارائه می‌دهد. تمام خدمات اپلیکیشن باجت به‌صورت آنلاین و غیرحضوری در اختیار عموم کاربران قرار دارد. باجت با هدف افزایش قدرت خرید مشتریان، اعتبار خرید ماهانه BNPL را ارائه می‌کند. به این ترتیب، کاربران می‌توانند به‌صورت ماهانه، کالاها و خدمات لازم را از فروشگاه‌های آنلاین و حضوری طرف قرارداد بخرند و ماه بعد، هزینه آن را در باجت پرداخت کنند. این اعتبار به دو شکل شخصی و سازمانی قابل دریافت است. تاکنون در بخش BNPL سازمانی به ۱۷۶.۰۰۰ نفر و در BNPL شخصی به شش هزار نفر، اعتبار خرید ماهانه تخصیص یافته است.


تارا


شرکت توسعه تجارت و فناوری تارا با پشتوانه پنجاه سال فعالیت و تجربه اقتصادی و توسعه کسب‌وکاری گروه صنعتی گلرنگ در سال ۱۳۹۹ تأسیس شد. تارا یکی از شرکت‌های لندتکی فعال در حوزه اعتبار در بازار ایران است که به ارائه راهکارهای دیجیتال برای بهبود تجربه مردم از خدمات مالی می‌پردازد. فعالیت جدی این شرکت از سال ۱۴۰۰ آغاز شد و هم‌اکنون نرم‌افزاری کاربردی با سرویس‌هایی نظیر اعتبار سازمانی، بن‌های رفاهی، کارت هدیه، اعتبار خرد،‌ کیف پول الکترونیکی با قابلیت برگشت ۳درصد و وام فوری دارد. اعتبار سازمانی تارا به این صورت است که نیاز به مساعده را در سازمان‌ها برطرف می‌کند و بدون اینکه از کارکنان سازمان‌ها سود، ضامن و چک بخواهد، قدرت خرید آنها را افزایش می‌دهد. تارا با داشتن مشتریانی از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های دولتی و خصوصی، از بانک ملی ایران گرفته تا شرکت ملی نفت، موفق به ارائه این سرویس شده است.

کاربران نرم‌افزار تارا طی یک فرایند ساده و سریع احراز هویت می‌شوند و در کمتر از بیست دقیقه بدون چک و ضامن تا سقف پنج میلیون تومان اعتبار خرد دریافت می‌کنند که قابل استفاده در شبکه بزرگ فروشگاهی تارا است. این افراد درنهایت مبلغ خرید خود را بدون سود و کارمزد و در دو قسط بازمی‌گردانند. تارا با ارائه بن‌کارت رفاهی الکترونیکی، بدون درگیر کردن افراد در فرایندهای وقت‌گیر و پیچیده، به شکل آنی بن‌هایی را برای کارمندان سازمان‌ها صادر می‌کند که قابلیت استفاده در شبکه فروشگاهی تارا را دارند. تارا در راستای شعار «تارا؛ یک دوستی بااعتبار» تلاش کرده سرویس کیف پول بازگشت نقدی را با کاربری بازگشت ۳درصد وجه از هر خرید برای عموم کاربران فراهم کند.

در این سرویس، کاربر بدون نیاز به هیچ مدرکی و فقط با نصب نرم‌افزار می‌تواند از فروشگاه‌های طرف قرارداد تارا خرید کند و ۳درصد از مبلغ خرید را به شکل نقدی پس بگیرد. نقطه قوت تارا شبکه بزرگ فروشندگان طرف قرارداد با آن است که توانسته با هشت هزار فروشگاه در دسته‌بندی‌های متنوع و پراکندگی در سراسر کشور، نیاز خرید کاربرانش را چه به‌صورت آنلاین، چه به‌صورت حضوری برطرف کند. این شرکت به‌تازگی سیستم وام‌دهی B2C خود، به نام وام فوری را فعال کرده و کاربران می‌توانند تا سقف صد میلیون تومان وام بدون ضامن با کمترین سود و کارمزد بگیرند. برای دریافت این وام ارائه یک برگ چک صیادی از سوی کاربر کافی است.


جی‌اس‌ام پی


جی‌اس‌ام پی بازوی فناوری‌های مالی همراه‌تل و فین‌تک تخصصی صنعت موبایل و لوازم جانبی است که فعالیت خود را از سال ۱۴۰۲ در هلدینگ همراه‌تل (یکی از واردکنندگان تلفن همراه کشور) آغاز کرده است. جی‌اس‌ام پی می‌کوشد با ارائه خدمات و سرویس‌های مرتبط با فین‌تک، لندتک و پرداخت، تجربه خرید موبایل را برای کاربر نهایی مطلوب‌تر کند و از طرفی با ارائه زیرساخت‌های تخصصی این حوزه، مراودات و تبادلات مالی لایه عمده‌فروشی و خرده‌فروشی را بهبود بخشد. هم‌اکنون، سرویس تأمین مالی B2B این شرکت به بیش از هفت هزار فروشنده موبایل خدمات ارائه می‌دهد. تسهیلات خرید به کاربر نهایی، برای خرید از شبکه پانزده هزار فروشگاهی فروشندگان همراه‌تل نیز اخیراً عملیاتی شده است.


دارا


دارا در سال ۱۳۹۷ با تمرکز بر حوزه تأمین مالی سمت مصرف‌کننده، به‌عنوان کسب‌وکاری لندتکی آغاز به کار کرد. داراکارت راهکار مالی نوآورانه این شرکت است که خدمات BNPL ارائه می‌دهد. افراد با استفاده از این محصول می‌توانند هزینه خریدشان را تا سی روز بعد یا در سه مرحله به‌صورت اقساطی پرداخت کنند. این محصول به افراد و سازمان‌ها با سقف اعتبار تخصیصی پنجاه میلیون تومان ارائه می‌شود. افراد می‌توانند با ارائه تضامینی از قبیل چک، سفته الکترونیک یا کد معرف، داراکارت خود را با میزان اعتبار مشخص دریافت کنند. سازمان‌ها نیز می‌توانند پس از عقد قرارداد با شرکت، اعتبار مشخص‌شده‌ای را به کارکنان خود اختصاص دهند.

دارا یک موبایل‌کارت نیز دارد که به کاربران این امکان را می‌دهد که علاوه‌بر خرید از طریق کیوآرکد، تراکنش‌های خریدهایشان را هم به‌راحتی مدیریت کنند و از تنوع مدل‌های بازپرداخت این محصول بهره ببرند. دارا ارزش پیشنهادی خود به شبکه پذیرندگی را افزایش مبلغ خرید کاربر در هر بار مراجعه و افزایش نرخ بازگشت کاربران می‌داند. بنا بر گفته‌های مدیران دارا، عملکرد یک سال گذشته شرکت حاکی از آن است که کاربران به‌صورت میانگین در هر خرید نهصد هزار تومان از اعتبار خود هزینه کرده‌اند. این در حالی است که میانگین مبلغ تخصیصی به هر کاربر حدود سه میلیون بوده است. در رابطه با تکرار خرید نیز ۷۷درصد از کاربران فعال در یک سال گذشته بیش از یک بار خرید کرده‌اند و به‌طور متوسط ۵.۷ بار از شبکه پذیرندگی دارا استفاده کرده‌اند.


دیجی‌پی


دیجی‌پی در سال ۱۳۹۷ متولد شد تا با ارائه راهکارهای هوشمند فین‌تکی، دیگر اعتبار آدم‌ها فقط به موجودی حساب بانکی‌شان گره نخورد و برای انجام کارهای ساده‌ و روزمره مالی در هزارتوی کاغذبازی‌های سنتی بانک‌ها گم نشوند. دیجی‌پی تلاش می‌کند فرصت‌های مالی مانند دریافت وام را در کمترین زمان‌ و به شکل عادلانه دردسترس عموم جامعه قرار دهد. با همین هدف، دیجی‌پی در سال ۱۴۰۲ توانست ۷.۵ هزار میلیارد تومان اعتبار خرید به کاربرانش تخصیص دهد. سهم مناطق محروم کشور از دریافت سرویس‌های اعتباری دیجی‌پی دوبرابر مناطق برخوردار بوده است که نشان‌دهنده‌ حرکت درست آن در مسیر دموکرات کردن منابع و خدمات مالی است.

با راهکارهای هوشمند دیجی‌پی می‌توان ظرف یک تا پنج روز کاری، بدون ضامن و سپرده‌گذاری و در برخی از طرح‌ها حتی بدون چک، از ۱۰ تا صد میلیون تومان وام و اعتبار گرفت و از بیش از صد فروشگاه آنلاین و حضوری با بیش از دوازده میلیون تنوع کالایی قسطی خرید کرد. دیجی‌پی در ابتدای سال ۱۴۰۱ سرویس خرید اعتباری سازمانی را نیز به فهرست خدمات خود اضافه کرد. جامعه‌ هفتاد هزار نفری کارکنان گروه صنعتی ایران‌خودرو ازجمله کاربرانی بودند که در سال ۱۴۰۱ برای اولین بار، استفاده از این خدمات را تجربه کردند. به‌علاوه، دیجی‌پی اعتبارهایی مناسب تأمین‌کنندگان و فروشندگان دیجی‌کالا، تحت عنوان «تأمین مالی زنجیره تأمین» یا SCF ارائه می‌دهد. این اعتبار به تأمین‌کنندگان کمک می‌کند در زمان مناسب به سرمایه مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. مضاف‌بر خدمات اعتباری و امکان انجام تراکنش‌های مالی، دیجی‌‌پی در حوزه‌ فناوری‌های بیمه، مدیریت ثروت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری هم فعالیت می‌کند.


زرین‌لند


زرین‌لند یکی از کسب‌وکارهای لندتکی فعال در کشور است که از سال ۱۳۹۸ آغاز به کار کرده است. این شرکت خدمات خود را به‌صورت B2C ارائه می‌دهد و همکار بانک آینده است. سقف وام‌های این شرکت پنجاه میلیون تومان است و برای خرید از پذیرندگان طرف قرارداد با زرین‌پال طراحی شده است. زرین‌لندکارت نیز امکان خرید اقساطی از تمام درگاه‌های زرین‌پالی و دیگر پایانه‌های فروشگاهی فیزیکی و آنلاین را فراهم می‌کند. خدمات BNPL آن نیز به‌زودی با نام تجاری زرین‌پی وارد بازار می‌شود.


قسطا


داستان قسطا از تابستان سال ۱۳۹۷ شروع شد؛ وقتی که بنیان‌گذاران قسطا ایده تأسیس یک شرکت لندتکی با خدماتی متمایز را در سر می‌پروراندند. زمانی که آنها روی ایده خود کار می‌کردند، یکی، دو شرکت دیگر به این عرصه وارد شده بودند، اما به گفته مدیران این مجموعه، آنچه قسطا را از آنها متمایز می‌کرد، محور قرار دادن ایده انتخاب بی‌نهایت مشتری بود. شرکت‌های دیگر، همواره انتخاب مشتریان خود را برای استفاده از خدمات خرید اقساطی، به تأمین‌کنندگان طرف قراردادشان محدود می‌کردند، اما قسطا از همان روز اول دست مشتری را برای انتخاب فروشنده باز می‌گذاشت. این رویکرد، نه‌تنها قدرت انتخاب مشتریان را افزایش می‌داد، بلکه زمینه صرفه‌جویی اقتصادی را نیز برای آنها فراهم می‌کرد. درواقع مشتریان، با جست‌وجو در بازار می‌توانستند تأمین‌کننده کالا با بهترین قیمت را پیدا کنند.

اتخاذ این رویکرد اگرچه حاشیه سود قسطا را کاهش داده، اما با افزایش چالاکی در ارائه خدمات، رضایت هرچه بیشتر مشتریان را فراهم آورده است. قسطا با گسترش شبکه فروشگاه‌های طرف قرارداد، این امکان را برای مشتریان فراهم کرده که در صورت خرید از این شبکه فروشگاهی، هدایای نقدی در قالب بازگشت وجه نقد دریافت کنند. تمرکز قسطا در سال‌های فعالیتش بر حوزه B2C بوده و از مهم‌ترین مزایای قسطا در قیاس با سایر شرکت‌های لندتکی، پوشش طیف گسترده‌تری از مشتریان با رتبه‌های اعتباری مختلف و شخصی‌سازی کردن تضامین برای آنها است.

هم‌اکنون صفر تا صد ارائه خدمات خرید اقساطی در قسطا در یک روز کاری صورت می‌گیرد و متقاضیان پس از عبور از فیلتر اعتبارسنجی داخلی قسطا، از خدمات خرید اقساطی آن بهره‌مند می‌شوند. تمام فرایندها ازجمله احراز هویت و اعتبارسنجی، صدور تضامین و امضای قراردادها به‌صورت کاملاً آنلاین در قسطا انجام می‌شود. سرویس BNPL آن نیز در مرحله آزمایشی قرار دارد و هم‌اکنون برای مشتریان خوش‌حساب دردسترس قرار گرفته است. مهم‌ترین اهداف قسطا در سال جاری توسعه شبکه فروشگاهی، توسعه سرویس BNPL با حفظ مزیت آزادی در انتخاب برای مشتریان و تنوع‌بخشی به تأمین‌کنندگان مالی است.


قسطی‌کارت


شرکت تسهیل‌پردازان آریانا زرین با مشارکت دو شرکت فضای ارتباطات آریانا و همراه‌پرداز زرین (زرین‌پال) به منظور گسترش و تسهیل فروش اقساطی در سطح کشور در سال ۱۳۹۹ تأسیس شد و محصول قسطی‌کارت را ارائه داد. این شرکت کارت‌های خرید اقساطی خود را با هدف فراهم کردن شرایط ساده خرید و ایجاد رضایت در افراد، با توجه به مدل نیاز سازمان‌ها طراحی می‌کند. بنا بر گفته‌های مدیران این شرکت، هدف اصلی آنها ایجاد عدالت اجتماعی در دسترسی آسان همه اقشار به کالاها و خدمات مورد نیازشان است. این شرکت تا امروز توانسته با عقد قرارداد با سازمان‌های مختلف و صدور بیش از دو هزار کارت با بازپرداخت قسطی تا سقف پنجاه میلیون در راستای هدفی که دارد، قدم بردارد.


کیپا


کیپا در سال ۱۳۹۷ با ارائه خدمات پرداخت اعتباری در حوزه دندان‌پزشکی شروع به فعالیت کرد، اما با گسترش فعالیت‌هایش در صنعت لندتک حوزه‌های متنوع دیگری هم به شبکه پذیرندگی‌اش اضافه شد، ازجمله: خدمات پزشکی و سلامت، گردشگری، زیبایی و آرایشی، مد و پوشاک، بیمه، کالاهای تندمصرف، کالای دیجیتال، خانه و آشپزخانه، مبلمان و سرویس خواب و فرش، آموزشی و لوازم‌خانگی. به کمک شبکه پذیرندگی کیپا با بیش از چهارده هزار نقطه فروش همچون فروشگاه‌های زنجیره‌ای هایپراستار، هفت، جانبو، هایپرفمیلی، بیمه‌های رازی و ملت، خرید اقساطی برای مخاطب به یک تجربه آسان تبدیل شده است. خلق سبک زندگی اعتباری، از اهداف مهم کیپا در جریان فعالیت این لندتک است.

ازجمله فعالیت‌های کیپا می‌توان به ثبت قرارداد با چهار بانک بزرگ کشور و ثبت بیش از هفت میلیون تراکنش اشاره کرد. همچنین بیش از پنجاه سازمان بزرگ کشور مانند وزارت آموزش‌وپرورش، سازمان تأمین اجتماعی، بانک مهر ایران، رایتل، بانک دی و بانک رفاه کارگران از خدمات کیپا استفاده می‌کنند. هدف بزرگ تیم کیپا برای سال جاری تبدیل‌ شدن به یک هلدینگ مالی بین‌المللی است تا کیف پول‌های اعتباری کیپا در تمام کشورها قابل ‌استفاده باشد. درنهایت چشم‌انداز کیپا ایجاد یک سبک زندگی بر مبنای اعتبار برای ایرانیان است و تمام اقدامات خود را بر مبنای این چشم‌انداز تدوین کرده است.


لندو


لندو همان ایران‌رنتر سابق است، با بیش از هفت سال سابقه فعالیت. این مجموعه پس از ری‌برندینگ و تغییر نام به «لندو» در سال ۱۳۹۹، با تمرکز بیشتری به ارائه خدمات خرید اقساطی پرداخته است. لندو یکی از پلتفرم‌های خرید اقساطی است که با بانک آینده، به‌عنوان تأمین‌کننده مالی همکاری می‌کند. در این پلتفرم از ضامن، چک و شرایط پیچیده و سخت دریافت تسهیلات خبری نیست و افراد می‌توانند در هر نقطه‌ای از کشور که هستند، به شکل کاملاً آنلاین و فقط با ضمانت سفته الکترونیک، از لندو وام بگیرند.

تمام مراحل دریافت وام در لندو ازجمله ثبت ‌درخواست، احراز هویت، اعتبارسنجی، خرید، امضای سفته الکترونیک و بازپرداخت اقساط به‌صورت کاملاً آنلاین انجام می‌شود. کاربران می‌توانند پس از دریافت وام انواع کالا و خدمات دلخواه خود مانند کالاهای دیجیتال، لوازم‌خانگی، هتل، بلیت و بیمه را از فروشگاه‌های آنلاین طرف قرارداد لندو خریداری کنند. اطلاعات منتشرشده در گزارش سال لندو نشان‌ می‌دهد که این شرکت در سال ۱۴۰۲، رشدی شش‌‌برابری در مجموع مبلغ وام پرداخت‌شده را تجربه کرده است. همچنین میانگین درخواست وام ماهانه آنها در سال ۱۴۰۲ برابر با دو هزار میلیارد تومان بوده است.


مانیسا


مانیسا در سال ۱۴۰۱ به‌عنوان عضوی از گروه مالی اعتماد فعالیت خود را در صنعت لندتک کشور آغاز کرد. این شرکت در حوزه‌هایی نظیر ارائه وام خرد، BNPL، ارائه تسهیلات B2B و اعتبار SCF فعالیت می‌کند و تا امروز بالغ بر هفتصد میلیارد تومان در حوزه  BNPL، ۱۰ همت در حوزه وام خرد، یک همت در حوزه تسهیلات SCF و پانصد میلیارد تومان در حوزه B2B هزینه کرده است. افراد می‌توانند از مانیسا بدون پیش پرداخت و ضامن یا حضور فیزیکی در محل تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند. این شرکت تلاش کرده روی حوزه‌هایی متمرکز شود که سایر لندتک‌ها کمتر به آنها پرداخته‌اند؛ مانند خانه و آشپزخانه، کالای دیجیتال،‌ سفر و گردشگری، خودرو و موتورسیکلت، لپ‌تاپ و کامپیوتر، یادگیری و آموزش، بیمه، سلامت و زیبایی.

دوو، اسنوا، انتخاب من، یاسیان، آی‌کی‌ هوم، فرش بهشتی، مهد فرش، قسطور، کالامارکت، الوقسطی، دیجی‌کده، قسطی‌کلاب، لاچین سیر، سفر مارکت، سفرو، طاق کسری‌ گشت، پدال، زموتور، فراکو، دال، تام‌لند و اسکینوب نیز از پذیرندگان طرف حساب با مانیسا هستند. این شرکت می‌خواهد در سال‌های آینده وارد حوزه‌های فین‌تکی دیگری نیز شود.

به گفته مدیران این شرکت، یکی از مهم‌ترین اهداف مهم این پلتفرم کمک به فراگیری مالی در سطح کشور با تمرکز بر حمایت از تولید کالای داخلی از جمله انواع لوازم‌خانگی و کالای مصرفی بادوام بوده و مانیسا با ریسک‌پذیری بالاتری اقدام به ارائه اعتبار خرید سبد کاملی از این محصولات کرده است. مانیسا از سال گذشته در حوزه فروش موتور سیکلت شروع به فعالیت کرده و قصد دارد شبکه فروش پذیرندگی موتورسیکلت کشور را نیز راه‌اندازی کند. همچنین این شرکت در حوزه خدمات فناورانه با مجموعه میزبان کلود که ارائه‌دهنده خدمات سرور ابری، CDN و خدمات هاستینگ است، جهت فروش اعتباری و حمایت از کسب‌وکارهای نوپا وارد همکاری شده است.


مینی‌پی


مینی‌پی یک سیستم خرید اقساطی برای کالاهای روزمره و به‌اصطلاح تندمصرف است که به کاربران خود اجازه می‌دهد خریدهایشان را از پذیرندگان طرف قرارداد با مینی‌پی انجام دهند و هزینه خرید را بعداً به‌صورت اقساطی، بدون بهره و کارمزد، پرداخت کنند. مینی‌پی با پیاده‌سازی یک زیرساخت خلاقانه و نوآورانه و عقد قرارداد با سازمان‌های مختلف و دریافت تضامین کسر از حقوق تجمیعی، ریسک عدم وصول اقساط را به صفر رسانده و یک سرویس خرید اعتباری و پرداخت اقساطی با نرخ نکول صفر را عملیاتی کرده است.

اشخاص به‌صورت مستقیم نمی‌توانند از سرویس‌های مینی‌پی استفاده کنند و لازم است سازمانی که در آن مشغول به کار هستند، با مینی‌پی قرارداد ببندد. این کسب‌وکار هم‌اکنون شانزده هزار پذیرنده و بیش از پانزده هزار صندوق فروش در سراسر کشور دارد و تا امروز به بیش از دویست هزار کاربر اعتبارB2B  داده است. کاربران می‌توانند با نصب نرم‌افزار مینی‌پی و ورود به آن ابتدا سازمان خود را انتخاب کنند، سپس میزان اعتبار، ‌وضعیت اقساط و رسید تراکنش‌های خود را ببینند.


دیجی‌شهر


دیجی‌شهر یک فروشگاه خرید اقساطی آنلاین است که با ارائه اعتبار ارزان‌تر، مدت بازپرداخت طولانی‌تر و سقف اعتبار تا دویست میلیون تومان، تلاش می‌کند فراگیری مالی را برای خرید راحت‌تر کالا در سطح کشور توسعه دهد. فروشگاه دیجی‌شهر به پشتوانه بانک شهر فعالیت خود را در سال ۱۴۰۰ شروع کرد تا متقاضیان دریافت وام، مسیر نزدیک‌تر، راحت‌تر و امن‌تری را برای خرید قسطی کالا طی کنند. مشتریان فروشگاه دیجی‌شهر می‌توانند در دسته‌بندی‌های‌ کالایی متنوعی مانند لوازم دیجیتال، گوشی موبایل، لوازم‌خانگی، موتورسیکلت و زیورآلات تا سقف دویست میلیون تومان کالا سفارش دهند و اقساط آن را حداکثر تا شصت ماه پرداخت کنند.

اقبال زیاد کاربران از خدمات دیجی‌شهر در سال ابتدایی ورود به بازار این فروشگاه اقساطی‌ نشان داد که محصول و خدمات دیجی‌شهر متناسب با نیاز جامعه ایرانی طراحی شده است. فروشگاه اقساطی دیجی‌شهر از ابتدای فعالیتش تا کنون، بیش از ۱.۶ همت ریال اعتبار خرید کالا به مشتریان خود ارائه داده است.


والتا


والتا پلتفرمی بر پایه زیرساخت کیف پول، بستری برای دریافت تسهیلات خرد در کنار امکان سرمایه‌گذاری خرد در یک سرویس است. اگرچه ایده ایجاد این پلتفرم برای مدیریت ثروت و ارائه تسهیلات، از مدت‌ها پیش در ذهن تیم والتا شکل گرفت، شروع فعالیت این استارتاپ از سال ۱۳۹۹ بود. دریافت اعتبار از کیف پول والتا با امکان انتخاب از میان تأمین‌کننده‌های مالی متفاوت، خرید از فروشگاه‌های آنلاین و آفلاین و پرداخت هزینه آن به‌صورت اقساط ماهانه، سرمایه‌گذاری و دریافت بازده از طریق شارژ کیف پول والتا بدون نیاز به دانش فنی در بازارهای مختلف همچون صندوق‌های بورسی و رمزارزها و قرار گرفتن کیف پول به‌عنوان وثیقه تسهیلات ضمن مدیریت دارایی و کسب سود، از ویژگی‌های شاخص والتا است.

از مهم‌ترین مزیت‌های این پلتفرم، ساده و روان‌سازی و اجرای الکترونیکی، غیرحضوری و بدون کاغذ فرایندها بوده که تجربه دریافت تسهیلات را برای اولین بار به‌صورت کاملاً آنلاین، به‌آسانی و در کمترین زمان برای کاربر فراهم کرده است. علاوه‌بر صدها فروشگاه آنلاین، همکاری با بیش از دویست فروشگاه آفلاین و فیزیکی از دیگر مزیت‌های والتا است که امکان تجربه خرید متنوع و لذت‌بخشی را از خرید حضوری و غیرحضوری برای کاربران به همراه خواهد داشت. یکی دیگر از شاخصه‌های مهم و نوآورانه والتا نیز ارائه درگاه پرداخت اعتباری در کشور بود که بعدها برای پذیرنده‌های متعددی در سراسر کشور به کار گرفته شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.